Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bergnicklas

Bella 9000 Sunmar erfarenheter/ layout

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på och kollar på en Bella 9000 sunmar,(1997)
Är det någon som har erfarenhet av denna modellen samt maskin: Yanmar 230 4-cylindrisk Turbo. 
Har sökt efter en layout bild över båten men inte hittat någon, har ni någon ? 
 

mvh

Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kul. Vet inte med den motorn, men 30 hk mera än en tamd41p kan ju inte skada även om den överplanar lite. 
Har sett nån gammal broschyr men hittar den inte nu. Kolla på finska blocket https://www.nettivene.com/en kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den på blocket? Då är den nog en lite tidigare modell än från 97, dom ser lite annorlunda ut med längre reling/mantåg omkring 96, även mera trä inuti på dom äldre vilket den på blocket har (om det nu är den).

Ganska så ovanlig i Sverige, den var också väldigt dyr när den kom, runt 2 - 2,5 miljoner har jag hört så den vart lite svårsåld. 

Tror inte det finns nån annan tråd på forumet här om den?

 

Vill man åka snabbare än 20 knop en längre stund så ska man inte ha den, den ska gå 24 men jag har inte kommit upp i mera än 22. Marschar bra i 15 knop i alla väder semesterpackad och går riktigt mjukt å bra i stora vågor när dom kommer framifrån/snett.. Kul att puttra på i 3 knop och väldigt lättstyrd, vänder på en 5 öring. Ratt ute i sittbrunn brukar den ha.

Gillar verkligen den stora takluckan med en skylight däckslucka på.  Mycket och stora stuvfack. Skönt att ha skedda när Eniros sjökort inte är riktigt ärlig. Lätt att få upp värmen i, sov ute i november i 2+ grader och hade 15-18+ inne, (2kw värmare). 

 Minus blir väl takhöjden på toan och förruffen, samt inte jättemycket plats runt motor när det är oljefilterbyte å liknande. Rullig å vinglig av allt som kommer från sidorna kan va lite jobbigt.

 

Ja, det var lite kort om den. Var det nåt speciellt du undrade över, förutom motorn?

Hittade en "layout" bild, men det var inte den jag först tänkte på. Det ska finnas nånstans, djup ute på nätet en broschyr från Bella varvet.

BellaSunmar9000.PNG

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för all infon . Precis det är den på blocket, ville få lite mer info om den då jag har 8h med bil för att åka och kolla på den. Men kommer iaf göra det i helgen. När jag har kollat priserna i Finland så verkar det vara ett bra köp för oss och en båttyp vi har letat efter. 
 

vet du vad takhöjden är i fören , iaf på ett ungefär?

Redigerad av Bergnicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kul :)

Ja, ganska bra pris beroende på skick och utrustning osv. Billigare än min... Men är nöjd ändå. Antar att den ligger på land nu, så det blir ingen provkörning kanske?

 

Jag är ca 180 och taket börjar nånstans från pannan ner till nacken ungefär? Man kan slå i sig precis på toppen av huvet om man har bråttom och tur. Sen blir det lägre när sängen börjar och slutar. Finns en liten soffa till styrbord mitt emot toan, tänkt att man ska klä på sig sittandes. (Har en garderob/stuv av halva soffan upp till taket på min) 

 

Lycka till, kolla efter läckage som runnit in från under soltakluckans början akterut och framåt, ner runt styrplats till olika delar och trädetaljer. Runt 25 år gammal båt, så bogpropp, ankarspel, ventiler, roder - axelpackningar, osv lär ha behövts åtgärdats eller kommer att behövas efter en välanvänd sommar. Fick iaf jag erfara.

Och då är det skönt att detta forumet funnits genom åren där det finns mycket info om kolborstar till bogpropellrar, el, motor, konservering, packningar, slangar och hur man fixar allt möjligt. Otroligt tacksam för all info som detta forum gett mig senaste åren, utan att ställa en enda fråga (än så länge). 

Kan man välkomna varandra till ett forum? I sådana fall så gör jag det nu. 😁

Hoppas du får till ett köp.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nicklas !

 

Berätta gärna hur det har gått, blev det någon affär ? 

 

Jag har också varit lite intresserad av båten, men tycker att jag bor för långt ifrån, dels för att åka o titta på den, sen ska man ju eventuellt köra hem den också....  ( Stockholm / Mälaren )

 

Mvh

Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var uppe och kollade på den , förstår dig var en jäkla bit, bor i Västerås. 
båten var i helt okej skick , var en del att göra för att få den i det skick jag vill ha. 
Den står utomhus otäckt med snö på sig så ska man göra affär är det bra att göra det direkt. Kapellet börjar bli slitet när det står med snö uppfällt. 
jag har gett ett bud han inte tog. 
Känns sådär att köpa grisen i säcken när man inte har möjlighet att provköra den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info,  det låter ju inte så bra att den står otäckt ute i snön 🤨🤨

 

Lycka till i jakten på båt !!

 

// Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den i Umeå var jag också intresserad av men firman som säljer den verkar HELT ointresserad av att göra affär. Jag stod med pengarna i handen beredd att köpa grisen i säcken men fick noll respons.

 

Skituselt så jag la ner.

 

Köpte en i Åbo istället, kör hem den i april. Finns sjukt lite information om just Bella 9000 Sunmar, det mesta på finska, men jag råkar gilla modellen så jag hoppas det blir bra även när jag äger den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan fortsätta lite, mest för att det är kul att en modell jag sett nästan ingenting om i Sverige diskuteras, är att akterruff och förpik är lite trånga, att det är lite mycket inträngt på för liten båt.

 

Toaletten bekymrar mig inte så mycket, den är ungefär samma storlek som på den Rinker FV250 vi hade innan (också den ganska trång), men bredden på kojerna får vi se om de duger. Vi hade gott om plats i Rinkern då både förpik och midcabin är rätt breda. 

 

Även orolig för sambons respons på att sitta inne i rullande skrov istället för ute med ett mer platt planande skrov. Hon har en liten tendens till sjösjuka.

 

Andra saker är om barnen kommer älska sin ’egna’ hytt i form av akterruff såsom jag hoppas eller om det blir katastrof.

 

Saker jag ser fram emot otroligt är att kunna välja fart, förut kunde vi åka 5 eller 23 knop, i princip inget annat. Har gärna ett mer dynamiskt register från 3 till 20 knop om det är bråttom. Jag ser även fram emot att slippa ta hand om ett drev, som föredetta seglare även roder och mer båt i vattnet, beter sig mer som min ryggmärg vill.

 

Längre säsong och slippa kapell osv ska också bli skönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra att det inte blev något med den i Umeå men då har vi fått samma känsla för säljaren. Inte bara vi som kände så. 

 

roligt att du hittade en på Åland iaf hoppas den blir bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sage,

Kul att du håller tråden vid liv. Det blir nog jättebra. Spännande att köra hem den i april!

 Frugan kan också sitta ute och det rullar inte så hemskt när man kommit upp i lite fart. Jag borde nog mäta innan jag säger nått, men jag tror att akterslafen är lite bredare än förpikens.? 
Ja, det är mycket inträngt eller bara väldigt bra (fullt)utrustad. ;) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur känslig är den kära Bella 9000 Sunmar för vikt långt bak? Jag vill sätta följande jolly-fästen under badbryggan:

https://www.dinghydavits.com/shop/torte-uga-bwkme

 

Kommer den sätta sig på arslet och gå som en kratta då eller? Jolle plus motor är väl ~80 kilo gissar jag.

 

Dåligt med erfarenhet från vikt och halvplanande båtar så erfarenheter sökes. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tror inte att det är några problem. Har själv en överdimensionerad jolle ståendes på sidan på badbryggan och förra ägaren hade en med motor.

Man tappar väl någon halvknop, men inte känns den extra baktung tycker jag.

Funderar på att skaffa dävertar. Har ett ankare/ankarspel som hade gillat att jollen hänger mera över.

Bra lösning men har du plats för dom? Tänker på ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 hours ago, Boatsson said:

Hej,

Jag tror inte att det är några problem. Har själv en överdimensionerad jolle ståendes på sidan på badbryggan och förra ägaren hade en med motor.

Man tappar väl någon halvknop, men inte känns den extra baktung tycker jag.

Funderar på att skaffa dävertar. Har ett ankare/ankarspel som hade gillat att jollen hänger mera över.

Bra lösning men har du plats för dom? Tänker på ankaret.

Inget ankarspel på den jag köpt, det är dock prio att montera. Tänkte mig ett band-ankarspel i en av lådorna på badbryggan om det får plats. Annars får jag hitta på något annat. Hur sitter ditt ankarspel?

Är ju någon badstege på undersidan också så det är om man får plats med fästena jag länkade mellan, sen kan man bygga upp på höljden med förhöjningssats om det behövs. Med de jag länkade sitter dock jollen bakom och högre än badbryggan, tror ett ankare får plats under. Mer orolig att det blir för smalt mellan badstege och ankare för att jollen ska stå stabilt.

 

Inte hämtat båten än, sitter mest och planerar med otroligt dåliga förutsättningar. Primärt ville jag nog veta om båten bär en jolle bak eller om barnen ska gråta redan nu. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Jag har ett Winchmatic sittades i akterruffen och bandet går igenom styrbords lådan med ankaret längst ute på badbryggan. Det borde gå att få in ett ankare i den lådan med lite jobb. Har funderat på samma lösning men kommer att sätta in en annan dyr sak i ena lådan någon dag.

Badstegen är nog lättare att flytta om du inte vill ha dina fästen så smalt?

 

Tror inte du behöver oroa dig om vikten där bak hur du än gör. Kan vara värt att tänka på när jollen sitter som du vill ha den, är att den skjuter ut baken lite när man svänger i låg fart. Med rodret ca 1m framför badbryggan så är det lätt att komma emot bryggor när man lämnar tex tankningen och vill åka iväg genom börja svänga. 

 

Jag gillar olika dävertslösningar. Säg till om du behöver några mått eller foton till planeringen och skissandet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu är jag med Bella 9000 Sunmar på riktigt. Var och hämtade vår båt i Åbo i fredags. Åbo -> Mariehamn på fredagen och Mariehamn -> Sthlm igår.

 

Dävertar blir inga problem, gott om plats under badbryggan. Kommer bli toppen! 

 

Kylen som sitter i är en gasol/230/12v absorption så den måste ut. Gasolen i båten är avvecklad och vi ligger mycket i naturhamn. 12v drog 8A i princip konstant, verkar inte komma ner i tillräcklig temp för att slå av. 

 

Förslag på kyl som maxar utrymmet? Gamla kylen är HxBxD 62x41x60 typ. 

 

Andra saker jag tänkte göra hyfsat fort

* Beställa nytt kapell, ASAP, det är tokslut

* Sätta 30L kyllåda på kortsidan under aktre sittplatsen 

* Utöka med en 108L vattentank i stora outnyttjade facket under bordet/matplatsen

* Någon form av dusch-lösning ute, troligtvis monterad vid styrbord stuv

* Linjera motor, det är, vad jag tycker, mycket vibrationer bak i afterruffen, kanske propeller

 

Osv osv.. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 hours ago, sege said:

Så, nu är jag med Bella 9000 Sunmar på riktigt. Var och hämtade vår båt i Åbo i fredags. Åbo -> Mariehamn på fredagen och Mariehamn -> Sthlm igår.

-Kul, vad tyckte du om den? 

 

"Dävertar blir inga problem, gott om plats under badbryggan. Kommer bli toppen!"

-Gött. Håller själv på att skruva på snap davits, det blir tight med ankarspelet för mig..

 

"Förslag på kyl som maxar utrymmet? Gamla kylen är HxBxD 62x41x60 typ." 

-Har en Isoterm där, den är alltid på.

 

Andra saker jag tänkte göra hyfsat fort

"* Sätta 30L kyllåda på kortsidan under aktre sittplatsen "

 -Yes, har en liknande där, fast under främre.

Fyllde den med öl innan premiärturen och kylen var lagom kall. När generatorn laddar så orkar den hålla minus istället för nån +grad.  Vi är framme efter ca 3,5 h körning och all öl är till frusen till is. :P 

 

"* Utöka med en 108L vattentank i stora outnyttjade facket under bordet/matplatsen"

-Jag gillar det stuvutrummet,  det mesta finns ju kvar om den bara är 108liter. 

 

"* Någon form av dusch-lösning ute, troligtvis monterad vid styrbord stuv."

-Det var det första jag installerade, bredvid länspumpen ungefär. Förra ägaren tog bort den gamla som satt på babord å läckte, det sitter en högtalare där nu.

 

* Linjera motor, det är, vad jag tycker, mycket vibrationer bak i afterruffen, kanske propeller

Ajust det, mycket vibrationer på vissa varvtal, samma här..

 

Osv osv.. :)

Bild, vill vi (jag) se! :)

 

23 hours ago, sege said:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 hours ago, Boatsson said:

Så, nu är jag med Bella 9000 Sunmar på riktigt. Var och hämtade vår båt i Åbo i fredags. Åbo -> Mariehamn på fredagen och Mariehamn -> Sthlm igår.

-Kul, vad tyckte du om den? 

Sjömässigt är jag nöjd, åt sjö Mariehamn -> Kapellskär utan några som helst problem. Vi hade ändå 1,5m våghöjd med korssjö på 1m nånting men lufsade lugnt, fint och tyst i 18 knop. Mer plats i förpik än jag minns, kommer bli fint. Förra ägaren hade gjort en extra-skiva med dyna för att fylla ut på babord sida mot garderob, vi får se om det används av oss.

 

Manövrering framåt är finemang, även i låg hastighet, jag 'översvängde' fler gånger än en men det ska jag nog vänja mig vid. Bakåt händer ju ingenting så där får jag väl lära mig svänga med bogpropp. Ut och träna, ska bara röja upp så båten är användbar igen.

 

Quote

"Dävertar blir inga problem, gott om plats under badbryggan. Kommer bli toppen!"

-Gött. Håller själv på att skruva på snap davits, det blir tight med ankarspelet för mig..

Jag kommer montera såna här, det som kvarstår är att se om jag behöver höja så jollen kommer högre upp för att inte krocka med lådorna:

https://www.dinghydavits.com/shop/torte-uga-bwkme

 

Quote

"Förslag på kyl som maxar utrymmet? Gamla kylen är HxBxD 62x41x60 typ." 

-Har en Isoterm där, den är alltid på.

Blir en CRX-50 med infällnadsram, får jag bygga ventilationsgaller under men den täcker hålet i övrigt. 

 

Quote

"* Utöka med en 108L vattentank i stora outnyttjade facket under bordet/matplatsen"

-Jag gillar det stuvutrummet,  det mesta finns ju kvar om den bara är 108liter. 

Räknade på nuvarande tank och insåg att den är drygt 100L, trodde den var 80L så projekt mer vatten får vänta. Tycker även den har en tendens att luta åt babord lite väl ofta (mest för att man sitter där och äter osv) så jag är lite osugen på att lasta i 100L till på den sidan. Kanske blir vattenlösning i stuven på styrbord sida i förpik i en framtid istället. 

Hur kommer du ner i den stuven? Jag har en smal öppning åt fören enbart, annars får jag härja med bordet osv. Känns svårt att utnyttka de 19 kubikmeter som finns där under med en öppning som är 20cm bred. :)

 

Quote

* Linjera motor, det är, vad jag tycker, mycket vibrationer bak i afterruffen, kanske propeller

Ajust det, mycket vibrationer på vissa varvtal, samma här..

Höga varvtal för mycket, tror jag. Mek-kunnig kamrat får kika lite, vore fint att få ner. Ska även isolera upp lite mer bak i akterruffen mot motorrum nog.

 

Quote

Osv osv.. :)

Bild, vill vi (jag) se! :)

https://www.nettivene.com/en/moottorivene/bella/811518

 

Den är det. 

 

Jag har nu rivit ut septi-slangar, det var bytt toalett -> tank men inte resten, det luktar skit så resten åkte ut igår och nya trillar in idag. Även skrubbat rent varenda hörn i akterruff och förpik, håller på i kabinen i kombination med att jag spiller bajsvatten överallt. 🤢

 

Redigerad av sege

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, sege said:

Sjömässigt är jag nöjd, åt sjö Mariehamn -> Kapellskär utan några som helst problem. Vi hade ändå 1,5m våghöjd med korssjö på 1m nånting men lufsade lugnt, fint och tyst i 18 knop.

Är riktigt avis på den turen!

Mer plats i förpik än jag minns, kommer bli fint. Förra ägaren hade gjort en extra-skiva med dyna för att fylla ut på babord sida mot garderob, vi får se om det används av oss.

Ok det var den båten, den har jag redan kikat bilder på. :) 

Tror vi har samma årsmodel, med lite mera trä inuti.

Funderar på en liknande sänglösning. Skippar ni den, så säg till! ;) 

 

Manövrering framåt är finemang, även i låg hastighet, jag 'översvängde' fler gånger än en men det ska jag nog vänja mig vid. Bakåt händer ju ingenting så där får jag väl lära mig svänga med bogpropp. Ut och träna, ska bara röja upp så båten är användbar igen.

Bra beskrivet, ja backa å svänga åt båda hållen när det blåser funkar väl sisådär. En större bogpropp eller akterpropp nån dag kanske..

 

Jag kommer montera såna här, det som kvarstår är att se om jag behöver höja så jollen kommer högre upp för att inte krocka med lådorna:

https://www.dinghydavits.com/shop/torte-uga-bwkme

Tror dom är rätt väg att gå på den badbryggan.

 

Räknade på nuvarande tank och insåg att den är drygt 100L, trodde den var 80L så projekt mer vatten får vänta. Tycker även den har en tendens att luta åt babord lite väl ofta (mest för att man sitter där och äter osv) så jag är lite osugen på att lasta i 100L till på den sidan. Kanske blir vattenlösning i stuven på styrbord sida i förpik i en framtid istället. 

Jag tänkte skriva just det igår, men lät det va. Min tank är ca 165L  och med 3 passagerare så lutar den bra, skulle inte rekommendera att lägga till 100kg på den sidan. Din ide´ med förstuven är nog bättre då.

 

Hur kommer du ner i den stuven? Jag har en smal öppning åt fören enbart, annars får jag härja med bordet osv. Känns svårt att utnyttja de 19 kubikmeter som finns där under med en öppning som är 20cm bred. :)

Jag har två luckor ner dit som öppnar upp hela golvet. Har inte rört bordet. Gissar att din ena stora lucka är fastskruvad?

 

Höga varvtal för mycket, tror jag. Mek-kunnig kamrat får kika lite, vore fint att få ner. Ska även isolera upp lite mer bak i akterruffen mot motorrum nog.

Ok, min vibrerar mest på olika låga varv och sen lite innan plan ungefär.

Inte så farligt jag är inte jätteorolig. Vi har olika isoleringsmaterial i motorrummet om det nu spelar någon roll.

 

https://www.nettivene.com/en/moottorivene/bella/811518

 

Den är det. 

Självklart nyfiken på hur den går med den motorn, lättare, snabbare och lägre förbrukning lockar alltid.

 

Jag har nu rivit ut septi-slangar, det var bytt toalett -> tank men inte resten, det luktar skit så resten åkte ut igår och nya trillar in idag. Även skrubbat rent varenda hörn i akterruff och förpik, håller på i kabinen i kombination med att jag spiller bajsvatten överallt. 🤢

Mums, viktig men skitigt jobb!

 

En sak till, informationen om hur djupt den går verkar skilja sig. Din står det 0,8m, vissa 0,95m. Jag har mätt min till ca 0.85 - 0.9. Kanske att din 200kg lättare motor ger 5-10 cm grundare djupgång men tror inte det? Sen är det kanske bara jag som gillar grunda vikar och försöker hålla koll på vattenståndet så jag inte fastnar där inne när man inte har drev. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Boatsson said:

Ok det var den båten, den har jag redan kikat bilder på. :) 

Tror vi har samma årsmodel, med lite mera trä inuti.

Funderar på en liknande sänglösning. Skippar ni den, så säg till! ;) 

Jag har usel koll på skillnaderna mellan årsmodellerna faktiskt. Svårt att hitta info om den här modellen, den här tråden täcker typ mer än jag hittat på svenska hittills. :)

Kan ta lite bilder på hur det är löst i min båt vid tillfälle! 

 

9 hours ago, Boatsson said:

Bra beskrivet, ja backa å svänga åt båda hållen när det blåser funkar väl sisådär. En större bogpropp eller akterpropp nån dag kanske..

Bra bett i bogen på den här, inga problem alls att hålla emot vind osv. Häckpropp kanske står på inköpslistan om allt är fantastiskt med modellen och den ser ut att stanna i många år. Vore skönt, onekligen.

 

9 hours ago, Boatsson said:

Jag tänkte skriva just det igår, men lät det va. Min tank är ca 165L  och med 3 passagerare så lutar den bra, skulle inte rekommendera att lägga till 100kg på den sidan. Din ide´ med förstuven är nog bättre då.

Var har du dina 165 liter? Under akterruff styrbord maxat? 

 

9 hours ago, Boatsson said:

Jag har två luckor ner dit som öppnar upp hela golvet. Har inte rört bordet. Gissar att din ena stora lucka är fastskruvad?

Bifogat finns hur det är på min båt. Funderar på att göra en likadan lucka som den som finns och sen en lucka i mitten under bordet och sen limma/skruva fast biten som bordet står på så den är fast. Vi får se, synd att inte kunna använda mega-stuven.

 

Skivan som ligger kvar på bilden får jag inte ut överhuvudtaget, köket är i vägen. Måste nog lyfta bort hela bordet för att få bort den.

 

 

IMG_3834.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minutes ago, sege said:

Jag har usel koll på skillnaderna mellan årsmodellerna faktiskt. Svårt att hitta info om den här modellen, den här tråden täcker typ mer än jag hittat på svenska hittills. :)

Kan ta lite bilder på hur det är löst i min båt vid tillfälle! 

Ja, det är samma här. :)

Har väl kommit fram till att innan 96 så var det mera trä inuti och efter 97 så är det mera rostfritt utanpå.. 

 

35 minutes ago, sege said:

Bra bett i bogen på den här, inga problem alls att hålla emot vind osv. Häckpropp kanske står på inköpslistan om allt är fantastiskt med modellen och den ser ut att stanna i många år. Vore skönt, onekligen.

Ah, kul. Min är nog på sista varvet, förlängde och vände på några borstar när den gav upp förra året och fick liv i den igen.

 

37 minutes ago, sege said:

Var har du dina 165 liter? Under akterruff styrbord maxat? 

Under akteruff babord sida. Jag hade fel, den är 150 liter, infon kommer från förra ägaren, men jag ska mäta vid tillfälle. (Jag hade en extra 15 liters dunk i stuvfacket som nödvatten förut, den har inte behövts men siffran 165 stannade kvar.)

 

40 minutes ago, sege said:

Bifogat finns hur det är på min båt. Funderar på att göra en likadan lucka som den som finns och sen en lucka i mitten under bordet och sen limma/skruva fast biten som bordet står på så den är fast. Vi får se, synd att inte kunna använda mega-stuven.

 

Skivan som ligger kvar på bilden får jag inte ut överhuvudtaget, köket är i vägen. Måste nog lyfta bort hela bordet för att få bort den.

 

 

IMG_3834.jpeg

Hmm, har du model Nr.1 kanske, innan någon kom på att det var en bra ide att komma ner i stuffacket. ;)

Har ingen bild att dela, men jag har 4 luckor där, en stor lucka och sen en liten till som du är inne på.  Skivan som bordet står på är fastskruvat/pluggat kanske limmad? Och i den skivan så finns det ett rektangulärt hål som bordsbenet ska passa ner i om man vill ha bordet som säng. Ser inte om du har så. 

Men fin golvbelysning. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/20/2021 at 10:52 PM, Boatsson said:

Under akteruff babord sida. Jag hade fel, den är 150 liter, infon kommer från förra ägaren, men jag ska mäta vid tillfälle. (Jag hade en extra 15 liters dunk i stuvfacket som nödvatten förut,

den har inte behövts men siffran 165 stannade kvar.)

Jo, menade babord. 😆 Jag har rätt mycket luft i den stuven konstaterade jag, blev lite sur att man inte maximerat utrymmet till tank.

Känns hårt att göra sig av med den utmärkta rostfria tanken också för att sätta i en större till hyfsat stor kostnad.

 

On 4/20/2021 at 10:52 PM, Boatsson said:

Hmm, har du model Nr.1 kanske, innan någon kom på att det var en bra ide att komma ner i stuffacket. ;)

Har ingen bild att dela, men jag har 4 luckor där, en stor lucka och sen en liten till som du är inne på.  Skivan som bordet står på är fastskruvat/pluggat kanske limmad? Och i den skivan så finns det ett rektangulärt hål som bordsbenet ska passa ner i om man vill ha bordet som säng. Ser inte om du har så. 

Jo, rektangulärt hål där. Stora skivan ligger löst. Du får gärna ta bild vid tillfälle, tänkte såga upp det där i bitar inför nästa säsong, kan vara bra att se hur det är löst på andra båtar då.

 

Fler saker jag tänkt göra är att bygga ett skåp på kortsidan av främre sätet för tallrikar/glas/muggar osv, det väger inte så mycket men är skrymmande, utmärkt att använda det utrymmet till det. Känns inte som man vill lasta för mycket vikt där, blir svårt att skjuta sätet fram och tillbaka då.

Skönt att komma åt utan att behöva lyfta på dynor och dylikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/24/2021 at 8:54 AM, sege said:

Jo, menade babord. 😆 Jag har rätt mycket luft i den stuven konstaterade jag, blev lite sur att man inte maximerat utrymmet till tank.

Känns hårt att göra sig av med den utmärkta rostfria tanken också för att sätta i en större till hyfsat stor kostnad.

:)

Ja det var är lite märkligt.  Har sett olika volymer på vattentankar, diesel och avfall på många av båtarna på Nettivene.

 

On 4/24/2021 at 8:54 AM, sege said:

Jo, rektangulärt hål där. Stora skivan ligger löst. Du får gärna ta bild vid tillfälle, tänkte såga upp det där i bitar inför nästa säsong, kan vara bra att se hur det är löst på andra båtar då.

Ok,

Yes, ska göra det vid tillfälle

 

On 4/24/2021 at 8:54 AM, sege said:

Fler saker jag tänkt göra är att bygga ett skåp på kortsidan av främre sätet för tallrikar/glas/muggar osv, det väger inte så mycket men är skrymmande, utmärkt att använda det utrymmet till det. Känns inte som man vill lasta för mycket vikt där, blir svårt att skjuta sätet fram och tillbaka då.

Skönt att komma åt utan att behöva lyfta på dynor och dylikt.

 

Faktiskt ganska så bra plats för det. Har ju in extra kyl/frys där inne, väger en del full med öl men blir inte omöjligt att skjuta fram/tillbaka det (Tillbaka åker den ju alltid automatiskt under färd om man inte låst fast det. ;) ) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle pilla upp lite sladdar i bågen idag men det gick ju rakt inte. Alla. Någon som har tips? Hur går kanalerna ner från bågen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finn ett plaströr på ca 3-4 cm i diameter i/från targabågen rakt ner genom väggen och sen ut ovanför stuvfacken på vardera sida. Hade ett helvette att få genom en sladd på styrbord sida trots dragfjäder och targabågen nere. Så jag fick dra den babord och runt hela båten ungefär för att komma till instrumenten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjo Sage.

Sjukt att springa på varandra irl. :)


Såhär nånting ser luckorna ut under bordet.
(Vissa har jag lackat om, andra inte) ;)

 

durkluckor1.jpg

durkluckor3.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjuk timing, nog för att jag varit nere i båten ofta men det där var ju bara fånigt. :)

Tack för bilder! Blir att såga något liknande tror jag så det blev användbart.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...