Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kalle231

Ryds nya f serie sprickor och bubblor i gelcoat

Rekommendera Poster

Jag har en Ryds från 2015. Jag har nu upptäckt  bubblor och små sprickor i gelcoaten ca 30-50cm ovan vattenlinjen. Bubblorna, ca 30-40 stycken och ca 5-10mm är i fören på ena sidan. Vissa verkar spricka men inget rinner ut. Vad kan det vara? Så pass ny båt och dessutom vakuminjecerad. Båten ligger aldrig i vatten, den läggs i när den används, står alltid under kapell på land. Den har gått 70h. Återförsäljaren säger att det är utanför garantin, Ryds hänvisar till återförsäljaren, dvs ingen vill hjälpa mig. Båtens design och funktion är det inget fel på men kvaliteten är urusel tyvärr.

Redigerad av Kalle231

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att detta beror på dåligt och kontaminerad miljö vid tillverkningen och inte plastpest/osmosis eftersom det är för högt ovan vattenlinjen. Helt enkelt dålig tillverkningskvalitet. Båten har skötts enligt tillverkarens rekommendationer till punkt och pricka.

Redigerad av Kalle231

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att kontakta kommunens konsumentrådgivare. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som tillverkningsfel. En så pass ny båt borde omfattas av garanti om den skötts korrekt. Kontakta ditt försäkringsbolag kanske kan du få hjälp därifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt med tillverkningsfel är knappast ett försäkringsärende.

 

Det finns olika typer av konsumentskydd.

 

Garanti är ett tidsbegränsat skydd från tillverkaren med löfte om att produkten ska fungera som utlovat. Det är tillverkarens ansvar att motbevisa  kunden om felet inte anses täckas av garantivillkoren. (T.ex. orsakat av yttre omständigheter, felaktig skötsel o.s.v.) Din garanti har gått ut så den vägen är endast framkomlig om tillverkaren/säljaren vill ta det som ett goodwill-ärende för att slippa få dålig reklam för sin produkt.

Artikel i båtpressen kan få tillverkaren mer intresserad av att ta ansvar för felet.

 

Producentansvar är ett annat konsumentskydd. Jag har inte forskat om hur länge det gäller men det kan säkert en konsumentvägledare berätta. Vid åberopande av producentansvar så är det kunden som måste bevisa att felet är ursprungligt, vilket såklart kan vara besvärligt. Båtens allmänna skick mm kan ge visst stöd för din uppfattning om att det är ett tillverkningsfel. En korrekt tillverkad båt ska rimligtvis inte få den typ av skador du beskriver efter så kort tid som 5 år. I riktigt besvärliga fall så kan du behöva gå via rättsprocesser för att få rätt mot tillverkaren. I detta läge kan du eventuellt ha hjälp av ditt försäkringsbolag om du har ett rättsskyddsvillkor som täcker sådana processer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

En båt med tillverkningsfel är knappast ett försäkringsärende.

De flesta försäkringar innehåller ett rättsskydd som hjälp vid tvister. Men som sagt det behöver kontrolleras med försäkringsbolaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så tråkig historia. Jag hade nog jagat Ryds så det blivit trött på mig, lyfta det till vd och den nivån. Hoppas verkligen det löser sig. Ryds borde ju vara rädda om sig någorlunda bra rykte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag jagat både Ryds och återförsäljaren. Återförsäljaren hävdade att det var yttre påverkan inget som tas på garantin eller annat. 

 

OK, jag har båten 355 dagar på land, den läggs i bara för dagen när vi skall använda den (årets  bästa dagar vädermässigt).  Resten av tiden står den på trailer under hamnkapell. Den spolas och tvättas av efter varje användning, den vaxas varje år. Så, vilket yttre påverkan återförsäljaren menar, som inte är naturlig användning, förstår jag inte. Båten är också bottenmålad. Den här typen av problem borde inte kunna uppstå. Måste ju vara miss i produktionen eller design fel.

 

Allt beror nu på hur tillverkaren agerar. Står de för sin kvalitet och detta är en "engångs händelse", dvs "shit happens" alla kan göra fel, och de lagar båten, så är allt i sin ordning, de tar sitt ansvar och fixar problemet, alla är glada och kunderna känner sig trygga med Ryds. Se Hilleberg och Lundhags, de står för sin kvalitet, har de gjort fel så fixar de det, inget snack.

 

Men, om detta är ett fel som de har själva upptäckt, dvs designfel eller återkommande produktionsfel, så förstår jag att de inte vill ta ansvar för det, då det kan blir väldigt dyrt för dem ifall det kommer ut till kunderna. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-24 vid 07:27 skrev Kalle231:

Jag har en Ryds från 2015. Jag har nu upptäckt  bubblor och små sprickor i gelcoaten ca 30-50cm ovan vattenlinjen. Bubblorna, ca 30-40 stycken och ca 5-10mm är i fören på ena sidan.

Bild ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer med bild ikväll, det syns bättre när man belyser det från sidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev M__G:

Så tråkig historia. Jag hade nog jagat Ryds så det blivit trött på mig, lyfta det till vd och den nivån. Hoppas verkligen det löser sig. Ryds borde ju vara rädda om sig någorlunda bra rykte. 

Jo det är ju klart man ska jaga på så länge man orkar. Dessvärre känner nog Ryds redan till problemet då det har hänt på fler av deras båtar efter att de flyttade utomlands. Iofs ganska länge sedan nu. En bekant till mig köpte en ny Ryds nån gång kring 2005 som ganska fort fick dessa problem. Minns att det kom Ryds-folk hem och tittade på båten men minns inte hur det slutade.

Har även sett lite skrivet i båtpressen om Ryds kvalitetsproblem ibland så okänt är det nog inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kalle231:

Nu har jag jagat både Ryds och återförsäljaren. Återförsäljaren hävdade att det var yttre påverkan inget som tas på garantin eller annat.

- - -

Men, om detta är ett fel som de har själva upptäckt, dvs designfel eller återkommande produktionsfel, så förstår jag att de inte vill ta ansvar för det, då det kan blir väldigt dyrt för dem ifall det kommer ut till kunderna.

Då får du väl försöka göra det känt för dem som är spekulanter på Ryds båtar.

Båtpressen kan vara en väg att få ut budskapet.

Såvida båtpressen inte är mer oroliga för att missa en annonsör än vad de är för att missa några prenumeranter/lösnummerköpare.

 

(Jag har t.ex. inte stor tilltro till båtorganisationernas medlemstidning Båtliv där chefsredaktören tillika är redaktör för Sweboats medlemsblad. Detta gick att hitta på nätet tidigare. Efter att jag ifrågasatt detta förhållande hos SBU så är Sweboats medlemsblad numera väl dolt bakom skyddade brandväggar/lösenord...)

 

Om du inte vinner framgång hos fritidsbåtspressen så kan du försöka hos ARN och som ett sista steg rättsväsendet.

 

Om du vänder dig till ARN så var fullständig i din anmälan. ARN prövar bara ett ärende en gång. Om anmälan är ofullständig/ger för dålig bevisning så kan du inte komplettera och göra om processen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. ARN: Håller med, men tyvärr är båten bortom både garantier och konsumentköplag. Det är mot detta ARN prövar, och det är knappast lönt att anmäla och sedan behöva vänta till efter sommaren bara för att få avslag. För det finns ju inget i lagar och regler som ger TS någon "rätt", tyvärr.

 

Däremot är Goodwill och publicitetsbiten kort att spela på. En leverantör som generöst rättar till fel som är alldeles uppenbart tillverkningsfel även efter garanti m.m. plockar pluspoäng. Och tvärtom.

 

Frågan är bara vilken publicitet som är effektiv. Tyvärr håller jag med @Lintott även när det gäller båtpressens oberoende. I alla fall då jag var mer aktiv skribent vet jag att vissa tidningars reportrar prioriterade att göra reportage om båtar vars representanter bjöd på mest öl och allt kul runtomkring. I vissa fall fick de färdiga recensioner/manus att plocka informationen från, och tur var väl det då några ibland blev i sådant skick att de nog inte kom ihåg så mycket av själva båten.

 

I vissa branscher kallas det Mutor (och tillåts inte). Hos andra Löneförmåner. Medan ytterligare andra kallar det Självklarheter....

 

Vet i ett fall där en känd tidnings chefredaktör skulle göra reportage om en båt från ett på svenska marknaden lite mindre känt fabrikat. Det bjöds inte på det vanliga festandet, utan tvärtom var det en mycket avskalad demonstration med fokus på testkörning och på det som borde vara viktigt. Vill minnas att det bara fanns kaffe att dricka. Den motorbåten blev totalt sågad, och det såldes inte många i Sverige. Det var dock inget fel på båtmodellen, och den sålde sedan bra i våra grannländer.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten bild på en del av skadan.  Ca 50cm ovan vattenlinjen. Båten är inte ens 6 år gammal. 

Redigerad av Kalle231

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev, vänd dig till en konsumentrådgivare. Det är gratis, och de kan alla regler, och hjälper till att driva processer i ARN om det skall behöva gå dit. 

Jag funderar också kring hur du bollas runt. Vanligtvis är det ju återförsäljaren man vänder sig till med garantifrågor, ibte tillverkaren, då det avtalet du tecknade var med återförsäljaren och det är mellan er affären gäller. 
Men som sagt - det där kan konsumentrådgivarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Kalle231:

En liten bild. Ca 50cm ovan vatten linjen.

3C0EE0CE-A3F6-427A-ACA7-D49988F0E746.jpeg

Är du säker på att båten inte är målad ovanpå gelcoaten? Tycker inte det där ser ut som blåsor i gelcoat utan snarare i ett färglager. Har inte sett gelcoat flexa så där pass mycket utan att spricka. Med andra ord; om du pillar bort ytan på en sån där blåsa, ser du då ren glasfiber eller gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Som jag skrev, vänd dig till en konsumentrådgivare. Det är gratis, och de kan alla regler, och hjälper till att driva processer i ARN om det skall behöva gå dit. 

Jag funderar också kring hur du bollas runt. Vanligtvis är det ju återförsäljaren man vänder sig till med garantifrågor, ibte tillverkaren, då det avtalet du tecknade var med återförsäljaren och det är mellan er affären gäller. 
Men som sagt - det där kan konsumentrådgivarna. 

TS har ju i första hand vänt sig till just ÅF, som inte ignorerat utan faktiskt svarat TS. Men problemet är att det varken längre finns gällande garanti eller KKL, vilket är vad TS också fått höra av ÅF.

 

Tyvärr är båten 6 år gammal och även om detta är bedrövligt på en så ny båt och inte skall förekomma, så finns mig veterligen inga formella regler och lagar som TS skulle kunna åberopa som täcker dessa 6 år. Och det är nog nödvändigt för att med framgång kunna göra en saklig och rimlig framställan till ARN. Visserligen är det uppenbart att felet har "funnits där från början" (kontaminering i form av fett/olja eller släppmedeldroppar ?) men tiden för att hävda detta har tyvärr passerats. Det är nog bara hus som det finns en 10-årsregel på.

 

TS, har du köpt båten ny (2015) eller begagnad ?   ÅF har ju ett visst ansvar vid begagnatförsäljning också, och är det inte alltför längesedan så kan det vara en möjlighet. Om du inte har haft den i din ägo kan ju finnas oprofessionella lagningar och annat som du inte upplysts om.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten köptes ny av mig 2015. Det är som tur är bara en 488 sport dvs en ganska billig skrov, knappt 100kSEK, det är väl min enda tröst. Jag hoppades på att tillverkaren skulle ta detta på goodwill, men de svarar inte på mina mail så jag antar att det inte blir något med det. Jag har forskat runt på internet lite och kommer också fram till att detta måste vara pga kontaminering vid tillverkningen. 
 

Jag har gjort allt för att inte detta skulle hända. Båten är bottenmålad fast jag förvarar den på land, året runt.  Jag har hamnkapell på för att skydda den mot väder och sol. Jag har vaxat den ibland två gånger per år. Tvättat den efter varje användning.
 

Man blir väldigt ledsen när det sen blir så här, mina ansträngningar till trots.


Jag tycker synd om dem som köper en dyrare Ryds och råkar ut för detta. Tänk en 735:a för 800kSEK (utan motor) som efter sex år är värd kanske 200kSEK (utan motor) om ens det.
 

 

Redigerad av Kalle231

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det knappast en lagning med färg, då du ju borde vetat om det.

 

Bottenmålning är nog irrelevant i detta sammanhang, likaså det övriga underhållet. inte så att jag menar att det är fel, tvärtom. Men en båt som skulle inte bli sådan av vanlig väder och vind även om du inte gjort det du har gjort. Jag lider med dig, det är ledsamt när ens ögonsten blir sådan här. och dessutom utan att det är ditt fel.

 

Tror det enda är att ligga på tillverkaren men även ÅF. Försök och ringa om de inte svarar på mail. Och när du mailat, har du skickat med bilder ?

Be ÅF tala om vilken "yttre påverkan" som denne menar har orsakat bubblorna. Var besvärlig, ifrågasätt och ligg på. Visst är garantitiden bara x år, men är det alltså normalt att en Ryds bara är fräsch tills garantin precis gått ut ?  Om inte, då är det alltså ett fel på min båt. Och så vidare...

 

Möjligen skulle den "dåliga publicitet" det innebär att ärendet prövas i ARN vara en påtryckning. Men eftersom de sannolikt visserligen kommer hålla med dig om att det inte borde se ut så kommer de med största sannolikhet avslå p.g.a. avsaknaden av lagrum som skulle ge dig rätt. Och kommer det inte ut i Råd & Rön med bild så är det ju ingen publicitet alls.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om du får det gratis åtgärdat eller ej, så bör ju Ryds veta vad som hänt.

Och med det ha ett åtgärdsprogram så att du själv kan fixa till det eller få hjälp av någon kunnig. Är det luftblåsor så går det att slipa, spackla och spruta med topcoat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Jorgen01:

Luft i mellan gelcoat och polyester vid tillverkningen.

Jag har mailat Ryds och återförsäljaren så får jag se vad de svarar.

 

Jag behöver inte vända mig till Råd&Rön. Där finns ett effektivare sätt att få återförsäljarnas, köparnas och tillverkarens uppmärksamhet.

 

Jag lägger helt enkelt in en annons på Blocket lagom till vårens båthandel typ i mars-april.
 

”Pedant skött, knappt 6 år gammal Ryds, gått 70h, med mindre kvalitetsmissar (något man får förvänta sig enligt tillverkaren) säljes för 135000kr.” Lite medföljande bilder, sen kan man se hur försäljningen går...

 

 

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ringt och pratat med Rydsfabriken?

Om du inte gjort det, så gör det.

De har säkerligen en kvalitetsansvarig som kan prata med någon som

har lång erfarenhet av plastbåtstillverkning.

Maila i sådana här frågor är lönlöst. Mailen läggs bara åt sidan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kollat på blåsorna igen. Det kommer vätska ur dem som har spruckit. Fattar bara inte hur detta kan hända, det är ju en del av botten som inte är under eller ens i närheten av vatten. Inte ens om jag haft båten i vatten hela sommaren borde detta kunnat hända. Min står ju 95% av året på land. Konstigt. Vart kommer vattnet ifrån?

 

Ryds svarar inte mig återförsäljaren svarade på mina bilder, men de tänker inte göra något åt det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kalle231:

Jag har nu kollat på blåsorna igen. Det kommer vätska ur dem som har spruckit. Fattar bara inte hur detta kan hända, det är ju en del av botten som inte är under eller ens i närheten av vatten. Inte ens om jag haft båten i vatten hela sommaren borde detta kunnat hända. Min står ju 95% av året på land. Konstigt. Vart kommer vattnet ifrån?

- - -

Det är outhärdade ämnen bakom gelcoaten som via osmos får fukt genom gelcoaten (gelcoat är inte 100% vattentätt). När trycket av de outhärdade ämnena blir tillräckligt stort så trycker det gelcoaten utåt så det bildas blåsor. När man tar hål på blåsorna så brukar det lukta ättika om vätskan som finns innanför gelcoaten. På äldre båtar brukar problemet vara värst omkring vattenlinjen. Märkligt att det sitter så långt upp på friborden på din båt.

 

Fenomenet var inte helt ovanligt på glasfiberskrov som tillverkats under 1970-talet. När problemen uppdagades under 80-talet så hittade man plastningsmetoder och material för att problemet inte skulle uppstå. Märkligt att Ryds verkar ha slarvat med detta.

 

Om du söker på böldpest eller plastpest så kommer du att hitta mycket om fenomenet.

 

Här är t.ex. en länk om problematiken:

http://www.dagensbatliv.se/hur-farlig-a-r-ba-ldpesten-fa-r-va-rt-moderna-fritidsba-tsarv

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

Det är outhärdade ämnen bakom gelcoaten som via osmos får fukt genom gelcoaten (gelcoat är inte 100% vattentätt). När trycket av de outhärdade ämnena blir tillräckligt stort så trycker det gelcoaten utåt så det bildas blåsor. När man tar hål på blåsorna så brukar det lukta ättika om vätskan som finns innanför gelcoaten. På äldre båtar brukar problemet vara värst omkring vattenlinjen. Märkligt att det sitter så långt upp på friborden på din båt.

 

Fenomenet var inte helt ovanligt på glasfiberskrov som tillverkats under 1970-talet. När problemen uppdagades under 80-talet så hittade man plastningsmetoder och material för att problemet inte skulle uppstå. Märkligt att Ryds verkar ha slarvat med detta.

 

Om du söker på böldpest eller plastpest så kommer du att hitta mycket om fenomenet.

 

Om du söker

Fast de här blåsorna ser ju mycket större ut än vad osmos-blåsor brukar göra. Jag tycker de ser ut som flera cm i diameter. Min erfarenhet, iofs ganska liten, av osmos är att blåsorna är upp till en cm breda. Kanske kan vara osmos ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input! 
 

Jag blir bara förbannad. Jag valde en båt som enligt tillverkaren inte kunde få osmos. Vakuuminjecering och allt om hur noggrann tillverkningen var etc. Sen får jag ändå osmos, trots att jag har gjort allt för att inte ens riskera det. 

 

Ryds vill inte ens hjälp mig. 
 

Blåsorna är ca 1 cm i diameter.

 

Jag luktade på vätskan som kom ut, det luktade kanske något likt vinäger, lite svagt bara.

 


 

 

Redigerad av Kalle231

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Fast de här blåsorna ser ju mycket större ut än vad osmos-blåsor brukar göra. Jag tycker de ser ut som flera cm i diameter. Min erfarenhet, iofs ganska liten, av osmos är att blåsorna är upp till en cm breda. Kanske kan vara osmos ändå. 

Jo, storleken verkar större än "den gamla vanliga böldpesten". Jag har sett några båtar som varit skadade och t.o.m. avrått från köp där jag hjälpt till att kolla begagnade båtar. Men jag har aldrig själv varit utsatt eller behövt sanera något skrov från böldpest så jag har sluppit "borra djupare" i sådana skador (tack o lov...)

 

Men jag har ingen bättre teori än att det är någon variant av osmos som uppstått under gelcoaten. Att storleken på blåsorna är större än normalt kan kanske bero på att nyare material beter sig lite annorlunda än vad gelcoat och polyester från 70-talet gjorde.

 

Men vi kan nog enas om att det är något som blivit fel vid tillverkningen.

 

Sen kan tilläggas att många båtägare fick panik för båtens sjösäkerhet när de upptäckte böldpestskador. Den risken kan jag lugna TS med är obefintlig. Men det är ett estetiskt jättebekymmer och det behöver fixas för att inte riskera att det kommer in fukt djupare i laminatet som på sikt kan skada skrovet. Jag lider med dig....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag har kontaktat Ryds har jag gjort det via mail eftersom det enda jag kunde hitta i form av kontakt information var ett mail på någon annan hemsida. Det info...mail adress. De svarade per automatik på den med att jag skall kontakta återförsäljaren ifall jag är privat person.

 

På Ryds hemsida finns bara en besöksadress inget annat. Inga telefonnummer inga mailadresser, inget. Jag har tidigare varit i kontakt med den i annat ärende för många år sedan. Men den dåvarande kvalitetschefen är inte kvar och VD verkar också vara borta, mailen studsar tillbaka från deras server. 
 

Vad det för företag som man inte kan få tag i?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...