Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Biltemas batteriladdare, hur är den?

Rekommendera Poster

5D95DAB7-35B6-4FA7-9EF7-48D883E7CBE6.jpeg.c7c133d3c4260d55e9e1ecbfa3e94dbe.jpeg

Jag behöver köpa en ny laddare.

Jag har Ctek i olika varianter tidigare, men vill minnas att det var någon som gillade Biltemas variant...

Clas tar 1199 kr för Ctek på 7A, Biltemas på 8A kostar 549, undrar om Ctek är så mycket bättre...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en snarlik men lite äldre Biltema. Haft den i flera år och den har aldrig krånglat eller burit sig konstigt åt. Det enda med min är att laddningen måste startas manuellt med knapptryck efter spänningspåslag, så jag tror inte den är speciellt lyckad att ha fast monterad i en båt.

 

Men i garaget är den förstahandsvalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Har en snarlik men lite äldre Biltema. Haft den i flera år och den har aldrig krånglat eller burit sig konstigt åt. Det enda med min är att laddningen måste startas manuellt med knapptryck efter spänningspåslag, så jag tror inte den är speciellt lyckad att ha fast monterad i en båt.

 

Men i garaget är den förstahandsvalet.

Tack för det!

Jag har en av de första serierna av Ctek som måste startas manuellt, så en sådan vill jag inte ha igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tack för det!

Jag har en av de första serierna av Ctek som måste startas manuellt, så en sådan vill jag inte ha igen.

Men kolla om denna Biltema verkligen behöver startas manuellt, har för mig att det ändrats. Finns ju oftast manualer att ladda ner så man kan läsa på innan man köper.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev IngemarE:

Men kolla om denna Biltema verkligen behöver startas manuellt, har för mig att det ändrats. Finns ju oftast manualer att ladda ner så man kan läsa på innan man köper.

Det Stig att den kunde användas till fast installation, så då borde den starta automatiskt.

Eller så får min nyare 10A Ctek gå ombord och jag tar en nyinköpt till garaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en hel drös olika laddare i båten varav en ifrån biltema, men det dom alla har gemsamt är att alla startar direkt på för inställda programmet när dom får ström.

 

20200228_175452.thumb.jpg.f7b36ae808c9a5a9c25b9928fd866c40.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

5D95DAB7-35B6-4FA7-9EF7-48D883E7CBE6.jpeg.c7c133d3c4260d55e9e1ecbfa3e94dbe.jpeg

Jag behöver köpa en ny laddare.

Jag har Ctek i olika varianter tidigare, men vill minnas att det var någon som gillade Biltemas variant...

Clas tar 1199 kr för Ctek på 7A, Biltemas på 8A kostar 549, undrar om Ctek är så mycket bättre...?

Jag har exakt denna, köpte den i höstas. Är mycket nöjd. Den har minne så den startar i automatiskt i senaste läget. Står och tuffar här ute i båten nu.🙂

Jag har laddat MC-batteriet i lägsta läget. gick också bra.

 

Min förbrukningsbank är lite större än vad laddaren är specad för men den den går ändå inte över 14,4 V. När den legat där ett tag går den ner till ca 13,5.

 

Det finns dock ett vinterläge också, tror 14,7 V, för den som känner sig hågad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en äldre, 5-stegs laddare tror jag att det är, på 7A som är köpt på Biltema.

Den användes först i husbilen som jag hade då men nu håller den till i garaget och den funkat fint i alla år men det är ju inte den modellen som är aktuell just nu.

Däremot har jag en 4A (tror jag) CTEK som fortfarande laddar men knappen där man byter batterityp har pajat. På jobbet har vi haft flera 25A CTEK som har packat ihop men på flera av dem har det varit primärsäkringen som gått, antagligen eftersom de stått och gått på mer eller mindre fulleffekt under lång tid.

Så enligt min erfarenhet är CTEK inte mer robust än någon annan laddare.

Skulle jag köpa någon laddare av "kvalitétstyp" skulle jag nog kika närmare på Victron eller Mastervolt kanske?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Det finns många laddare som är fullgoda ersättare för CTEK, i vissa fall säkert även bättre, och till mkt lägre pris. Känns som att det där med CTEK blev en "grej" i båtvärlden. Ungefär som att strömmen alltid ilar på smidigare i grejor det står Skyllermarks på.😁

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När CTEKs grejer kom ut på marknaden så var väl huvudkonkurenten gamla elektromekaniska laddare med transformator och tickande tidur. Då var fördelen ganska markant och varumärket började byggas. Idag är elektronisk laddstyrning varken speciellt svårt eller dyrt och CTEK lever väl snarare på rykte än produktfördelar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

CTEK har en laddare på 7 A som har ett konstantströmläge på 13.7 V. Detta är bra när man ligger på landström och har förbrukning igång. Laddaren kan annars tro att batterit behöver laddas och drar igång en laddningscykel för att kylen går igång med överladdning som följd, särskilt med större laddare. Om det finns andra fabrikat med den funktionen vet jag inte.

Hälsningar Ove 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

CTEK har en laddare på 7 A som har ett konstantströmläge på 13.7 V. Detta är bra när man ligger på landström och har förbrukning igång. Laddaren kan annars tro att batterit behöver laddas och drar igång en laddningscykel för att kylen går igång med överladdning som följd, särskilt med större laddare. Om det finns andra fabrikat med den funktionen vet jag inte.

Hälsningar Ove 

Du menar säkert konstantspänningsläge. Kan verka petimeternisse att påpeka det, men eftersom många batterityper just laddas med konstant ström så är det rätt viktigt att inte röra ihop begreppen.

 

Just den funktionen är bra, då egentligen ytterst få laddare är helt lämpliga i våra båtar som "landströmsaggregat", då strömmen som laddaren "tror" är batteriets laddström egentligen går till olika förbrukare. Och lurar den att gå upp i boostläge. Men den finns på många andra laddare också.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

CTEK har en laddare på 7 A som har ett konstantströmläge på 13.7 V. Detta är bra när man ligger på landström och har förbrukning igång. Laddaren kan annars tro att batterit behöver laddas och drar igång en laddningscykel för att kylen går igång med överladdning som följd, särskilt med större laddare. Om det finns andra fabrikat med den funktionen vet jag inte.

Hälsningar Ove 

När jag har kikat runt och läst specar på olika laddare så är de snarlika förutom float-spänning eller underhållsladdningen och den spänning som laddaren har när batteriet är fulladdat.
En del laddare ligger uppåt 14,2-14,4 V och andra 13,2 V och resten där emellan.

Nu är ju laddströmmen väldigt låg just i "underhållsfasen" om man inte belastar batteribanken men det verkar ju råda olika teorier bland tillverkarna om vad som är bäst.

Ja sen är det ju beroende på vilken batterityp man har, AGM, GEL eller "vanligt" bly-syra eftersom alla laddare inte går att ställa om efter batterityp.

Så förutom att laddaren ska vara robust och funka bra, så ska den ju också funka som man vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Biltemas 8A laddare, den får arbeta i garaget. En av mina tidigare 10A Ctek-laddare, den modernaste som jag tidigare hade i garaget, hamnar i båten. Jag fann ytterligare två Ctekladdare i garaget, båda rätt gamla utan automatiskt start, så fann jag ytterligare en mindre elektroniskladdare och en sån där jättegammal ”batterikokare” där automatiken består av en bimetallsäkring. Det är nog dax att anordna en garageloppis när pandemin är över, jag fann även en moped och tre kompletta luftkylda fyrcylindriga boxermotorer, samt delar till ytterligare ett antal sådana... Men inga båtgrejer, sådana har jag lagrat på annat ställe..... kanske skulle lägga ut en annons på Blocket och/eller Tradera, eller här i denna webbplatsens köp, byt och säljsidor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu en liten nackdel med biltemaladdaren, i mitt fall spelar det ingen roll, men den saknar fästöron, alltså hål att användas för att skruva fast den. Sådana har Ctek.

 

Jag funderar att skruva isär min havererade Ctek Zafir 45, det ser ut att vara fyra stjärnskruvar varav en är plomberad med en röd plastplopp, men det är väl kanske vara ett kretskort med ytmonterade komponenter på som vare sig låter sig felsökare eller repareras..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

- - -

och en sån där jättegammal ”batterikokare” där automatiken består av en bimetallsäkring. Det är nog dax att anordna en garageloppis när pandemin är över,

- - -

De där gamla batterikokarna kan komma till nytta ibland. Om ett batteri gått ner totalt så vill moderna laddare inte ens försöka få i nån ström (om det varit en kortvarig total urladdning så kan det gå att få liv i batteriet även om det så klart tagit skada av hanteringen).

 

Då kan det gå att med en batterikokare få i tillräckligt för att en modern laddare vill ta över o slutföra laddningen på ett tryggare sätt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Lintott:

De där gamla batterikokarna kan komma till nytta ibland. Om ett batteri gått ner totalt så vill moderna laddare inte ens försöka få i nån ström (om det varit en kortvarig total urladdning så kan det gå att få liv i batteriet även om det så klart tagit skada av hanteringen).

 

Då kan det gå att med en batterikokare få i tillräckligt för att en modern laddare vill ta över o slutföra laddningen på ett tryggare sätt.

Bra att du skrev det, då sparar jag den, men jag hade väl inte orkat bära iväg den till elektronikskrotontainern ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

De där gamla batterikokarna kan komma till nytta ibland. Om ett batteri gått ner totalt så vill moderna laddare inte ens försöka få i nån ström (om det varit en kortvarig total urladdning så kan det gå att få liv i batteriet även om det så klart tagit skada av hanteringen).

 

Då kan det gå att med en batterikokare få i tillräckligt för att en modern laddare vill ta över o slutföra laddningen på ett tryggare sätt.

Det funkar även med CTEK och andra moderna laddare som har konstantspänningsläge som @Ove-T nämnde.

Men visst kan man ha nytta av en laddare av äldre typ med. 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemaladdaren startar i samma laddningsfas som den stängdes av i, alltså autostart.

-Konstigt vore det ju annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Biltemaladdaren startar i samma laddningsfas som den stängdes av i, alltså autostart.

-Konstigt vore det ju annars.

Men den bör inte vara ansluten till batteriet när nätströmmen är bruten enligt bruksanvisningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Rascal:

Men den bör inte vara ansluten till batteriet när nätströmmen är bruten enligt bruksanvisningen.

Sägs det varför?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den drar kanske lite ström? Inget jag brytt mig om på denna eller någon annan laddare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Zwen:

Den drar kanske lite ström? Inget jag brytt mig om på denna eller någon annan laddare.

Frågan är väl hur mycket ström?

Jag tror fortfarande att det är bättre att göra som jag gör, koppla loss alla kablar från batterierna på hösten och låta dom stå till våren. Dom är fortfarande så fulladdade på våren att jag ansluter, sjösätter, startar och åker ut på nya äventyr. Har funkat dom senaste 39 åren så det kan inte vara nybörjartur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är säkert det allra bästa🙂 Jag är nog lite lat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Frågan är väl hur mycket ström?

Jag tror fortfarande att det är bättre att göra som jag gör, koppla loss alla kablar från batterierna på hösten och låta dom stå till våren. Dom är fortfarande så fulladdade på våren att jag ansluter, sjösätter, startar och åker ut på nya äventyr. Har funkat dom senaste 39 åren så det kan inte vara nybörjartur.

Jag låter mina batterier vara inkopplade och laddarna är fast anslutna mot batterierna.

Laddar upp dom innan vinterförvaring och rör inte dom under vintern. 

 

Har aldrig haft bekymmer att batterierna är urladdade på våren :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Zwen:

Ja det är säkert det allra bästa🙂 Jag är nog lite lat....

Jag är den som är lat, orkar inte springa och kolla kablar, laddare,timers och solceller hela vintern. Dessutom till ingen nytta:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lostsailor:

Jag låter mina batterier vara inkopplade och laddarna är fast anslutna mot batterierna.

Laddar upp dom innan vinterförvaring och rör inte dom under vintern. 

 

Har aldrig haft bekymmer att batterierna är urladdade på våren :)

Har du sett den här?

https://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/

Självurladdning är ett fenomen alla råkar ut för. 

En laddare inkopplad drar visserligen inte lika mycket som en glödlampa (som anges som ett exempel) men visst drar de något.
Ctek tex uppger att deras M25 drar <2 Ah per månad och det ihop med självurladdningen gör att det sliter ordentligt på batterierna att helt lämna dem utan laddning. 
Oavsett om du aldrig märkt att dina batterier ”är urladdade på våren” så är de det. Låt vara att du kanske inte märker det, men det har inget med batteriernas laddstatus att göra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Lostsailor:

Jag låter mina batterier vara inkopplade och laddarna är fast anslutna mot batterierna.

Laddar upp dom innan vinterförvaring och rör inte dom under vintern. 

 

Har aldrig haft bekymmer att batterierna är urladdade på våren :)

Många har larm, stereo, elektroniska länspumpar och annan elektronik inkopplade före batterifrånskiljaren så det gäller att ha koll. Dessutom kan ett dåligt batteri dra ur resten och då fryser hela batteribanken sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Många har larm, stereo, elektroniska länspumpar och annan elektronik inkopplade före batterifrånskiljaren så det gäller att ha koll. Dessutom kan ett dåligt batteri dra ur resten och då fryser hela batteribanken sönder.

Ja man måste självklart ha koll på sina installationer och ha vettiga batterier annars är det dömt att misslyckas. 

 

Det enda jag har kopplat innan brytare är diverse larm och mina 3 automatiska länspumpar som dock aldrig går då båten är tät 😅

 

Men mina batterier klarar en vinter utan några som helst problem så länge man laddar upp dom ordentligt innan vintern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Men den bör inte vara ansluten till batteriet när nätströmmen är bruten enligt bruksanvisningen.

 

17 minuter sedan skrev ChristerN:

Har du sett den här?

https://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/

Självurladdning är ett fenomen alla råkar ut för. 

En laddare inkopplad drar visserligen inte lika mycket som en glödlampa (som anges som ett exempel) men visst drar de något.
Ctek tex uppger att deras M25 drar <2 Ah per månad och det ihop med självurladdningen gör att det sliter ordentligt på batterierna att helt lämna dem utan laddning. 
Oavsett om du aldrig märkt att dina batterier ”är urladdade på våren” så är de det. Låt vara att du kanske inte märker det, men det har inget med batteriernas laddstatus att göra.

Det blir för meckigt i en båt att koppla bort laddarna från batterierna varje gång. Det skall liksom bara funka och komma igång när man ansluter landströmskabeln.

Alla modernare intelligenta laddare har väl en diodskyddad utgång som skall skydda dem vid felkoppling, då skall det ju inte läcka någon backström, kan man tycka. Men ok, jag ser att en lysdiod lyser även om inkommande 230 är bruten.

 

Solceller är ju annars ett väldigt bra sätt att ladda litet under lång tid, litet mer laddning in än förlusten från självurladdningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...