Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lajnus

Bygga stenkista

Rekommendera Poster

Hallå, tänkte bara kolla om det är någon här som vill dela med sig lite av erfarenheter av att bygga stenkista till brygga.
 

Bryggan ligger i en insjö i norra mellansverige med reglerat vattenstånd och blandad botten av sten, berg, sand och dy. Planen är att hålla låg budget och försöka undvika att frakta dit pråm/kran. 
 

Byggde i somras en första mindre kista om ca 1,4 x 1,4 m som ska vara till landgången. Det tog ca en dag för två pers att fälla träd och ungefär en dag för mig ensam att bygga kistan på land. Sen ska det till en större kista längst ut för själva bryggan som ska bli 2,5 x 5,5 m. 
 

Att bygga själva kistorna känns inte som något större problem. Funderar däremot kring den yttre kistan hur man enklast får den på plats och fylld med sten. En tanke är att bygga den på isen, såga hål och sen fylla sten med en minigrävare. Isen på våren runt mars brukar vara rätt tjock och vattnet lågt så man skulle kunna plocka sten från strandkanten och köra ut med grävaren. Gäller att lyckas såga hål i isen runt bryggan utan att den kantrar. Kanske om man först sågar långsidorna och sen kortsidorna fast sparar en bit på mitten på varje sida som sen yxas bort på båda sidor samtidigt. Någon som har erfarenheter av det? 
 

Funderar annars som plan b att bygga bryggan i sommar, först på land och sen plocka isär för att monteras ihop i vattenbrynet och successivt flyttas ut på djupare vatten vartefter den blir högre. Funderar då på om man skulle kunna stenfylla med ett transportband liggandes på landgången alt med skottkärra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygg på land, hyr in en traktorgrävare i fullskala.

Lyft i och fyll med grävaren ifrån land, jobbet klart på någon timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Bygg på land, hyr in en traktorgrävare i fullskala.

Lyft i och fyll med grävaren ifrån land, jobbet klart på någon timme.

Glömde säga att det är rätt långgrunt så själva bryggan ligger 12 m ut från land och tomten är dessutom väldigt oländig just där bryggan blir så man kommer nog tyvärr inte ens åt med en kran från land och absolut inte med en grävare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut. Planen är att landgången går kommer bredvid stora stenen vid land över stenen med stänger, via en mindre stenkista, totalt ca 12 m ut till bryggan där det då är ca 1,5 m djupt vid normalvatten. 
 

Vattenståndet kan dock variera rejält så om det är riktigt lågt skulle det kunna gå att köra en grävare nedanför muren. 

E7886CD8-C6E9-44DE-B16E-6132C8ABB334.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygg stenkistorna på land och sätt dem på brädor som får bilda rutchbana ner i vattnet. Se till så att du lägger ut brädor successivt även på botten ut till där bryggan ska ligga. Det är bra om ”glidbrädorna” har en kant så inte kistan glider av. Kistan kommer vara tung på land men lättare i vattnet (så klart). På land kan man såpa brädorna om man behöver bättre glid. 

Väl nere i vattnet kommer du behöva något att dra ut dem med eller ett par kraftiga kompisar som knuffar bryggan ut till rätt plats vadandes i vattnet. 
Fyll sedan med sten mha skottkärror som dras över en landgång. 
 

Jag har aldrig byggt en brygga på detta sätt själv men har hört om flera mer eller mindre lyckade, de flesta lyckade, försök. 

Du har väl bygglov och strandskyddsdispens för bryggan? Kan vara knepigt att få på vissa ställen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

...Fyll sedan med sten mha skottkärror som dras över en landgång...

Det är just det här momentet som känns lite osäkert. Hur lång tid tar det att fylla 5.5x2.5x1.5 m sten för hand? Två dagar? En vecka? Två månader? Är det ens lönt att försöka sig på eller ska man satsa på att få dit en maskin på nåt vis. 
 

Jodå dispensen blir förhoppningsvis godkänd av länsstyrelsen vilken dag som helst. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade bott så fint så hade jag kostat på mig proffshjälp.

Kosta vad det kostar vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vid sommarstugan och bryggan är lite av ett bonusprojekt så finns inte riktigt budgeterat för att anlita en proffsfirma just nu. Dessutom tycker jag det är kul att göra saker själv och skadar ju inte om man dessutom kan spara en nolla på slutnotan genom lite smart planering. 
 

Gjorde ett grovt överslag på stentransport med skottkärra. Det borde bli nånstans kring 312 skottkärror om ca 80-90 kg per vända. Om det då tar ca 10 min att skyffla i och ur varje så blir det 52 timmar eller 6,5 åttatimmars arbetsdagar. Känns inte riktigt som ett alternativ. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nu rätt längesedan, men när mina barn var medlemmar i ”insjöscoutkåren” var jag vice husfogde tillika vice båt och materialförvaltare. En ny brygga skulle fixas, mycket av trådskaparens berättelse känns igen. Det fanns en gammal oanvändbar stenkista och en gammal väldigt rank smal flytbrygga. Efter ganska kortvariga diskussioner togs beslutet att köpa en ny bredare flytbrygga. Det var enklare, men ändå en del logistik och besvär. Med tillåtelse av en fastighetsägare tillika allsångsledare och schlagerartist fick vi sjösätta bryggan på dennas strand, den bogserades sedan över sjön och förtöjdes i befintliga och nya bojstenar av betong.

Bojstenarna hade gjutits på land, och fraktats ut till iläggsplatsen mellan två optimistjollar med gamla träbjälkar emellan.

 

Så varför inte en flytbrygga? Då behöver du ju inte bekymra dig om vattenståndet. Klart den bör väl kanske tas upp på vintern, beroende på isläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lajnus:

Det är just det här momentet som känns lite osäkert. Hur lång tid tar det att fylla 5.5x2.5x1.5 m sten för hand? Två dagar? En vecka? Två månader? Är det ens lönt att försöka sig på eller ska man satsa på att få dit en maskin på nåt vis. 

Fast varför ska du ha en kista som är 5,5 m LÅNG??? 

Det räcker väl om den är 2,0 x 2,0 x 1,5. Det är snyggt om bryggdäcket går lite utanför kistan. Praktiskt också. Kanske därför alla kistbryggor byggs så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-27 vid 19:50 skrev Georg_Ohm:

Så varför inte en flytbrygga? Då behöver du ju inte bekymra dig om vattenståndet. Klart den bör väl kanske tas upp på vintern, beroende på isläget.

Har funderat på flytbrygga men den skulle behöva tas upp på vintern och vill helst slippa mer grejer att rådda med varje vår/höst, det räcker med båtar och bojar och vattenslangar m.m. som måste fixas med. 
 

Sen vill jag kunna förtöja båtar på åtminstone ett par tusen kg och även att bryggan ska vara vågbrytande och ge skydd mot sjön på insidan, så då blir en flytbrygga lika stort projekt och troligtvis även dyrare än min tänkta stenkista. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-27 vid 19:58 skrev ChristerN:

Fast varför ska du ha en kista som är 5,5 m LÅNG??? 

Det räcker väl om den är 2,0 x 2,0 x 1,5. Det är snyggt om bryggdäcket går lite utanför kistan. Praktiskt också. Kanske därför alla kistbryggor byggs så. 

Nä bryggdäcket ska såklart sticka ut lite och kistan behöver ju inte vara exakt 5,5 x 2,5 men jag vill att man ska kunna förtöja 1-2 båtar på insidan skyddat mot sjön så att de inte ligger och slår eller skaver onödigt mycket. Det är öppet vatten rakt över till andra sidan, ingen stor sjö men det kan våga på rätt rejält ändå. 
 

Tänker också att en större kista klarar isen bättre och om jag löser stenfyllningen maskinellt så blir det marginellt mer jobb att bygga en större kista istället för en eller två små. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Lajnus:

Har funderat på flytbrygga men den skulle behöva tas upp på vintern och vill helst slippa mer grejer att rådda med varje vår/höst, det räcker med båtar och bojar och vattenslangar m.m. som måste fixas med. 
 

Sen vill jag kunna förtöja båtar på åtminstone ett par tusen kg och även att bryggan ska vara vågbrytande och ge skydd mot sjön på insidan, så då blir en flytbrygga lika stort projekt och troligtvis även dyrare än min tänkta stenkista. 

Det är väl inte många flytbryggor som tas upp inför vintern? I hamnen där jag ligger har den äldsta flytbryggan legat i sjön i över 40 år. Isen har varit upp till halvmetern tjock vid några tillfällen under denna period.

 

Sen kan det bli bättre vågdämpning av stenkista, vilket kan vara av värde om sjön blir väldigt grov utanför din tomt. Där avgör ju typ av flytbrygga hur bra vågdämpningen blir. Lätta plastpontoner är sämst men även billigast. Helbetongponton är bäst (tyngst) men är rätt dyr.

 

Sen finns det bryggor som byggs på mindre betongelement med kraftiga reglar emellan som är skapligt dämpande och tåliga. Den typen jag avser är rätt vanlig i fritidsbåtshamnar där läget inte är extremt utsatt (det är sådan brygga jag ligger vid). Den typen av brygga kan man skruva/spika ihop själv men man får självfallet köpa pontondelarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lajnus:

Tänker också att en större kista klarar isen bättre och om jag löser stenfyllningen maskinellt så blir det marginellt mer jobb att bygga en större kista istället för en eller två små. 

En större kista klarar inte isen bättre. Den har större anliggningsyta/greppyta än en mindre. Börjar en liten del ge sig så flyttat hela kistan på sig. 
Slå istället ner reglar i vattnet med ca 1 dm mellanrum utefter det område som du vill ha sjö-lä.

PS. Menar alltså att du slår ner reglarna ner i botten och kapar dem så att du kan fästa dem i bärlinorna mellan kistorna. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig att stenkistor skall timras av blockat timmer med ordentligt drag mellan stockarna och antingen laxknut eller låsknut. Det skall vara minsta möjliga för isen att gripa tag i. Man brukar dessutom timra stenkistor avsmalnande uppåt så att isen släpper från kistan då vattenståndet stiger. I varje knut brukar man sätta in en invändig följare som man bultar i båda väggarna så att kistan inte kan lyftas isär.

Bottnen eller golvet sätter man in något stockvarv upp så att de nedersta stockvarven pressas ned i bottengyttjan och biter fast. Högre upp sätter man in bommar som är som bjälkar som går rätt igenom kistan och som stenarna packas runt och hänger upp sig på så att de övre stockvarven trycks ned.

 

Jag skulle timra kistan på land och sedan montera den i en vak i isen.

 

Ännu har jag inte timrat någon stenkista men såhär har jag hört berättas av folk som var med på den tiden då det byggdes stenkistor på allvar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-28 vid 23:18 skrev Lintott:

Det är väl inte många flytbryggor som tas upp inför vintern? I hamnen där jag ligger har den äldsta flytbryggan legat i sjön i över 40 år. Isen har varit upp till halvmetern tjock vid några tillfällen under denna period.

 

Sen kan det bli bättre vågdämpning av stenkista, vilket kan vara av värde om sjön blir väldigt grov utanför din tomt. Där avgör ju typ av flytbrygga hur bra vågdämpningen blir. Lätta plastpontoner är sämst men även billigast. Helbetongponton är bäst (tyngst) men är rätt dyr.

 

Sen finns det bryggor som byggs på mindre betongelement med kraftiga reglar emellan som är skapligt dämpande och tåliga. Den typen jag avser är rätt vanlig i fritidsbåtshamnar där läget inte är extremt utsatt (det är sådan brygga jag ligger vid). Den typen av brygga kan man skruva/spika ihop själv men man får självfallet köpa pontondelarna.

Nån variant med flytelement i betong skulle kunna vara ett alternativ men det blir både dyrare, minst lika mycket jobb och kräver mer underhåll på sikt att kontrollera och byta kättingar etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-29 vid 08:43 skrev ChristerN:

En större kista klarar inte isen bättre. Den har större anliggningsyta/greppyta än en mindre. Börjar en liten del ge sig så flyttat hela kistan på sig. 
Slå istället ner reglar i vattnet med ca 1 dm mellanrum utefter det område som du vill ha sjö-lä.

PS. Menar alltså att du slår ner reglarna ner i botten och kapar dem så att du kan fästa dem i bärlinorna mellan kistorna. 

Hmm ok men var går då gränsen för vilken storlek som klarar isen bäst? Mindre än runt 1x1 m känns ju som att den blir för lite sten/vikt. Men skulle kunna vara ett alternativ med två st ~1.5x1.5m kistor med ~1.5m mellanrum. Intressant idé med reglar som vågbrytare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-29 vid 22:28 skrev heimlaga:

Jag har fått lära mig att stenkistor skall timras av blockat timmer med ordentligt drag mellan stockarna och antingen laxknut eller låsknut. Det skall vara minsta möjliga för isen att gripa tag i. Man brukar dessutom timra stenkistor avsmalnande uppåt så att isen släpper från kistan då vattenståndet stiger. I varje knut brukar man sätta in en invändig följare som man bultar i båda väggarna så att kistan inte kan lyftas isär.

Bottnen eller golvet sätter man in något stockvarv upp så att de nedersta stockvarven pressas ned i bottengyttjan och biter fast. Högre upp sätter man in bommar som är som bjälkar som går rätt igenom kistan och som stenarna packas runt och hänger upp sig på så att de övre stockvarven trycks ned.

 

Jag skulle timra kistan på land och sedan montera den i en vak i isen.

 

Ännu har jag inte timrat någon stenkista men såhär har jag hört berättas av folk som var med på den tiden då det byggdes stenkistor på allvar.

Jag tänkte bygga med obarkat rundtimmer av nyfälld gran med tryckta fyrkantiga sparrar i hörnen som fälls in i stockarna och låses med M12 gängstång. Det blir inte lika snyggt som laxknutar men går snabbt att bygga och blir nog minst lika stabilt. Knutarna blir ju inte släta så det krävs nog nån form av kjol utåt mot isen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lajnus:

Hmm ok men var går då gränsen för vilken storlek som klarar isen bäst?

Ja, det beror väl väldigt mycket på vilket vatten det är och hur isarna brukar bete sig. Jag vet inte själv. 
Avsmalnande uppåt är ju annars ett klassiskt sätt som någon nämnde ovan. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lajnus:

Jag tänkte bygga med obarkat rundtimmer av nyfälld gran med tryckta fyrkantiga sparrar i hörnen som fälls in i stockarna och låses med M12 gängstång. Det blir inte lika snyggt som laxknutar men går snabbt att bygga och blir nog minst lika stabilt. Knutarna blir ju inte släta så det krävs nog nån form av kjol utåt mot isen. 

12 mm gängstång låter klent, men det kanske det inte är??

16 mm skulle kännas lagom för mig.

 

Hur har du tänkt kring korrosion?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

12 mm gängstång låter klent, men det kanske det inte är??

16 mm skulle kännas lagom för mig.

 

Hur har du tänkt kring korrosion?

Lät bygga en stenkistebrygga för några år sedan. Kistorna byggdes med tryckade "stockar" och rostfri gängstång som jag inte vet dimensionen på. Var säkert minst 16-20mm. På det rejäla brickor som försänktes. Avsmalnande uppåt. (Svindyr!)

En nackdel med kistor som smalnar av uppåt är om man ska ha pollare som kommer upp från kistan. De lutar då lite inåt och ser i början lite konstigt ut men jag har vant mig. Känns bra att ha rejäla pollare att fästa båten i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bygga en kassun av armerad betong är kanske besvärligare det också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mackey:

12 mm gängstång låter klent, men det kanske det inte är??

16 mm skulle kännas lagom för mig.

 

Hur har du tänkt kring korrosion?

Ett klassiskt fel många gör när de dimensionerar järndetaljer som ska ligga i vatten är att dimensionera efter styrkan. Enligt mig är det dimensionering efter livslängd som är det viktiga för att minska underhålls/utbytes-behovet, d.v.s. ta i så grovt det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Ett klassiskt fel många gör när de dimensionerar järndetaljer som ska ligga i vatten är att dimensionera efter styrkan. Enligt mig är det dimensionering efter livslängd som är det viktiga för att minska underhålls/utbytes-behovet, d.v.s. ta i så grovt det går.

Fast det är ju en prisfråga också.

En elförzinkad M30 stång kostar väl än 300 - 400 kr/m.

En syrafast M16 stång kostar väl 250 - 350 kr/m.

 

Jag skulle välja en billigare stång i syrafast stål och kanske tom gå ner till M12 i syrafast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-01 vid 04:16 skrev Mackey:

12 mm gängstång låter klent, men det kanske det inte är??

16 mm skulle kännas lagom för mig.

 

Hur har du tänkt kring korrosion?

Det är inte stängerna som håller samman kistan, stockarna låses av sparrarna som är infällda i varje hörn. Draghållfastigheten för M12 bör vara mer än tillräcklig för att låsa varje stock. Dessutom hjälper stenmassa till att hålla samman allt. 
 

Planen är att använda galvade stänger och då är det inte tjockleken på själva stången som avgör livslängden utan tjockleken på galvaniseringen. En bryggleverantör jag pratat med rekommenderade galvat framför rostfritt i sötvatten, minns inte argumenten men de menade att de var klassade att hålla i 100 år. Men är öppen för att använda rostfritt om det visar sig vara nödvändigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-01 vid 17:13 skrev ChristerN:

Lät bygga en stenkistebrygga för några år sedan. Kistorna byggdes med tryckade "stockar" och rostfri gängstång som jag inte vet dimensionen på. Var säkert minst 16-20mm. På det rejäla brickor som försänktes. Avsmalnande uppåt. (Svindyr!)

En nackdel med kistor som smalnar av uppåt är om man ska ha pollare som kommer upp från kistan. De lutar då lite inåt och ser i början lite konstigt ut men jag har vant mig. Känns bra att ha rejäla pollare att fästa båten i.

Var det endast stängerna som höll samman konstruktionen då eller fälldes hörnen in i stockarna?

 

Jag har inget emot att pollarna lutar lite, känns nästan mer naturligt tycker jag än helt raka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-01 vid 17:20 skrev Georg_Ohm:

Att bygga en kassun av armerad betong är kanske besvärligare det också?

Det vore ju helt klart kul att gjuta. Känns lite meckigt bara att lyckas bygga en form som sluter tätt mot botten. Man skulle iofs kanske kunna slå ner 20 mm plywoodskivor i dyn som sen förstärks med reglar utvändigt runt om och fylla vattenfast betong från botten med en lång slang. 
 

Men känns krångligare och dyrare än stenkista som nu dessutom bygganmälan redan avser.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-02 vid 00:04 skrev Mackey:

Fast det är ju en prisfråga också.

En elförzinkad M30 stång kostar väl än 300 - 400 kr/m.

En syrafast M16 stång kostar väl 250 - 350 kr/m.

 

Jag skulle välja en billigare stång i syrafast stål och kanske tom gå ner till M12 i syrafast.

Elförzinkat kommer ju inte på tal. När det gäller galvat så bör det väl vara tjockleken på galvaniseringen som avgör livslängden och inte tjocklek på själva stången? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lajnus:

Var det endast stängerna som höll samman konstruktionen då eller fälldes hörnen in i stockarna?

Endast gängstängerna håller ihop stockarna, förutom trycket från delarna ovanför. Iom att ”stockarna” har raka sidor blir risken att de glider mindre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av just detta. 

 

Men göt ett hyfsat stort fundament till min stora, tunga täljstenskamin. Kamin, skorsten och armerad platta i trossbotten ca 5 ton. 

Ca 2 kbm betong i sockel under och kring mittsulan i kåken. Murade från denna uppåt mot trossbotten av spontad Ytong-balk. 

 

Hörde av mig till en betongfirma, ifall att. 

 

Jo, de hade plötsligt 2 kbm överbliven brobetong. 

 

Så mitt förslag. Gör en så stor tät kasun, typ kraftig låda på is, så stor som du mäktar

med. Förankra och släng i sten i botten. Så att den sjunker när isen går. 

Givetvis har du ställt i nåt skrot som sticker upp, som du kan använda för att förankra brygga eller annat.

Bygger du med lutande sidor, så klara det isen bättre. 

 

Fyll med färdig betong. 

Lyssna med betongaren, om de får nåt över ibland. 

 

De behöver kunna köra ned till stranden. 

 

I mitt fall in på tomten, och så grannar med egna skottkärror. 

Hål i golvet, tippade rakt ned.

Körde med hyrd vibratorstav. 

 

Kostade 5 flak med skarppilsner för grannarnas insats. 

 

Riktigt trevligt, vill jag lova... 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...