Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Monitor

Instrument till mortobåt

Rekommendera Poster

Hej igen - nu är instrumentpanel och styrpulpet plastade och klara - men vilka instrument skall man ha i en motorbåt som kompletterar en plotter/ekolod? Båten kommer inte att göra mer än 14-16 knop.

 

Varvräknare och bränslemätare är ju självklart.

 

Vad ska man ha voltmätare, oljetrycksmätare och temperaturmätare till för - räcker det inte med ett larm för temperatur?

 

Som ni inser är jag helt novis på motorer och båtlivet har hittills bara inkluderat segelbåtar i alla de slag - kompentensutveckling på gamla dar :)

 

Hälsningar

 

Mats

Redigerad av Monitor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Monitor:

Hej igen - nu är instrumentpanel och styrpulpet plastade och klara - men vilka instrument skall man ha i en motorbåt som kompletterar en plotter/ekolod? Båten kommer inte att göra mer än 14-16 knop.

 

Varvräknare och bränslemätare är ju självklart.

 

Vad ska man ha voltmätare, oljetrycksmätare och temperaturmätare till för - räcker det inte med ett larm för temperatur?

 

Som ni inser är jag helt novis på motorer och båtlivet har hittills bara inkluderat segelbåtar i alla de slag - kompentensutveckling på gamla dar :)

 

Hälsningar

 

Mats

Beroende på motor / plotter skulle du kunna få upp motordatan i plottern. Isåfall kan du enkelt minska på antalet instument (tom skippa dem helt).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bra om du kan få upp motordatan i plottern, om du inte kan det så skall du ha följande:

Nivåmätare för bränsletank, om du har två tankar kopplar du dess givare via en omkopplare så att du bara behöver ett instrument. Oljetryck och motortemp. Voltmeter är ju bra eftersom du ser om generatorn lägger av. Istället för ett Ø52mm instrument kan du ha en liten digital.

 

Många anser att avgastermometer med larm varnar snabbare om kylvattnet uteblir än vad kylvattentemp, eller oljetemp-instrumenten gör.

 

Det flesta motorerna har ju en standard instrumentala, där varvräknare ingår, ibland med inbyggd timräknare, oljetryck, samt kylvattentemp-mätare. Ibland finns det tomma hål med täckrock så att man kan komplettera med exempelvis en tankmätare. Om du har drev brukar man även ha en mätare som visar drevets trimvinkel.

 

En bränsletankmätare är ju viktig, den ingår ju i säkerhetsutrustningen!

Om du vill kan du ju ha nivåmätare för vattentank och septiktank, dessa är ju inte nödvändiga, men underlättar ju betydligt.
Jag köpte nyligen en roderlägesgivare med instrument, kanske litet nördigt, men det är lätt att tappa bort sig när man vevat på ratten en stund vid krångliga tilläggningar.


Om du bor i båten kan det vara väldigt bra att veta hur mycket du kan ta ut ur batteriet, det finns flera olika varianter av ”batteritankmätare” varvid flera här på forumet har NASAs BM 1.

 

Så summa summarum:

Jätteviktiga; bränsletankmätare, temp- och oljetrycksmätare

Viktiga; Varvräknare. Voltmeter
Bra att ha; timräknare, så du exempelvis vet när du skall serva motorn nästa gång.

 

Utöver det är ju en från styrplatsen väl synlig kompass obligatorisk.

 

En vanlig klocka är ju alltid praktiskt och trevligt att ha ombord, tidsvisningen finns ju i plottern, men om den är avstängd och att man inte har armbandsuret på sig så kan det ju vara bra att veta tiden, även om man har semester. Klocka brukar traditionellt kompletteras med en baraometer, ok kanske mer av tradition än av nytta, men man ser ju hur baraometen visar allt lägre tryck när lågtrycket närmar sig. Det är inte ovanligt att barometern har en inomhustermometer, sällsynt kan dessa också innehålla en hygrometer.

 

En badtermometer är ju inte absolut nödvändigt, men trevligt. Man kan ha en termometer i en tunn lina som slängs överbord, eller så kan man ha en billig batteridriven digital termometer. Givaren kan sättas fast på någon bordsgenomföring som håller samma temp som havs- eller sjö-vattnet. Jag har min tempgivare placerad på genomföringen till diskhons avlopp... badtemperatur blir väldigt hög då vi i hällt ut potatis- eller pastavattnet i diskhon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av tidigare inlägg verkar det som att det sitter en gammal Perkins-6:a i TS båt, så att få upp några motordata via NMEA2000 till en plotter är en ganska lång väg att gå ;).

 

Jag hade också sett till att ha varvräknare, oljetrycks- och vattentempmätare för motorn. De sistnämnda inte minst för att motorn är gammal. Sedan lampa för oljetryck (0,5 bar) och den gängse laddlampan givetvis. Kolla så givarna du köper passar på motorns uttag för givare och instrumenten du väljer, för vad jag förstår har du inga originalinstrument alls. Biltema har en del adaptrar, dock.

 

En annan smart sak är en termoswitch på 50-60°C monterad mot avgaskröken, kopplad till en lampa/summer. Då får du en varning om kylvattnet slutat flöda, långt innan ljuddämparen brinner upp och motorn börjar överhetta. När "vanliga" templarmet för motorn går är det ofta försent....

 

Sedan, som @Georg_Ohm också skriver, är nivåmätare för tankarna väldigt bra att ha. Och om du frågar mig/oss - snarast ett måste.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Beroende på motor / plotter skulle du kunna få upp motordatan i plottern. Isåfall kan du enkelt minska på antalet instument (tom skippa dem helt).

Allt beror ju på vilken sorts båt det handlar om. Mindre viktigt är hur fort båten går, vilket anges av TS.

Jag tycker att motordata i plottern är lite knepigt om plottern är av de mindre slagen, förmodligen i en mindre båt. Att trycka på olika knappar för att få fram motortemp, varvtal etc är inte optimalt, speciellt om man kör samtidigt, vilket ju ofta är fallet med motordata. Så har jag det i min styrpulpetare. I en större plotter kan man kanske visa datan samtidigt som kartbilden vilket naturligtvis underlättar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Av tidigare inlägg verkar det som att det sitter en gammal Perkins-6:a i TS båt, så att få upp några motordata via NMEA2000 till en plotter är en ganska lång väg att gå ;).

 

Jag hade också sett till att ha varvräknare, oljetrycks- och vattentempmätare för motorn. De sistnämnda inte minst för att motorn är gammal. Sedan lampa för oljetryck (0,5 bar) och den gängse laddlampan givetvis. Kolla så givarna du köper passar på motorns uttag för givare och instrumenten du väljer, för vad jag förstår har du inga originalinstrument alls. Biltema har en del adaptrar, dock.

 

En annan smart sak är en termoswitch på 50-60°C monterad mot avgaskröken, kopplad till en lampa/summer. Då får du en varning om kylvattnet slutat flöda, långt innan ljuddämparen brinner upp och motorn börjar överhetta. När "vanliga" templarmet för motorn går är det ofta försent....

 

Sedan, som @Georg_Ohm också skriver, är nivåmätare för tankarna väldigt bra att ha. Och om du frågar mig/oss - snarast ett måste.

Sammanfattning:

varvräknare Oljetrycksmätare, tempmätare, bränsletankmätare är det nödvändigaste. 
Och ett enkelt avgastemplarm som @IngemarE föreslagit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar - borde nog ha upplys om motor och båttyp också (dvs en gammal Aramis 30, med en Perikins 6-345 utan ambition att övernatta). Nåväl

 

Bränslemätare är ju som sagt självklar liksom kompass och annat som har med sjösäkerhet.

 

av de övriga instrumenteten som ni rekommenderar

  • varvräknare
  • Oljetrycksmätare
  • tempmätare
  • avgastemplarm

Kan man göra det enkelt för sig och gå till Biltema eller är det så att VDO instrumenten (eller motsvarande) är så mycket bättre. Analogt eller digitalt. Och är ngn av de fyra ovan utbytbara mot en varningslampa.

 

Jag har tidigare inte köpt instrument (men dock regulator till solpanel)  från Kina - hur är kvalitén på instrument - någon som har en erfarenhet

 

Vad gäller batterimonitor så har jag en i min segelbåt, men tänkte (kanske fel) att det är inte lika nödvändigt i en motorbåt eftersom jag laddar upp batteriet hela tiden.

 

En sista fråga om motorn - är det överhuvudtaget någon idé att sätta in en sötvattenkylning på en sådan gammal motor - är idag sjövattenkyld

 

Tack för era kommentarer och råd - de behövs (känns lite enklare med segel, skot och annat som här seglingen till).

 

Hälsningar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Monitor:

Tack för svar - borde nog ha upplys om motor och båttyp också (dvs en gammal Aramis 30, med en Perikins 6-345 utan ambition att övernatta). Nåväl

 

Bränslemätare är ju som sagt självklar liksom kompass och annat som har med sjösäkerhet.

 

av de övriga instrumenteten som ni rekommenderar

  • varvräknare
  • Oljetrycksmätare
  • tempmätare
  • avgastemplarm

Kan man göra det enkelt för sig och gå till Biltema eller är det så att VDO instrumenten (eller motsvarande) är så mycket bättre. Analogt eller digitalt. Och är ngn av de fyra ovan utbytbara mot en varningslampa.

 

Jag har tidigare inte köpt instrument (men dock regulator till solpanel)  från Kina - hur är kvalitén på instrument - någon som har en erfarenhet

 

Vad gäller batterimonitor så har jag en i min segelbåt, men tänkte (kanske fel) att det är inte lika nödvändigt i en motorbåt eftersom jag laddar upp batteriet hela tiden.

 

En sista fråga om motorn - är det överhuvudtaget någon idé att sätta in en sötvattenkylning på en sådan gammal motor - är idag sjövattenkyld

 

Tack för era kommentarer och råd - de behövs (känns lite enklare med segel, skot och annat som här seglingen till).

 

Hälsningar 

Idag fick jag hem en KUS roderlägesgivare med instrument, förefaller vara hyfsad kvalitet för omkring 500 kr.

Men kolla in Biltemas marina instrumentarie. Man kan välja mellan gul eller röd instrumentbelysning.

I förra och nuvarande båt har jag vatten, bränsle och septiktankinstrumenten. Inget att klaga på fungerar väldigt bra. I en liten kitcar har jag den marina givaren i bränsletanken.

Givare, till vattentemp och oljetryck får du nog leta en stund efter, det skall ju vara rätt mätområde och rätt gänga, även om adaptrar finns.

 

Hjertmans säljer KUS och Wema dyrare än Biltema, men billigare än VDO som Erlandssons säljer.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Monitor:

- - -

Kan man göra det enkelt för sig och gå till Biltema eller är det så att VDO instrumenten (eller motsvarande) är så mycket bättre. Analogt eller digitalt. Och är ngn av de fyra ovan utbytbara mot en varningslampa.

 

Jag har tidigare inte köpt instrument (men dock regulator till solpanel)  från Kina - hur är kvalitén på instrument - någon som har en erfarenhet

 

Vad gäller batterimonitor så har jag en i min segelbåt, men tänkte (kanske fel) att det är inte lika nödvändigt i en motorbåt eftersom jag laddar upp batteriet hela tiden.

 

En sista fråga om motorn - är det överhuvudtaget någon idé att sätta in en sötvattenkylning på en sådan gammal motor - är idag sjövattenkyld

 

Tack för era kommentarer och råd - de behövs (känns lite enklare med segel, skot och annat som här seglingen till).

 

Hälsningar 

Biltema-  eller VDO-instrument spelar nog mindre roll, båda typerna är med största sannolikhet tillverkade i Kina eller närliggande asiatiskt land.

 

Däremot skulle jag nog välja "närsålt" för att underlätta eventuella reklamationer. Ett båtinstrument sitter betydligt mer fuktutsatt än en solcellsregulator och blir det fel på IP-klassningen vid tillverkningen så blir det besvärligt med egenimport. När instrumenten väl sitter på plats i ett hål i instrumentbrädan så vill du inte byta till annan modell med annan hålstorlek.

 

Batterimonitor anser jag är jätteviktigt i bobåtar med kylbox, värmare och liknande långvarig effektförbrukning. Ii en transportbåt ser jag ingen nytta med det.

 

Sen är kompass inte så viktigt för mig men det är väl som att svära i kyrkan. Jag har ägt segelbåtar sedan 70-talet men aldrig haft en fast kompass installerad. Däremot har det alltid funnits lösa pejlkompasser ombord om elektroniken skulle paja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde en ny instrumentpanel förra vintern och sen bytte jag maskin i höstas och nu gör jag en ny så jag har själv varit i samma tankar. Jag håller med ovan inlägg om vilka som är de viktigaste instrumenten, men med tillägg av voltmätare. Jag vill absolut se spänningen innan start och se att alternatorn går igång och ger rätt spänning efter start. Samt att kunna se om alternatorn ger upp under färd. Själv har jag handlat både VDO-instrument ur butik, beställt direkt från FariaBeede i USA samt från Kina. Alla har fungerat bra och jag har inte haft kvalitetsproblem med ngt av dom. Kompassen är bortmonterad och blivit ersatt av en mobilhållare där jag har iSailor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde om min instrumentering för några år sedan, har nu allt i plottern.

Jag använde en enhet från Actisence, EMU-1 för att få in allt i NMEA2000-nätet vilket har fungerat väldigt bra ihop med min Perkins T6-354.

 

Aramis3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - tack för tipsen - Wreckdriver -vad snyggt det blivit.

 

Tidigare ägare har kapat bort BB delen av piedistalen, så jag har gjort en egen avslutning (lite knöligt är det alltid att göra gjutformar . men blev helt ok), och då blir den utan avställningsytan du har. Hare inte heller teakbrädan på Sb, men där kommer det till ngt oklart vad.

 

Av er som har en Aramis - hur många sittplatser har ni (om ngn ) i hytten?

 

Hälsningar

 

Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev wreckdiver:

Jag gjorde om min instrumentering för några år sedan, har nu allt i plottern.

Jag använde en enhet från Actisence, EMU-1 för att få in allt i NMEA2000-nätet vilket har fungerat väldigt bra ihop med min Perkins T6-354.

 

Aramis3.jpg

Man pratar ju om att ha papperssjökort som backup ifall plottern slocknar då blir jag lite orolig för att samla all information på ett ställe. Hur backar man upp en sån där enhet?

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort om och har numera två stolar efter lite klagomål från den bättre hälften. Dessutom vill hon köra ibland och då måste ju jag sitta någonstans 😀

 

Aramis4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Rascal:

Man pratar ju om att papperssjökort som backup ifall plottern slocknar då blir jag lite orolig för att samla all information på ett ställe. Hur backar man upp en sån där enhet?

Jag har dels en dator med sjökort i som är igång när jag kör. Sen har jag förstås även papperskort även om de mest används för planering numera. Har dessutom telefoner och paddor med sjökort i som skulle fungera som backup. Men som sagt, jag har inte lämnat papperskorten hemma (ännu)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev wreckdiver:

Jag har dels en dator med sjökort i som är igång när jag kör. Sen har jag förstås även papperskort även om de mest används för planering numera. Har dessutom telefoner och paddor med sjökort i som skulle fungera som backup. Men som sagt, jag har inte lämnat papperskorten hemma (ännu)

Du missförstår mig.Jag är inte orolig för navigeringen utan för att ALLT annat slocknar ju samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en Actisense EMU-1 kan man låta data från givarna presenteras i plottern, men låta larm från vakterna gå till traditionella varningslampor. Då har man i alla fall den absolut viktigaste motorövervakningen kvar om plottern går ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Gripen72:

Med en Actisense EMU-1 kan man låta data från givarna presenteras i plottern, men låta larm från vakterna gå till traditionella varningslampor. Då har man i alla fall den absolut viktigaste motorövervakningen kvar om plottern går ner.

För det priset den kostar kan TS nog köpa alla instrument av konventionell typ som vi räknat upp. Då finns även alla data/mätare igång alldeles oavsett plottern.

 

Visst är det kul med teknik (jag kommer själv snart installera NMEA2000-givare för visning på plottern), men i TS fall är nog en sådan gateway overkill....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev IngemarE:

För det priset den kostar kan TS nog köpa alla instrument av konventionell typ som vi räknat upp. Då finns även alla data/mätare igång alldeles oavsett plottern.

 

Visst är det kul med teknik (jag kommer själv snart installera NMEA2000-givare för visning på plottern), men i TS fall är nog en sådan gateway overkill....

Att få in alla motordata i plottern kan även vara en fråga om att spara plats på instrumentbrädan. I Rascals båt verkar det inte finnas så mycket utrymme över till en massa motorinstrument. Då är det rätt praktiskt att få in allt i N2K-nätverket om man inte vill prioritera bort några mätdata.

 

Sen är det nog fortfarande viktigt med larmsignaler för de viktigaste motordata men det gäller även om man har visarinstrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Lintott:

I Rascals båt verkar det inte finnas så mycket utrymme över till en massa motorinstrument.

Du har nog blandat ihop mig och mina båtar med någon annan. Bägge mina båtar innehåller full uppsättning instrument och varningslampor+signal.

Jag är dock lite skeptisk till stora centrala enheter som skall sköta allt, speciellt om det är känslig elektronik inblandad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Lintott:

Att få in alla motordata i plottern kan även vara en fråga om att spara plats på instrumentbrädan. I Rascals båt verkar det inte finnas så mycket utrymme över till en massa motorinstrument. Då är det rätt praktiskt att få in allt i N2K-nätverket om man inte vill prioritera bort några mätdata.

Lintott: TS som frågat om instrumenten är @Monitor, inte @Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rascal:

Du missförstår mig.Jag är inte orolig för navigeringen utan för att ALLT annat slocknar ju samtidigt.

Ok, då är jag med.

Det var en parameter som jag funderade över innan jag tog beslutet att lägga allt i plottern. Men jag kom fram till att jag i en nödsituation som ju det får räknas som så skulle jag inte vara obekväm med att köra båten utan motorinstrument till närmaste hamn. Jag har haft båten i drygt 20 år och har inte haft några larm eller störningar som skulle äventyra färden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Rascal:

Du har nog blandat ihop mig och mina båtar med någon annan. Bägge mina båtar innehåller full uppsättning instrument och varningslampor+signal.

Jag är dock lite skeptisk till stora centrala enheter som skall sköta allt, speciellt om det är känslig elektronik inblandad.

Flåt, jag scrollade inte tillräckligt långt upp utan kom bara till din kommentar till wreckdivers inlägg där bilden låg i ditt citerade inlägg. Lite slarvigt av mig. Det var bilden från wreckdivers båt med en stor plotter och minimalt med extrautrymme jag avsåg.

 

Idag så är plotter dessbättre väldigt driftsäkra. Blir det ett totalt el-bortfall som släcker skärmen så är det sannolikt väldigt mycket annat som slocknar samtidigt.

 

Om motorn går eller går att starta så går det alltid att ta sig fram med papperssjökorten. Man klarar sig säkert utan alla lull-lull-instrumentdata, antingen de funnits i plottern eller på separata visartavlor.

 

Om motorn inte går så kan det bli mer problematiskt. Med segelbåt så finns alltid möjligheten att flytta på sig med vindens hjälp men med enbart motor för framdrift så får man nog förlita sig till att skaffa hjälp via mobilen om man inte är duktig på att felsöka och fixa lite McGyver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev IngemarE:

För det priset den kostar kan TS nog köpa alla instrument av konventionell typ som vi räknat upp. Då finns även alla data/mätare igång alldeles oavsett plottern.

 

Visst är det kul med teknik (jag kommer själv snart installera NMEA2000-givare för visning på plottern), men i TS fall är nog en sådan gateway overkill....

Att det blir billigare med analoga instrument håller jag med om. Jag ville bara upplysa om möjligheten att det går att få viss redundans i motorövervakningen med EMU-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Det här kanske är ett alternativ, tar lite plats och samlar mkt info på 1 ställe. Skall stödja analoga signaler men oklar om det funkar med det som kommer från just TS motor

 

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/marina-matare/multi-lcd-display-2000043728

 

 

Denna kräver mig veterligen att datat redan kommer på NMEA 2000, instrumentet är bara en visning/mätare. Dvs samma funktion som ev. redan finns i plottern.

Problemet/kostnaden kvarstår då för TS att få givarsignalerna till NMEA 2000....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev IngemarE:

Denna kräver mig veterligen att datat redan kommer på NMEA 2000, instrumentet är bara en visning/mätare. Dvs samma funktion som ev. redan finns i plottern.

Problemet/kostnaden kvarstår då för TS att få givarsignalerna till NMEA 2000....

Nix, funkar med analog signal.

 

https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-8050_man.pdf

 

man kan tom ange motståndsskala på de olika givarna i inställningarna.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det här kanske är ett alternativ, tar lite plats och samlar mkt info på 1 ställe. Skall stödja analoga signaler men oklar om det funkar med det som kommer från just TS motor

 

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/marina-matare/multi-lcd-display-2000043728

 

 

Det var ett mångkunnigt presentationsinstrument. Det verkar t.o.m. som att det kan fungera som gateway från analoga givare till N2K och presentation i plottern om det kompletteras med ett par signaltrådar mellan enheterna, samtidigt som det visar ett antal parametrar på instrumentet..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Denna kräver mig veterligen att datat redan kommer på NMEA 2000, instrumentet är bara en visning/mätare. Dvs samma funktion som ev. redan finns i plottern.

Problemet/kostnaden kvarstår då för TS att få givarsignalerna till NMEA 2000....

Vill man inte lägga pengar på en EMU1 kanske någon vill testa denna  NMEA konvertern
för ca 830kr med frakt från Mr. Wangs affär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

intressant med  Biltemas instrument - har hittills kollat på KUS instrument med direktlev från Kina. innan slutval och beställning gäller nu att kolla anslutningspunkter och dimensioner - skrev just ut en verkstadsmanual så nu vidtar litteraturstudier innan nästa steg.

 

Stort tack för era svar och engagemang

 

//Mats

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...