Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Cam72

Garmin 7408xsv

Rekommendera Poster

Hej

Jag har sonderat marknaden nu ett tag efter en ny plotter till båten. Jag hade tidigare en garmin 525 vilken har fungerat bra tills den började strula i sommar,  men alldeles för liten skärm så jag har kompletterat med iPad eller telefonen med Eniro då jag navigerat under färd vilken oftast sker runt 22knop.


jag är nöjd med Garmin och letar då efter en plotter för i största mån gjord för navigering, eventuellt kommer ett ekolod koppas till i framtiden för att veta djup och vattentemperaturen då vi lagt till. 

 

jag har tittat på Garmin 7408 vilken båtbutikerna annonserar hårt i omgångar för runt 7-8000kr (tillkommer givare och kort)  känns som mycket plotter för pengarna. Jag har även pratat med Garmin och det verkar vara en maskin som uppfyller mina krav. 
jag har dock inte hittat några verklighetsbaserade recensioner om den.

 

SÅ, är det någon här som kan dela med sig om erfarenheter om denna plotter?

 

tack på förhand
 

 

A8951146-8279-4AD6-AE8D-87FE54B09849.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 7410xsv i min båt och är jättenöjd med den. Hade lite problem i början med att det är touchscreen, vilket jag inte hade i förra båten (i den satt en Garmin 1020XS), men det gick fort att komma in i det användandet.

20201006_112000.jpg

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Jag har en 7410xsv i min båt och är jättenöjd med den. Hade lite problem i början med att det är touchscreen, vilket jag inte hade i förra båten (i den satt en Garmin 1020XS), men det gick fort att komma in i det användandet.

20201006_112000.jpg

Snyggt med infälld installation @Kane 👍 min behöver monteras med bygel då jag står upp och kör ibland. 

funderade på det där med knappar eller touch men då dagens alla media lösningar i stort har touch så tror jag för min del det kommer vara en bra lösning då jag antar att man kan zooma in/ut snabbare, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med knappar jämfört med touch har ju diskuterats här tidigare. 
Min inställning är att knappar är att föredra när man är ute på sjön eftersom båtar har en egenhet att röra sig när man åker och det kan vara lätta att ”toucha” lite fel. 
Min båt är en sk halvplanare och går relativt sett stabilt i sjön men jag föredrar knappar då det ändå rör sig lite för mycket för att jag ska vara bekväm med touch. 
Lätt att glömma att tänka på det när man testar olika maskiner i butik. 

För planering är touch att föredra då det är snabbare. 
En nackdel med knappar är att de tar plats i fronten på plottern. 

 

De flesta nya Garmin-plottrar har väl wi-fi nuförtiden? 
Det gör att man kan planera på padda och sedan föra över rutten till plottern. Har dock inte testat det då min gamla plotter inte har wi-fi. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ni ser i min bild köpte jag en Garmin fjärr för att få knappar. Men, den är knappt använd.........

Man zoomar inte snabbare med touch, snarare tvärtom eftersom det det blir 2 tryckningar. Först aktivera skärmen och sedan trycka plus eller minus. Med knappar blir det bara en tryckning.

(Jag har ju en "snabb" båt och det är lite trixigt  ibland i marschfart kring 30 knop och sjögång att manövrera skärmen. Men det är ju inte så ofta det behövs.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zoomar man inte likt en iPad med 2 Fingrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Cam72:

Zoomar man inte likt en iPad med 2 Fingrar?

Nej, det kommer upp ett + och ett -.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Nej, det kommer upp ett + och ett -.

Ok tack för bra info!

något annat som är tänkvärt kring denna plotter, för jag antar att alla funktioner är likvärdiga och bara storleken skiljer sig?

vilket sjökort har du? Det finns tydligen ”vanligt” g3 och g3 vision. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Nej, det kommer upp ett + och ett -.

Men man kan väl göra både och, antingen använda två fingrar eller zooma med + och -  ?

 

Garmin har precis släppt en ny serie av plottrar (723, 923 och 1223) så det är säkert därför många äldre modeller reas ut. Dom nya verkar ha mindre sorgkanter runt displayen, dvs skärmen går ut till kanten så att man får mer skärmyta med samma fysiska yttermått. Dom har också bättre upplösning, snabbare processor, stöldskydd med PIN-kod, sjökortsfack på baksidan, mm. Säkert dyrare men verkar vara intressanta! Här är en kort recension.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Men man kan väl göra både och, antingen använda två fingrar eller zooma med + och -  ?

 

Stämmer att man kan göra både och

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för input! Det får bli en 7408 med genomskrovsgivare. 

har någon något att tillägga kring sjökorten, finns ”vanligt” g3 och g3 vision, det senare kostar en tusing extra och jag undrar om det är värt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Cam72:

Tack alla för input! Det får bli en 7408 med genomskrovsgivare. 

har någon något att tillägga kring sjökorten, finns ”vanligt” g3 och g3 vision, det senare kostar en tusing extra och jag undrar om det är värt det?

Jag har använt både G2 och G2 Vision. Den enda funktion jag utnyttjat i Visionkortet är autorouting. Det övriga har jag bara "lekt med".

 

Autorouting är rätt praktiskt vid "krokiga motorfärder" där autopiloten styr själv,med övervakning, mellan öarna. Ibland har jag bara lagt ut autoroutingkursen som en ledlinje på plottern för att underlätta för ovana styrmän (utan att aktivera autopiloten).

 

För G3 så finns autorouting redan i grundkortet så jag tycker inte det är värt en tusing extra för övriga funktioner i Visionkortet.

 

Undervattensdjupkurvor så du kan åka runt med en bottenvy som om du körde under ytan - nej, men kanske för dem som ägnar mycket tid åt fiske o vill se djupbranterna tydligare.

Flygfoton kan ibland ge en översikt för en hamn men är inget måste.

En del snedvyer (du ser havet framför dig snett uppifrån och med konstiga skuggningar för djupområdena) ser häftigt ut men jag gillar inte den typen av presentation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De 3 extra funktionerna i Vision är ju kanske inte mycket att ha.

image.png.f024813602af62e5d7d21ae54ec95756.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men att svenska Garmin försöker sälja korten med argumentet "konturer på upp till 1 fot" när vi inte har så detaljerade sjökort är svårbegripligt (eller kanske man borde säga oseriöst?).

 

Sedan har vi ju finessen "Integrerat innehåll från Garmin och Navionics" och där vet vi ju hur det gick. Men man kanske har fått ordning på det nu? Någon som kan kolla? Vore intressant att få veta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ABC:

Lite OT, men att svenska Garmin försöker sälja korten med argumentet "konturer på upp till 1 fot" när vi inte har så detaljerade sjökort är svårbegripligt (eller kanske man borde säga oseriöst?).

- - -

För några år sedan hittade Garmin på "egna djupkurvor" som de nog försökt interpolera från existerande underlag. Minns inte om det var en och/eller tvåmeterskurvor de hittade på och ritade in i sjökortet. Det blev inte så lyckat (understatement) och när de fått en massa kritik från båtägare som gått på grund så drogs hela det årets utgåva av BlueChart in.

 

Konturer på upp till 1 fot behöver förvisso inte vara lögn. I nymätta områden går det kanske att hitta den detaljeringsgraden. Men jag tror inte att Garmin kompletteringsmätt Urakarpas gamla glesa handlodningar i utskärgårdarna.

 

Om Garmin gjort något nytt experiment tillsammans med Navionics flygfotokarteringar (där förtöjda båtar ritats in som kajer/bryggor) så kommer jag att akta mig för de sjökorten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ”maskinen” beställd och hämtas upp i morgon. Nu har jag kommit till den punkten att jag inte vet hur jag ska resonera kring givare till ekolodet. Jag Ska inte fiska eller leta vrak men vill gärna se djupet då man närmar sig någon strand eller klippa.  vattentemperatur vore ”nice to have” men klart inget måste.Så den stora frågan är hur skulle ni resonera kring givare och då främst om man ska välja genomskeovsgivare eller inombordsgivare?

 

som jag ser det:

genomskrovsgivare ex. P319

+vattentemperatur

+ingen risk att den ser luft i skrovet

-håltagning, jag har inga övriga genomföringar efter wc är ombyggd 
 

inombordsgivare ex. Gt15

+ ingen håltagning i skrov

-ingen vattentemperatur 

-risk att den tappar effekt?

 

hur tänker ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cam72:

hur tänker ni?

Personligen har jag inga problem att ha genomföringar eftersom det är bekvämt och underlättar tillvaron ombord. Jag har genomföring för givaren också.

Givetvis håller jag koll på "hålen i båten".

 

Om du håller på att arbeta bort alla genomföringar känns det synd att ta upp ett hål för givaren när det går att lösa på annat sätt. Vattentemp kan man ta reda på ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev McLasse:

Om du håller på att arbeta bort alla genomföringar känns det synd att ta upp ett hål för givaren när det går att lösa på annat sätt. Vattentemp kan man ta reda på ändå.

Ja, eftersom du inte fiskar är det väl inte nödvändigt. Min inombordsgivare funkar bra - men visar fel vattentemperatur. Inget jag stör mig på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

- - -

Min inombordsgivare funkar bra - men visar fel vattentemperatur. Inget jag stör mig på.

Efter att ha noterat skillnaden mellan badtermometern och ekolodgivarens temperaturskillnad några gånger så borde det väl vara lätt att göra "en devieringstabell" för vattentemperaturen.

 

Min ekolodgivare som är en genomskrovsinstallation är inte heller helt perfekt. Jag misstänker att ekolod-elektroniken ger lite uppvärmning av givaren. Vid stillaliggande så blir det någon grads högre vattentemperatur än när båten rör sig och givaren kyls av förbiströmmande vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Lintott:

Efter att ha noterat skillnaden mellan badtermometern och ekolodgivarens temperaturskillnad några gånger så borde det väl vara lätt att göra "en devieringstabell" för vattentemperaturen.

Nja, så lätt är det inte. Givaren sitter bredvid en slang med kylarvätska från motorn till vvb och får rätt mycket värme från genomströmningen. Dessutom påverkar lufttemperaturen så jag ger mig inte på en ”devieringstabell” för det. Brukar kolla på temperaturen när jag ska starta motorn. Då ligger den 3-8 grader över verklig vattentemperatur. Fast bäst är ju den riktiga badtermometern. 
PS. Det är ändå alltid alldeles för kallt i vattnet för bad. 
Vatten ska vara i flytande form och den ska man åka båt på. (On the shit and not in the shit.) Det finns dock ett undantag och det är när vattnet är i fast form. Då kan man använda en liten bit i en drink. 

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tankar, det blir en

inombordsgivare 👍

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick höra av killen på Garmin att det förut iallafall fanns tempgivare som gick att koppla via NMEA2000, kanske kunde vara en lösning. Någons som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter många turer kring detta med givare och temperatur slutade det med en akterspegelgivare GT20, den kommer fungera för mina ändamål. Nu söker jag bland er expertis om var den bäst monteras. Som jag ser det finns 2 alternativ, röd eller blå (se bilder) vilket läge tror ni är bäst? 

67472EFE-5B1D-4C52-9315-56EC895845AD.jpeg

30C84B72-037F-42C0-9A84-8CDCFC08EEC8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda lägena borde funka bra, blå kanske lite bättre i och med att den är längst bort från propeller. Garmins tumregel är att den bör hamna >15 tum från propeller och på höger sida om man har högerroterande propeller. Men du har ju duoprop...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...