Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Roderlägesindikator.

Rekommendera Poster

9C72BAF5-4B30-4061-9023-BA9290A499B7.thumb.jpeg.ce19e12f36ff386f6d6b48fe04c9c4a9.jpeg

 

Jag köpte en sådan här givare med instrument från farbror Wang i Kinna.

Den kostade litet drygt 500 kr med DHL-transport. Jag såg idag att Drevdelar tog mer än det för bara givaren.

Jag har testat den i verkstaden och den funkar, men om magneten kommer för långt till höger, styrbord, mot sladdanslutningen så går den till noll, det vill säga helt åt babord. Men det kan lösas med ett stopp av en slangklämma eller påträngt slangbit.

Instrumentet är mer avancerat än vad jag trodde, visarnålen drivs av en stegmotor, det är alltså inget vridspoleinstrument.

Det finns röd och gul instrumentbelysning, jag valde den röda.

 

Jag skall nån gång i någon framtid bygga om min instrumentpanel, den ser idag väldigt ”plottrig” ut... mätare och strömbrytare av olika modeller utspridda litet på måfå, känns det som, och i mitten min numera fungerande Northstar-plotter. 
Så nu blir det enklast möjliga montering av roderlägesinstrunentet, jag byggde först ett instrumenthus av mahogny, men det blev inte så bra, så tog ur voltmetern ur Volvo-Penta panelen och satte in roderlägesinstrumentet där istället, bara det att hålet var större än de Ø52 mm som instrumentet är. Men frontringen från voltmetern passade på utsidan av de kromade ringen av roderlägesinstrumentet, då med litet eltape och muskelkraft fick jag ihop det...

Voltmetern ersatte jag med Biltemas lilla runda digitala.

 

Och då upptäckte jag att startbatteriet ”fulladdad” bara ger 12,1 volt...  suck. Men jag visste om att det är gammalt. Ett Bitema AGM som kan vara bort tio år gammalt. Motorn startar iallafall lätt utan förvärmning trots minusgrader.

 

Idag undersökte jag litet hur det ser ut vid styrcylinderna... jättetrångt precis innanför akterspegeln, det är två cylindrar, varav den ena är till styrservot. Det är meningen att den dubbla slangklämman skall fästas om givare och cylindern, och den andra grejen om utgående kolvstång.

Det gäller att det blir rätt, eftersom man inte elektriskt kan vända utslagen.

Kablar är redan framdragna, eller efterlämnade från den gamla elhyrauliska trimplanespumpen jag för en del år sedan bytte mot Zipwake.

 

Mer bilder en annan dag.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta blir intressant 🙂

Jag har också kikat på den modellen men den blev en sån här eftersom jag hittade ett Penta roderlägesinstrument.

Montering återstår men eftersom maskinrummet är tomt för tillfället så är det lätt att komma åt när det väl blir av.

 

9D8AAAB8-01D3-4436-91A3-C7A631833B85.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

9C72BAF5-4B30-4061-9023-BA9290A499B7.thumb.jpeg.ce19e12f36ff386f6d6b48fe04c9c4a9.jpeg

 

 

4 timmar sedan skrev Makro:

 

9D8AAAB8-01D3-4436-91A3-C7A631833B85.jpeg

Även jag har tittat på roderlägesgivare, efter god inspiration från @Georg_Ohm.

 

Jag har inte lyckats ena mig själv om vilken av ovanstående givare som passar bäst.

Styr gör jag med ratt med vajerstyrning och kvadrant på hjärtstocken.

Vilken givare är att föredra på en sådan konfiguration?

Jag har själv varit inne på den här men är, som sagt, lite osäker på givaren.

 

Screenshot_20210126-005735_4675.thumb.jpg.828eb43249eea28679ee9b8961985ac2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tror jag att den givaren som @Makroköpt passar bäst, den jag köpte är nog mer avsedd för hydraulisk styrning.

Se bara till att givare och instrument matchar varandra, vad jag förstått är det olika restistans.

Men många säljs ju inklusive givare.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev McLasse:

 

Även jag har tittat på roderlägesgivare, efter god inspiration från @Georg_Ohm.

 

Jag har inte lyckats ena mig själv om vilken av ovanstående givare som passar bäst.

Styr gör jag med ratt med vajerstyrning och kvadrant på hjärtstocken.

Vilken givare är att föredra på en sådan konfiguration?

Jag har själv varit inne på den här men är, som sagt, lite osäker på givaren.

 

Screenshot_20210126-005735_4675.thumb.jpg.828eb43249eea28679ee9b8961985ac2.jpg

Ursäkta och förlåt om jag petar i lite smolk i din glädjebägaren, men...

Varför väljer man att presentera 40° roderutslag med en visare som pekar i 120°?

Varför väljer man inte att låta visaren vara rodret och låta centrumet vara hjärtstocken eller drevinfästningen.

 

Det är ju inte alltid ett instrument kan avbilda verkligheten, men när det kan det måste detta ju vara att föredra tycker i alla fall jag.

 

Det kommer att bli jättebra och fungera i alla fall, det är bara så dumt...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mackey:

Varför väljer man att presentera 40° roderutslag med en visare som pekar i 120°?

För att det blir tre gånger tydligare på instrumentet.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Ursäkta och förlåt om jag petar i lite smolk i din glädjebägaren, men...

Smolk i bägaren? Inte heller! 😀

 

Jag tänker som @sajjen

 

Den erfarenhet jag har av roderlägesgivare är instrumentet placerat åt "fel" håll. Dvs det visar grader med visaren uppåt. Instrumentet var utväxlat så det visade tydligt om man låg och pressade rodret lite åt något håll, medan man seglade, och då kunde man göra något åt det.

På den skutan kände man iofs inget rodertryck men jag kom att uppskatta funktionen och det är inte alltid man styr själv.

 

För mig känns instrument med visaren nedåt bakvänt. Om nålen visar grader i "rätt" grader, dvs nålens utslag motsvarar rodrets utslag, tycker jag man tappar lite i funktion. Det blir så mycket tydligare med utväxling på instrumentet. Ett instrument med utväxling som har visaren nedåt blir lite knas i mitt huvud.

Fast allt beror väl på vad man är ute efter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på om inte det borde gå att använda en tanknivågivare enl nedan.

Om man kan hänga upp ringen i en annan ring så den kan vrida sig borde det funka.

Koppla man ihop det med ett tankinstrument som sitter upp o ner ser man hur rodret står.

 

bild.png.1db235d8452c1b4fa8e09fc65dc7ff10.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Zwen:

Jag har funderat på om inte det borde gå att använda en tanknivågivare enl nedan.

Om man kan hänga upp ringen i en annan ring så den kan vrida sig borde det funka.

Koppla man ihop det med ett tankinstrument som sitter upp o ner ser man hur rodret står.

 

bild.png.1db235d8452c1b4fa8e09fc65dc7ff10.png

 

Det borde funka fint . Men den kostar ju ungefär samma men kräver nu lite mer arbete att anpassa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

9C72BAF5-4B30-4061-9023-BA9290A499B7.thumb.jpeg.ce19e12f36ff386f6d6b48fe04c9c4a9.jpeg

 

Jag köpte en sådan här givare med instrument från farbror Wang i Kinna.

Den kostade litet drygt 500 kr med DHL-transport. Jag såg idag att Drevdelar tog mer än det för bara givaren.

Jag har testat den i verkstaden och den funkar, men om magneten kommer för långt till höger, styrbord, mot sladdanslutningen så går den till noll, det vill säga helt åt babord. Men det kan lösas med ett stopp av en slangklämma eller påträngt slangbit.

Instrumentet är mer avancerat än vad jag trodde, visarnålen drivs av en stegmotor, det är alltså inget vridspoleinstrument.

Det finns röd och gul instrumentbelysning, jag valde den röda.

 

Jag skall nån gång i någon framtid bygga om min instrumentpanel, den ser idag väldigt ”plottrig” ut... mätare och strömbrytare av olika modeller utspridda litet på måfå, känns det som, och i mitten min numera fungerande Northstar-plotter. 
Så nu blir det enklast möjliga montering av roderlägesinstrunentet, jag byggde först ett instrumenthus av mahogny, men det blev inte så bra, så tog ur voltmetern ur Volvo-Penta panelen och satte in roderlägesinstrumentet där istället, bara det att hålet var större än de Ø52 mm som instrumentet är. Men frontringen från voltmetern passade på utsidan av de kromade ringen av roderlägesinstrumentet, då med litet eltape och muskelkraft fick jag ihop det...

Voltmetern ersatte jag med Biltemas lilla runda digitala.

 

Och då upptäckte jag att startbatteriet ”fulladdad” bara ger 12,1 volt...  suck. Men jag visste om att det är gammalt. Ett Bitema AGM som kan vara bort tio år gammalt. Motorn startar iallafall lätt utan förvärmning trots minusgrader.

 

Idag undersökte jag litet hur det ser ut vid styrcylinderna... jättetrångt precis innanför akterspegeln, det är två cylindrar, varav den ena är till styrservot. Det är meningen att den dubbla slangklämman skall fästas om givare och cylindern, och den andra grejen om utgående kolvstång.

Det gäller att det blir rätt, eftersom man inte elektriskt kan vända utslagen.

Kablar är redan framdragna, eller efterlämnade från den gamla elhyrauliska trimplanespumpen jag för en del år sedan bytte mot Zipwake.

 

Mer bilder en annan dag.

Jag beställde en likadan på din inrådan (har inte kommit än).

 

har funderat länge på vad jag bäst placerar instrumentet på min nybyggda panel.

 

det slutade med att jag beställde en n2k omvandlare. (Garmin GRA 10), kan därmed skippa att montera ett till instrument i panelen.

 

Jag resonerade som så att jag inte behöver se roderläget hela tiden. Det är endast vid hamnmanöver jag har nyttan och då är det bra ett knapptryck att visa roderläget på en av skärmarna.

 

får återkomma med hur det fungerar när det är på plats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev sajjen:

För att det blir tre gånger tydligare på instrumentet.

Eller så blir det otydligare...

Jag tror det beror på hur man ser bilder, tolkar information och vad man sett och använt tidigare som är mest avgörande för hur man vill att något presenteras.

 

Ett annat exempel är trimplansknapparna. Ska de visa vad timplanen gör eller vad båten gör.

 

Det viktigaste är ju trots allt att användaren är nöjd.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Zwen:

Jag har funderat på om inte det borde gå att använda en tanknivågivare enl nedan.

Om man kan hänga upp ringen i en annan ring så den kan vrida sig borde det funka.

Koppla man ihop det med ett tankinstrument som sitter upp o ner ser man hur rodret står.

 

bild.png.1db235d8452c1b4fa8e09fc65dc7ff10.png

 

Det fungerar nog men WEMA-givarna (och dess kopior) visar läget stegvis.

Ohms givare ger kontinuerligt glidande visning.

 

Glidande visning ger mer precision i visningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Eller så blir det otydligare...

Jag tror det beror på hur man ser bilder, tolkar information och vad man sett och använt tidigare som är mest avgörande för hur man vill att något presenteras.

 

Ett annat exempel är trimplansknapparna. Ska de visa vad timplanen gör eller vad båten gör.

 

Det viktigaste är ju trots allt att användaren är nöjd.

Jämförelsen med trimplansindikatorn haltar lite tycker jag. Det skulle gå att koppla en roderlägesindikator så att den visar hur rodret står eller hur båten svänger också.

 

Hur stort utslaget är på instrumentet jämfört med i verkligheten är ju en helt annan sak. Inte är väl utslaget på trimplansindikatorn lika liten som vinkeländringen på trimplanet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Ursäkta och förlåt om jag petar i lite smolk i din glädjebägaren, men...

Varför väljer man att presentera 40° roderutslag med en visare som pekar i 120°?

Varför väljer man inte att låta visaren vara rodret och låta centrumet vara hjärtstocken eller drevinfästningen.

 

Det är ju inte alltid ett instrument kan avbilda verkligheten, men när det kan det måste detta ju vara att föredra tycker i alla fall jag.

 

Det kommer att bli jättebra och fungera i alla fall, det är bara så dumt...

Jag valde därför instrumentet med hängande visare, visaren får representera rodret, eller i mitt fall drevets vinkel åt eller andra hållet.

6 timmar sedan skrev sajjen:

För att det blir tre gånger tydligare på instrumentet.

Jag tycker att hängande visare känns bäst.

2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag beställde en likadan på din inrådan (har inte kommit än).

 

har funderat länge på vad jag bäst placerar instrumentet på min nybyggda panel.

 

det slutade med att jag beställde en n2k omvandlare. (Garmin GRA 10), kan därmed skippa att montera ett till instrument i panelen.

 

Jag resonerade som så att jag inte behöver se roderläget hela tiden. Det är endast vid hamnmanöver jag har nyttan och då är det bra ett knapptryck att visa roderläget på en av skärmarna.

 

får återkomma med hur det fungerar när det är på plats.

Så kan man ju också göra.

2 timmar sedan skrev Mackey:

Eller så blir det otydligare...

Jag tror det beror på hur man ser bilder, tolkar information och vad man sett och använt tidigare som är mest avgörande för hur man vill att något presenteras.

 

Ett annat exempel är trimplansknapparna. Ska de visa vad timplanen gör eller vad båten gör.

 

Det viktigaste är ju trots allt att användaren är nöjd.

Som sagts hängande visare och helst hade jag haft en röd och grön skala på instrumentet, men det fanns inte till den modellen av givare jag valde.

Ja trimplansknapparna... olika tänk i olika båtar, jag tror man kan vända och vrida eller korskoppla på minst fyra olika sätt. Men sådana är historia hos mig numera, Zipwaken var dyr, men Gudabenådad! Ingen mer kramp i vänsterhandens fingrar, det var ett evinnerligt justerande av gångläget i rolled tidigare.

32 minuter sedan skrev Lintott:

Det fungerar nog men WEMA-givarna (och dess kopior) visar läget stegvis.

Ohms givare ger kontinuerligt glidande visning.

 

Glidande visning ger mer precision i visningen.

Ja det går nog, kolla bara att resistansen stämmer med den för instrumentet, välj en lång givare, lika lång som utslaget vid styrcylindern eller kvadrantens utslag,

Min givare ger stegvis utslag, på en ohmmeter, men då instrumentet är uppbyggt kring en liten stegmotor märks inte det.

 

Jag skrev ju att jag bytte ut V-P voltmeter mot en liten digital, och startbatteriet hade låg spänning, idag 11,4 volt... tänkte åka till Biltema eller Batterilagret och köpa ett nytt 95Ah startbatteri, men så mätte jag igen med batteriladdarna (i pluralis) inkopplade, ingen skillnad. När jag hade listat ut vilken av de tre Ctek-laddarna som var kopplat till startbatteriet visadet sig att den inte funkar.

Så det blir att kolla vem som säljer sådana billigast i stan. Jula, Claes, Batteriexperten eller Batterilagret.... Biltema har en egen klon eller kopia, den kanske är bra?

Jag har iofs en större och modernare Ctek, men den skall nog förbli ”garageladdare” eftersom den behövs där ibland också.

 

Jag det jag skulle skrivit allra först i denna tråden, man kan ju kanske tycka att en roderlägesindikator är en onödig pryl, tja kanske det, iallafall inte den mest nödvändiga ombord. 
Men det har hänt mig flera gånger i trånga hamnar när jag skall tråckla in båten på någon trång plats  att jag tappat bort mig när jag vevat fram och tillbaka på ratten. Och eftersom jag har två stryrplatser där rattarna inte är synkroniserade hjälper det inte att markera ”rakt fram” på rattarna, eftersom det blir olika varje gång. Det har hänt att jag givit pådrag framåt och trott att drevet stått rakt fram, men att det istället varit vridet år bb eller sb, och då blir det inte så bra. Nu hoppas jag få mer koll på hur jag svänger.... 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Zwen:

Jag har funderat på om inte det borde gå att använda en tanknivågivare enl nedan.

Om man kan hänga upp ringen i en annan ring så den kan vrida sig borde det funka.

Koppla man ihop det med ett tankinstrument som sitter upp o ner ser man hur rodret står.

Som Lintott säger, dom givarna visar nivån stegvis, standardgivarna ändrar sig varannan centimeter (finns dom med 1 cm avstånd om man specialbeställer). Det betyder att om du har en givare med  20cm längd så har den bara 10 lägen, dvs du får 5 roderlägen åt styrbord och 5 åt babord. Det blir ungefär 10 graders hopp mellan lägena...

 

Dessutom ändrar dom sig inte på exakt samma ställe när man kör givaren åt andra hållet, så precisionen blir nog inte som du vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm

 

har givaren någon centrum markering på glidstången ?  Och lika så , finns det någon markering vid skölden som visar när drevet är centrerat ?

 

tänke om man enkelt kan placera den i neutralt läge / 0 grader roder vid montering på ett enkelt sätt ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

@Georg_Ohm

 

har givaren någon centrum markering på glidstången ?  Och lika så , finns det någon markering vid skölden som visar när drevet är centrerat ?

 

tänke om man enkelt kan placera den i neutralt läge / 0 grader roder vid montering på ett enkelt sätt ?

Nej, en sådan markering får man rita dit själv, alltså bra att testa den på arbetsbänken först.

Markering på skölden? nej inte vad jag vet, men man ser ju på styrarmen när den pekar rakt fram.

Man får nog prova sig fram litet innan man drar åt skruvarna slutgiltigt. Jag såg även att precisionen inte är jättebra, visarnålen visar noll grader litet olika om man svängt från sb eller bb. Men det är väldigt marginellt, alla har väl litet glapp i styrningen ändå. Det är litet fördröjning också, hysteres kanske, och det är väl bra så att visarnålen inte fladdrar för mycket vid väldigt små roderutslag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ABC:

Som Lintott säger, dom givarna visar nivån stegvis, standardgivarna ändrar sig varannan centimeter (finns dom med 1 cm avstånd om man specialbeställer). Det betyder att om du har en givare med  20cm längd så har den bara 10 lägen, dvs du får 5 roderlägen åt styrbord och 5 åt babord. Det blir ungefär 10 graders hopp mellan lägena...

 

Dessutom ändrar dom sig inte på exakt samma ställe när man kör givaren åt andra hållet, så precisionen blir nog inte som du vill.

Jo det är sant, men spelar nog inte så stor roll i mitt fall. Jag är egentligen bara ute efter att se så det står någorlunda centralt så jag vet när jag har det i ungefärligt utgångsläge liksom.

När jag backar spelar det ingen roll hur rodret står, det är inget som min båt fäster minsta avseende vid.😳

Det är om jag lagt mig i läge för att köra in o parkera mellan båtar eller y-bommar som jag inte vill att det ska dra iväg snett när jag lägger i växeln.

Idag har jag en knop på ratten så innan jag börjar framfarten vrider jag till nåt ändläge och därifrån ca 1,5 rattvarv tillbaka så knopen är rakt upp men det kan ju vara skönt att slippa den extra palavern om man har sidvind. Det är väl bara den nyttan jag är ute efter.

Egentligen skulle jag klara mig med en microbrytare på rodermekanismen och en lampa som lyser när det står neutralt.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-25 vid 17:53 skrev Georg_Ohm:

9C72BAF5-4B30-4061-9023-BA9290A499B7.thumb.jpeg.ce19e12f36ff386f6d6b48fe04c9c4a9.jpeg

 

Jag köpte en sådan här givare med instrument från farbror Wang i Kinna.

Den kostade litet drygt 500 kr med DHL-transport. Jag såg idag att Drevdelar tog mer än det för bara givaren.

Jag har testat den i verkstaden och den funkar, men om magneten kommer för långt till höger, styrbord, mot sladdanslutningen så går den till noll, det vill säga helt åt babord. Men det kan lösas med ett stopp av en slangklämma eller påträngt slangbit.

Instrumentet är mer avancerat än vad jag trodde, visarnålen drivs av en stegmotor, det är alltså inget vridspoleinstrument.

Det finns röd och gul instrumentbelysning, jag valde den röda.

 

Jag skall nån gång i någon framtid bygga om min instrumentpanel, den ser idag väldigt ”plottrig” ut... mätare och strömbrytare av olika modeller utspridda litet på måfå, känns det som, och i mitten min numera fungerande Northstar-plotter. 
Så nu blir det enklast möjliga montering av roderlägesinstrunentet, jag byggde först ett instrumenthus av mahogny, men det blev inte så bra, så tog ur voltmetern ur Volvo-Penta panelen och satte in roderlägesinstrumentet där istället, bara det att hålet var större än de Ø52 mm som instrumentet är. Men frontringen från voltmetern passade på utsidan av de kromade ringen av roderlägesinstrumentet, då med litet eltape och muskelkraft fick jag ihop det...

Voltmetern ersatte jag med Biltemas lilla runda digitala.

 

Och då upptäckte jag att startbatteriet ”fulladdad” bara ger 12,1 volt...  suck. Men jag visste om att det är gammalt. Ett Bitema AGM som kan vara bort tio år gammalt. Motorn startar iallafall lätt utan förvärmning trots minusgrader.

 

Idag undersökte jag litet hur det ser ut vid styrcylinderna... jättetrångt precis innanför akterspegeln, det är två cylindrar, varav den ena är till styrservot. Det är meningen att den dubbla slangklämman skall fästas om givare och cylindern, och den andra grejen om utgående kolvstång.

Det gäller att det blir rätt, eftersom man inte elektriskt kan vända utslagen.

Kablar är redan framdragna, eller efterlämnade från den gamla elhyrauliska trimplanespumpen jag för en del år sedan bytte mot Zipwake.

 

Mer bilder en annan dag.

Kom du fram till om du skall fästa den på hydralcylindern eller på servocylindern?
 

Jag noterade själv att det var trångt och att fästa i hydralcylindern skulle bli svårt att få till bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Kom du fram till om du skall fästa den på hydralcylindern eller på servocylindern?
 

Jag noterade själv att det var trångt och att fästa i hydralcylindern skulle bli svårt att få till bra.

Nej, jag har ännu inte gett mig till att provmontera, det är för kallt nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

IMG_20210409_164021.jpg

IMG_20210409_164030.jpg
 

Jag lovade ju att berätta hur det gick...

Den linjära givaren passade inte rakt på, den var bakvänd, bb blev sb och vice versa.

Så jag gjorde en egen upphängning en vinkel av aluminium sattes fast i ett ledigt hål längst ut på stryrcylindrarnas pistong. Med diverse ihoplänkade slangklämmor sattes sedan ”magneten” fast på aluminiumvinkeln och sedan ändan på givarens rör i styrcylinern. Det kanske syns på bilderna. Det är ju så förbaskat trångt mellan motorn och akterspegeln, turbon och de båda styrcylindrarna gör ju inte precis saken bättre.

Men nu fungerar det och är injusterat.

 

Voltmetern i motorns instrumenttavla offrades till gudinnan elektra. Det tomma hålet fylldes istället med roderlägesinstrumentet. Och en ny liten digital voltmeter från Biltema kopplades över en omkopplare till start resp. förbrukarbanken.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Den linjära givaren passade inte rakt på, den var bakvänd, bb blev sb och vice versa.

Det var tur att du fick fixat det. Snnars hade du kört omkull, precis som man gör med den omöjliga cykeln.

 

Känns det som att roderlägesgivaren håller måttet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev McLasse:

Det var tur att du fick fixat det. Snnars hade du kört omkull, precis som man gör med den omöjliga cykeln.

 

Känns det som att roderlägesgivaren håller måttet?

Nja... det var väl inget fel på den, det var väl båten det var fel på... 

Det skulle funnits en omkopplare så att man kunde vända på utslaget.

Så hör i efterhand hade det varit bättre med den roterande givaren, där kunde man ju eventuellt kunnat montera armen tvärtom för att vända på utslaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nja... det var väl inget fel på den, det var väl båten det var fel på... 

Det skulle funnits en omkopplare så att man kunde vända på utslaget.

Så hör i efterhand hade det varit bättre med den roterande givaren, där kunde man ju eventuellt kunnat montera armen tvärtom för att vända på utslaget.

Tack för uppdatering 😊

 

jag har ju samma givare och insåg när jag tittade att det skulle bli svårt med en enkel plug and play montering. Så jag har skaffat en sån roterande givare som jag tror jag kommer köra på.

 

Det enda kruxet är hur jag fäster den i styrarmen. Jag har skaffat RF gängstång och kul led länkar som skall användas för att länka ihop givare med styrningen.

 

Har bravo sköld men det är nog same same som penta, v trångt som attan och få bra fästpunkter.

 

varför skapar de som gör givarna inte de så de är byggda för att fästas på en viss sköld, kan tänka det mig att det endast är 3-4 sköldar som sitter i 80% av alla båtar. Jag hade lätt betalat några 100kr extra för ett anpassat kit.

 

vad gäller visnig av roderläge så skaffade jag en pryl från Garmin som omvandlar signalen till nk2 signal. Det funkar prima. Jag har konfigurerat en skräm som visar backkamera, roderläge, trimvinkel och djup på samma skräm. Den tänkte jag använda vid ankring, angöringen etc. En dockning screen med det viktigaste i det läget helt enkelt.

 

Får äterkomma med en rapport när jag lyckades installera det hela.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, här kommer lite bilder på hur det blev. Kan meddela att det fungerar utmärkt och mätaren visar ganska exakt och går mjukt när man rör på ratten.

 

 

IMG_1168.jpg

IMG_1167.jpg

IMG_1166.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Hej, här kommer lite bilder på hur det blev. Kan meddela att det fungerar utmärkt och mätaren visar ganska exakt och går mjukt när man rör på ratten.

 

 

IMG_1168.jpg

IMG_1167.jpg

IMG_1166.jpg

Vad bra det blev! Klart bättre med den givaren än den jag valde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som lyckas installera detta i motorutrymmet, har ni rak axel och roder?
Det känns klurigare om man har drev.

VP original monterar en wire på drevet. Rätt avancerad lösning.

https://www.volvopentashop.com/epc/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/47710921_113?path=MarineDieselEngines%2F47710921%2F47710921_44%2F47710921_113

 

Jag är mer inne på en lite enklare lösning,

https://www.seasea.se/styrning-reglage/rattar/roderindkator-för-ratt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev anuba:

Ni som lyckas installera detta i motorutrymmet, har ni rak axel och roder?
Det känns klurigare om man har drev.

VP original monterar en wire på drevet. Rätt avancerad lösning.

https://www.volvopentashop.com/epc/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/47710921_113?path=MarineDieselEngines%2F47710921%2F47710921_44%2F47710921_113

 

Jag är mer inne på en lite enklare lösning,

https://www.seasea.se/styrning-reglage/rattar/roderindkator-för-ratt

Kan tipsa att ifall man har Bravo3 så sitter det en skruv som fäster en jordkabel i styrarmen. Jag bytta helt enkelt till en längre skruv och kunde därmed fästa en kul-länk av plast där. 

 

Från den har jag en gängad RF gängad stång till en ny kul-länk som är fäst med en bult i själva roderlägesgivaren.  Kul-länk och RF gängad  stång beställde jag på Conrad.

 

Förutsättningarna är olika på olika båtar, vilket utrymme man har att montera givaren etc, dra kablar etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev anuba:

 

Jag är mer inne på en lite enklare lösning,

https://www.seasea.se/styrning-reglage/rattar/roderindkator-för-ratt

@johan_sjobjorn och jag har båda drev.

Den indikatorn man sätter fast i rattnavet fungerar inte om man har mer än en styrplats, eftersom ”rakt fram” på ratten ändrar sig då man vridit på den andra ratten.

Första året jag hade nuvarande båt splitsade jag en valknop runt rattens ring där jag ansåg att det var 0° roder (=drev) utslag, och det stämde ju tills jag eller någon annan vridit på den andra ratten...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

@johan_sjobjorn och jag har båda drev.

Den indikatorn man sätter fast i rattnavet fungerar inte om man har mer än en styrplats, eftersom ”rakt fram” på ratten ändrar sig då man vridit på den andra ratten.

Första året jag hade nuvarande båt splitsade jag en valknop runt rattens ring där jag ansåg att det var 0° roder (=drev) utslag, och det stämde ju tills jag eller någon annan vridit på den andra ratten...

Precis , hydralstyrning gör det också svårare att få de rattmonterade varianterna att visa rätt. Har du wire styrning funkar det säkert bättre. Inte så elegant men installationen är ju enkel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...