Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Kan man mäta en NMEA-signal?

Rekommendera Poster

Antennen till min gamla plotter gick sönder. Det finns inga reservdelar.

Det var den som tappade minnet, som jag resultatlöst försökte att rädda.

Jag fick därför tag i en annan aktiv GPS-antenn, en Garmin GPS17-HVS.

I manualen till denna antenn finns det inkopplingsanvisning.

Röd kabel +12 v

Svart kabel ”jord” (alltså minus).

Orange kabel, tillbehör på.

Grå kabel Tx A(+).

Vit/röd kabel Tx B(-).

Vit kabel Rx A(+).

Vit/orange kabel Rx B(-).

Lika kabel, puls per sekund (PPS).

 

Så långt gott och väl, jag förstår att jag skall strömförsörja antennen med röd och svart kabel, samt plocka ut en utgående signal på grå och vit/röd.

Så långt är jag med...

 

Men då jag skalat kabelhöljet och plockat fram kardelerna finner jag följande:.

Röd kabel.

Svart kabel.

Grå kabel

Gul kabel.

Vit kabel.

Grön kabel.

Blå kabel.

Lila kabel.

 

Och jag har inte defekt färgseende....

Det stämmer alltså inte med beskrivningen.

 

Röd och svart känns som de enda givna kablarna här + & -.

Kan jag mäta eller detektera en NEMA-signal i de andra kablarna?

Då Tx är utgående signal har jag testat att koppla dessa till plotterns NMEA-ingång, men plottern säger bara att den saknar GPS.

 

Plottern är en gammal (men bra) Northstar M84, (länk till manualen, ”koppleriet” börjar på sidan 92) Originalantennen är trasig. Jag klippte antennkabeln, och den har följande kardeler:

Röd + 9 volt (stämmer jag har kontrollmätt)

Svart ”jord”

Grön NMEA från GPS

Dessa uppgifter enligt plotterns egen kopplingsanvisning, som man finner i en meny under system och ”om”

Men det finns några kablar till utan anvisning.

Vit.

Gul.

Grön.

Brun.

Det smidigaste vore ju om den nya Garminantennen kunde kopplas in här, fast med 12 volts strömförsörjning istället.

 

Sedan finns det några tjocka kablar till med runda multikontakter.

En med blå låsning till ”sonar” alltså ekolodgivaren.

En gul, video in.

En grå, commom (används ej)

En vit, Fuel/nav, mer om den senare.

En grön, radar och

En svart, Power.

Dessa är det inga problem med.

 

Fuel/nav-kabeln innehåller en del trådar bland annat:

Svart ”jord”.

Vit NMEA in.

Här kopplade jag in AISen och det fungerade bra.

Jag har idag försökt att koppla in den nya antennen här, men inte lyckas....

Jag vet ju inte vilka trådar i den som ger NMEA ut... har chansat på vit och grå...

 

Men som frågan i rubriken, kan jag på enkelt sätt mäta en NMEA signal, jag har diverse multimetrar och ett enkelt oscilloskop.

Hur ser NMEA-signalen ut? digital?


Ja, alltså jag vädjar om hjälp här, säkerligen finns kunskapen hos någon av de frekventa forumbesökarna.

Som flera andra på forumet gillar jag inte att köpa nya prylar, i detta fallet bortåt 30.000 kr eller mer, utan vill få denna plotter att funka ett tag till, men med den medvetenheten att jag nån gång ändå måste byta ut hela systemet, men inte just nu.

 

Hjälp! Innan jag blir tokig! (Alltså tokigare än vad jag redan är...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Antennen till min gamla plotter gick sönder. Det finns inga reservdelar.

Det var den som tappade minnet, som jag resultatlöst försökte att rädda.

Jag fick därför tag i en annan aktiv GPS-antenn, en Garmin GPS17-HVS.

I manualen till denna antenn finns det inkopplingsanvisning.

Röd kabel +12 v

Svart kabel ”jord” (alltså minus).

Orange kabel, tillbehör på.

Grå kabel Tx A(+).

Vit/röd kabel Tx B(-).

Vit kabel Rx A(+).

Vit/orange kabel Rx B(-).

Lila kabel, puls per sekund (PPS).

 

Så långt gott och väl, jag förstår att jag skall strömförsörja antennen med röd och svart kabel, samt plocka ut en utgående signal på grå och vit/röd.

Så långt är jag med...

 

Men då jag skalat kabelhöljet och plockat fram kardelerna finner jag följande:.

Röd kabel.

Svart kabel.

Grå kabel

Gul kabel.

Vit kabel.

Grön kabel.

Blå kabel.

Lila kabel.

 

Och jag har inte defekt färgseende....

Det stämmer alltså inte med beskrivningen.

 

Röd och svart känns som de enda givna kablarna här + & -.

Kan jag mäta eller detektera en NEMA-signal i de andra kablarna?

Då Tx är utgående signal har jag testat att koppla dessa till plotterns NMEA-ingång, men plottern säger bara att den saknar GPS.

 

Plottern är en gammal (men bra) Northstar M84, (länk till manualen, ”koppleriet” börjar på sidan 92) Originalantennen är trasig. Jag klippte antennkabeln, och den har följande kardeler:

Röd + 9 volt (stämmer jag har kontrollmätt)

Svart ”jord”

Grön NMEA från GPS

Dessa uppgifter enligt plotterns egen kopplingsanvisning, som man finner i en meny under system och ”om”

Men det finns några kablar till utan anvisning.

Vit.

Gul.

Grön.

Brun.

Det smidigaste vore ju om den nya Garminantennen kunde kopplas in här, fast med 12 volts strömförsörjning istället.

 

Sedan finns det några tjocka kablar till med runda multikontakter.

En med blå låsning till ”sonar” alltså ekolodgivaren.

En gul, video in.

En grå, commom (används ej)

En vit, Fuel/nav, mer om den senare.

En grön, radar och

En svart, Power, innehåller även diverse kablar för externt larm/relä, NMEA 0182 ut och autostart via tändningslåset.

Dessa är det inga problemet med.

 

Fuel/nav-kabeln innehåller en del trådar bland annat:

Svart ”jord”.

Vit NMEA in.

Här kopplade jag in AISen och det fungerade bra.

Jag har idag försökt att koppla in den nya antennen här, men inte lyckas....

Jag vet ju inte vilka trådar i den som ger NMEA ut... har chansat på vit och grå...

 

Men som frågan i rubriken, kan jag på enkelt sätt mäta en NMEA signal, jag har diverse multimetrar och ett enkelt oscilloskop.

Hur ser NMEA-signalen ut? digital?


Ja, alltså jag vädjar om hjälp här, säkerligen finns kunskapen hos någon av de frekventa forumbesökarna.

Som flera andra på forumet gillar jag inte att köpa nya prylar, i detta fallet bortåt 30.000 kr eller mer, utan vill få denna plotter att funka ett tag till, men med den medvetenheten att jag nån gång ändå måste byta ut hela systemet, men inte just nu.

 

Hjälp! Innan jag blir tokig! (Alltså tokigare än vad jag redan är...)

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite stökigt, men när jag vill "hitta" NMEA ut kopplar jag in en dator med COM ingång.

I datorn har jag gratisprogrammet GPSport checker

Det kan läsa och "hitta" GPS-meningarna.

Även Seaclear  kan läsa Gpsens mening om comporten är känd

https://www.oziexplorer4.com/utils/gps_port_checker.html.

http://www.sping.com/seaclear/

 

Kommer jag ihåg rätt kan man se NMEA om man lägger en lysdiod (Led) på RXut, då blinkar den.

Skall prova senare idag.

pcnmea2.jpg

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lasse-L:

Lite stökigt, men när jag vill "hitta" NMEA ut kopplar jag in en dator med COM ingång.

I datorn har jag gratisprogrammet GPSport checker

Det kan läsa och "hitta" GPS-meningarna.

Även Seaclear  kan läsa Gpsens mening om comporten är känd

https://www.oziexplorer4.com/utils/gps_port_checker.html.

http://www.sping.com/seaclear/

Antenn Garmin 2.jpg

Ok, jag tror inte att jag har en com-ingång på min dator, bara USB.

Jag har försökt att skicka PM till dig, men du kan tydligen inte ta emot sådana!??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldtig tittat på en nmea signal men jag det borde vara någon slags fyrkantsignal som du kan se på oscilloscopet. Det bör vara den enda datasignal som kan komma från antennen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK FÖR TRE BRA SVAR!

 

35 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag har aldtig tittat på en nmea signal men jag det borde vara någon slags fyrkantsignal som du kan se på oscilloscopet. Det bör vara den enda datasignal som kan komma från antennen.

Det skall undersökas!

 

35 minuter sedan skrev Lasse-L:

Konstigt jag har inte blockerat pm

Du kan nå mej på lasse-lundell(snabela)punkt.se

Lättare att hitta GPS Port Checker på https://www.oziexplorer4.com/eng/utilities.html

Haver nu provat med en lysdiod på NMEA ut på min gamla Garmin 128, och det blinkar så snyggt.

Jag gör nytt försök med PM, samt ett med en lysdiod!

27 minuter sedan skrev raol:

Det var ju andra grejer, det är den gula kabeln jag inte anslutit, en slags triggar, av/på. Skall anslutas mot minus för att starta mottagaren.

Detta får kollas, nya ”kopplerier” skall företagas, men det är för kallt i båten ikväll.

 

Nu skall jag även undersöka hur Northstar original antennkabel har för funktioner.

Måste GPS-antennen både ha inkommande NMEA från plottern samt då utgående?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NMEA-signalen går att se på oscilloskop, ja.

Ofta är signal "-" kopplad eller går att koppla ihop med jord/batteriminus. För att sedan hitta vilken som är signal "+" (NMEA) kan man dock även köra med en vanlig multimeter ställd på ACV, alltså växelspänning (område 10-20V eller så). Oftast pytsas NMEA-meddelandena ut 1 gång/sekund, och då händer det lite på ledningen (en massa ettor och nollor = växelspänning). Så hittar man var det "rycker" ett par volt med jämna intervall på någon sekund är det NMEA från GPS (eller kanske ev. till, om det ekas av plottern).

 

NMEA är standardiserat, och på äldre prylar var formatet nästan alltid 4800,N,8,1 dvs 4800 bit/s, ingen paritet, 8 databitar och en stoppbit. Standard GPS-puckar med RS232/serieanslutning har nästa alltid detta format (ibland dock 9600 eller annan hastighet, så kolla det).

 

Om/när du hittar signalen med NMEA, så ställ om multimetern till DCV. Visar den negativa värden ibland (någon/några volt) är det "RS232-nivåer", visar den aldrig negativa och heller aldrig över 5V är det "TTL-nivåer".

En ersättnings-GPS måste alltså inte bara ha rätt baudrate/hastighet utan också nivåer. Skulle gissa att det är RS232-nivåer på din, då det är NMEA0183-standard. TTL-nivåer brukar man oftast endast använda internt och på mycket korta sträckor. Datapolariteten är också inverterad mellan de två, så de är inte jätteenkelt konverterbara.

 

Edit: En GPS-modul skickar i allmänhet NMEA 0183 oavsett om den navigerar eller ej, så det bör finnas ett pulståg/dataström att mäta på nästan direkt efter att den spänningssatts.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

NMEA-signalen går att se på oscilloskop, ja.

Ofta är signal "-" kopplad eller går att koppla ihop med jord/batteriminus. För att sedan hitta vilken som är signal "+" (NMEA) kan man dock även köra med en vanlig multimeter ställd på ACV, alltså växelspänning (område 10-20V eller så). Oftast pytsas NMEA-meddelandena ut 1 gång/sekund, och då händer det lite på ledningen (en massa ettor och nollor = växelspänning). Så hittar man var det "rycker" ett par volt med jämna intervall på någon sekund är det NMEA från GPS (eller kanske ev. till, om det ekas av plottern).

 

NMEA är standardiserat, och på äldre prylar var formatet nästan alltid 4800,N,8,1 dvs 4800 bit/s, ingen paritet, 8 databitar och en stoppbit. Standard GPS-puckar med RS232/serieanslutning har nästa alltid detta format (ibland dock 9600 eller annan hastighet, så kolla det).

 

Om/när du hittar signalen med NMEA, så ställ om multimetern till DCV. Visar den negativa värden ibland (någon/några volt) är det "RS232-nivåer", visar den aldrig negativa och heller aldrig över 5V är det "TTL-nivåer".

En ersättnings-GPS måste alltså inte bara ha rätt baudrate/hastighet utan också nivåer. Skulle gissa att det är RS232-nivåer på din, då det är NMEA0183-standard. TTL-nivåer brukar man oftast endast använda internt och på mycket korta sträckor. Datapolariteten är också inverterad mellan de två, så de är inte jätteenkelt konverterbara.

 

Edit: En GPS-modul skickar i allmänhet NMEA 0183 oavsett om den navigerar eller ej, så det bör finnas ett pulståg/dataström att mäta på nästan direkt efter att den spänningssatts.

Värdefull kunskap jag inte kände till, eftersom jag aldrig behövt tänka på det, det har ju bara funkat när jag träckt på on-knappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lasse-L:

Konstigt jag har inte blockerat pm

Du kan nå mej på lasse-lundell(snabela)punkt.se

Lättare att hitta GPS Port Checker på https://www.oziexplorer4.com/eng/utilities.html

Haver nu provat med en lysdiod på NMEA ut på min gamla Garmin 128, och det blinkar så snyggt.

”Lasse-L kan inte ta emot meddelanden” står det med röd text, när jag försöker skicka meddelanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes!

kopplade upp antennen i källaren, kopplade lysdiod mellan NMEA ut och minus och då blinkar den när gul är ansluten till minus, den blinkar även vid 9V så det kanske funkar med original antennanslutning, det får testas i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Skulle gissa att det är RS232-nivåer på din, då det är NMEA0183-standard.

Väldigt tidiga versioner av NMEA 0183 använde sig av RS232. Sedan någon gång på tidigt nittiotal så används RS422, bland annat för att det har högre störtålighet och för att det går att ha flera lyssnare på samma talare.

 

Just GPS-mottagare finns det antagligen många som fortfarande pratar över RS232 för att de enkelt ska kunna anslutas till en vanlig dator.

 

Om mojängen har ett stift för att skicka data, ofta benämnt TX, och möjligtvis ett RX för att ta emot, så är det antagligen RS232. Om det har två stift för att skicka, och två motsvarande för att ta emot, kallade TX+/TX-/RX+/RX- eller A/B/X/Y eller liknande så är det antagligen RS422.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev sajjen:

Väldigt tidiga versioner av NMEA 0183 använde sig av RS232. Sedan någon gång på tidigt nittiotal så används RS422, bland annat för att det har högre störtålighet och för att det går att ha flera lyssnare på samma talare.

 

Just GPS-mottagare finns det antagligen många som fortfarande pratar över RS232 för att de enkelt ska kunna anslutas till en vanlig dator.

 

Om mojängen har ett stift för att skicka data, ofta benämnt TX, och möjligtvis ett RX för att ta emot, så är det antagligen RS232. Om det har två stift för att skicka, och två motsvarande för att ta emot, kallade TX+/TX-/RX+/RX- eller A/B/X/Y eller liknande så är det antagligen RS422.

Ja det finns två olika portar med TX respektive RX så då är det väl RS 422.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev sajjen:

Väldigt tidiga versioner av NMEA 0183 använde sig av RS232. Sedan någon gång på tidigt nittiotal så används RS422, bland annat för att det har högre störtålighet och för att det går att ha flera lyssnare på samma talare.

 

Just GPS-mottagare finns det antagligen många som fortfarande pratar över RS232 för att de enkelt ska kunna anslutas till en vanlig dator.

 

Om mojängen har ett stift för att skicka data, ofta benämnt TX, och möjligtvis ett RX för att ta emot, så är det antagligen RS232. Om det har två stift för att skicka, och två motsvarande för att ta emot, kallade TX+/TX-/RX+/RX- eller A/B/X/Y eller liknande så är det antagligen RS422.

Korrekt.

Skillnaden är dock "bara" att 422 är differentiell, och är mer störtålig över större avstånd (samt bör egentligen ändavslutas med rätt impedans). Protokollet ("ettorna och nollorna") är samma.

Inte sällan jordas dock TX-/RX-, särskilt där det finns dator inblandad som skall få del av NMEA 0183. Då blir det - enkelt uttryckt - RS232. Dvs man förstör visserligen den stördämpande finess man får med diffpar, men å andra sidan är det inte ett överföringsavstånd på hundratals meter så det fungerar bra ändå.

 

Att ha flera lyssnare på samma talare är inte begränsat till RS422, det fungerar normalt bra på RS232 också. Men om man har lyssnare med olika jordpotential (t ex anslutna på olika fysiska/elektriska ställen, ofta på lite avstånd från varandra) kan det ibland bli störningar då ju jorden är själva signalreferensen i RS232. Så egentligen korrekt det också, men i våra installationer mycket sällan ett praktiskt problem.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

”Lasse-L kan inte ta emot meddelanden” står det med röd text, när jag försöker skicka meddelanden.

Sorry den var avaktiverad.

Nu skall det funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Korrekt.

Skillnaden är dock "bara" att 422 är differentiell, och är mer störtålig över större avstånd (samt bör egentligen ändavslutas med rätt impedans). Protokollet ("ettorna och nollorna") är samma.

Inte sällan jordas dock TX-/RX-, särskilt där det finns dator inblandad som skall få del av NMEA 0183. Då blir det - enkelt uttryckt - RS232. Dvs man förstör visserligen den stördämpande finess man får med diffpar, men å andra sidan är det inte ett överföringsavstånd på hundratals meter så det fungerar bra ändå.

 

Att ha flera lyssnare på samma talare är inte begränsat till RS422, det fungerar normalt bra på RS232 också. Men om man har lyssnare med olika jordpotential (t ex anslutna på olika fysiska/elektriska ställen, ofta på lite avstånd från varandra) kan det ibland bli störningar då ju jorden är själva signalreferensen i RS232. Så egentligen korrekt det också, men i våra installationer mycket sällan ett praktiskt problem.

Både att "jorda" RX-/TX- och att ha flera lyssnare på RS232 gör en del antaganden om hur implementationen i den anslutna hårdvaran ser ut. "Enligt spec" så funkar det inte, men i praktiken gör det säkert ofta det. Själv har jag allt för smal erfarenhet av just marinelektronik för att ha någon aning om hur ofta eller sällan det skulle kunna krångla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_20210122_135345.thumb.jpg.5bd4429c595a6e69907e13fff77db19c.jpg

Ja fyrkantvåg.

 

IMG_20210122_142923.thumb.jpg.dfb18cb04a712702a424ea2297808e4a.jpg

 

Hurra!

Jag beskat bilden för att inte avslöja exakt position.

Jättetack till er som hjälpt mig, funnit manualer på nätet och kommit med glada tillrop!

Nu skall det dras kabel och lödas!

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_20210122_155105.thumb.jpg.b046d88f6d2d3300224d524a4043f78c.jpg

 

Bara datumet som är fel.

Undrar om man kan justera det?

Eller sköter satelliterna det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Bara datumet som är fel.

Undrar om man kan justera det?

Eller sköter satelliterna det?

Det ska satelliterna sköta. Den enda tid som brukar kunna ändras är "lokaltid" och "sommartid". GPS-tid är ju GMT.

 

För något år sedan var det mycket diskussioner om att GPS-systemet passerade någon tideräkningsgräns där gamla mottagare kunde riskera att inte fungera. Om din antenn inte rättar sig så kan det finnas någon sådan orsak. Men hur ofta bryr man sig om datum i GPSen. Det viktiga är att den visar korrekt position.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS-systemet räknar datum på ett vis som bland annat består av att räkna veckor. Tyvärr kan sateliterna inte räkna till mer än 1023, sen börjar de om från noll. Det är nog ungefär så mycket fel din maskin visar? Senast räknaren rullade över var för ett par år sedan, så om maskinen kunde visa rätt datum förra året så borde det gå att få ordning på den igen. Om min teori stämmer så behöver du nog ställa in datument manuellt, för maskinen tror nog redan att datumet är rätt.

 

EDIT: Datumet kommer ju antagligen från antennen, inte från plottern. Antennen vet jag ju inte om du har haft igång efter vecko-rollovern. Tveksammare om det går att justera?

Redigerad av sajjen
Tankevurpa
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Det ska satelliterna sköta. Den enda tid som brukar kunna ändras är "lokaltid" och "sommartid". GPS-tid är ju GMT.

 

För något år sedan var det mycket diskussioner om att GPS-systemet passerade någon tideräkningsgräns där gamla mottagare kunde riskera att inte fungera. Om din antenn inte rättar sig så kan det finnas någon sådan orsak. Men hur ofta bryr man sig om datum i GPSen. Det viktiga är att den visar korrekt position.

 

2 timmar sedan skrev sajjen:

GPS-systemet räknar datum på ett vis som bland annat består av att räkna veckor. Tyvärr kan sateliterna inte räkna till mer än 1023, sen börjar de om från noll. Det är nog ungefär så mycket fel din maskin visar? Senast räknaren rullade över var för ett par år sedan, så om maskinen kunde visa rätt datum förra året så borde det gå att få ordning på den igen. Om min teori stämmer så behöver du nog ställa in datument manuellt, för maskinen tror nog redan att datumet är rätt.

 

EDIT: Datumet kommer ju antagligen från antennen, inte från plottern. Antennen vet jag ju inte om du har haft igång efter vecko-rollovern. Tveksammare om det går att justera?

Tack för svar!

I plottern kan jag justera tiden + och - i 30 minutersintervall, GMT plus och minus alltså, den känner inte av sommartid, vilket inte är något problem, då båten allmänhet står på land när det är vintertid.

Vad jag kan se går det inte att justera datum, kan nog leva med det, jag kan ju välja bort datumangivelsen i kartbilden och visa annan information där eller ingenting alls. Det kan väl bli problem med månfas, solens upp och nedgång samt tidvatteninformationen, inte heller det är viktigt för mig. Och den informationen kan jag ju plocka fram i den lilla Garminplottern istället.

Och med stor sannolikhet är det antennens mottagare som sköter tid- och datumangivelsen.

 

Jag läste i manualen som @raol hade vänligheten att länka in, att man kunde ladda ned nyare programvara till antennen, men så skall man ju ha en dator med com-port och det var väl sådana datorer som ”Herr Bocksten” använde sig av innan han fann sitt öde i en mosse.😏

 

Nu ger antennen signal till plottern, inte tvärtom, det blev några kablar över, men ”lysdiodtestet” gav ingenting på dessa. Kan det vara så? Eller skall jag vidtaga fler kopplerier?

 

Northstarplotterns antennkabel ger 8 volt ut, och det tycks fungera att försörja antennen med den spänningen, jag kan ju försörja den med 12 volt också, men då krävs strömbrytare, kanske finns det en 12 volts tillbehörsutgång på plottern, man har inte undersökt det närmare.

 

Nu skall det bli spännande att se hur snabbt plottern finner position efter en veckas avstängning. Testade idag och då finner den positionen på 15 sekunder. Nu var satelliterna litet svårfunna även för den andra plottern, radioskugga mellan hus och tjock pressening. Sedan tror jag mig veta, och erfara, att det är svårare för GPS-mottagare att finna satellitsignalerna 🛰  när det är molnigt och dåligt väder, och det är det idag.

 

När man grejar och drar i olika kablar för att koppla in en grej, så drar man ju loss tre andra kablar, så att andra saker inte får spänning.... Men nu tror jag allting funkar som det skall, båda plottrarna får spänning och dom försörjs från olika håll, över egna kablar och säkringar, det är ju dumt om båda lägger av bara för att en säkring löser ut. AISen ger utsignal, men eftersom det är synnerligen ont om andra båtar eller fartyg här på land, samt att antennen är demonterad så syns det inga andra båtar på skärmarna.

 

När vädret blir litet gynnsammare skall jag montera den nya antennen och dra kabeln. 
Den förra GPS-antennen satt bredvid VHF-antennen och det är väl inte optimalt. Dessutom högt upp på sb-sidan. Skall se om den får plats mitt på hyttaket ungefär centrerad midskepps och tvärs.

 

Så nu får väl detta funka några år till, men förr eller senare blir det väl nya grejer.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver alla mina GPSantenner i båtarna monterade "inomhus".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Lasse-L:

Haver alla mina GPSantenner i båtarna monterade "inomhus".

Mottagarna har kanske blivit känsligare. I diverse monteringsanvisningar betonar man ofta att man i båtar av stål och aluminium skall montera antennerna ”utomhus”.

 

Jag vet bara att det inte fungerar speciellt bra att ha en vanlig fm-radioantenn inne i ruffen, ja ok, det fungera bra i Göteborgs södra skärgård,  runt de så kallade ”styrsöarna” där signalerna från Brudarmossen dundrar in så kraftigt  att en antenn över huvudtaget inte behövs inte ens en radio, man håller bara upp sladden till hörlurarna så får man in P4, om man kortar sladden skickligt kan man höra P3, P2 och P1. De fria reklamfinansierade kanalerna hör man inte, då sänder inte med lika många gigawatt.😹

 

Men de däringa GPS-satelliterna sänder väl inte med så värst många watt, då gäller det att antennen är avstämd och rätt placerad. Högt upp finns dom också.

Att sätta GPS-antennen högt upp i en mast är ju mindre bra, då det kan ge en positionsdiff. på några meter när det rullar kraftigt. Och för i låg placering kan den hamna i radioskugga.

 

Så får man Skaffa en tillsats, hugga ner alla träd, jämna ut terrängen klä in barnen med aluminiumfolie och måla hönsen med asbetsfärg. Vidare skall taken kläs om med en speciell gummimatta och hela värmesystemet skall kastas ut... Då kan man se TV2 i färg.... Hasse och Tage nostalgi när den är som galnast.

 

Återigen ett varmt tack till alla som hjälpt mig i denna fråga, nu kan jag sova gott om nätterna igen, och ha kvar fyllningen i madrassen, 30.000 kr förlust hade inverkat negativt på nattsömnen, det hade blivit hårt om rumpan och axlarna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Nu ger antennen signal till plottern, inte tvärtom, det blev några kablar över, men ”lysdiodtestet” gav ingenting på dessa. Kan det vara så? Eller skall jag vidtaga fler kopplerier?

- - -

AISen ger utsignal, men eftersom det är synnerligen ont om andra båtar eller fartyg här, samt att antennen är demonterad så syns det inga andra båtar på skärmarna.

- - -

När vädret blir litet gynnsammare skall jag montera den nya antennen och dra kabeln. 
Den förra GPS-antennen satt bredvid VHF-antennen och det är väl inte optimalt. Dessutom högt upp på sb-sidan. Skall se om den får plats mitt på hyttaket ungefär centrerad midskepps och tvärs.

 

Så nu får väl detta funka några år till, men förr eller senare blir det väl nya grejer.

Gratulerar, då har du "sparat" 30.000 med hjälp av maringuiden! Sen var det ju lite tråkigt att du inte fick uppgradera dina grejor....

- - -

Jag är alltid försiktig med att låta radiosändare skicka ut signaler utan att ha en antenn ansluten. När uteffekten inte har någon stans att förbrukas så kan det haverera något i sändaren. Moderna apparater är kanske tåligare, men jag chansar aldrig på det. När jag mastar av så kopplar jag in VHF-antennen med en liten kabelstump inne i båten för att inte riskera att bränna något.

- - -

Jag har, precis som Lasse L, aldrig haft externt monterad GPS-antenn. Det blir bara kabelgenomföringar som ska tätas å så kan den komma ivägen för nån tamp. GPS-signalerna har inga problem med att passera igenom ett glasfiberlaminat, även om det är sandwichkonstuktion. Jag har aldrig märkt att signalen blir försämrad så det inverkar på positionsnoggrannheten.

 

Bil-GPSen protesterar ibland om jag inte backar ur garaget snabbt nog (rejäla betongväggar på tre sidor) men jag hinner bara ut genom porten innan den låser positionen. Moderna GPS-kretsar som har flera mottagare är väldigt effektiva. Det var skillnad på de första generationerna som hoppade mellan frekvenserna, de var inte lika snabba (dessutom kunde de bara hantera ett fåtal satelliter, dagens kretsar hanterar många satelliter samtidigt).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tänkte inte på att AISen även sänder.

Jag har faktiskt kvar en sådan där RG 58 koaxkontakt med en lampa på.

Även det en nostalgipryl.

 

Men det hade väl suttit fint med en helt ny plotter med stor skärm, ett avancerat ekolod och en lagom avancerad radar, med trådlösa uppkopplingar så att kan få upp diverse information på paddor och i telefoner. Frågan är väl vad man behöver, jag är varken vrakletare, skattletare eller överentusiastisk havssportfiskare, så jag behöver inte det avancerade ekolodet, men jag vill gärna ha ett grafiskt lod med en bottenkurva. Jag behöver väl egentligen ingen radar heller, men nu har jag vant mig vid en och kunnat utnyttja den i skarpt läge. Och en åttatums plotter, jag har tidigare under många år klarat mig med ett sjökortsprogram i paddan. Så har jag ju en mindre plotter med ekolod som funkar bra... 
Men det är väl tanken att finns det olika saker ombord så skall dom ju fungera. Jag hade ju kunnat ta bort plottern, radarn och ekolodsgivaren men dom hade ju lämnat efter sig så fula hål... iallafall i instrumentpanelen.

 

Det är nog också så att dyr navigationselektronik är litet av en statuspryl. Men med diverse antenner på båten visar man omgivningen vem man är, eller snarare vem man vill vara. Jag har sett 35-fotsbåtar med dubbla sådan där domer som kanske är någon slags mottagare för,satellitkommunikation eller nånting annat? Dubbla radarantenner och sedan en skog av olika antennspröt, ofta dubblerade för att få riktverkan.

Det sades för många år sedan att man kunde köpa tomma radarburkar bara försatt det såg tufft ut på båten att ha en ”radar”..

 

Men jag har ju full respekt för radioamatörer och/eller långfärdseglare som verkligen vet hur man använder utrustningen.

 

Navigatorer jämte ankarspel och bogpropellrar är tre dyrbara saker som ändå är en gudagåva till fritidsbåtsfolket, i singularis är det ju bra, men man ser ibland båtar så fullskitna med teknisk utrustning mer grejer än vad SSRS båtar och andra yrkesbåtar har, så man undrar ju om någon i besättningen har kompetens att ta vara på all den informationen som denna elektronik samlar in. Eller om man bara tittar på skärmarna och inte ser hur det ser ut IRL, och det har väl hänt alldeles för många GPS och radarrelaterade olyckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, jag tänkte inte på att AISen även sänder.

Jag har faktiskt kvar en sådan där RG 58 koaxkontakt med en lampa på.

Även det en nostalgipryl.

- - -

Frågan är väl vad man behöver, jag är varken vrakletare, skattletare eller överentusiastisk havssportfiskare, så jag behöver inte det avancerade ekolodet, men jag vill gärna ha ett grafiskt lod med en bottenkurva.

- - -

Jag behöver väl egentligen ingen radar heller, men nu har jag vant mig vid en och kunnat utnyttja den i skarpt läge. 

- - -

Lampan förbrukar effekt så den räcker för att skydda sändaren.

 

Jag är mer intresserad av ett framåtseende ekolod för att leta mig in mellan grunden och se hur långt in det går att komma.

 

Radar står också på min önskelista men är tillsvidare bortprioriterat p.g.a. utrymme o elförbrukning. Det har hänt att jag kommit ut i dimma där det varit trevligt att se vad som finns runtomkring. AIS är väldigt bra för att se stora fartyg men det finns alltför många småbåtar som inte är AIS-utrustade.

 

Som "egenskydd" har jag en hornhögtalare i masten som är inställd på dovast möjlig signal. Det märks att mötande båtar håller undan för den i dimman...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

Lampan förbrukar effekt så den räcker för att skydda sändaren.

 

Jag är mer intresserad av ett framåtseende ekolod för att leta mig in mellan grunden och se hur långt in det går att komma.

 

Radar står också på min önskelista men är tillsvidare bortprioriterat p.g.a. utrymme o elförbrukning. Det har hänt att jag kommit ut i dimma där det varit trevligt att se vad som finns runtomkring. AIS är väldigt bra för att se stora fartyg men det finns alltför många småbåtar som inte är AIS-utrustade.

 

Som "egenskydd" har jag en hornhögtalare i masten som är inställd på dovast möjlig signal. Det märks att mötande båtar håller undan för den i dimman...

Jag har sett att det för varje säsong blir fler fritidsbåtar som har AIS. Kombon radar/AIS är ju väldigt bra. Radarn detekterar ju de flesta båtar, men somliga ger väldigt dåliga ekon, men om man ställer upp noggrannheten ser man för mycket, svanar, istället för kanoter och vindsurfare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Jag är mer intresserad av ett framåtseende ekolod för att leta mig in mellan grunden och se hur långt in det går att komma.

Jag med !!

Men innan jag köper en vill jag veta hur det i praktiken fungerar att leta sig in till land. Inte bara tro på reklamen att den är suverän till allt, utan höra från någon som lärt känna den och känner både dess för- och nackdelar.

Garmin verkar ju för övrigt prioritera att man ser fisk, allt annat är sekundärt...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Lintott:

Lampan förbrukar effekt så den räcker för att skydda sändaren.

Nej, det är tyvärr inte riktigt så enkelt.

Det måste vara rätt impedans också för att tillräcklig effekt faktiskt skall hamna i lampan och inte reflekteras tillbaka till sändaren - där den blir värme med så småningom blåst sändare som följd. Radiofrekvenser beter sig annorlunda än lågfrekvens. Och ju högre frekvens, desto kinkigare är det att få anpassningen "rätt". Både högre och lägre last ger reflex tillbaka, s.k. stående våg. Redan en SWR högre än 3:1 ("bara" 25% i retur till sändaren) brukar vara gränsen för att sändaren börjar fara rejält illa.

 

På gamla PR-radiotiden och till dessa radioapparater (27MHz) kunde lampan nog vara tillräcklig och kanske t.o.m. hyfsat anpassad. Men för att vara på den säkra sidan bör man använda en "riktig" 50 Ohms konstlast (dummy load) när antennen är urkopplad. Eller helt enkelt bryta spänningen till radion, så ingen sändning kan ske av misstag (dra ur kabel eller säkring). Det är billigare...😛

bild.png.5cf4e4ad851dd6345915ce2949b1e8c7.png

Lite mer info om varför det är viktigt att ha rätt last (impedans) på sändaren:

https://hackaday.com/2018/08/17/radio-antenna-mismatching-vswr-explained/

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...