Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Virvelvind

Vatten (?) i drevhus på ny Mercury 3.5hk

Rekommendera Poster

Jag blev med segelbåt förra året och köpte en 2020-års Mercury 3.5hk till den som hjälpmotor. Den har gått kanske 10 timmar och jag servade den själv vid upptagning enligt manualens alla punkter, förutom byte av drevhusolja som jag inte fick tummen ur att köpa förrän nu. 

 

Till min förvåning verkar det finnas vatten i drevhuset, oljan är rätt mjölkig. Drevet har aldrig utsatts för våld. Jag har aldrig haft för avsikt att lämna in motorn för service utan tänkte lära mig ta hand om den själv (första utombordaren jag äger) och frågan är väl om garantin kanske redan är bränd i och med avsaknaden av verkstadsservice.

 

Tycker ni jag ska felsöka själv och i så fall var börja? Eller är det kanske värt att höra av sig till inköpsstället i och med att motorn är så pass ny?

 

image.png.a29513eca3b82412dfbcbfbd20c41ac8.png

Redigerad av Virvelvind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn ny så finns det säkert krav på att den ska servas av auktoriserad verkstad för svindyra pengar för att garantin ska gälla. Kolla vad som står i pappren.

Går du på den själv så är de mest troliga orsakerna att antingen packningen vid någon av olje-pluggarna varit dålig (lätt att åtgärda själv) eller att packningen runt propelleraxeln är dålig (svårt att åtgärda själv). Med tanke på att jag tycker det ser ut att vara mycket vatten i oljan skulle jag gissa packningen runt propelleraxeln. Kolla också att axeln är exakt rak. Är den inte det blir det lätt läckage där.

 

Du kan ju alltid gå tillbaka till inköpsstället och säga att du tänkt lämna in den på service (till auktoriserad verkstad) men valde att kolla oljan först och fick detta resultat - vilket oroade dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog prata med dom iallafall. Det är tio mil dit så får se om det blir på plats (brukar gå bättre) eller via telefon. 

 

Oljan står i glasburk så det visar sig imorgon hur mycket som separerar ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att läsa garantihandlingarna.

Du har säkert svaret där.

Ljug inte för då måste du komma ihåg vad du sagt.

Vad du tänkt att göra är totalt ovidkommande för verkstaden.

De kan säkert skriva en bok om alla bortförklaringar de hört under åren ifrån 

kunder som försöker bluffa sig till gratis jobb.

 

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Virvelvind:

Jag blev med segelbåt förra året och köpte en 2020-års Mercury 3.5hk till den som hjälpmotor. Den har gått kanske 10 timmar och jag servade den själv vid upptagning enligt manualens alla punkter, förutom byte av drevhusolja som jag inte fick tummen ur att köpa förrän nu. 

 

Till min förvåning verkar det finnas vatten i drevhuset, oljan är rätt mjölkig. Drevet har aldrig utsatts för våld. Jag har aldrig haft för avsikt att lämna in motorn för service utan tänkte lära mig ta hand om den själv (första utombordaren jag äger) och frågan är väl om garantin kanske redan är bränd i och med avsaknaden av verkstadsservice.

 

Tycker ni jag ska felsöka själv och i så fall var börja? Eller är det kanske värt att höra av sig till inköpsstället i och med att motorn är så pass ny?

 

image.png.a29513eca3b82412dfbcbfbd20c41ac8.png

Normalt är det service 1ggr per år eller vid ett visst antal timmar (vad som inträffar först).

 

är det en 2020 motor har du inte hunnit ha den ett är än?

 

isåfall borde du inte brutit mot garantivillkoren heller eftersom det inte varit dags för service än?

 

om ovan är fallet har ju felet med otätt drev varit där från början vilket borde innebära att du kan begära det på garanti. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Jorgen01 said:

Börja med att läsa garantihandlingarna.

Du har säkert svaret där.

Ljug inte för då måste du komma ihåg vad du sagt.

Vad du tänkt att göra är totalt ovidkommande för verkstaden.

De kan säkert skriva en bok om alla bortförklaringar de hört under åren ifrån 

kunder som försöker bluffa sig till gratis jobb.

Jag har inga intentioner att dra några valser. Garantipapprena säger service hos auktoriserad verkstad inom 3 mån eller 20 gångtimmar så där är garantin redan sprucken.

 

I vilket fall har oljan nu stått i snart ett dygn och inget vatten har separerat ut i botten. Jag får provköra den en stund med ny olja och titta på färgen igen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är väldigt mycket vatten är det inte säkert att du kommer kunna se det som vatten i botten då moderna oljor har bra emulgerande egenskaper och kan absorbera en viss mängd vatten. Nu är det ju inte lätt att se på en bild men när jag tappade ur min snurra i höstas såg oljan sådär ljusbrun/beige mjölkig ut som på din bild.

Det beror på att oljan tagit upp vattnet. Jag hällde den i en glasburk och efter några dagar syntes det tydligt hur den gulaktiga sörjan sjönk till botten och allt ovanför är mörkare brun o fin olja.

Jag visade glasburken för Yamaha service som bekräftade detta. Kommer att packa om växelhuset till våren.

Burken står kvar i källaren och det gulaktiga i botten har komprimerats och sjunkit undan ytterligare men fortfarande syns inget rent vatten.

 

Om du har fått vatten i din nya motor kan det ju som någons skrev bero på att det blivit nåt strul med en packning. Men du kan ju även ha haft otur och fått fiskelina innanför propellern. Det kan förstöra tätningarna.

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det Zwen. Det är möjligt att jag kört på en fiskelina utan att märka något. Vad jag vet att jag haft i propellern är lite sjögräs som växer vid min hamnplats, kanske kan det med lite otur leta sig in.

 

Sprängskisser och packningar var inte svåra att hitta så det ska nog gå bra att reda ut det här. Ska höra vad lokala butiken tar för att provtrycka drevhuset vid behov.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...