Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Årsstatistik: Båtmotorstölderna sjönk under 2020

Rekommendera Poster

6 minuter sedan skrev Brunnsviken:

VA???

Trodde "bara" det var vi i Sverige som stal motorer...

 

Nä, skämt o sido. Mycket kul för oss båtägare, något positivt med Corona och stängda gränser, dock katastrof ändå...

OT, vi har även märkt samma skillnad i transportbranschen, inga stölder från trailar/bilar/släp osv. och dieseln får också vara kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar avskummet till tjuvar ha tagit igen det som missades under andra kvartalet i tredje kvartalet istället. Stängda gränser är uppenbarligen en bra sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Swexit?

Nu riskerar hela tråden att svänga mot politiska åsikter, men jag sväljer betet här..

 

För egen del tycker jag inte Swexit är en bra lösning. Jag tycker i grunden att enklare (om inte helt fri) förflyttning av varor och tjänster över gränserna är bra, det har till exempel tillåtit mig att rekrytera och jobba med riktigt bra och smarta individer som inte kommer från Sverige, utan alltför mycket administrativa problem.

 

Däremot har det blivit för lätt att utnyttja systemet, vilket stölderna med all önskvärd tydlighet visar. Jag tycker att gränskontroller är bra, men man behöver justera balansen eftersom det blivit för enkelt både att utnyttja import av illegal arbetskraft samt export av stöldgods. Swexit blir att skjuta mygg med kanon, även om jag förstår att folk är så jävla trötta på de negativa aspekter som kommit med EU att de inte längre ser de positiva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte heller jag vill politisera... för mycket iallafall, men det är ju svårt att sätta upp selektiva svängdörrar. Polisen och tullverket har ju slagit sig litat för bröstet när de presenterat olika åtgärder när det gäller illegal utförsel liksom införsel av andra varor. men det är ju svårt då de kriminelle ligorna hela tiden hittar på nya strategier.

Det var ju nyligen en liga som åkte fast, det var en del stöld och häleri, men ffa cannabisodling och förädling. Huvudmannen nekade först till brott, sedan gav han med sig och ville ha strafflindring då han hävdade ett det var närproducerat och ekologiskt odlat... men nejdå, den gubben gick inte hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det var ju nyligen en liga som åkte fast, det var en del stöld och häleri, men ffa cannabisodling och förädling. Huvudmannen nekade först till brott, sedan gav han med sig och ville ha strafflindring då han hävdade ett det var närproducerat och ekologiskt odlat... men nejdå, den gubben gick inte hem.

Inte för att vara sådan, men... har du läst den nyheten på de skumma sidorna på Internet 🤣

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se problemet med att tullen ges kapacitet så att de kan kontrollera bilar som lämnar landet. Svårigheten är väl "bara" lagstiftningen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har svårt att se problemet med att tullen ges kapacitet så att de kan kontrollera bilar som lämnar landet. Svårigheten är väl "bara" lagstiftningen.

Och även om tullen skulle råka kolla ett fordon så har man sett till så att det inte går snabbt att spåra motorerna och se att dom är stulna. Det är ju helt ok att passera gränsen med fem-tio dyra och fina motorer liggandes på golvet bagageutrymmet utan att ha några papper. Det är ju tullen som ska bevisa stöld annars kan man inte hålla kvar dom. Tänk om dom skulle missa färjan... "Ha en trevlig resa!"

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Inte för att vara sådan, men... har du läst den nyheten på de skumma sidorna på Internet 🤣

Ja det var den franska polisen som lyckades knäcka koden till Darknet och andra liknande parallella internet. Jag håller mig till The Dark Side of the Moon! Men det är knepigt med Money i 7/4 takt med sving och taktbyten före och efter sax- och gitarrsolot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev ABC:

Och även om tullen skulle råka kolla ett fordon så har man sett till så att det inte går snabbt att spåra motorerna och se att dom är stulna. Det är ju helt ok att passera gränsen med fem-tio dyra och fina motorer liggandes på golvet bagageutrymmet utan att ha några papper. Det är ju tullen som ska bevisa stöld annars kan man inte hålla kvar dom. Tänk om dom skulle missa färjan... "Ha en trevlig resa!"

 

Jo, det är ju därför försäkringsbolagen vill att det ska finnas ett register som tull och polis kommer åt på samma vis som fordonsregistret.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jo, det är ju därför försäkringsbolagen vill att det ska finnas ett register som tull och polis kommer åt på samma vis som fordonsregistret.

Försäkringsbolagen hade ett register (gamla fritidsbåtsregistret som de övertog från Transportstyrelsen 1993) men 2003 ville de inte ha kvar registret längre.....

 

Det är många "som vill ha saker" men sen vill de att "någon annan" ska betala för det som de anser behöver finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-28 vid 17:16 skrev Mackey:

Jag har svårt att se problemet med att tullen ges kapacitet så att de kan kontrollera bilar som lämnar landet. Svårigheten är väl "bara" lagstiftningen.

Om lagförslaget kom skulle det vara roligt att höra argumentet av någon som var emot förslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev vega1959:

Om lagförslaget kom skulle det vara roligt att höra argumentet av någon som var emot förslaget.

Argument mot:

- Schengen-avtalet

- Kostnaden för tullen

(...med det inte sagt att jag är emot ett lagförslag där tullen får större möjlighet att kontrollera fordon, det här är bara argument...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...