Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kalle231

Ryds nya f serie sprickor och bubblor i gelcoat

Rekommendera Poster

19 minuter sedan skrev Freez:

Tänker att även om garantitiden gått ut har tillverkaren ett ansvar för fabrikationsfel men bevisbördan ligger tungt hos konsumenten.

Nej, inte efter så lång tid. Då är det även bortom Konsumentköplagen.

Bedrövligt av Ryds, men tyvärr finns det inte några rättsliga möjligheter. Inte ens ARN (även om man skulle önska).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev M__G:

Rent uselt rent av. Hoppas Ryds ledning läser i dessa trådar. Att ta ansvar för sina produkter bygger förtroende. Bäst är ju om grejer fungerar bra över tid och överträffar förväntningarna. Sådant sprids och man får merförsäljning. Att grejer av olika skäl inte fungerar som avsett men tillverkaren tar ansvar och håller kunden nöjd utan merkostnader. Det är nästan lika bra. Men att grejer inte håller och man möts av ointresse och axelryckningar och den stackars kunden står där själv. Ja det blir dyrt för kunden men det blir ju också väldigt dyrt för tillverkaren. Inte i det enskilda fallet utan på sikt. Hoppas verkligen Ryds läser här och tänker till och hjälper trådskaparen. Man kan ju bara spekulera i hur många båtintresserade som följer denna tråden, säkert mer än en som tänkt köpa Ryds som ändrat sig. Och de båtintresserades vänner som funderat på Ryds och rådfråga den båtintresserade kompisen. Som visar denna tråd. Lider med ts. Stå på, mejla länken på tråden till Ryds så de säkert ser denna. Sämre reklam är svårt att få. Om Ryds sagt att självklart ska det inte vara så, vi hjälper.... ja då är frågan en annan.

Hallberg Rassy misslyckades med en HR37 för några år sedan. Plastningen av skrovet hade skett i etapper med dålig vidhäftning mellan skikten. Den kallades lite skämtsamt för katamaranen - dubbla skrov.

 

Inledningsvis nekade HR till att det var något fel på båten. Efter att fallet spreds på internet och i båtpress, även utanför Sverige så insåg HR konsekvensen av den dåliga PR detta gav till varvet och löste in båten.

 

Det tar tid att bygga upp ett förtroende men det kan gå fort att rasera det.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har det snart gått ett år sedan mitt inlägg om detta. Jag kan meddela att blåsorna har nu spridit sig till andra sidan av båten också.

 

Jag tror mig nu veta hur problemet uppstår. 
 

Om man har båten på land samlas det vatten i gummilisten i fören på båten. Detta på grund av listens och båtens konstruktion. Med andra ord så står kanterna där insidan möter skrovet i vatten i princip alltid. Kanterna är inte lika bra skyddade som resten av båten och vatten sugs upp i skrovet. Gummilisten saknar dränering.

 

Detta får man försöka själv.

 

 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd. Hoppas den dyker upp i Google-sök på Ryds båtar.Efter att ha läst det här skulle åtminstone jag undvika Ryds under lång tid framöver. Misstag kan alla göra, det avgörande är hur de sen hanterats. Jag har själv haft en massa småmissar på min Buster Magnum, men Buster har varit snabba att svara och fixat detta genom ÅF.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Funderat lite till och tittat på blåsorna igen. Att listen samlar vatten och att skrovet kan eventuellt suga vatten kanske inte förklarar blåsorna trots allt. Om skrovet skulle suga upp vatten borde jag kanske se frostspänningar i närheten av platsen där vatten eventuellt sugs upp. Det ser jag inte. Så det närmaste man kommer en förklaring här är att man slarvat vid uppläggningen av plasten och att den hade inte härdat färdigt. Som jag nämnt tidigare så syns inte den här typen av fel förrän efter flera år. 
 

Jag kan inte se hur osmosis kan uppstå på en båt som står 95% av året på land. Och det dessutom uppstår ca 30-50 cm över vattenlinjen. 
 

Båten har körts 75h på 7 säsonger. Läggs bara i när den används dvs ca 5 dagar /år. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte på något sätt kunnig inom skrovkonstruktion, men det vore smått fantastiskt om du lyckats orsaka de skadorna själv med den användning du verkar ha. Inte ens med normal användning fattar jag hur det skulle gått till. Om någon anser att du själv skulle orsakat det här så är jag väldigt nyfiken på deras teorier.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Jag är inte på något sätt kunnig inom skrovkonstruktion, men det vore smått fantastiskt om du lyckats orsaka de skadorna själv med den användning du verkar ha. Inte ens med normal användning fattar jag hur det skulle gått till. Om någon anser att du själv skulle orsakat det här så är jag väldigt nyfiken på deras teorier.

Det är väl så att båten är skummad mellan inner- och ytterskrov? Blåsorna tyder på att det är väldigt blött där tänker jag, och på något vis borde vattnet komma in. Egen-orsakat; det skulle t ex vara om man gjort en håltagning eller ett montage som orsakat att vatten kommer in i skrovet (stävögla, något som lossnat och lämnat ett öppet hål, fästen för fiskespön?)?

 

Är båten fuktmätt..?

Finns en dyvika att skruva ur?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här båten har lite flytskum i mellan skrovet och linern(eller vad nu insidan av båten heter). Jag kan se dyvikan inifrån och där finns inget vatten mellan skrovet och linern. Inga hål har tagit i båten av annan än Ryds. 
 

Båten står alltid under båtöverdrag som andas och som skyddar mot regn och sol, när den står på land.

 

Jag har inte fuktmätt den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kalle231:

Jag kan se dyvikan inifrån och där finns inget vatten mellan skrovet och linern. I

Dyvikan brukar sitta på utsidan i en lågpunkt så man kan dränera ut eventuellt vatten. Och - det är läge att fuktmäta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Dyvikan brukar sitta på utsidan i en lågpunkt så man kan dränera ut eventuellt vatten. Och - det är läge att fuktmäta. 

Brukar se ut så här sett utifrån på akterspegeln

image.png.f39ef74cf4310d6627e9410cb7bac761.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådant här lägger man på minnet, precis som när Volvo hade problem med sin nya lack/lackverkstad för 40, 50 år sedan.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den här båten kan man se dyvikan inifrån också när man öppnar bakbänken. Med andra ord så kan jag se rakt ut ifall jag tar bort dyvikan. Men detta gör också att jag kan se att där inte finns någon vattenansamling i skrovet. Jag kollar detta varje gång jag sätter i och tar ut tanken.
 

Men även om där fanns vatten så förklarar det inte hur jag kan få osmosis i fören så högt upp. Osmosis uppstår väl när vatten sug upp igenom gelcoaten och sedan inte kommer ut igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Kalle231:

Men även om där fanns vatten så förklarar det inte hur jag kan få osmosis i fören så högt upp. Osmosis uppstår väl när vatten sug upp igenom gelcoaten och sedan inte kommer ut igen. 

Det KAN ju vara så att det samlas vatten där pga skum. Men en fuktmätning tar reda på om det är fuktigt eller annat fel. 

Och en läckande knap, en läckande bygel för kedja kan vara boven i dramat. 
 

1 timme sedan skrev Kalle231:

 

På den här båten kan man se dyvikan inifrån också när man öppnar bakbänken. Med andra ord så kan jag se rakt ut ifall jag tar bort dyvikan. Men detta gör också att jag kan se att där inte finns någon vattenansamling i skrovet.

 

Det låter som en väldigt märklig konstruktion. Det betyder ju att om du skulle spilla med tanken i stuven skulle du få in bensin mellan inner- och ytterskrovet där det finns skum..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, det stämmer. Spiller jag bensin i utrymmet där tanken ligger så kommer det att rinna ner mellan inner och ytterskrovet. Dock kommer den inte att sugas upp av flytskummet då den är högre upp ut med sidorna. Mellan inner och ytterskrovet är det luftrum i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

 

 

Det låter som en väldigt märklig konstruktion. Det betyder ju att om du skulle spilla med tanken i stuven skulle du få in bensin mellan inner- och ytterskrovet där det finns skum..? 

Så hade jag det på en uttern styrpulpet, sett det på andra båtar med, men oftast är ju flytskummet en bit upp, eller inkapslat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytskum,fukt,vatten osv spelar ingen roll,detta ska plasten klara under lång tid.

Kan inte se något annat än att detta är ett fabrikationsfel.

Hursom lider jag med dig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag träffade en representant från en större plastbåtsreparationsfirma som berättade om plastbåtslagning igår. Han berättade bl.a. att man ska vara ytterligt försiktig med att få fukt på glasfibermattan när man plastar. "Kommer det t.ex. en droppe kondens från utandningsventilen på masken så är det bara att riva bort den delen av mattan där det blev blött". Väta i mattan medför att det blir blåsbildningar när laminatet härdat sa han. Det kan räcka att man nyser så det skvätter på mattan.

 

Kan dina skador bero på att den som lade mattorna i formen var snorig och hostig. Även om den är vacuminjicerad så det någon som lagt dit mattorna innan polyestern sögs in i formen.

 

Om skadan uppkommit av en sådan anledning så kan det kanske klassas som ett dolt tillverkningsfel och processas med den grunden. Inledningen på en sådan process är nog en kunnig besiktningsman som kan bedöma skadorna och ha en uppfattning om orsaken.

 

Jag tror inte du skrivit i vilken del av landet båten befinner sig men reparatören jag träffade finns i Stockholmstrakten. Om de ställer upp som besiktigare har jag ingen aning om men det kan vara ett alternativ att fråga för att komma vidare.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-09 vid 22:44 skrev ChristerN:

Visst var det ett knepigt beteende från varvet men en del av uppgörelsen som träffades till slut var väl att inte berätta hur det slutade mer än att båten åtgärdades. Eller har du mer info än det som kom ut officiellt?

Jag vill minnas att ARN var inblandat också men där satt (sitter?) representanter från Sweboat som inte gärna går emot sina medlemmar. Inte helt rättssäkert.

Det är representanter för konsumentverket och Branschorganisationer som sitter i ARN

så att Sweboat sitter med är helt naturligt. En branschorganisations uppgift förutom att tillvarata sin branschs intressen är också att se till att medlemmarna fullföljer sina rättsliga skyldigheter och god branschsed. Därför tänker jag att det kan vara bra ide’ för TS att vända sig till Sweboat med sitt problem, särskilt om återförsäljaren och tillverkaren är anslutna till Sweboat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bajen:

Det är representanter för konsumentverket och Branschorganisationer som sitter i ARN

så att Sweboat sitter med är helt naturligt. En branschorganisations uppgift förutom att tillvarata sin branschs intressen är också att se till att medlemmarna fullföljer sina rättsliga skyldigheter och god branschsed. Därför tänker jag att det kan vara bra ide’ för TS att vända sig till Sweboat med sitt problem, särskilt om återförsäljaren och tillverkaren är anslutna till Sweboat.

 

 

Har du läst parets historia om hur HR-varvet bemötte dem? Fanns tidigare på nätet men är nu efter uppgörelsen borttaget.

Det jag har sett av Sweboat i rollen ”att se till att medlemmarna fullföljer sina rättsliga skyldigheter” är inte direkt imponerande, om man säger så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Har du läst parets historia om hur HR-varvet bemötte dem? Fanns tidigare på nätet men är nu efter uppgörelsen borttaget.

Det jag har sett av Sweboat i rollen ”att se till att medlemmarna fullföljer sina rättsliga skyldigheter” är inte direkt imponerande, om man säger så.

Det gäller att använda sig av ”verbal judo” som att t.ex. hänvisa till deras egna brösttoner om hur seriösa deras medlemmar är och hur de vill främja trygga båtköp för konsumenter genom sin verksamhet. Oftast röner det större framgång än man kan tro.


I det här fallet är du den lagliga reklamationsrätten på tre år efter köp (mot ÅF) passerad. Men om båten finansierats med lån gäller även kreditköpslagens reklamationsmöjligheter mot finansinstitutet. Någon var inne på det tidigare, men Swedbank finans och Ecster och andra drakar som brukar ha sin skylt i montrarna hos

båthandlare på mässor tycker nog också att de båtar som finansieras ska hålla, ”skrovmässigt” kredittiden ut.

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off topic: uppdaterar för att försöka trycka bort massa reklaminlägg som dränker MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-26 vid 18:06 skrev Kalle231:

En liten bild. Ca 50cm ovan vatten linjen.

3C0EE0CE-A3F6-427A-ACA7-D49988F0E746.jpeg

Mitt råd till dig gör ordning det här själv.    Ryds båtar förstör mer än de lagar.   Slarva med jobben

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...