Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Elände och koppleri.

Rekommendera Poster

Hallå!

Ni som orkat läsa mina inlägg de senaste veckorna vet att jag röjt runt litet i båtens elsystem, ja elsystem i pluralis, då det finns dubbla eller parallella kopplingar på en del ställen, eller fanns... Det är ju bra med reservsystem, men det kan bli krångligt för nästa ägare som köper båten begagnad att förstå alla ”finurliga” kopplingar.

Jag anser att fritidsbåtars elsystem skall vara så enkla som möjligt. Flödesschemat skall vara ungefär så här:

Generator -> startbatteri-> batterifrånskiljare-> säkringar ->och motorns instrument och manöverorgan (även bogpropeller och ankarspel).

Generator -> förbrukarbatteribank-> batterifrånskiljare-> huvudsäkring -> sekundärsäkringar -> olika förbrukare.

 

Båten har/hade tre batter/batteribanker.

1 startbatteri, Biltema AGM 95Ah.

2 reservbatteriet Tudor XXAh

3 förbrukarbanken; två olika Biltemasbatterier som var direkt dåliga, byttes mot 2 x 6 volt 18Ah golfbilsbatterier, seriekopplade.

 

Sedan tillkommer landströmsladdare och solcellspaneler som kopplas så här:

Landström -> elcentral med säkringar och jordfelsbrytare -> batteriladdare -> säkring -> batteri/batteribank.

Solcellspanel -> regulator -> säkring -> batteri/ batteribank.


(Jag köpte en begagnad båt sensommaren 2015, en väldigt bra båt, men elsystemet är en aning tillkrånglat, tror jag iallafall. Förre ägaren var installationselekteiker, och ägaren för honom var tydligen också elektriker, detta borde vara ett observandum...

Själv är jag utbildat el-teletekniker och i fordons-el med inriktning på tunga fordon, har jobbat med el i bussar, utryckningsfordon och senare i järnvägs- och ffa spårvägssfordon men jag jobbar numera med någonting helt annat.)

 

Och så trodde jag det var, men jag har observerat några relän och Biltemas skiljerelä. Skiljerelät var felaktigt inkopplat efter en av de tre Ctek-laddarna så att förbrukarbanken och reservbatteriet var permanent ihopkopplade. Sedan var det nån reläkoppling mot startbatteriet också, och ett relä som kopplade ihop två av laddarna... ???? Jag kanske är dum i huvudet men jag förstod nog inte varför det var kopplat så. Iofs har det ju fungerat bra, tror jag, men jag har emellanåt inte riktigt förstått varför min Nasa BM-1 har visat orimligt höga laddströmmar, och laddning samt förbrukning har liksom inte riktigt gått ihop, 

 

Jag har fortfarande tre laddare, men nu är dessa kopplade direkt med 2,5 mm2 kablar till varsitt av de olika batterierna, med en säkring i varje ända av kabeln.... ja det fanns redan en säkringshållare med 10A säkringar direkt efter laddarna, nu finns det även en säkring alldeles vid batteripolerna på kabeln från laddarna. Jag vill inte ha kabelbrand i en kabel direktansluten till ett batteri.

 

Jag upptäckte denna ihopkoppling då jag hade lyft av polskon på reservbatteriet som var inkopplat, istället för förbrukarbanken, ljuset i båten slocknade då inte, då skiljerelät hade kopplat ihop batterierna...

Så undrar varför man installerar tre laddare och kopplar ihop dessa så att det elektriskt sett bara blir till två... eller en... jag har två relän till att kolla, relän jag inte vet vad dom är kopplade till.
Om man parallellkopplar Ctek-laddare misstänker jag att deras intelligenta elektronik lurar varandra....?

 

Jag installerade ju själv 2 x 100W solcellspaneler, dessa är ju kopplade till en regulator som bara försörjer förbrukarbanken. Men innan dessa fanns det  redan en 50W panel, den finns kvar, och pluskabeln från dess regulator förgrenar sig i två kablar, som löper iväg akterut, troligtvis till reservbatteriet och startbatteriet, kanske finns det ett relä där som skiljer dessa åt då laddning inte sker, ja det återstår att se i morgon när jag fortsätter med dessa arkeologiska undersökningar i föregående ägares koppleriverksamhet.


Jag har funnit två relän till, ett av dessa är till lanternorna... kanske bra, vem vet? kablarna är ju långa. Ett relä är till tutan, samma där långa kablar, men även tre olika strömbrytare som man kan manövrera tutan med, det är väl bra...? Ja en återfjädrande knapp på instrumentpanelen inne, och en vid den yttre styrplatsen, dessutom har jag satt upp en bromsljuskontakt till mc/moped i taket med ett lädersnöre i som man kan dra i för att tuta, tyckte det var mer sjömansmässingt....

 

Jag upptäckte också att jag har ett spänningsfall på omkring 0,7 volt i motorns instrumentpanel, men det kanske är normalt? Lång multikabel, som dessutom är förlängd.
Jag drar väl fram en ny kabel till voltmetern, jag har ju liksom nu förberett vid batteriladdarna, där finns bra anslutningar med direktkontakt till batteriplus.

 

Jag tog några bilder på utsanererade kablar men bilderna blev så himla dåliga, gör väl nytt försök i morgon. Men det blev väl omkring fem meter kabel i olika färger som klipptes och rappades ur diverse kabelkanaler. Jag fann även några antennkablar, rundradio och RG58 från en gammal antenninstallation, dessutom mystiska signalkablar med eller utan RCA kontakter på, video eller audio, vem vet? Klipp, klipp, klipp....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte lika bra att riva allt och bygga om rätt från grunden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Är det inte lika bra att riva allt och bygga om rätt från grunden?

 

Riktigt så illa är det inte. De enkla och överskådliga delarna är gediget gjorda med föredömligt pressade kabelskor med krympslang, därtill prydliga kabelhärvor som ligger fastklamrade i kabelkanaler, eller fixerade på annat sätt.

Det skulle krävas hundratals meter av kabel och kilovis med kabelskor. 
Motorn sitter längst bak, framför denna finns startbatteri och reservbatteriet. Allting från generatorn mot dessa batterier är riktigt bra, sedan är det ju original Volvo-Penta installationen. Efter detta finns fyra omfattande säkringsboxar med inbygga minusskenor, Bluesea, bra grejer och även om det blivit många kablar på liten yta är det bra gjort från början, men man kan ju se en hel del kablar som tillkommit efterhand, en del är jag själv skyldig till, annat är av okänt ursprung och en del har jag tagit bort. Att det finns dubbla styrplatser innebär ju att det blir fler kablar och kabelhärvor.

 

Sedan har jag ju själv dragit fram kablar till en eltoalett och en spolpump. Liksom nödtömningspump. Och så installerade jag ju en liten plotter med dubbla monteringsbyglar och därtill hörande ström- och signalkablar. Den ensamma torkarmotor fick sällskap av två till med nya dolda kablar innanför innertaket, som slutade, eller rättare sagt börjar i en nyuppsatt egen säkringsdosa.

Jag har även kopplat nivågivare i tre tankar, med tillhörande instrument, samt elmanövrerad trevägsventil till vattnet, men nästan allt jag själv kopplat kommer från före detta lediga säkringar i centralen. Läslampor, belysning i stuvutrymme och taklampa på toan är jag skyldig till också, men det är enkla och okomplicerade kabeldragningar och inkopplingar.

 

Så det blir att plocka bort sådant som inte längre behövs, det finns spår av tidigare utrustning som har bytts ut, men kablarna finns kvar, det har funnits en gammal navigator och ett separat ekolod, tror jag, då jag hittat klippta kablar, sedan har akterlanternan flyttats från akterspegeln där det har suttit precis vid fotsteget ned till badbryggan, man kan ju misstänka att den trampats sönder eller att man slagit i tibula och fibula i denna. Det finns spår av tre olika placeringar av en bilstereo, en i ruffen och två olika placeringar i hytten. När jag köpte båten fanns det en (trasig) stereo, men med högtalare både i hytten och i ruffen, men nu finns det en stereo med egna högtalare i hytten och en med egna högtalare i ruffen i hopkoppling, fader, mellan högtalarparen är nu inte möjlig längre.

VHF radion har sannolikt också haft olika placeringar. Kanske har det funnits något slutsteg eller liknande då jag funnit siganalkablar med phono/RCA kontakter. Sannolikt har det funnits två olika VHF-antenner då jag funnit klippt antennkabel på några olika ställen.

 

Jag sanerade bort klena kablar till lanternor och tutan vintern 08/09 här hängde det klena vita tvåledare med ärgande kontakdon. Nu blev det en militär vattentät multikontakt.

 

Men det är spännande och riktigt roligt att fixa med detta, och jag försöker att göra det så ordentligt som möjligt. Jag har väl några halvdana egna kopplingar med Wago-klämmor som skall ersättas på något bra sätt. ”Sockerbitar” finns det däremot inga, och jag har bara funnit en sådan i båten.9EAC81DE-5DBE-47D0-98FD-21D96876A63A.thumb.jpeg.71114ce93d7d7e2bb99455145f255d6a.jpeg

 

Denna sanerade jag bort redan förra vintern, tror jag. Möjligen har den varit till akterlanternan när den satt på akterspegeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte riva som i att ta bort allt, utan koppla isär, dra nytt där det är dåligt eller för att komplettera, men framför allt koppla ihop på ett smartare sätt... :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Jag menade inte riva som i att ta bort allt, utan koppla isär, dra nytt där det är dåligt eller för att komplettera, men framför allt koppla ihop på ett smartare sätt... :)

 

Javisst, det är det jag gör, sedan får jag se hur mycket jag gör av detta denna vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betänk visdomen i Sven Ingvars salig Sven-Erik Magnusson's svar då en journalist tyckte att deras låtar allt var väldigt enkla:
- Det är det enkla som är det svåra!


Eller som jag själv uttrycker det: Det är alldeles för enkelt att åstadkomma något komplicerat, och alldeles för komplicerat att åstadkomma något enkelt.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar synda ibland 🙄. Lämnar en liten tunn kabel kvar i ett rör när jag tar bort det som inte behövs. 
Anledningen är att jag en gång i ”min ungdom” rev bort ”all skit” i en båt. Sedan skull jag montera något som skulle få ström genom kablar igenom den ena kanalen. Trodde det bara var att dra i en dragtråd men tji! Funkade inte alls! Då gick jag och förbannade min dumhet i flera dar innan jag kom på ett sätt, krångligt ja visst men det funkade, att dra igenom kablarna. 
Så, lämna gärna en kabel eller ett dragsnöre kvar i kanalerna. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Seawolf:

Betänk visdomen i Sven Ingvars salig Sven-Erik Magnusson's svar då en journalist tyckte att deras låtar allt var väldigt enkla:
- Det är det enkla som är det svåra!


Eller som jag själv uttrycker det: Det är alldeles för enkelt att åstadkomma något komplicerat, och alldeles för komplicerat att åstadkomma något enkelt.

Der är väl ungefär det jag försöker förklara när jag skriver om ”Citroën-lösningar”. Det franska teknikerna uppfann suveräna teknikniska lösningar på problem som knappast existerade.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Jag brukar synda ibland 🙄. Lämnar en liten tunn kabel kvar i ett rör när jag tar bort det som inte behövs. 
Anledningen är att jag en gång i ”min ungdom” rev bort ”all skit” i en båt. Sedan skull jag montera något som skulle få ström genom kablar igenom den ena kanalen. Trodde det bara var att dra i en dragtråd men tji! Funkade inte alls! Då gick jag och förbannade min dumhet i flera dar innan jag kom på ett sätt, krångligt ja visst men det funkade, att dra igenom kablarna. 
Så, lämna gärna en kabel eller ett dragsnöre kvar i kanalerna. 

Jo.

Nu har jag sådana där kanaler som är kvadratiska i profil, med ett snäpplock på.

Sedan finns det kanaler, eller ”trummor” i båten redan från början där kablar, vattenslangar och hydraulslangarna till styrningen är dragna.

Det besvärligaste är dragningen från flybridge, eller den yttre styrplatsen, vidare förut, då måste inredning på sb skott akterut skruvas loss, liksom en skiva under den yttre instrumentpanelen. Om kablarna sedan skall in i motorrummet måste de först in i hytten under däck, för att därifrån passera en förseglat hål i det aktre skottet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_20210128_150136.thumb.jpg.c8dec314c39d8e9dd971d1fc04cc4475.jpg
 

Här är några bilder, det kanske kommer fler.

Här är min plottriga instrumentpanel, utan plottrar.

Förslag på ny layout mottages, om nån känner sig manad.

IMG_20210128_150149.thumb.jpg.b077284277f929fb2504c7a0835c07e5.jpg
 

Här är roderlägesinstrumentet som ersatte voltmetern, så en ny voltmeter satte jag in bredvid, med omkopplare för startbatteri och förbrukarbatteri, egentligen skulle jag haft en vridomkopplare med ett läge till för reservbatteriet.

Givaren till roderlägesinstrumentet är inte inkopplad därför visar den dikt styrbord.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_20210128_172916.jpg
 

Här är litet av ”dagens skörd” av bortklippta kablar och andra grejer som jag hittade. Men det var mycket mer, jag var tvungen att beskära bilden. Litet ”gott och blandat” fast inte från Malaco. Solcellsregulatorn var kopplad till den lilla 50W panelen, efter den kom skiljerelät och därefter bara start och reservbatterierna som båda var kopplade på ingången... utgången gick till kablar som jag inte lyckades lista ut vart dom ledde.

Det blir en modernare regulator istället och skiljerelät plus två vanliga relän så att alla batteribankerna laddas av den lilla panelen, eller så får den bara ladda start och reserven, eller .... ja jag får se hur jag kopplar den, kanske bara till den elektriska utombordarens batteri, eller nånting.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga: vad har man ett reservbatteri till? Alltså ett batteri man i princip aldrig utnyttjar?

 

Är det för att kunna köra plotter om man råkar köra slut på förbrukningsbatterierna? I så fall borde väl startbatteriet ha tillräckligt kvar för att mata en plotter under rätt lång tid? Speciellt på en motorbåt...

 

Det är ingen kritik, jag är bara nyfiken på resonemanget 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ABC:

En fråga: vad har man ett reservbatteri till? Alltså ett batteri man i princip aldrig utnyttjar?

 

Är det för att kunna köra plotter om man råkar köra slut på förbrukningsbatterierna? I så fall borde väl startbatteriet ha tillräckligt kvar för att mata en plotter under rätt lång tid? Speciellt på en motorbåt...

 

Det är ingen kritik, jag är bara nyfiken på resonemanget 😀

Tja, det kan man undra, jag har ännu aldrig använt det i skarpt läge. 
Men det står stadigt i sin låda. Det är ett arv från förre ägaren. Men då jag har dubbelt av allting annat kan det ju vara bra med ett batteri i reserv.... kanske.

180Ah + 95Ah + 95Ah....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Här är litet av ”dagens skörd” av bortklippta kablar och andra grejer som jag hittade.

Storstädning på en helt ny nivå!

 

Jag skall ta itu med samma likadant "ryck och slit". Båten är från 1974 och jag törs inte publicera någon bild på hur det ser ut med sladdar på batteripolerna...

 

Nåväl, till saken. Om du skall införskaffa nån kabel modell grövre finns det svetskabel till fördelaktigt pris på svetsbutiken (fast på tyska). Inte förtennad, men ändå.

De finns även på Amazon.se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_20210128_145618.thumb.jpg.3d384ff188fc694983b0ccac503a13a0.jpg
 

Ja det finns fortfarande mer att kolla upp, men nu tror jag resterande har en funktion. Detta är i ”lastutrymmet” under durk. Jag skall väl försöka att separera landströmmen och lågspänningen litet bättre. Det finns en och annan förlängningssladd som jag kanske kan fixa på bättre sätt.

På bilden ses iallafall de tre laddarna och de fyra säkrinsdosorna. Sedan syns litet tillfälliga kontakter och kablar, liksom en timer som bara är inkopplade när båten står på land.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev McLasse:

Storstädning på en helt ny nivå!

 

Jag skall ta itu med samma likadant "ryck och slit". Båten är från 1974 och jag törs inte publicera någon bild på hur det ser ut med sladdar på batteripolerna...

 

Nåväl, till saken. Om du skall införskaffa nån kabel modell grövre finns det svetskabel till fördelaktigt pris på svetsbutiken (fast på tyska). Inte förtennad, men ändå.

De finns även på Amazon.se.

Jag har ju tillgång till bättre begagnad kabel som kommer från diverse tunga fordon, men jag har köpt gammal men oanvänd 2,5mm2 och 4mm2 billigt i andra hand, då det var ”fel färg” på isoleringen. Jag har tagit tillvara några gamla uppsättningar med startkabel, så om jag behöver något kraftigare så är det inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är avis på dig och din båt. En sån bra grund för allehanda prylar, som jag gillar. Min dröm är ju att ha en båt fullproppad med elektronik. Högkänslig radio, bredbandsradar, 3D-ekolod, enorm solpanelsyta, flera synkade multifunktionsskärmar, batterimonitor, digital motorövervakning, m m, m m! :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev raol:

Jag är avis på dig och din båt. En sån bra grund för allehanda prylar, som jag gillar. Min dröm är ju att ha en båt fullproppad med elektronik. Högkänslig radio, bredbandsradar, 3D-ekolod, enorm solpanelsyta, flera synkade multifunktionsskärmar, batterimonitor, digital motorövervakning, m m, m m! :)

 

Äh, det är ju nu rätt så gamla prylar. Man behöver ju egentligen inte mer än sunt förnuft, en kompass och färska pappersjökort för att navigera upp och nedför bohuskusten. Och jag har nu gjort det så många gånger så jag vet var grunden inte finns.

 

Om du skulle finna en likadan Triton tror jag inte den är så himla dyr, det är ju en udda båt. Det som kostar pengar är ju båtplats, försäkring och sådana fasta kostnader, sen blir det väl knappt en kubikmeter diesel varje säsong.

 

Jag störs inte så mycket på att utrustningen är gammal, bara den fungerar. Och visst är det roligt med en massa prylar ombord, men det är ändå bekvämligheten, att kunna laga mat, äta, sova sköta sin hygien och ski... ja alltså bekvämt kunna sköta sin elimination ombord. Det är en liten men bekväm flytande sommarstuga med ny strandtomt varje dag. 
 

Med segelbåt blir ju resan en del av målet, det kan ju vara så med motorbåt också, men mer just det där med ny strandtomt, kustsamhällen och naturhamnar.

 

Jo jag har gjort en light-renovering av gasolköket också, det var glappkontakt i den inbyggda tändaren. Det skall bli nya gasolslangar också. Sedan har jag oljat upp litet trädetaljer.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Jag är avis på dig och din båt. En sån bra grund för allehanda prylar, som jag gillar. Min dröm är ju att ha en båt fullproppad med elektronik. Högkänslig radio, bredbandsradar, 3D-ekolod, enorm solpanelsyta, flera synkade multifunktionsskärmar, batterimonitor, digital motorövervakning, m m, m m! :)

 

He-He... Tänk så olika vi människobarn kan vara. Jag försöker hela tiden fundera ut hur jag ska bete mig för att behöva så lite elpryttlar som möjligt. Kanske beror på att man jobbat med det ett helt arbetsliv så man tröttnat på både hantering och gåsönder 😵

Blev så glad när eniro på sjön lanserades och dessutom visade de sig funka, då kunde t.o.m. plottern som skymde sjökorten få gå by west.

Redigerad av Zwen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Med segelbåt blir ju resan en del av målet, det kan ju vara så med motorbåt också, men mer just det där med ny strandtomt, kustsamhällen och naturhamnar.

 

Ja absolut med motorbåt också🙂. Är mest i Mälarpölen sedan drygt 10 år tillbaka och här är det jättelite vatten och jättemycket, ännu mera faktiskt, öar. Tycker det är spännande att sitta och försöka följa med i sjökortet och försöka upptäcka prickar, identifiera alla små öar o holmar i någorlunda god tid.

Redigerad av Zwen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Zwen:

Ja absolut med motorbåt också🙂. Är mest i Mälarpölen sedan drygt 10 år tillbaka och här är det jättelite vatten och jättemycket, ännu mera faktiskt, öar. Tycker det är spännande att sitta och försöka följa med i sjökortet och försöka upptäcka prickar, identifiera alla små öar o holmar i någorlunda god tid.

Navigering är roligt!

Jag har ju i min ungdom sysslat en hel del med orientering på land, principerna är desamma.

Jag brukar ofta relatera till den till synes ogenomträngliga skärgården söder om Syd-Koster. Kolla där i ditt Enirokort! Här är det ofta visuell navigering, med spaning efter grund och knubbsäl. Gps, plotter och ekolod ger en del hjälp där men området är nog inte helt sjömätt sedan urminnes tider, och det var nog mer privata initiativ och en del ambitiösa lotsar som lodade och ritade egna kort, 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Navigering är roligt!

Jag har ju i min ungdom sysslat en hel del med orientering på land, principerna är desamma.

Jag brukar ofta relatera till den till synes ogenomträngliga skärgården söder om Syd-Koster. Kolla där i ditt Enirokort! Här är det ofta visuell navigering, med spaning efter grund och knubbsäl. Gps, plotter och ekolod ger en del hjälp där men området är nog inte helt sjömätt sedan urminnes tider, och det var nog mer privata initiativ och en del ambitiösa lotsar som lodade och ritade egna kort, 

Håller med avseende att navigering är roligt.

Har själv ägnat mig åt aktiviteten till fots, på skidor, med bil och på sjön. Det har varit lika kul i alla former.

 

Jag är ägare till det gamla handritade sjökortet över södra Kosterskärgården från anno dazumal. När jag blev medlem i "Föreningen Ursholmen" (föreningens syfte var att bidra till underhållet av de gamla fyrarna) så fick jag det som en medlemsbonus. Specialsjökortet var lite bättre än Sjöfartsverkets kort, därmed inte sagt att det var helt korrekt.

 

Men avseende modern sjömätning i Kosterskärgården har du fel. Den delen av Västkusten blev karterad av Hydrographica som gav ut sjökort för området 2009. Korten finns i pappersutgåva (fyra kort som täcker Kosteröarna och skärgården söder därom) och bör finnas med i de flesta elektroniska sjökorten. Men det är inte lika spännande att navigera med de korten som hjälpmedel...

 

http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/oversikter/oversikt_vastkusten_norra.htm

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en del kort och skisser i två band från Nautiska publikationer i Fiskebäckskil.

Kortet över Kosterskärgården är baserat på det gamla lotskortet kompletterat med senare utmätningar och lodningar, ok, det är väl 30 år gammalt nu, eller kanske äldre, men det fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller oxå på att rensa i elsystemet. Dvs främst kartlägger vart trådarna går, -fanns ingen gruppförteckning när jag skaffade båten, har typ en handfull lösa trådar jag inte har någon aning om vart dom går.

 

Plockar även bort sockerbitar, ersätter främst jord/minus, med 1 plåt.

 

Samt flyttar alla säkringar till 1 ställe, o enbart flatstiftssäkringar.

 

Samt anv buntband, så de inte går korsan och tvärsan.

 

Hur det såg ut:

913864460_Namnls.jpg.bc9d14b590b0197358970b5b19182fc5.jpg

Hur det ser ut nu: 20210130_215416_HDR.jpg.7f64fa7b858f9b9b2bdc8e803d3ae5af.jpg

 

Saker jag rensar ut (bilsäkringar, och sockerbitar anv som jord/minus):20210130_154057_HDR.jpg.2aaf4ef6f2e57f26d6828295e49948e1.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Perrr:

Jag håller oxå på att rensa i elsystemet. Dvs främst kartlägger vart trådarna går, -fanns ingen gruppförteckning när jag skaffade båten, har typ en handfull lösa trådar jag inte har någon aning om vart dom går.

 

Plockar även bort sockerbitar, ersätter främst jord/minus, med 1 plåt.

 

Samt flyttar alla säkringar till 1 ställe, o enbart flatstiftssäkringar.

 

Samt anv buntband, så de inte går korsan och tvärsan.

 

Hur det såg ut:

 

Hur det ser ut nu:

 

Saker jag rensar ut (bilsäkringar, och sockerbitar anv som jord/minus):


Ser ju värre ut än hos mig i vissa delar.

vad är potentiometrarna med små omkopplare till för funktion? Som som syns uppe till höger i andra bilden. Jag har ju iallafall olika färger på mina kablar, hos dig tycks ju det mesta gå i blått och rött.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Perrr:

Saker jag rensar ut (bilsäkringar, och sockerbitar anv som jord/minus):

Jag skulle vilja påstå att ”sockerbitar” av god kvalitet kan får vara kvar i båten om de sitter någorlunda skyddat. Har ingen aning om hur gammal installationen i din båt är men sockerbitarna, speciellt de vita, ser ok ut tycker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag skulle vilja påstå att ”sockerbitar” av god kvalitet kan får vara kvar i båten om de sitter någorlunda skyddat. Har ingen aning om hur gammal installationen i din båt är men sockerbitarna, speciellt de vita, ser ok ut tycker jag. 

Sockerbitar med krocketbågar.

 

Tja, kanske, visst finns det sockerbitar av olika kvalitet. Jag har sedan lång tid tillbaka tagit bort sådana. Det finns några som är litet grövre med en tunga under skruven som klämmer fast kabeln, och dom är generellt bättre. Men det är ibland svårt att få två kablar att sitta fast bra i samma ”hål” särskilt om kablarna är av olika dimension.

Jag har tidigare på detta forum skrivit att sockerbitar kan användas ombord till nödreparationer, men det var innan jag upptäckte Wago-klämman som är enklare att använda, och som sannolikt ger bättre kontakt utan att klämma sänder kablarna.

 

I mitt tycke är de bästa terminalerna ombord sådana som är avsedda för kablar med påfrestade ringkabelskor, där anslutning sker med skruv och taggbricka. Ok, litet besvärligare, och stjärnskruvarna fastnar liksom inte på skruvmejseln även om den är magnetisk, så det kan bli pilligt om terminalen sitter illa till. Man kan frestas att istället koppla med gaffelkabelskor, och det är väl inte fel, så behöver inte skruven skruvas ur helt, men min erfarenhet säger att sådana ger sämre kontakt än ringkabelskor.

 

Näst bäst är flatstiftsanslutningar med flatstiftskabelskor, men sådan kan bli glappa och kan lätt ryckas ut terminalen när man håller på att koppla någonting annat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:


Ser ju värre ut än hos mig i vissa delar.

vad är potentiometrarna med små omkopplare till för funktion? Som som syns uppe till höger i andra bilden. Jag har ju iallafall olika färger på mina kablar, hos dig tycks ju det mesta gå i blått och rött.😀

Arbetade i detta skåp från vänster till höger, inte färdig än. Potentiometer -grejen uppe till höger, är egenhändig dimmer för LED till kompassrosen, anv signalsladdar (från skalad ethernet/tele -kabel), dyftade om den o julbelysning vid ämnet "KTH-student...

 

Ska rensa i batteri -utrymmet oxå, har inte senaste bilden. Dendär säkringen var grupperna dubbelsäkrade. Och minus -plåten där numera enbart 2st sladdar.

20190905.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...