Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Skotlås camcleats VS clamcleats?

Rekommendera Poster

Har på min båt mängdera av skotlås av modell, tydligen benämnd camcleat:

 cam.jpeg.2c9d9e426c409cd78efbc67fcc9d9cf4.jpeg

De håller skot och trimlinorna bra, men är helt hopplösa att lossa när det är kraft på skotet. Helst skulle jag vilja byta ut dem mot riktiga avlastare, men en snabb sökning ger att det är svårt att hitta liknande för under 1000 kr vilket jag inte är intresserad av, dessutom behöver jag typ åtta stycken.

 

På min förra båt hade jag clamcleats: 

clamcleat-6-12mm-black-1321453734-l.jpg.a6e34bf98af92daeeed90409c4afde8c.jpg

Jag kan inte dra mig till minnes att jag hade problem att justera skot när de var låsta i dessa, däremot var jag med om att de lossnade ett par gånger.

 

 

Vad är era erfarenheter av ovan beskrivna skotlås? Är de enklare clamcleat än sämre när det är mycket kraft i skoten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ytterligare en variant av skotlås som "biter" med kammar och är lättare att lossa. Övre låsdelen går att vicka och då släpper låsningen. Det går att vicka den genom att ta i linan o lyfta uppåt så släppet sker kontrollerat.

 

Spinlock Camcleat

 

bild.png.84bf19c74c9160e70e0c23aee98667e8.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dava:

Har på min båt mängdera av skotlås av modell, tydligen benämnd camcleat:

 cam.jpeg.2c9d9e426c409cd78efbc67fcc9d9cf4.jpeg

De håller skot och trimlinorna bra, men är helt hopplösa att lossa när det är kraft på skotet. Helst skulle jag vilja byta ut dem mot riktiga avlastare, men en snabb sökning ger att det är svårt att hitta liknande för under 1000 kr vilket jag inte är intresserad av, dessutom behöver jag typ åtta stycken.

 

På min förra båt hade jag clamcleats: 

clamcleat-6-12mm-black-1321453734-l.jpg.a6e34bf98af92daeeed90409c4afde8c.jpg

Jag kan inte dra mig till minnes att jag hade problem att justera skot när de var låsta i dessa, däremot var jag med om att de lossnade ett par gånger.

 

 

Vad är era erfarenheter av ovan beskrivna skotlås? Är de enklare clamcleat än sämre när det är mycket kraft i skoten?

Skotråtta (den övre bilden) är vanligtvis lättare att lossa än en clamcleat (nedre bilden) tycker jag.

 

Jag tycker du ska fortsätta leta efter "riktiga avlastare" (tolkar detta som fallavlastare i mitt språkbruk), de brukar inte behöva kosta 1000:- kr/st till en mindre båt. Du bör kunna hitta tex. Rutgersons fallallavlastare för ner mot 500:- kronor och de kommer att göra jobbet på din Soling lika bra som en dyrare fallavlastare.

Dessa finns i block om 2, 3 eller fyra stycken också, blir då billigare per styck.

Screenshot_20210118-041949_Google.jpg.e1a22dc6d79676190c14058c149a0e68.jpg

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

fallallavlastare för ner mot 500:- kronor

De säljs även på blocket emellanåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är till din soling så borde det inte vara ngr problem med skotlinorna och dina skotlås. Ett tips är att sätta dit ett spärrblock som avlastar kraften vid hårdvindssegling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en enorm skillnad på skotråttornas kvalitet. Jag har bra erfarenheter av Ronstan, Harkens skall funka bra också. Jag har snålat någon gång och köpt ”no-name” och de glider ibland och hänger sig under belastning ibland. 
Fel storlek råtta vs skot kan spöka en del också. 
 

Till en Soling borde råttor räcka till det mesta, kanske inte storfall och fockfall där man vill ha riktiga avlastare, men till allt annat. 
 

Sådana där V-cleats är rätt odugliga och modernt tågvirke funkar dåligt ihop med dem då moderna linor är rätt kompakta, och råkar man komma åt linan kan den släppa vilket aldrig är kul. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev oksailor:

Om det är till din soling så borde det inte vara ngr problem med skotlinorna och dina skotlås. Ett tips är att sätta dit ett spärrblock som avlastar kraften vid hårdvindssegling

 

Jag har ett sådant spärrblock på storskotet, men har inte blivit riktigt klok på hur jag ska använda det. Är det tänkt att spärren ska vara på så att det inte kan "slitas" hur handen på mig? Har i princip alltid kört utan spärren.

 

Upplever framförallt att spinnakergajarna och skotet till focken är för tunga att justera under gång i lite hårdare vind. Lösningen är delvis att sätta en vinsch som kan spänna dessa, men skulle behovet att kontrollerat lossa dem uppkomma vore en avlastare en fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är en enorm skillnad på skotråttornas kvalitet. Jag har bra erfarenheter av Ronstan, Harkens skall funka bra också. Jag har snålat någon gång och köpt ”no-name” och de glider ibland och hänger sig under belastning ibland. 
Fel storlek råtta vs skot kan spöka en del också. 
 

Till en Soling borde råttor räcka till det mesta, kanske inte storfall och fockfall där man vill ha riktiga avlastare, men till allt annat. 
 

Sådana där V-cleats är rätt odugliga och modernt tågvirke funkar dåligt ihop med dem då moderna linor är rätt kompakta, och råkar man komma åt linan kan den släppa vilket aldrig är kul. 

 

Mina skotråttor är ju rätt slitna, kanske kan spöka lite.. Men de är av metall och ser ut att hålla hög kvalitet. 

 

Släpper tanken på v-cleats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Dava:

 

Mina skotråttor är ju rätt slitna, kanske kan spöka lite.. Men de är av metall och ser ut att hålla hög kvalitet. 

Oj, då är de nog en 30-40 år gamla. 
Kolla om Ronstan har några råttor med samma hålbild och byt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera seglar jag mest jolle, men jag brukar alltid ha spärrblocksfunktionen på. Det är ju fjäderbelastat och på spärrblock av lite bättre kvalitet kan man tom ställa belastningen. I lättvind löper blocket fritt vilket är bra vid fintrimning. Vid hårdvind sätter spärrfunktionen in, Jag förutsätter att du trätt skotet genom blocket i rätt riktning. Det är mkt lättare att hålla skotet för hand med ett spärrblock och det är mkt lättare att lossa skotet ur skotråttan när det blåser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oksailor:

Numera seglar jag mest jolle, men jag brukar alltid ha spärrblocksfunktionen på. Det är ju fjäderbelastat och på spärrblock av lite bättre kvalitet kan man tom ställa belastningen. I lättvind löper blocket fritt vilket är bra vid fintrimning. Vid hårdvind sätter spärrfunktionen in, Jag förutsätter att du trätt skotet genom blocket i rätt riktning. Det är mkt lättare att hålla skotet för hand med ett spärrblock och det är mkt lättare att lossa skotet ur skotråttan när det blåser

Om man skall segla en Soling och samtidigt hålla i skoten behöver man ju minst tre armar (fock, stor, rorkult) som på de flesta kölbåtar. 
Jolle är ju lite annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huu. Nu blev det plötsligt galet dyrt. Man borde väl kunna smörja upp de gamla skotråttorna.. Har en hel låda någonstans......

 

Man behöver många armar. Pratade med en som menade att man bör hålla trimtampen till skotvagnen i handen hela tiden, iofs istället för storskotet. Så att när det kommer en by så släpper man lite på vagnen istället för storskotet så att båten inte tippar över och tar in så förbannat mycket vatten... För att safea skulle jag vilja ha en hand till vagnen och en till storskotet. Sen har man ju en till focken och en till fockens skena 😣

 

Borde väl egentligen skaffa en duglig gast istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha en hand på skotvagnens trimlina ELLER på storskotet är bra i hård, byig vind så man kan släppa när det kommer en ”körare”. Att man brukar välja den till skotvagnen är att man lättare kan återställa trimmet efter vindbyn passerat jämfört med om man släppt ut med storskotet. Du har inte alls samma behov av att jobba så med förseglet och behöver därför inte hålla där. 
 

Ja, det kostar några kronor att utrusta en båt - men så dyrt borde det inte bli, så många skot kan du ju inte ha..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en spinlock powercleat-avlastare till spinnakerfallet. Jag skulle kunna flytta fallet från spinnakern till fallboxen ock använda spinlock-avlastaren till fockskotet (har bara ett - självslående fock).

3429815-origpic-d87ed0_250x.jpg.7deb10a78e3692e97ef4baa46e7bb8b9.jpg

 

Är det en bra idé eller är det bättre att ha spinfallet i denna? Skulle ju gärna haft det roterande så att jag kan spänna från båda sidor...

 

 

Kom på att samma snubbe allra helst hade velat ha möjlighet att dra i akterstaget för att snabbt kunna kontrollera twisten i byarna, det skulle jag också kunna lösa... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lista på 15 funktioner som ska in i min nya pidestal ;) 

 

Har inte råd med 15 olika avlastare eller skotråttor som verkar kosta minst 400 kr styck. Många nya hjul ska också köpas...

 

Tycker dessutom att det är synd att byta ut beslag som fortfarande ser ok ut efter minst 30-40 år. Avlastarna i form av ett trippel RC75X och ovan spinlock är relativt nya.

 

 

Edit 2: Spinlocks XTX-avlastare skulle ju vara perfekta till spinnakergajarna. Kostar nästan 2500 kr för en 😕

Blir till att köpa lite trisslotter kanske

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir lite förvirrande när du skriver ”skot”, och sedan femton funktioner. 
Till skot funkar råttan bäst, tycker jag. Det är svårt att fin-trimma och släppa någon centimeter med en avlastare av typen du beskriver.
Avlstare är däremot grymma till fall tycker jag. 
 

Ja, det blir dyrt att byta allt. 
Byt därför bara det som funkar dåligt och behåll resten. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant. Det är ju egentligen en översyn av alla trimfunktioner det handlar om. Idag är alla funktioner utom storskotet och de fyra fallen (spinnaker, fock, stor och spinnakerbom) låsta i cam-cleats (skotråttor, från 80-talet (båten är ju byggd 1979)). 

 

Vid kappseglingar är det framförallt följande tre trimfunktioner där jag upplever att det är svårt att få loss tampen: skotet till focken, fockens skotskena och spinnakergajarna.

 

De flesta funktioner är ju väl utväxlade så de går ju att spänna och lossa för hand, oftast har man ju dessutom bara en hand tillgänglig eftersom man ska hålla i rodret med den andra.

 

 

Egentligen skulle man ju vilja ha fockens skot anordnad på samma sätt som storskotet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Dava:

Huu. Nu blev det plötsligt galet dyrt. Man borde väl kunna smörja upp de gamla skotråttorna.. Har en hel låda någonstans......

Kan hjälpa lite, men även formen/geometrin har faktiskt utvecklats så att de nya är lite lättare att hantera än de äldre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min lilla trimmis har jag dessa som funkar perfekt. Två till fockskot  och två till travarvagnen.

FC248415-A64F-4C66-B8BD-61A66FDF484A.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Peter_K:

Om man skall segla en Soling och samtidigt hålla i skoten behöver man ju minst tre armar (fock, stor, rorkult) som på de flesta kölbåtar. 
Jolle är ju lite annat. 

Nu finns det ju även jollar med fock, stor och rorkult, som på de flesta kölbåtar

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oksailor:

Nu finns det ju även jollar med fock, stor och rorkult, som på de flesta kölbåtar

Såklart. 
Och på de har man i alla fall inte alla dessa linor och rorkulten i handen - precis som på kölbåt. 
Eller så har man en gast. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev pseudonym:

På min lilla trimmis har jag dessa som funkar perfekt. Två till fockskot  och två till travarvagnen.

 

De måste ju vara en äldre modell av min powercleat

 

3429815-origpic-d87ed0_250x.jpg.44fbc284a8272c6fc137443747b742dc.jpg

 

Smart lösning du ser ut att ha med en platta under som kan rotera lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...