Jump to content
Saturday 06 March 2021
ErikL1

Böja/bocka Aluminiumrör 90 grader?

Recommended Posts

Hej

 

Jag tänkte ge mig på att böja 2 st Aluminiumrör 90 grader. 

De är 2,5cm i diameter och 5mm gods. 

 

Ville helst göra det utan att köpa någon dyrt bock-verktyg. 

Jag har googlat/youtube lite olika tekniker med att fylla med sand osv. 

 

Min ide var att göra något enkelt mha min domkraft(2 ton) och den här sandtekniken tillsammans med någon form ar rigg för att hålla i röret och trycka ut böjen. 

Men jag skulle tro att jag behöver ha en "rundad form" som både ger böj-formen jag vill ha och samtidigt ger stöd på sidorna av röret så att det inte blir en enda punkt som får ta allt tryck. Kommer just nu inte på något enkelt att använda som man kanske har liggandes hemma. 

 

Någon som provat detta som har något bra tips kanske? 

det är inte så viktigt för mig att det inte blir "veckat" då röret ändå kommer gå inne i en tyg-kanal.

Men jag vill i alla fall inte att det ska spricka eller bli helt platt när jag gör det. 

 

Ett annat sätt kan ju vara så klart om någon känner någon som kan göra en böj åt en för en rimlig peng? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bockat smalare rör genom att såga en tjock spånskiva i rätt radie och sedan fräsa kanten skålformad, då får röret stöd av sidorna under bockningen. 

 

Edited by gusvo085
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp en färdig böj, och Tigga mot piporna.

S k rotgas behövs inuti röret, eller så stoppar man in ett mindre rör innanför, där skarvarna ska vara. Inför svetsningen måste aluminiumets oxidering brytas slipas bort.

Aluminiummaterial, rör, plåtar e t c, består av en mängd olika legeringar, för att få fram de egenskaper man önskar. 

I en svetsad skarv vet man inte om det blir försvagat, om härdning e t c förändras. 

Aliminium kan vara mjukt som gummilist, eller hårt som mjukare stål. Sträckhärdning innebär att strukturen i aluminium förändras och profilen (t ex  rör) blir hårt och mer stabilt. 

 

 

 

Har gjort så när jag byggde peke i RF, då gick det bäst med färdiga böjar, köpt på VVS-butik. 

 

 

Tvivlar på att du med enkla prylar böjer ett tjockväggigt aluminiumrör, med liten radie. 

Det handlar om material som ska sträckas (ytterradien) och krympas (innerradien). 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, gusvo085 said:

Jag har bockat smalare rör genom att såga en tjock spånskiva i rätt radie och sedan fräsa kanten skålformad, då får röret stöd av sidorna under bockningen. 

 

Hur smalt ungefär var det då? och hur tjockt gods? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Hybro said:

Köp en färdig böj, och Tigga mot piporna.

S k rotgas behövs inuti röret, eller så stoppar man in ett mindre rör innanför, där skarvarna ska vara. Inför svetsningen måste aluminiumets oxidering brytas slipas bort.

 

Har gjort så när jag byggde peke i RF

 

 

Tvivlar på att du med enkla prylar böjer ett aluminiumrör. 

Det handlar om material som ska sträckas (ytterradien) och krympas (innerradien). 

Än svårare ju större godstjocklek det är. 

 

 

Hehe... Svetsa är inte för mig "något enkelt" ... Och definitivt inget jag har liggandes hemma. 

 

Det verkar på Youtube som att det är fullt möjligt att få till men att det är svårt att vår snyggt. 

Misstänker att du hade bra mycket högre krav på böjen för en peke. Och säker mindre och krikigare böjar också. Min kan gott ha typ 10-20 cm radie eller något. Röret är till en förlängning till mitt kapell som jag håller på att sy. 

 

Det är dock massor med olika "detaljer" som skiljer alla dessa filmer åt. Ex huruvida man behöver värma eller inte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev ErikL1:

Hej

 

Jag tänkte ge mig på att böja 2 st Aluminiumrör 90 grader. 

De är 2,5cm i diameter och 5mm gods.

- - -

Ett annat sätt kan ju vara så klart om någon känner någon som kan göra en böj åt en för en rimlig peng? 

 

Du kan väl kolla med   https://www.stuvstaror.se/kontakt/kontakta-oss

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev ErikL1:

Hur smalt ungefär var det då? och hur tjockt gods? 

Vanligt kapellrör, 18 mm va? ca 1,5 mm gods eller om det är 2mm. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS har tydligen nåt grövre. 

 

Kanske kan hitta nåt nyttigt på sid, 1 o 2 i min tråd:

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3460401#p3460401

 

- Värme hjälper inte när du ska böja aluminiumrör. 

 

- Du kanske har nån Yrkesskola / Industriprogram, som kan hjälpa dig med svetsning. Brukar vara tacksamt med sådana små projekt 

 

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy