Jump to content
Saturday 06 March 2021
Monitor

Instrument till mortobåt

Recommended Posts

Kombiinstrument är väl bra. Men kanske i mitt tycke litet småplottrigt.

Jag har tre viktiga instrument mitt på panelen i blickfånget, lätt att få en överblick över dessa samtidigt. Det är temp, oljetryck och spänning (voltmeter) och jag ändrar mig då angående voltmetern och flyttar upp den i prioriteringslistan.

 

Alla dessa tre visar normalvärden då visarna pekar ungefär rakt uppåt. Det hände sig i förra båten att spänningen sjunk sakta under gång, det visade sig då att generatorns utgående kabel hade lossnat från generatorns terminal, jag hade tur då generatorns dioder klarade sig. Jag upptäcke det när nålen i voltmetern sakta sjunk.

Nu är sådana här instrument inga precisionsinstrument, grov visarnål och oexakt skala,  så ta dem för var de är.

 

Om jag varit i trådskaparens sits hade jag köpt 52 mm instrument med tillhörande givare från Biltema, oljetryck, temp och voltmeter, samt en större (80 mm?) varvräknare.

Om jag senare ville veta farten genom vattnet och tillryggalagd distans, trippmätare, hade jag kompletterar med en analog eller digital elektronisk paddelhjulslogg. 

 

Alla instrument numera har inbyggd instrumentbelysning med LED. Ofta i två olika färger, gult eller rött. En strömbrytare till belysningen är ju bra, eller en omkopplare on-off-on så att du kan välja gult eller rött, eller avstängt under mörkernavigering.

Förr när det var vanliga glödlampor i instrumentbelysningen kunde det ju finnas en reostat så att man kunde minska/öka intensiteten, men det var då det...

 

Eventuell plotter/ekolod placeras i synfältet/siktfältet rakt fram så att den kan avläsas under gång, men den får inte skymma sikten (för mycket). Likaså mekanisk kompass rakt fram i synfältet (eller i taket).

 

Glöm inte taket, under innertaket kan man ju bygga en konsol som innehåller radio, kompass och kanske plotter samt ett förvaringsutrymme för sjökort. Tänk bara på att inte placera kompassen för nära sådant som kan störa den, jag har sett högtalare placerade 30 cm från kompassen... det var nog inte så bra....

 

När det gäller övriga grejer vid förarplatsen är det bra om du har bogpropeller(?) att ha manöverorganet för denna alldeles bredvid ratten, så att du kan ratta och manövrera bogisen samtidigt, det tjänar man många dyrbara sekunder på om man hamnar i ett svårt läge.

Jag tänkte "bil" när jag gjorde om manövreringen till mina vindrutetorkare, och jag placerade strömbrytarna till dessa bredvid ratten.

Om du har ankarspel är det ju samma sak, strömställaren till detta skall placeras så att man lätt når den utan att släppa båda händerna från ratten eller reglaget.

 

Övriga strömbrytare,  till lanternor etc, som man inte behöver kunna stänga av eller sätta på så ofta kan ju placeras "på armlängds avstånd".

 

Jag kan ju tycka att det ibland ser jobbigt ut när jag kollar nya båtar på båtmässor eller beg.båtar. Ergonomin på förarplatserna kan vara allt annat än bra, och jag behöver egentligen inte gå längre än till min egen båt, där instrumentpanelen är "plottrig" i ordets alla betydelser. Det finns olika strömbrytare och elektroniska navigarionsinstrument utspridda utan inbördes ordning.

Det är bara Volvo-Pentas instrumenttavla som är direkt överskådlig, den är helt i original.

 

Så när du nu har ett helt nytt oskrivet blad, en ny tom instrumentpanel, så tänk "bil" när du placerar ut instrument, reglage och andra manöverorgan. Motorn och backslagets reglage kan man ju börja med och placera så ergonomiskt det bara är möjligt i förhållande till ratten och förarstolen och även till hänsyn till din och andra besättningsmedlemmars kroppskonstitution.

 

Lycka till!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Piedestalen blev klar nu i dagarna och snart dags för montering. Jag följde råden med en 80 mm större varvräknare och ska sedan montera in 52 mm instrument för övriga. Plottern blev en 7" och roderindikator en 52 mm display som kommer att sitta ovan gas/vxl reglaget.

 

På köpte blev det en ny hydraulik med ratt ute (inge flybridge utan på däcket) och inne.

 

PÅ motorfronten har jag tagit hjälp och den snurrar i varje fall och nästa steg är att kolla kompression, startmotor och generator - fann ut att den var sötvattenkyld vilket var en positiv överraskning.

 

I veckan bär det av att köpa strålkastare och däcksbelysning

 

Snart är det målning av däck när det blivit varmare och sedan sjösättning 

 

//Mats

IMG_1690.JPG

IMG_1696.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt och prydligt!

 

Har man användning av strålkastare? Ok om man skall lägga till i mörker är väl det bra.

Jag funderade ett tag på en fjärrstyrd halogenstrålkastare, men andra vid bryggan och här på forumet säger att ljuskäglans kon är ganska bred och nedåt lyser den upp däcket som istället bländar eller förstör mörkerseendet för rorsman. Jag köpte istället en laddningsbar LED-handstrålkastare.

Däcksbelysning är ju däremot väldigt bra att ha!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy