Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RikardE

Salona 46 med eldrift - kan man anamma tänket?

Rekommendera Poster

Jag tittade på Sailing Uma, dom var iväg och provseglade den nya Salona 46 - med eldrift! 

Den stora revolutionen med denna lösning var att man istället för En motor hade två, en på var sida under akterkojerna. 

I utrymmet där motorn normalt sitter hade man batterierna på 30 kW och styrning till motorerna. Två mindre motorer än vad som normalt används på den storleken av båt. 

 

Fördelarna verkade vara många! 

 

  •  Bättre manövrerbarhet med dubbla motorer 
  • Dubbel laddning 900W/ motor vid 8 knops segling
  • Utrymmet under nedgångstrappan är ett perfekt ställe för en stor batteribank - dessutom centrerad i båten = vikten centrerad. 

 

Jag skulle gärna ha denna setup i min segelbåt - snacka om perfekt, antingen så seglar man eller så åker man tyst.. :)

 

Det enda som kvarstår att lösa är ju värme i båten (för att helt slippa diesel). En elvärmare drar enormt med ström. Kanske det kommer någon form av värmeväxlare typ luftvärmepump som kan anpassas.. Jag kör elbil och ser hur mycket kortare räckvidd man får när det är kallt och värmen produceras. 

 

Vad tror ni andra - kan detta vara framtiden för båtar? Man tänker ju byt 1 mot 1 - istället för 1 mot 2 mindre motorer.. 

 

 

 

Ser ju fördelen med att komma ifrån buller, service och annat som är förenat med en dieselmotor och drev. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikade vad ett system med En SD10 med 13 Kw batteri, 22 nm räckvidd i 5 knop (för kort). Det landar på det facila priset av 39400 Euro. nästan 400 000 kr. 

 

Jag tror att man skulle vilja ha storleken större om man som vi har en 40 fot båt. 

Med 15kW motor och 19 kW batteribank så landar man på 46600 euro - 25 nm räckvidd, jag hade nog velat ha 50-60 iaf. Så någon spänn till blir det. Känns inte som att det är riktigt ekonomiskt försvarbart i nuläget.

Det kanske landar på 650000 kr. Känns svårt att motivera och väldigt svårt att få tillbaka den dagen man vill byta båt..

 

Då har man dessutom bara en motor. 

 

Leker man med tanken att man köper två mindre system 6 eller 8 Kw motor - kostar motor och styrsystem 13000 Euro. 26000 Euro för två om man skall anamma det smarta tänket som Salona 46 har. Då kan man bomba utrymmet där motorn är idag med batterier. 15 st 700A celler = 10 kW 48V  (135 kg batteribank). Då får man en räckvidd på 20 nm kanske till kostnaden av 11000 Euro + kringutrustning som inverter, laddare och BMSer bygger eget batteri, kanske 5 000 euro till. ca 450 000 kr plus arbete. Säg att man kanske kan få 45 000 kr för en D2-40 med drev som har 380 timmar - 400 000 kr i extra kostnader. 

 

Det enda man behöver diesel till är då värmaren. 

Sedan är väl frågan - vilket är smartast - en större batteribank eller komplettera med ett elverk? Hade ju velat slippa ifrån dieseln helt..

 

Visst regenererar motorerna mycket om man har deras ställbara propeller - men det är inte alltid vi ha möjlighet att segla - vrålmotvind och vi måste hem av någon anledning - eller överfart mot ex Gotland och vinden dör.. 

 

Jag kan ställa upp med min båt som donatorbåt och visningsexemplar om någon tillverkare vill sponsra åtminstone delar av kostnaden sådär en 70% kanske.. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som gör att det blir så galet dyrt är ju framförallt S-dreven. Hade man kunnat ha två podmotorer borde det kunna bli mer ekonomiskt försvarbart. Sen vet vi ju förstås inte livslängden på podmotorerna.. de lite "finare" är dessutom fortfarande rätt dyra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-15 vid 13:25 skrev RikardE:

Vad tror ni andra - kan detta vara framtiden för båtar? Man tänker ju byt 1 mot 1 - istället för 1 mot 2 mindre motorer.. 

Suveränt att du hittade detta "tänk" RikardE, jag tror absolut att det har en framtid. Kanske till en början mer på lite mindre båtar.

 

Ta en Maxi 77 med uttjänt innombordare som exempel. Två mindre elutombordare samt ett elverk och du slipper köpa ny diesel. Elutombordare väger mindre än bensin och tynger inte ned aktern lika mycket. Sedan så är de mindre känsliga för sjögång då de inte kräver luft till någon förgasare. 

 

Med en solpanel och ett par extra batterier som laddas under veckan, så kan nog många helger seglas utan att elverket behöver användas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Dava:

Det som gör att det blir så galet dyrt är ju framförallt S-dreven. Hade man kunnat ha två podmotorer borde det kunna bli mer ekonomiskt försvarbart. Sen vet vi ju förstås inte livslängden på podmotorerna.. de lite "finare" är dessutom fortfarande rätt dyra.

Hej Dava, hittade en kanal på Youtube som heter "artic sea camel" som kan vara lite inspererande (eller avskräckande 😉). Där en kille i Finnland sätter elmotor på ett befintligt S-drev i en dixie 27 (har jag för mig).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Peka67:

.... uttjänt innombordare som exempel. Två mindre elutombordare samt ett elverk och du slipper köpa ny diesel. Elutombordare väger mindre än bensin och tynger inte ned aktern lika mycket. Sedan så är de mindre känsliga för sjögång då de inte kräver luft till någon förgasare. 

Elutombordarna är ju helt suveräna men det är en annan komfort med "inombordare". I ditt exempel med en mindre segelbåt så räcker det kanske att sträcka sig ut över aktern, men på en större båt blir det snabbt bökigt. Det är dock en fantastiskt prisvärd lösning. En ok elutombordare får man för runt 2000 svenska kronor idag.

 

Men det är bökigt...

Därför tror jag mycket på podmotorerna!

cruise-fixed-pod-450x450.jpg.00dbc81ab440916ed2bbbea46c60fee8.jpg

Vet inte hur gränssnittet är men ovan podmotor på ca 4000w (motsv. 8hk bensin enligt torqueedo) kostar strax under 40 000 kr inkl moms. Då ingår inte foldingpropellern som kostar 8000 kr extra.

Här får man en stabil motor som bara kräver en sladd ovaför och kan därför gömmas nästan var som helst. 

 

Fortfarande mycket pengar tycker jag 20 gånger priset för en vanlig elutombordare. Men de skulle ju passa fint i TS budget.

 

 

 

Edit: Jag har en 300W elutombordare som driver min Soling. Det fungerar utmärkt, när det är vindstilla, men båten väger bara 1000 kg och är extremt lättdriven. Den förvarar jag inne i båten och fäster i relingen när jag behöver den.. bök

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priserna på båtelmotorer lär med säkerhet komma ner till normala konsumentprisnivåer när volymen, och därmed konkurrensen, ökat. Då kommer det inte finnas varken försvar eller möjlighet att hålla kvar dessa priser.

Jag har jobbat i decennier inom stora kända företag som är världsledande på bl.a. elmotorer av olika slag och vet att kostnaden för att tillverka och distribuera en elmotor är lägre än för en förbränningsmotor både vad gäller vridmoment och effekt.

 

Idag är en försvarlig del av kostnaden utveckling och forskning som behöver betalas av, men den delen kommer att bli relativt sett mycket mindre när man får snurr på grejorna.

Exempelvis är podden på bilden ovan att anse som en ganska nyutvecklad historia för fritidsbåtar.

Till fartyg sålde vi dem redan i slutet på 1900-talet men då kunde det röra sig om motoreffekter i megawattklassen.

 

Tycker redan man kan se att inombords elmotorer 5-10 kW börjar komma ner lite om man ser sig om i världen så bollen är helt klart i rullning. Det är dock batterierna som är stötestenen och där är jag rädd det kan vara besvärligare. I alla fall när det gäller motorbåtar.

Å andra sidan, om man ser på utvecklingen inom bränsleceller som pågår just nu är det inte omöjligt att tänka sig att det kan dyka upp konsumentanpassade dylika inom en snar framtid, och att batterierna till stor del bara kommer att vara en parentes i båthistorien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom priset ser jag två nackdelar:

- Det låter när man laddar med propellrar som roterar i vattnet. Har man råkat ut för att foldingpropellern inte fäller ihop i drevet så hörs det tydligt. 
- Roterande propellrar bromsar. Mycket. Faktiskt mer än en stillastående propeller (finns tester gjorda på detta). 
 

Så - personligen är jag tveksam till laddning via propellrar som roterar vid segling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar foldingpropellrar på en sån där podmotor egentligen? När man lägger kraft på dem så ser centrifugalkraften till att hålla den utfälld, men när man vill ladda? Då måste man väl fälla ut den och hålla den utfälld med lite kraft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varierar kanske lite hur de är konstruerade, men på de installationer som jag varit med och designat av eldrift på segelbåtar så måste man ge en folding en liten putt för att komma igång.

 

Över en given fart på båten så varvar man upp motorn så mycket som behövs för att bladen ska slå ut, sen hålls de kvar av centrifugalkraften.

Tills farten blir för låg, då får man upprepa manövern.

Processen sköts inte manuellt utan med elektronik, så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

- Roterande propellrar bromsar. Mycket. Faktiskt mer än en stillastående propeller (finns tester gjorda på detta). 

 

Har också sett tester på detta, dvs att roterande prop bromsar mer än låst. Dock har jag för mig att det inte alls var speciellt stor skillnad. Var har du hört/läst att det skulle skilja mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleceller: 
Det har ju funnits några olika varianter av bränsleceller - jag har tidigare kikat på möjligheten med en sådan i båten för att vara självförsörjande, men dom som funnits verkar ha slutat tillverkas. Verkar som att det är Efoy kvar på fritidsmarknaden, men det är ju galet dyrt och långsam effekt. 

 

Uppladdning via poddarna: 

Det låter säkert lite, men inte så att det stör kan jag tycka, min foldingpropp snurrade lite under förra sommaren när vi seglade, inget ljud jag dör av direkt. Tittar man på filmen ifråga så laddar det otroligt mycket och verkade inte ta speciellt mycket i fart. För egen del som inte tävlar annat än med alla andra så kan jag känna att om det tar 1 knop men jag får 800 W/motor i laddning så är det en nobrainer för min del.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Har också sett tester på detta, dvs att roterande prop bromsar mer än låst. Dock har jag för mig att det inte alls var speciellt stor skillnad. Var har du hört/läst att det skulle skilja mycket?

Usch, det var länge sedan. Men jag TROR det är så, att jämför man låst/roterande propeller är det ganska mycket, men tar man med hela båtens bromsande effekt i beräkningen minskar skillnaden eftersom propellerns bromsande effekt är en så liten del av det totala motståndet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev RikardE:

Bränsleceller: 
Det har ju funnits några olika varianter av bränsleceller - jag har tidigare kikat på möjligheten med en sådan i båten för att vara självförsörjande, men dom som funnits verkar ha slutat tillverkas. Verkar som att det är Efoy kvar på fritidsmarknaden, men det är ju galet dyrt och långsam effekt. 

 

De där Efoy-grejorna är ju mer för att ladda de vanliga förbrukningsbatterierna. Där görs väl vätgasen inuti manicken också tror jag. Det jag syftade på är kraftigare rena bränslecellstackar som t.ex. svenska PowerCell, som knoppades av från Volvo, idag tillverkar för färjor, bussar etc. Tror de har något utvecklingsproj tillsammans med Nimbus också förresten, men det dröjer nog ett tag tills tekniken finns som köpekomponenter för vanliga konsumenter. Sedan är det ju det där med att kunna tanka vätgas också....🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Usch, det var länge sedan. Men jag TROR det är så, att jämför man låst/roterande propeller är det ganska mycket, men tar man med hela båtens bromsande effekt i beräkningen minskar skillnaden eftersom propellerns bromsande effekt är en så liten del av det totala motståndet. 

Ja det måste väl vara i relation till hela flytetygets motstånd man måste se det, hur båten påverkas i praktiken alltså, och då tror jag inte skillnaden är speciellt märkbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Zwen:

De där Efoy-grejorna är ju mer för att ladda de vanliga förbrukningsbatterierna. Där görs väl vätgasen inuti manicken också tror jag. Det jag syftade på är kraftigare rena bränslecellstackar som t.ex. svenska PowerCell, som knoppades av från Volvo, idag tillverkar för färjor, bussar etc. Tror de har något utvecklingsproj tillsammans med Nimbus också förresten, men det dröjer nog ett tag tills tekniken finns som köpekomponenter för vanliga konsumenter. Sedan är det ju det där med att kunna tanka vätgas också....🤔

Det var ju det där sista - att kunna fylla på med energi som alltid är en faktor. Regenerering och solceller är nog det rätt. 

Regenerering genom propellrarna 

Solceller på båten

Solceller i storseglet - som Arcona Z380 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Zwen:

Ja det måste väl vara i relation till hela flytetygets motstånd man måste se det, hur båten påverkas i praktiken alltså, och då tror jag inte skillnaden är speciellt märkbar.

Tja... på den tiden det fanns ett generellt propeller-avdrag i LYS-tabellen var det på 3%, så där omkring eller strax över gissar jag (hade det varit större avdrag än verkliga bromsningen hade kappseglare skaffat fast propeller...). 
Lite som att köra bil med handbromsen i. 

3% är rätt mycket, tycker jag i alla fall. Men allt är som sagt relativt, jag hade som sagt blivit galen på ljudet. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ljudet kanske kan vara irriterande. Själv vet jag inte hur det eventuellt skulle låta, har ingen erfarenhet av det.

Om det går i 5 eller 4,85 knop tror jag dock inte man bryr sig så mycket om om man är intresserad och vill ha eldrift.

Tycker man kappsegling är viktigt faller det ju så klart genast. Minns själv hur mycket det lilla extra LYS-avdraget man fick som singlehanded på klubbsegligarna kunde spela in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Peter_K:

- Roterande propellrar bromsar. Mycket. Faktiskt mer än en stillastående propeller (finns tester gjorda på detta). 

Det kan nog gälla under belastning, men en friroterande propeller har ungefär halva motståndet mot en låst proppeller (ej folding).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...