Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Jobbigt läge (tvist)

Rekommendera Poster

Jo, onekligen jobbigt att sänka sin nya båt för 650 000 det första man gör.

Jag har dock förståelse för att varken försäkringsbolag eller båtförsäljare vill betala.

Men jobbbigt som f-n.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"David har medgivit att han visste om att dyvikan inte var isatt."

 

David borde få böter för slöseri med allmänna resurser.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde väl finnas avsevärda värden som går att rädda. Verkligen maximal otur..

 

Men som ovan så kan man förstå att varken säljare eller försäkringsbolag vill ersätta allt. Ändå schangtilt av försäkringsbolaget att ersätta bärgning.

 

Det är en klassiker som det skojas om friskt på ex. youtube - "drain plug mafia"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur dum får man bli?

 

Man kollar väl alltid nyligen sjösatta båtar om det är tätt, oavsett om det är en optimistjolle eller supertanker...

 

När det gäller allehanda fritidsbåtar kollar man väl under durkarna och vid genomföringar, propelleraxelhylsan liksom vid dyvikan om det är tätt när slingen fortfarande är kvar runt båten, eller då den just börjat flyta med trailern kvar på rampen...?

Klart att man kan glömma en dyvika, det har även jag gjort, men man märker det ju omgående då båten kommit i vattnet och kan då snabbt åtgärda detta innan det går så långt att båten sjunker.

 

Jag glömmer aldrig den gången i Björlanda Kile då vi rutinmässigt sjösatte farsans Ohlsson 88.

Bordsgenomföringen till toaletten (det var på den tiden då det varesig fanns septiktank eller sugtömning) hade under vintern frusit sönder och hamnens bräckta vatten strömmade in i båten, slingen låg fortfarande kvar så det var bara att beordra kranskötaren att "hissa upp fort så in i hel...!"

Den enda skadan som skedde var att mattorna  i ruffen blev litet blöta.

Dagen därpå var båten i sjön igen,nu med nya genomföringar överallt.

 

De kranskötare liksom kranbilsförare jag känner, tipsar ju alltid att kolla under durkarna innan slingen tas bort.

Nä något egenansvar måste man ju ta! Landkrabba!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt detta hände mig också. 

En av kulventilerna hade frusit sönder. Och ja, jag hade ställt den i halvöppen den mörka årstiden på land. 

 

- Givetvis kollar jag vid sjösättningen att allt är tätt. 

 

Rycker o sliter i alla genomföringar och ventiler. 

 

- Men folk har så bråttom nuförtiden. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster Magnum, en aluminiumbåt kan inte bli totalförstörd av att ha varit på botten o vänt.

 

Att köpa motor från annat håll och sedan kräva av båtförsäljaren att han ska ersätta den utlandsköpta motorn när man själv har klantat sig.

 

Hur oförskämd får man vara som kund

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Buster Magnum, en aluminiumbåt kan inte bli totalförstörd av att ha varit på botten o vänt.

 

Att köpa motor från annat håll och sedan kräva av båtförsäljaren att han ska ersätta den utlandsköpta motorn när man själv har klantat sig.

 

Hur oförskämd får man vara som kund

Det är ju lätt att misstänka ett planerat försäkringsbedrägeri.

 

3 timmar sedan skrev Hybro:

Exakt detta hände mig också. 

En av kulventilerna hade frusit sönder. Och ja, jag hade ställt den i halvöppen den mörka årstiden på land. 

 

- Givetvis kollar jag vid sjösättningen att allt är tätt. 

 

Rycker o sliter i alla genomföringar och ventiler. 

 

- Men folk har så bråttom nuförtiden. 

Precis!

Bra att du skrev det, så skall jag motionera alla mina ventiler. Jag har en som sitter himla dumt till, den till köksvasken, inbyggd under köksskåpen, man måste skruva ut stora kastrullådan först och sedan åla sig in...

 

Men som sagts, och som tål att upprepas, så kollar man ju noga att det är torrt medan det finns en chans att ångra sjösättningen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Hur oförskämd får man vara som kund

Man måste ju försöka 🙂 Men förvånande kanske att han drev det ända till ARN.

 

Edit: om vi nu antar att David hade gott uppsåt så kan jag ändå förstå paniken som uppstår när hela ekipaget dyker och att han agerar rätt desperat efteråt. Det ger honom inte mer rätt förstås, men ni fattar..

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång hade jag lite svårt att få igång motorn så det tog ett tag innan jag kollade att allt var bra som det alltid är...

 

Ner i ruffen.

Plask plask...

Va fn.

 

En ventil var öppen och givetvis hade jag missat att ansluta just den slangen till fotpumpen för sjövatten..

Ingen skada skedd, bara våta skor och lite kliande på huvudet där dumstruten började växa ut.

 

Tur att det var en tunn slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har väl alla råkat ut för liknande grejer, och man lär ju sig av det!

Det är ju så man skaffar sig erfarenhet.😰

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Vi har väl alla råkat ut för liknande grejer, och man lär ju sig av det!

Det är ju så man skaffar sig erfarenhet.😰

Lite konstigt att varje generation måste lära av sina misstag istället för av sina kloka FÖRÄLDRAR.

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Lite konstigt att varje generation måste lära av sina misstag istället för av sina kloka FÖRÄLDRAR.

Ja det är märkligt.

Å andra sidan sade alltid föräldrarna; ”gör inte som jag gör, gör som jag säger”.

Det sägs ju att amöbor lär sig av sina misstag, och jag har ett svagt minne från något experiment inom biologin på högstadiet som skulle bekräfta den tesen. Hur det utföll minns jag däremot inte.

Men vi är kanske inte lika intelligenta som en normalbegåvad amöba när allt kommer omkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men vi är kanske inte lika intelligenta som en normalbegåvad amöba när allt kommer omkring.

Det får mig att tänka på labmössen och vem som egentligen gjorde experiment på vem...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Lite konstigt att varje generation måste lära av sina misstag istället för av sina kloka FÖRÄLDRAR.

Kanske ont om föräldrar som råkat sänka båt pga saknad bottenplugg? ;)

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev McLasse:

Det får mig att tänka på labmössen och vem som egentligen gjorde experiment på vem...

Just det, det var som som ville ha svaret på den ultimata frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev raol:

Kanske ont om föräldrar som råkat sänka båt pga saknad bottenplugg? ;)

Jo det förstås, fast...

 

Min tanke var att även mina föräldrar och deras föräldrar och deras föräldrar...

skulle lära sig av den tidigare generationen, inte genom sina egna misstag.

 

Men och andra sidan skulle vi fortfarande leva i grottor om alla lyssnade på sin mamma, så en kombination av att lära av egen erfarenhet/misstag och att lära genom att lyssna är nog bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Just det, det var som som ville ha svaret på den ultimata frågan.

Men, då var det mössen som beställde bygget av jorden. Det hade jag glömt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1/21/2021 vid 17:34 skrev Brunnsviken:

Man måste ju försöka 🙂 Men förvånande kanske att han drev det ända till ARN.

Vid närmare eftertanke är det ännu mer förvånande att ARN överhuvudtaget tog upp ärendet.

1/21/2021 vid 17:34 skrev Brunnsviken:

om vi nu antar att David hade gott uppsåt så kan jag ändå förstå paniken som uppstår när hela ekipaget dyker och att han agerar rätt desperat efteråt. Det ger honom inte mer rätt förstås, men ni fattar..

Med tanke på att bärgningen kostade 20 000 så tror inte jag att ekipaget plötsligt dök vid en marina utan att båten flyttades till en annan plats där bärgning blev komplicerad. Sannolikt flyttade david båten, lämnade den och åktr hem för att senare hitta den under vattnet.

 

Som tidigare sagts är det fötvånande att försäkringsbolaget ersatte bärgningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev McLasse:

Men, då var det mössen som beställde bygget av jorden. Det hade jag glömt.

Ja versionen 1.0. Och sedermera även 2.0, där Slattibartfast skulle designa om de norska fjordarna... i Afrika. Men det är fiktion! Historien blev än mer snårig just där. 
-Adjöss och tack för fisken!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Som tidigare sagts är det fötvånande att försäkringsbolaget ersatte bärgningen.

Han kanske hade en allriskförsäkring (drulleförsäkring). En sådan täcker väldigt mycket som man kan tänkas hitta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen kan man jämföra med en vagnskadeförsäkring på en bil. Jag gissar att om man ställer sin bil i toppen av en lång brant backe och glömmer att dra åt handbromsen och billen rullar iväg och till slut far av vägen och skadas, så gäller vagnskadeförsäkringen. Tror jag.

Båten och bilen i dessa exempel har båda skadats av en uppenbar försummelse från fordonsägaren.
Det vore intressant att veta viket försäkringsbolag båtägaren hade, så man kan läsa deras finstilta i villkoren.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seawolf:

Det vore intressant att veta viket försäkringsbolag båtägaren hade, så man kan läsa deras finstilta i villkoren.

De finstilta villkoren brukar aldrig innehålla sådant som är till fördel för kunden. 
Jag tror, om det var ett gränsfall enligt villkoren, att man bedömde försäkringstagarens status som kund totalt sett. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

De finstilta villkoren brukar aldrig innehålla sådant som är till fördel för kunden. 
Jag tror, om det var ett gränsfall enligt villkoren, att man bedömde försäkringstagarens status som kund totalt sett. 

Bara för att försäkringsbolagen har för vana att töja på sina avtalstolkningar så bör man ändå syna korten. Man kan överklaga ifall de tar sig för stora friheter, och det lyckas ibland. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...