Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
NW355

Nimbus 29 Coupe förbättringar

Rekommendera Poster

Helgens pussel (förutom lite sedvanlig båtbottenslipning med en giraffslip o dammsugare, och därpå bottenmålning). 

Fick slipat till luftintaget så att nytt emblem passade. Det skruvades och limmades på plats.

Det gamla vittrade i sönder...

Hylla i dött utrymme på toaletten passades in, blev hyfsat bra, svärfar är gammal inredningssnickare.

20210417_113150.jpg

20210418_154453.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser väldigt bra ut ! 

själv är jag ute och jobbar så får vänta till nästa helg innan jag får göra det sista innan sjösättning. 
vi funderar på att be om en offert angående att bygga in stickkojen som en egen hytt av en inredningssnickare. Har sett någon 29c med den lösningen. Hur har ni det ? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

29:or av sista årgångarna(95-96) , där har jag sett de som har dörr där. och en till förpiken. Väldigt snyggt.

Vi har ett draperi till stickkojen. Numera åker inte vår son med så ofta så då är stickkojen oftast stuvutrymme. 

Har däremot funderat på att vända stickkojen tvärs som Nimbus 28 DC/HT och Nimbus 29DC, in i stuvutrymmet. Tog ner väggen vid utbytet av skrovklädseln och vilken plats det blev. I så fall skulle vi också bett svärfar om lite dörr och vägg snickeri. 

 

Sjösättning 7 Maj väntar , jobbar 70 mil hemifrån så det blir en hektisk helge innan sjösättningen.

Polera, fixa frontvägg och belysning, byte impeller o drevolja, fästa ankarkätting, byta dekaler......

20201129_154335.jpg

20201129_170223.jpg

20210220_145103.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt med den hyllan på toan, det skulle dom tänkt på från början🙂

nu får du en stor koj men du tappar ju det stora skafferiet,, eller har du lyckats spara en del?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nim26

Jag vågade inte ta bort frugans stuvutrymme, attans bra för lite av varje, jag har en cykel där nere.

Och svalt är där.

Tog ner mellanväggen vid klädselbytet i vintras och kom då på hur stor plats det blev med en bredare säng.

Men man får hälla med om att stuvutrymmet är bra om att logistiken kan bli lite kränglig där nere.

Ordnade i år ormboet av kablar därnere under styrplatsen.

20210220_145200.jpg

Pulpet (14).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är hon färdig och redo för sjösättning imorgon. Vart i landet har ni hemmahamn ? 

778CAC70-7A7A-4826-A1CA-F556909B65CE.jpeg

B1014591-F83A-41C4-870E-44D053201506.jpeg

F2DEBDE3-7085-4DB9-B24D-DB773CAD0797.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Snyggt jobbat, Schneider lockade uttag?

Ett tips till framtiden, sätt ett intag i ankarboxen i fören. Det underlättar när man måste ligga med fören mot bryggan. Ingen kabel på skarndäcken.

 

Vi ligger Skanörs Hamn, sydvästra spetsen av Skåne, c:a 11 distans ifrån Danmark( Dragør).

 

Fick vaxat hela båten idag med 3M Marine Ultra Preformance Hårdvax, helt underbart att jobba med, vilken glans på en 30årig båt.

Fixade till vår nya ram till takluckan , blev ny när klädseln ändå bytades. Kompletterad med mörkläggningsgardin. Kommer mer om klädselbytet om ett litet tag. 

 

Imorgon blir det montage av nya Nimbus loggor i vattenlinjen. 

 

20210402_185712.jpg

Skärmklipp.PNG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag sattes Nimbus loggor vid vattenlinjen.

Dessa är en färskvara men de här hade nog legat ett tag på Nimbus lager , mycket pilleri och strykande vid förebyggande avlyft av det tjocka skyddspapperet (klistersidan), hemma. Men några nervösa timmar senare så satt dom som en smäck. På bild syns den nya loggan i luftintagets galler som presenterats i tidigare inlägg.

Invändigt blev hela omklädnaden av insidan klar när frontväggen kom på plats. Vinyl överallt, blir lättare att hålla rent om avgaserna sotar ner igen eller mögelanslag uppstår. Väldigt vitt blev det. Nya ledspots ifrån ett företag som står högt i kurs då dom tog tillbaka ledspots med IP 21 och ersatte med IP54 modellen. Och kronan på verket; den nya takluckeramen . 

 

Sjösättning på Fredag 7/5. Är en impeller och två propellrar bort....                        

20210502_145045.jpg

20210502_151358.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajjemen det är Schneider uttagen. 
Nu är båten i Vattnet och ligger tryggt i hemmahamnen i Västerås. 
Dock fick jag ett oljeläckage någonstans på maskinen, ganska så mycket så imorgon blir det att vaska rent och försöka kolla upp vart det kommer ifrån :( 


Ljust och fräscht , riktigt snyggt blev det hos dig. Bra jobbat med vattenlinjen , blir ett bra ansiktslyft. 
Får se om jag lägger ner tid nästa år och byter ut allt till Led belysning. 

 

9A89811B-7706-4A1D-BD1B-6D6C2781F049.jpeg

CA855CA1-9156-44AD-9908-CAF94FD1F805.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev N29Coupe:

Idag sattes Nimbus loggor vid vattenlinjen.

Dessa är en färskvara men de här hade nog legat ett tag på Nimbus lager , mycket pilleri och strykande vid förebyggande avlyft av det tjocka skyddspapperet (klistersidan), hemma. Men några nervösa timmar senare så satt dom som en smäck. På bild syns den nya loggan i luftintagets galler som presenterats i tidigare inlägg.

Invändigt blev hela omklädnaden av insidan klar när frontväggen kom på plats. Vinyl överallt, blir lättare att hålla rent om avgaserna sotar ner igen eller mögelanslag uppstår. Väldigt vitt blev det. Nya ledspots ifrån ett företag som står högt i kurs då dom tog tillbaka ledspots med IP 21 och ersatte med IP54 modellen. Och kronan på verket; den nya takluckeramen . 

 

Sjösättning på Fredag 7/5. Är en impeller och två propellrar bort....                        

20210502_145045.jpg

20210502_151358.jpg

Hej, det ser fint ut, himla ljust i förpiken!

Jag undrar vilken sort & storlek du har på ankardäverten & storlek på ankaret? Upplever du några problem med ankaret så högt upphissat?

Vill själv bygga om Nimbus orginallösning, som jag ser att du har gjort, då mitt ankare drar i vattnet i vissa farter & dålig trimming.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack

Det har varit en lång vinter men tillslut blev omklädnaden färdig bara restade läslampor saknas.

Ankar däverten köpte jag på en båtmässan av Seasea. Försök att välj Båtsystems, den är lite dyrare men rostar inte som den lite billigare . Fått beta om ett antal svetsar och byta lite brickor (av 2333 rostfritt), det håller inte i saltvatten och stark värme ifrån solen(rostar svagt).

Bifogar bild på hur ankaret satt när vi fick båten. Nästan skavt hål i badbryggan.

Power IL ankarspelet var rejält nergånget. Elmotorn hade fått lite för lite kärlek, hela kolhållarbryggan var sönderrostad, kabelskornas pressning och kabelkardelerna var kraftigt angripna. Solonoiderna(reläer), fick renoveras, trots sin placering inne i elrummet så rostade dom(visade sig att N29c har lite inläckage av regnvatten precis här),

Att ankardäverten varit i vägen ja, vid något tillfälle har tagit i vid någon kaj eller stolpe då det sticker ut 2 dm. Inte att backa emot andra båtar.

 

Fick i Fiona i hemmahamnen med nyhubbade propellrar , syrade, balanserade och i nyskick. Ska se om mina anoder vara längre nu med mässingshubbar. Nu ligger hon på sin plats och väntar på att Danmark öppnas , annars blir det semester i svenska hamnar.

 

Fixat lite med Volvoflygmotor/Ardic 041 värmaren. Fick lite mycket avgaser i båten vilket visade sig att avgasslangen läckte. Hittade ingen dubbelslang 43mm , så jag fick skarva och isolera om en 45 mm och en 60 mm . Värmaren fungerar fantastiskt bra varje säsong , ska dock sota den till vintern.

 

Har bytat de två VDO logg och lodmätarna till  beg. Raymarine ST60 ifrån Tradera, 125:- st med seatalk kablage!. Passar perfekt till mitt nya genomskrov lod, men VDO loggivaren verkar inte funka än. Funkade med en ST30 Bidata dock. Seatalken funkar med allt ifrån belysning, spänning och kommunikation med Raymarine Axiomen.

 

Har även fått byta väljaren för landströmsintaget för eller akter. Fick tag på en lite mindre Krauss&Naimer väljare som samtidigt är huvudbrytare och inkopplad med en indikatorlampa.

 

Har påbörjat slipning av akterdäcket, puh ett tradigt jobb men blir fint när det är färdigt.

Fått nåta något i år igen. Har numera en skyddsmatta på akterdäcket för att stolarna drar upp nåtningen. Fick justera och sätta nya genomgående bultar till motorluckornas gångjärn. Ska teakspackla igen några gamla hål för skruvskallar som spruckit upp genom åren.

Håller på att byta trappsteget i teak på akterdäcket till rejälare teak än orginalet. Lite teakjobb som skyddas med såpa endast. Tar ett tag innan detta är färdigt men det blir trevligare om man ska sälja båten framöver.

 

 

 

20170520_185935.jpg

20210507_122644.jpg

Skärmklipp.PNG

20210515_122749.jpg

20210522_163524.jpg

20210522_171445.jpg

20210522_172011.jpg

20210522_161322.jpg

20170318_183133.jpg

20170315_174132.jpg

batterirum a (1).jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad snyggt det blev med dom nya stripesen, va dom svindyra?

läckage in i batterirummet ja,,, samma problem på vår 29a

vad har du tätat avgasslangen med? ser ut som plast,, håller det för värmen?

den låter ju något den där värmaren, så ett tips är motorumsisolering med självhäftande tejp från biltema, det dämpade vår en hel del,

sedan är det ju en del sot som ibland fastnar på "ögat" så att det blir stopp, men bara att dra rakt ut och blåsa,

och ibland kunde våran Bolma ut rök då och då!! vet ej varför men det såg lite dumt ut i naturhamnen,, och frugan stängde av:P

snyggt jobb på din teak👍

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stripesen är de som satt på , men Nimbusloggorna köpte vi på Nimbus online , ett par för 1300:-

Det visade sig att dom stämde nästan med stripsen måttmässigt, så jag tror att någon bytt under dessa 30 år. Loggorna blev bra där bak för stripsen var rätt så skadad där innan. Lite trixigt då dom är en färskvara och ju äldre dom blir desto svårare får dom att släppa ifrån skyddspappert. krävde mycket tålamod och tid hemma innan montaget. Ska försöka fixa till de tunna stripsen under rutan vid torkararmarna , den är mer eller mindre bortnött på sina ställen.

 

Fick sätta en rostfri rökgasslang 45 mm, sen glasull 10 mm sen en 60 mm rostfri rökgasslang(svår att få ihop). Skarvad med stegmuff 45-42 till orginalslangen , 60 mm slangen (den yttre rökgasslangen) möter en 65 mm slang(yttre orginalslangen) som går att stick i varandra. Yttre skarvar tejpade med värmetålig (200°C) alutejp (Bevego). Den svarta yttersta värmeskyddet som ej täcker hela den nya rökgasslangen är en bit av orginalslangen som vittrar sönder i värmen. Det är viktigt att värme flyttas utåt(uppströms) i rökgasslangen annars får man lokal överhettning i första böjen. Det som satt där när vi tog över båten 2016, Det brände tillslut hål i den inre slangen (43mm) den var helt naken. 

Har jobbat lite lätt med brännare till gas och oljepannor i min tidigare karriär så flamvakt och överhettningstermostat dom har jag koll på men än så länge har jag bara fått återställa överhettningstermostatet. Det b erodde på att utgående värmeslang läckte in varmluft i plåtlådan.

Har stenull(isolering för ångledningar) som ljuddämpare i lådan, men den hörs bra ändå. Tack o lov så har vi inte behövt köra den så mycket på nätterna, har en liten oljefylld radiator på 300W som fixat den värme som behövts hittills.

Ska kontrollera brännarkopp o flamhållare till vintern samt sota ur konvektionsväxlaren. Viktigt att syna denna för sprickor med penetrantprovning om möjligt, så man inte får avgaser i varmluften.

 

Slipat med grov rengöringsduk(Ahlsell ), fixat en slipkloss anpassad till bredden på teakplankorna och brunsåpat sen blir det som nytt. Syns på nåtningen som ligger högre än teaken att det har varit med om en del. Mycket blir omnåtat.

 

20201107_124045.jpg

Skärmklipp flamring.PNG

Skärmklipp konvektionsdel.PNG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev N29Coupe:

Syns på nåtningen som ligger högre än teaken att det har varit med om en del

Min erfarenhet är att nåten alltid ligger högre än teaken. Slipar man ner nåt och teak så ligger de i samma höjd några dagar och sedan sväller nåten upp igen. Vete f_n hur det går till. 
 

Detta påminner mig om ett teakbord med nåt som jag har lackat säkert 30 lager lack på. Har skrivit om detta jätte-projekt tidigare. För två år sedan hade nåten svällt upp, trots lacken som inte var sprucken, så att det blev svårt att få glas och muggar att stå stadigt. Slipade då ner det en bra bit så det var helt jämnt, men fortfarande bara genom lacken, och lackade 5-6 lager ytterligare. I år har nåten svällt igen så jag har väl ett par år på mig innan det är dags att slipa och lacka igen. Jag misstänker att det är för att jag slipat på vintern och på sommaren sväller nåten, men helt säker är jag inte. Sorry för lite OT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att det jag nåtat om tidigare år , inte rest sig mycket(nåtfogen). Nynåtat får ett litet konkavt dike, rundat som en hålkäl. 

Antar att teakplankorna sväller något och nåten jobbar som membran där i mellan.

Problemet blir när man sätter solstolar som kasas på svullen nåt ,som sen rullas av.

Därför fick akterdäcket till denna säsongen  en figurformad utematta. Och därunder ett teakdäck som är nyslipat och såpat. 

Har ni andra läckage av regnvatten i de yttre fasta teakdäcken ,  som tar sig ner i motorrummet troligen via teakens skruvhål i sandwichplasten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till denna säsong fick teakdäck /motorluckor restaureras. 50 pluggar och dito skruvar bytades ut.

Ett skarpt skär till en hyvel och ett plugg borr samt ett special slipat stämjärn blev till stor hjälp.

Nya pluggar och teakdäcksskruvar med låg skalle införskaffades. 

Omnåtning av ca 20 procent av nåtskarvarna. Speciellt de som utgör N-loggan i varje motorlucka blev svåra att fixa till. Luckornas alla nåtskarvar skars med hyvelstålet varpå lösa nåtskarvar visade sig. Sedan drogs alla trasiga teakpluggar (faner?) upp, samt att skruvar där under bytades ut. Torkning i 30 gradigt pannrum i större bostadsfastighet gjorde susen inför slipningen. Efter slipningen nåtades alla trasiga skarvar om och nya skruvar och teakpluggar monterades. Teakpluggarna limmandes med West Systems epoxi. Nya gångjärn till motorluckorna införskaffades, då dessa var av 2333 rostfritt, som börjat korrodera i ytan, gick ej att få fint med ens med betpasta. De nya gångjärnen är tyvärr dock felvända då Roca bara tillverkar den modellen numera.

Köksblandaren bytades ut och samtidigt förbättrades vaskens utlopp. Även  två läckande T-stycken till kall vattensystemet bytades . Omplacering av spolarbehållare och vattenpumpar för att lättare kunna dra om färskvattensystemet.

 

Nu kanske vår fina Fiona (Nimbus 29 Coupe) byter ägare.

20220403_143131.jpg

20220206_160658.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blev riktigt snyggt, och skönt med ny engreppsblandare,

byta ägare?? skall ni sälja??

blir det någon annan båt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, numera skyddar vi teaken med en utematta så kanske den håller sig fin ett tag.

Blandarens pip blev något hög, nästan så den tar i pappersrullen.

 

Vi kommer att sälja till förmån för en något större båt.

Dock inte för stor , det kan blir svårt att få plats i hamnarna runt Öresund, Västkusten och Danmark.

Vi har öppet hav mellan Sverige o Danmark där sjön snabbt går upp i 1-2 meters vågor och då känns det tryggt med större tyngre båt som inte har så bråttom.

Vill prova rak axel och ev. dubbelmontage. Blir dock en avvägning för rådande dieselpris.

Sneglat lite på Nimbus 320 och Aquador32 men bara de med Volvo-motorer. 

Tittar även på Princess 330,34,35,360 Fly, Sealine 350/360 Fly och Fairline Fly. Men vet inte om vi verkligen vill ha flybridge, dom kan vara rätt besvärliga vid tilläggning m a p vindfånget, när det blåser 10-12 sm.

Favoriten är Nord West 355, men då blir det drev och Volvo 24 ventilare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är våran Nimbus 29C i sjön vid Essingen. 

Hon har kommit till en underbar familj som kommer att köra mycket i Mälaren och Stockholms skärgård.

Denna tråd stoppar här nu. Vill ni veta mer om tips o tricks med Nimbus 29C så får ni fråga här i tråden, men jag kommer inte att tillägga något. 

 

Vi hoppas på att införskaffa en Nord West 355 Fly ifrån vårt västra grannland Danmark.

Skärmbild 2022-07-17 110022.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var Nord West 355:an på plats men lite besvär med ny båt...dieselstopp på ena maskinen 12 distans ifrån hemmahamnen.

Bra pris i Danmark. Liten vinst att danska kronan sjönk med 5 öre under affären...

Blir en ny tråd i framtiden.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

grattis till nyförvärvet!  kärlek börjar alltid med bråk,säger man :)

hoppas det funkade med en motor..B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis hoppas att det löser sig med allt, 

Jag inväntar nya tråden, kanske namn Nord west 355 uppdateras:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...