Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AnnGis

Åkersberga - Trosa - tips på rutt?

Rekommendera Poster

Vi tänkte åka till Trosa i sommar som ett mål. Vi utgår från Åkersberga och gillar att gå lite kortare turer för hamnbyte, ca 10-15 nm. Vi stannar två nätter minst i varje hamn. Vi ligger gärna omväxlande i naturhamn och gästhamn med service. Båten är 38 fot. Vi går oftast i norra o mellersta skärgården så södra är ny för oss. Vad har ni för tips på ställen/hamnar att besöka på vägen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev AnnGis:

Vi tänkte åka till Trosa i sommar som ett mål. Vi utgår från Åkersberga och gillar att gå lite kortare turer för hamnbyte, ca 10-15 nm. Vi stannar två nätter minst i varje hamn. Vi ligger gärna omväxlande i naturhamn och gästhamn med service. Båten är 38 fot. Vi går oftast i norra o mellersta skärgården så södra är ny för oss. Vad har ni för tips på ställen/hamnar att besöka på vägen? 

Att plocka fram några enstaka förslag längs denna sträcka blir rätt meningslöst. Behov av bunkring, tankning, toatanktömning, väderutsikter, intresse för natur eller kultur. mm.mm styr så mycket av resrutten och lämpliga natthamnar kommer att variera beroende på dessa parametrar.

 

Köp ett par bra hamnguider. Gör en grovplanering och ha sedan sinnet öppet för omplanering med hjälp av hamnguiderna så får ni betydligt större frihet.

Det finns två bra hamnguider med nya o tydliga sjökortsspecialer som jag kan rekommendera:

 

Stockholms skärgård med 400 hamnar https://lmf.no/skagerrak-forlag/butikk/havneguidenharbour/hamnguiden-8-arholma-landsort/ 

 

Södermanlands skärgård (egentligen från Landsort till Skanör inkl Gotland..) med 300 hamnar  https://lmf.no/skagerrak-forlag/butikk/havneguidenharbour/hamnguiden-7-soderkoping-skanor-gotland-oland-och-bornholm/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Att plocka fram några enstaka förslag längs denna sträcka blir rätt meningslöst. Behov av bunkring, tankning, toatanktömning, väderutsikter, intresse för natur eller kultur. mm.mm styr så mycket av resrutten och lämpliga natthamnar kommer att variera beroende på dessa parametrar.

 

Köp ett par bra hamnguider. Gör en grovplanering och ha sedan sinnet öppet för omplanering med hjälp av hamnguiderna så får ni betydligt större frihet.

Det finns två bra hamnguider med nya o tydliga sjökortsspecialer som jag kan rekommendera:

 

Stockholms skärgård med 400 hamnar https://lmf.no/skagerrak-forlag/butikk/havneguidenharbour/hamnguiden-8-arholma-landsort/ 

 

Södermanlands skärgård (egentligen från Landsort till Skanör inkl Gotland..) med 300 hamnar  https://lmf.no/skagerrak-forlag/butikk/havneguidenharbour/hamnguiden-7-soderkoping-skanor-gotland-oland-och-bornholm/

 

Hamnguider har vi och det jag önskade var tips på fina ställen att besöka längs rutten. Rutten drar jag gärna själv utefter de behov vi har men andra båtmänniskors tips säger oftast mycket mer än en hamnguide. Några ställen kan vi då planera in utefter vår rutt. Meningslöst för dig kanske men inte för mig. Vi tillbringar 4-5 v ute varje sommar så vi är inte helt ovana att planera 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni kommer nedåt skulle jag ta en väg förbi Båtshaket på Ålö strax söder om Utö. Sedan en kort tur till Östermarsfladen på Nåttarö. Där finns fina sandstränder, inte bara i fladen utan på hela Nåttarö och en bra restaurang bla. 
Över till Nynäs för bunkring av vatten kanske och definitivt rökt fisk från rökeriet. Systemet finns uppe i centrum. 
Sedan skulle jag gå Dragets kanal om det inte är en segelbåt med mer än 2m djupgående och vidare på insidan fram till Tottnäsbron som har broöppning varje hel timme. På vägen finns det några trevliga vikar man kan stanna om man vill övernatta. 
På vägen mot Trosa finns lite söderut Fifång. Den södra viken har bryggor man ofta kan ligga vid och då betalar man gärna en slant till båtklubbarna som håller bryggorna och dasset  i trim. Där finns också lite ängar som ev barn kan springa av sig på. Den norra viken är betydligt större och har inga bekvämligheter men är trevlig på sitt sätt.

 

Sen kan jag rekommendera marinwiki. Finns en hel del trevligt där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

När ni kommer nedåt skulle jag ta en väg förbi Båtshaket på Ålö strax söder om Utö. Sedan en kort tur till Östermarsfladen på Nåttarö. Där finns fina sandstränder, inte bara i fladen utan på hela Nåttarö och en bra restaurang bla. 
Över till Nynäs för bunkring av vatten kanske och definitivt rökt fisk från rökeriet.

Har inte gått ner till Trosa på många år så nedre delen av ditt stycke säger jag -Pass, på 😃

 

Men Ålö och Nåttarö är givna ställen. Så där gåller jag med dig till fullo. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev AnnGis:

Vi tänkte åka till Trosa i sommar som ett mål. Vi utgår från Åkersberga och gillar att gå lite kortare turer för hamnbyte, ca 10-15 nm. Vi stannar två nätter minst i varje hamn. Vi ligger gärna omväxlande i naturhamn och gästhamn med service. Båten är 38 fot. Vi går oftast i norra o mellersta skärgården så södra är ny för oss. Vad har ni för tips på ställen/hamnar att besöka på vägen? 

Hur långt ner har ni gått i den mellersta skärgården?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kymmendö vid norra Ornö är ett bra tips. Fin naturhamn men även butik och restaurang finns. Ön är Strindbergs gamla ställe så passa på att besöka Strindbergs skrivarstuga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Gästhamnen på Öja (Landsort), norra hamnen, sen går man 4 km till själva byn och till Fyren, fortfarande fungerande rotationsfyr
- Fifång (redan nämnd) är jättefint, gå gärna en promenad bland ekarna samt en till jättegrytan (södra viken blir det då).
- Det finns en in fin vik på Lackas östra sida, mot havet (vet inte hur djupt det är där)
- Själv gillar jag Lacka Trutbåde och kolla tordmularna (vid gott väder och bara lunchuppehåll, inget övernattningsställe)
- Maren på Järflottas insida är en väldigt skyddad vik, kolla bara djupet i sundet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Gästhamnen på Öja (Landsort), norra hamnen, sen går man 4 km till själva byn och till Fyren, fortfarande fungerande rotationsfyr

En liten varning för hamnen som lätt blir ganska skvalpig, men i övrigt tycker jag Öja och Landsort är ett måste. Man kan hyra cyklar i gästhamnen, men man upplever naturen mer om man går.

  • Leta upp jättegrytan
  • Besök ERSTA batteri
  • Ha en trevlig eftermiddag/kväll med mat och dryck i "byn".
  • Besök fyren, om man kan det, är lite osäker.

 

10 timmar sedan skrev ChristerN:

När ni kommer nedåt skulle jag ta en väg förbi Båtshaket på Ålö strax söder om Utö. 

Det finns en gästbrygga har jag för mig, men man kan också ligga norr om färjefästet.

 

Vi gillar faktiskt även gästhamnen på Utö, stor men ändå rätt trevlig.

Besök

  • Kvarnen
  • Gruvan/gruvmuseet
  • Värdshuset
  • Lurgatan
  • Stranden Storsand

Huvudskär öster om Utö är också värt ett besök och en övernattning.

 

10 timmar sedan skrev ChristerN:

Över till Nynäs för bunkring av vatten kanske och definitivt rökt fisk från rökeriet.

Glöm inte att tömma toatanken!

Nästa möjlighet är Trosa har jag för mig.

 

Vill man inte ligga i gästhamnen kan den djupa viken på Bedarö rekommenderas. Även om den ligger väldigt nära staden och hamnen är den lugn och bjuder ofta på fint djurliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Så många bra förslag! Blir nog att plocka fram översiktskortet ikväll o börja kika - länge kvar javisst, men planeringen är ju halva nöjet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera förslag!

 

Kolla in Skärgårdsstiftelsens områden, dessa brukar vara värda ett besök. Länk

 

Kolla min karta med olika förslag. Länk

  1. Napoleonviken
  2. Tvättfatet
  3. Munkö
  4. Granskör
  5. Biskopsön
  6. Tärnskär, men bara i lugnt väder.
    Övernattning? Njae, bara om vädret är extremt stabilt.
  7. Fjärdlång och där ikring, fantastiskt djurliv.
  8. Ålö och restaurang Båtshaket.
  9. Huvudskär
  10. Bullerön
  11. Sälstationen vid Gålö
  12. Bedarö, köp gärna med några Bedarö-öl.
  13. Solviken
  14. Botenholmen med två fina laguner att bada i.
    Lite meckigt att hitta plats att lägga till, men väl värt det.
  15. När ni ändå tagit er till världens ände (Trosa) så skulle jag rekommendera er att ta er till Stendörrens naturreservat.

Marinwiki är värt ett besök.

 

Välkommen till MG förresten!

Mckey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...