Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Fickrouter och bläckstråleskrivare

Rekommendera Poster

Hej!

Min fickrouter har varit halvdålig rätt länge.

Jag använder den i båten och vid resor för att koppla upp mig mot internet. I routern har jag ett vanligt simkort från en leverantör som jag är nöjd med.

Nu tänkte jag köpa en ny liten router att framförallt ha i båten, men även vid resor.

Är det någon som har bra erfarenheter från någon modern router som inte är för dyr?

 

Jag funderar även på en ny skrivare, samma fråga där.

Eller om någon vet hur jag får rent skrivarhuvuderna i min nuvarande HP photosmart 5520? 
Rengöringsverktygen i tillhörande app har inte längre någon effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 7-8 år sedan hade jag fått nog av att byta kassa igensatta bläckpatroner. Jag köpte en laserskrivarkombination (skrivare, scanner, kopiator). Sedan dess har jag aldrig haft något utskriftskrångel. Det är bara så skönt att veta att utskrifterna alltid fungerar.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Lintott:

För 7-8 år sedan hade jag fått nog av att byta kassa igensatta bläckpatroner. Jag köpte en laserskrivarkombination (skrivare, scanner, kopiator). Sedan dess har jag aldrig haft något utskriftskrångel. Det är bara så skönt att veta att utskrifterna alltid fungerar.

Tänkte precis skriva samma sak. Att ha köpa en laserskrivare hem var en av de bästa investeringar vi gjort på år och dag, det var alltid ett oerhört meckande och kladdande med bläckstråleskrivare. Jag kan dessutom rekommendera en med stöd för lull-lull som t ex Airprint, vissa i familjen är överlyckliga över att kunna skriva ut direkt ifrån sina iOS-enheter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev DanielMalmgren:

Tänkte precis skriva samma sak. Att ha köpa en laserskrivare hem var en av de bästa investeringar vi gjort på år och dag, det var alltid ett oerhört meckande och kladdande med bläckstråleskrivare. Jag kan dessutom rekommendera en med stöd för lull-lull som t ex Airprint, vissa i familjen är överlyckliga över att kunna skriva ut direkt ifrån sina iOS-enheter.

Vad bra!

Vilken rekommenderar du då?

Nuvarande skrivare har en skanner med direktkopierandes (”kopieringsapparat”) den funktionen vill jag gärna ha i en eventuellt ny skrivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Vilken rekommenderar du då?

Jag tar mig friheten att dua mig.

 

Vi har en Canon MF635cx och är mycket nöjda med den. En multifunktions färglaser. Vår har även fax! Fax är skitbra, det använder vi aldrig...

Funkar även att skriva ut från mobila enheter via nätverket.

 

Om vi inte redan hade en skrivare och jag visste det jag vet i dag skulle vi köpa en likadan.

 

Den säljs iofs inte längre men kan tänka mig att efterföljaren inte är sämre.

 

Edit: Läste Lintotts inlägg nedan. Oavsett vilken skrivare du väljer är dubbelsidig utskrift en bra funktion. Kanonen ovan gör det.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra!

Vilken rekommenderar du då?

Nuvarande skrivare har en skanner med direktkopierandes (”kopieringsapparat”) den funktionen vill jag gärna ha i en eventuellt ny skrivare.

Jag har bara erfarenhet av den Samsung CLX-6260FW MFP som jag skaffade. Den har aldrig krånglat, varken med utskriften eller pappersmatning. Vänder papperna o skriver ut på båda sidor, kan förminska så det blir två sidor (eller fler) på varje ark, arkmatare om det är många sidor som ska scannas eller kopieras, scannar till pdf till USB-minne  eller ansluten dator o.s.v. Lite makabert var det när jag några år senare behövde laserpatroner till den. Det var billigare att köpa en skrivare, plocka ur patronerna och kasta resten... Det finns lite olika versioner av skrivaren att välja på baserat på olika kommunikationsmöjligheter.

 

Nästa gång kommer det att bli "piratpatroner" som är avsevärt billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Min fickrouter har varit halvdålig rätt länge.

Jag använder den i båten och vid resor för att koppla upp mig mot internet. I routern har jag ett vanligt simkort från en leverantör som jag är nöjd med.

Nu tänkte jag köpa en ny liten router att framförallt ha i båten, men även vid resor.

Är det någon som har bra erfarenheter från någon modern router som inte är för dyr?

Vi köpte en TP-Link M7000 (eller om det var 7200) till båten och är nöjda med den.

Den har funkat bra i Stockholms skärgård när den ligger i ruffen  utom vid något enstaka tillfälle. Perfekt att hissa upp i masten vid behov...

 

Vi gav straxt under 500:- kronor och det tycker jag inte är för dyrt.

 

Inga finesser, men funkar som förväntat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en TP-Link M7000 jag har. När den väl fungerar ger den bra och snabb uppkoppling, men trots att den är inkopplad med USB-kabeln stänger den av sig regelbundet, och det är himla irriterande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vilken rekommenderar du då?

Jag kan (i likhet med några andra ovan ser jag) bara rekommendera den skrivaren jag har. Den är en Lexmark CS510de och verkar dock tyvärr inte tillverkas längre. Den var ganska dyr i inköp, har för mig att jag betalade typ femtusen, men å andra sidan är den väldigt billig i drift jämfört med bläckstråleskräpet vi hade innan där vi konstant fick köpa nya patroner. Jag tror att det bästa om man vill ha en väl fungerande skrivare är att köpa en lite dyrare som är gjord för att hantera fler utskrifter helt enkelt. Och gärna ifrån någon av de stora skrivartillverkarna som Canon eller Lexmark, de vet vad de gör 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tröttnat på bläcket som torkar. Köpte var sin HP Color LaserJet Pro MFP M479fdw till mig och syrran direkt från HP för 4000 kr/st inkl. hemkörning som Black Friday erbjudande.

Jag tycker att den har allt man kan önska sig och lite till. Lite knepigt att installera alla funktioner t.ex. att skanna till email flera olika adresser i mitt fall, men nu funkar det klockrent. Går att köra andra vägen också och mejla utskrifter till skrivaren, men ingen av dessa funktioner är att rekommendera om man är mån om att vara konfidentiell. Så här långt är jag mycket nöjd med köpet. Blir det trassel så är min erfarenhet att HPs support är väldigt bra.

 

Det finns billigare varianter av denna skrivare, men denna kommer med större display och lite mer toner i kassetterna, dock inte fulladdade. När jag kollade senast fanns bara HPs original-toners, men modellen är ganska ny, så det kommer säkert andra alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många år sedan jag lämnade bläckträsket, och har aldrig längtat tillbaka...

 

Har, liksom flera ovan, en Multimaskin - laserskrivare, kopiator och skanner - som den huvudsakliga skrivaren. Svartvit och dubbelsidig utskrift (skannar dock i färg om man vill). Ser ut som en liten kopiator. Skanning till mail eller lokalt anslutet USB-minne. Just min är en OKI 471, men den säljs inte längre. Säkert finns motsvarande för motsvarande peng idag (dvs under 3.000:- eller ännu lägre).

 

För färgutskrifter har vi dessutom en färglaser, en billig Lexmark. Den är dock väldigt sällan påslagen, men när den behövs är den redo - oavsett hur länge den varit avstängd och oanvänd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck, hade inte tänkt mig så stora utgifter denna månaden, då det kanske blir plotterbyte också (hopps jag slipper det), och så behöver en av bilarna nya däck till våren så det får väl anstå...

men en multimaskin med färgskrivare och scanner, jag får väl besöka ett av mammons tempel och se hur skrivarna ser ut och så, priserna står ju på hemsidan. Fax känns ju rätt gammalmodigt numera, så sådan klarar jag mig förutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fax är rätt meningslöst. Det råkade bara finnas i vår skrivare. Funktionen är verkligen inget man behöver lägga pengar på i dessa tider.

 

När vi köpte skrivare tittade vi även på hur många utskrifter som fanns med i startkassetterna. Det blev avgörande när vi valde mellan två modeller.

Vi tittade även på hur mycket ett kit med nya tonerkassetter kostade.

Nu vet jag inte hur det är i andra skrivare men vi har fyra tonerkassetter. En är svart och den går helt klart mest. Det tycker jag är bra för då kan man byta enbart den.

En till sak att titta på är hur stora kassetterna är, hur många (beräknade) utskrifter de rymmer när man jämför priser.

 

Håhå jaja, det känns som det är en hel vetenskap att välja skrivare... Du kan ju leka med tanken att skrivaren är till båten så blir det genast lite roligare att undersöka. 😀

Redigerad av McLasse
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tröttnade jag, tog ned bläckstråleskrivaren till min verkstad, tog ur färgkassetterna och blåste rent med tryckluft... Under färgkassetterna finns det ett finmaskigt nät och jag tror att det satt stelnat bläck i dessa.

Nu gjorde jag en självtest, bra mycket bättre men litet randig utskrift, skrev ut en tecknad bild med stora gröna och orangea fält, det blev riktigt bra, kanske litet blek.

Så det får vänta med laserskrivare.

 

Återstår då en liten router.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är en TP-Link M7000 jag har. När den väl fungerar ger den bra och snabb uppkoppling, men trots att den är inkopplad med USB-kabeln stänger den av sig regelbundet, och det är himla irriterande.

Så gör inte vår.

Den är ständigt uppkopplad, stänger aldrig av sig och som längst har den väl gått i några veckor.

 

Du verkar ha otur med elektronik. Mobilen lurar dig att skriva fel, plottern funkar inte och fickroutern stänger av sig. Egentligen tror jag inte på att människor kan påverka döda ting negativt, men jag hade en arbetskamrat som fick allt att sluta fungera bara han var i närheten.

 

Kolla om det finns någon uppdatering att installera, har för mig att jag gjorde det när vår var ny.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är läsplattan som lurar mig att skriva fel, om jag har för bråttom.

Skrivare, fickrouter, plottern och skrivaren är rätt gamla, dom har väl passerat ”bäst före”.

Nu blev det en ny router som klarar 4G, och jag slog till på en ny skrivare också, då tryckluftstricket bara varade i tre utskrifter, sedan var det samma skit igen.

Men jag har ingen lust att slänga upp 25-35.000 eller mer för plotter, radar och givare. Det hoppas jag kunna göra först om ett par år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Fickrouter" kan vara lite bökiga...

Jag har god erfarenhet från flera modeller från Teltonika, inte billigast men de fungerar bra.

En av deras minsta modeller är RUT240,  finns t.ex på Dustin.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jonas2307:

"Fickrouter" kan vara lite bökiga...

Jag har god erfarenhet från flera modeller från Teltonika, inte billigast men de fungerar bra.

En av deras minsta modeller är RUT240,  finns t.ex på Dustin.

 

 

 

 

Det blev en nu TP-Link, en nyare modernare modell än den jag haft tidigare. Har god erfarenhet av TP-Link har det hemma, och det fungerar bra, bara nu Com Hem kommer hem med signalerna i tid. Där har jag däremot ett och annat att önska. Vi får TV den vägen också, stum-tv, får ofta starta om boxen för att få ljud, och varje gång Com Hems support konsulterats har mätarna på Bredbandskollen visat mer än vad vi betalar för, men dagen därpå är det strul igen. Men det är bara vid uppstarten av TVn under TV-tittandet är det aldrig några problem.

Men det var inte bättre förr, med bara en svartvit kanal, där det bara var Tant Maud och Televinken, sedan Humle och Dumle och därefter Putte Kock med tipsraden och senare Hylands Hörna.

 

Nä, jag har väl blivit gammal sur gubbe när det gäller viss teknik. Det är så många grejer nu som är ihopkopplade eller som kommunicerar med varandra och om det börjar strula i ena ändan faller hela kedjan. 
 

Nyköpta skrivaren, en Epson, hittade iallafall husets tre nätverk, jag trodde bara vi hade två... men det spelade ingen roll, jag hade ändå glömt bort lösenordet. Men efter att ha testat några olika så hittade jag tillslut rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...