Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dava

Amercian Magics kapsejsning

Rekommendera Poster

Började titta på Americas cup i helgen. Blir inte riktigt klok på anledningen till kapsejsningen. 

 

I söndags pratades det mycket om att det hade varit bättre om de gjort en gipp istället för ett slag och att anledningen till att de tippade över var att de inte kunde släppa ut seglet pga. sträckt backstag. Det ser ju ut som att de har vinden nästan bakifrån när de väl kapsejsar. Hade det gjort någon skillnad om de gippat istället?

 

Hur ska man själv göra i denna situationen?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några sekunder innan rundningen observerades att det skulle bli en kraftig vindby och man slog för att få ta del av den då man tidigare haft svårt att hålla sig kvar på foilen när vinden avtog. Att vinden ökade från 12.5kts till 23,5kts och att efter slaget både backstag och storskot släpptes ut men kanske inte i tid menar Terry Hutchinson inte varit orsaken till kapsejsningen utan en kombination av andra faktorer enligt intervjun i videon:

 

Enligt en artikel i SAIL-WORLD verkar det ha varit svårt att hinna med att släppa på backstag och storskot i tid och kanske att det var detta som gjorde att man inte kunde kontrollera situationen. Allt hände även på mycket kort tid.

“A series of issues combined to work against the crew in the manoeuvre, with the AC75 being caught in the rain squall, with the mainsail hard against a running backstay and the main traveller fully eased. Hutchinson said they were unable to release the pressure in the already fully-eased sail, triggering the "sky-jump" as the AC75 leapt clear of the water after the rudder elevator ventilated.

Hutchinson said the hole in Patriot's hull was caused by impact damage due to the acceleration, speed and height from which the AC75 fell back into the water. The team had capsized their test boat "The Mule" 39 times and their first AC75, Defiant, once, all without damage.”

 

På en skärmdump från videon syns att backstaget fortfarande är spänt och att storseglet går emot backstaget:

image.png.0ae4dfc458f90c04db8ba056945cee90.png

 

Att istället gjort en gipp och rundat det andra märket hade troligen kunnat göras i svagare vind och därmed kanske detta inte hänt. Men att gippa i hård vind som plötsligt ökar kanske skulle kunna leda till samma utfall? Hursomhelst verkar marginalerna vara små.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Hur ska man själv göra i denna situationen?

 

 

 

Tja... det här är en båt som inte liknar mycket annat. 
En ultralätt, tok-riggad trimaran med foils som lätt seglar omkring 50 knop, vilket gör att oavsett vindriktning så har du alltid skenbar vind för om tvärs. 

Hur skulle jag göra i en sådan i en sådan här situation..? Ingen aning.
Och situationen kommer aldrig uppstå i en enda av de båtar vi som skriver här seglar i. 
Sorry. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan intressant egenskap med AC75:an är att när den vrider sig mellan rodret och "kölen", trycks fören upp eller ner. 
Det verkar vara svårt att kapsejsa den båten utan större krascher.

Den blir spännande att fortsätta följa tävlingen trots att jag är motorbåtsägare. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...