Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

2021-08-07 vid 21:13 skrev Georg_Ohm:

Jag har också använt den färgen i flera år, har inte varit några problem, en och annan havstulpan bara. Men i år var det katastrof, jag har aldrig haft så många havstulpaner på en egen båt.

Jag har haft SilicOne på mina propellrar, det har fungerat bra, men i år lossnade det mesta av den färgen. Så jag bryr mig inte om SilicOne nästa säsong.

Har precis samma erfarenhet. Ibland sitter det kvar men så rätt vad det är så lossnar det. Hoppas de kan komma vidare och förbättra färgen för nu är den inget seriöst alternativ tyvärr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast  igår hörde jag talas om att man fortfarande kan köpa fartygsfärg i 5 och 10 litersburkar i Halden, bara det att det är väldigt lång bilkö mot Svinesund...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Senast  igår hörde jag talas om att man fortfarande kan köpa fartygsfärg i 5 och 10 litersburkar i Halden, bara det att det är väldigt lång bilkö mot Svinesund...

De köerna lugnar sig nog f.o.m. idag när Erna äntligen stängde gränsen igen😁 Men du behöver inte åka så långt, finns en trevlig butik i Frölunda.

 

Mvh Andréas

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-08 vid 17:41 skrev raol:

Jag målade VC-17m på ekolodsgivaren (har ju en stor rackare) eftersom den färgen saknar ketoner, som tydligen gummit i givaren inte tål. Har inte märkt nån försämring i signalstyrka. Även 1.2 GHz-läget funkar finfint, och där borde det först bli problem vid påväxt. Men eftersom jag inte badar om det är under 30 grader i vattnet, så har jag inte kunnat inspektera visuellt.

 

Det ska jag prova, tack för tipset! Jag vill minnas från andra trådar att vi har likadana plottrar (Raymarine Element) och kanske också givare, den stora med Sideview? Den har ju lite yta på sig... jag brukar också ta handen till att rensa och där har faktiskt suttit lite tulpaner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-21 vid 09:46 skrev FinaKillen:

Så det funkar?

Jag står i valet och kvalet om jag ska måla hela botten, eller bara bättra på. Förra årets färg är nästan helt intakt, jag använder Hempel Hard Racing Copper. Men jag läste någonstans, säkert här på MG, att även om färgen sitter kvar sedan tidigare år så tappar färgen i verkan p.g.a. att gifterna som ska hålla påväxten borta har gett sig av. 

Samtidigt kommer man få väldigt många lager färg till slut, om man varje år lägger nytt lager. 

Lite återkoppling från ovan inlägg i våras.

jag valde i våras att bara dutta i färg där det lossnat vid högtryckstvätten året innan. Få ställen ska tilläggas.

Inte en enda snäcka, trots förra årets färg på i stort sett hela botten. Snäckor var det däremot gott om på vattenintag, propelleraxel m.m. På så sätt vet jag att färgen gjorde jobbet. 
Jag tog upp båten 3:e september och havstulpanvarningen kom 10:e augusti där jag ligger.

Det blir samma metod nästa år. Dutta i färg där det saknas, sen får vi se hur många år färgen står emot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-08 vid 23:13 skrev Seahunter:

För er på "baksidan landet"…

Förlåt, men… för att förtydliga är det västkusten som är baksidan. Ni har ju t o m ett fotbollslag som heter Häcken, så den biten borde vara solklar och utredd sedan länge. 

  • Gilla 2
  • Tack 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:
2021-08-08 vid 23:13 skrev Seahunter:

För er på "baksidan landet"…

Förlåt, men… för att förtydliga är det västkusten som är baksidan. Ni har ju t o m ett fotbollslag som heter Häcken, så den biten borde vara solklar och utredd sedan länge. 

Ingen tror väl heller att jorden snurrar baklänges!????

Idag gick solen upp 06:24 i Göteborg, 27 minuter senare än i Stockholm.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Förlåt, men… för att förtydliga är det västkusten som är baksidan. Ni har ju t o m ett fotbollslag som heter Häcken, så den biten borde vara solklar och utredd sedan länge. 

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Ingen tror väl heller att jorden snurrar baklänges!????

Idag gick solen upp 06:24 i Göteborg, 27 minuter senare än i Stockholm.

Vi kommer kanske bort från ämnet litet, men framsida och en front mot övriga Världen, bara att segla rakt mot och angöra kusten, och inte behöva gå omvägar via en del sund och innanhav.

 

Men det har sin baksida att bo och ha båten på framsidan också.

Myntet har två sidor och det är gräsligare på den gröna sidan.

Och det är de här förbaskade havstulpanerna. I helgen skrapade jag för tredje gången denna säsongen, det hade vuxit till sig sedan senast. Då det var 17 grader i vattnet åkte våtdräkten på.

 

Jag funderar på om det är extra gynnsamt för havstulpaner i hemmahamnen. jag vet att dom drar sig till offeranoderna, kan det vara så att det lan finnas små elektriska felströmmar i vattnet runt båten som gör att dessa odjur trivs bättre? flera bryggrannar har ju konstant landström trots att det är förbjudet. Med tanke på hur deras elkablar och kontakter ser ut är det lätt att tro att deras lanndströmsanläggningar är undermåliga med läckströmmar etc...

 

Nu skall jag åstad och köpa fartygsfärg förpackad i Demidekkförpackningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vi kommer kanske bort från ämnet litet, men framsida och en front mot övriga Världen

Sist jag kollade var jorden rund, vilket betyder att ”övriga världen” ligger i alla riktningar 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Sist jag kollade var jorden rund, vilket betyder att ”övriga världen” ligger i alla riktningar 🙂

Nä nu skarvar du lite. Uppåt är en riktning det med och däråt ligger det något annat än övriga världen.🤓

Tror jag i alla fall, men man vet alldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Sist jag kollade var jorden rund, vilket betyder att ”övriga världen” ligger i alla riktningar 🙂

 

5 timmar sedan skrev Wildeside:

Nä nu skarvar du lite. Uppåt är en riktning det med och däråt ligger det något annat än övriga världen.🤓

Tror jag i alla fall, men man vet alldrig.

Jag säger bara en sak, det vet väl alla att Jorden är platt som en pannkaka eller som en utbakad pizza.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Jag säger bara en sak, det vet väl alla att Jorden är platt som en pannkaka eller som en utbakad pizza.

Hur kan det vara så svårt att fatta...

Jorden är inte rund som en pizza utan rektangulär som en ugnspannkaka.

 

För övrigt handlar tråden om vilka färger som är sämst 2021 och inget annat.

 

Varfär startar ingen tråden Toppenfärger 2021?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Hur kan det vara så svårt att fatta...

Jorden är inte rund som en pizza utan rektangulär som en ugnspannkaka.

 

För övrigt handlar tråden om vilka färger som är sämst 2021 och inget annat.

 

Varfär startar ingen tråden Toppenfärger 2021?

Vi är nog totalt felnavigerade här, vilse i pannkakan.

 

Men du kan väl starta en sådan tråd @Mackey, ja alltså en om toppenfärerna?

Och då skilja på färg och kulör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I brist på erfarenhet och en skrovlig botten där gammal färg börjat släppa drog jag på ett lager biltemas självpolerande färg i våras för att till nästa år bestämma om jag ville gå på skrovduk eller en övergripande bottenrenovering. Resultatet efter min första sommar i havet (Göteborg, Björlanda kile) är att jag nog inte kommer röra botten alls nästa år.

 

Båten låg i sista maj till slutet av september med undantag för en vecka i juli och under oktober låg den dessutom oanvänd förutom sista turen vid upptagning.

 

Inte en tillstymmelse till alg och tror att jag räknade till 8 tuplaner totalt i övergången mellan botten och akterspegel. Bara att dra av den gröna hinnan och sedan vinternatta.

 

Kan väl lugnt säga att jag är positivt överraskad :)

 

(På motorfästet/trim tiltmekanismen satt det dock så täta och hårda tulpaner att jag gav upp trots specialmedel och att pedanten i mej egentligen ville ha den ren)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selektope verkar bara vara riktat mot kommersiell sjöfart, kanske är det för dyrt att sälja som konsumentprodukt? Men eftersom Selektope inte innehåller koppar borde det ju vara idealiskt för drev :) Man kan kanske komma åt en slatt färg på något varv.....


Här finns listat vilka produkter som finns för yrkesbruk men det verkar inte finnas för fritidsbåtar än så länge.

 

I våras bättrade jag för andra året bara fläckar undertill och målade hela vattenlinjen och för första gången hade jag havstulpaner mitt under på skrovet och dessutom sjöpungar på några ställen.
Så till våren blir det till att stryka hela botten igen och givetvis har jag använt färg med hög kopparhalt så påväxten borde inte bero på en dålig produkt utan att effekten helt enkelt avtar efter ett par år? Och inte ens två lager Jotun VK lyckades hålla drevet rent.
Sen beror påväxten säkert på att jag ligger i friskt strömmade vatten med ca 2m djup och aktern i söderläge, precis så som blåmusslor, sjöpungar och havstulpaner tydligen vill ha det för att trivas🤪

 

Jag såg en båt på Björkö som hade nån slags galonsäckar över dreven, det kanske inte är någon dum idé så länge man inte glömmer att ta av dem innan man åker. 🙄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Makro:

Selektope verkar bara vara riktat mot kommersiell sjöfart, kanske är det för dyrt att sälja som konsumentprodukt? Men eftersom Selektope inte innehåller koppar borde det ju vara idealiskt för drev :) Man kan kanske komma åt en slatt färg på något varv.....


Här finns listat vilka produkter som finns för yrkesbruk men det verkar inte finnas för fritidsbåtar än så länge.

- - -

Jo det finns för fritidsbåtar men

"Given uncertainties in the regulatory landscape among memberstates in the EU, new antifouling technology is expected to be held back for a foreseeable future. "

 

Båtbottentvättföretagen verkar ha lyckats driva en stark lobbyverksamhet i Bryssel för att hindra alla former av nya antifoulingprodukter från att säljas.

 

Länk till källan för ovanstående citat  https://selektope.com/on-leisure-boats/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Lintott 

Ja Vemar finns ju i Grekland men det gick inte att få det skickat till Sverige i butiken där jag hittade det, så man får väl ordna med egen transport hit på något sätt då.

Är det någon här som importerar oliver från Grekland så kanske man kan få skeppa med några burkar färg då och då? 😏

Samtidigt säger detta mig att man inom EU inte  anser att koppar utgör någon större miljöfara eftersom det nu anses vara det bättre alternativet, SXK-rapport säger ju i och för sig också att koppar inte är så illa men Selektope kanske är bättre?
Jag undrar verkligen varför det är ett stopp inom EU?

Men färg innehållande Selektope hade varit ett utmärkt alternativ för aluminiumbåtar och drev och förutom att man inte behöver kopparfärg så behövs ju ingen saltsyra till havstulpanerna heller.

Låga_risker_med_kopparutsläpp_i_småbåtshamnar_ID12410.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-16 vid 10:00 skrev Makro:

Jag undrar verkligen varför det är ett stopp inom EU?

Undrar Du det? Nu skojar Du rejält...

 

De flesta beslutsfattare drivs av 3P:

- Politik

- Princip

- Prestige

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-15 vid 13:06 skrev Makro:

Selektope verkar bara vara riktat mot kommersiell sjöfart, kanske är det för dyrt att sälja som konsumentprodukt? Men eftersom Selektope inte innehåller koppar borde det ju vara idealiskt för drev :) Man kan kanske komma åt en slatt färg på något varv.....


Här finns listat vilka produkter som finns för yrkesbruk men det verkar inte finnas för fritidsbåtar än så länge.

 

I våras bättrade jag för andra året bara fläckar undertill och målade hela vattenlinjen och för första gången hade jag havstulpaner mitt under på skrovet och dessutom sjöpungar på några ställen.
Så till våren blir det till att stryka hela botten igen och givetvis har jag använt färg med hög kopparhalt så påväxten borde inte bero på en dålig produkt utan att effekten helt enkelt avtar efter ett par år? Och inte ens två lager Jotun VK lyckades hålla drevet rent.
Sen beror påväxten säkert på att jag ligger i friskt strömmade vatten med ca 2m djup och aktern i söderläge, precis så som blåmusslor, sjöpungar och havstulpaner tydligen vill ha det för att trivas🤪

 

Jag såg en båt på Björkö som hade nån slags galonsäckar över dreven, det kanske inte är någon dum idé så länge man inte glömmer att ta av dem innan man åker. 🙄

Har tappat bort mig i diskussionen, men vilken bottenfärg använder du? Vilken anser du är bäst?


Jag gjorde som du, jag målade inte heller hela botten i våras, jag målade bara friborden under vattenlinjen samt omkring 15-20 cm inåt på botten. Sedan bättrade jag bara på där det hade skavts av, samt några lager runt en av loggivarna. 
Jag ser efter några dykningar i augusti att det sitter havstulpaner över i stort sett hela botten, ändå har jag sanerat x 2, även där jag bättrade och där jag målade under vattenlinjen, så det förefaller inte som om det jag målade ordentligt inte hade någon effekt.

Nu har jag en fyralitersburk med Biltemas västkustfärg, den kanske jag inte skall måla någon båtbotten med till våren?

 

Men det sägs på bryggan och i båttillbehörsbutiken att havstulpanerna varit extra besvärliga i år, jag har även studerat när dom tagit upp båtar i hemmahamnen, de flesta har mycket havstulpaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi målade med Hempel Mille Xtra, förmodligen en av de sista burkarna som såldes innan produkten försvann i våras. Båten låg i sent maj till mitten av september. Inga havstulpaner på skrovet, förutom enstaka under kölen (där det var svårt att komma åt att måla) och några i och på gummidelen runt drevet.

Men, som jag brukar säga, det varierar från hamn till hamn.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-18 vid 18:22 skrev raol:

Men, som jag brukar säga, det varierar från hamn till hamn.

Du har nog helt rätt. Som jag förstått ligger inte våra båtar så långt ifrån varandra. Vi hade bara marginellt mer tulpaner än tidigare år. Förutom propellern då som var helt igenväxt med ett tjockt lager (de skrattade åt det i hamnen när vi tog upp... det gjorde iofs jag också).

 

2021-10-18 vid 18:04 skrev Georg_Ohm:

Nu har jag en fyralitersburk med Biltemas västkustfärg, den kanske jag inte skall måla någon båtbotten med till våren?

Vi har Biltemas västkustfärg och den funkade, som sagt, bra för oss i år. Jag tror inte det gjort någon skillnad för dig med ett annat märke på burken. Om det inte hade varit "norsk fulfärg" då förstås.

 

2021-10-18 vid 18:04 skrev Georg_Ohm:

Jag ser efter några dykningar i augusti att det sitter havstulpaner över i stort sett hela botten, ändå har jag sanerat x 2, även där jag bättrade och där jag målade under vattenlinjen, så det förefaller inte som om det jag målade ordentligt inte hade någon effekt.

Jag tycker mig märka att om bottenfärgen, av någon anledning, släppt eller blivit dålig på något ställe så tulpanerna fått fäste sprider de sig även ut på nymålade ytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Du har nog helt rätt. Som jag förstått ligger inte våra båtar så långt ifrån varandra. Vi hade bara marginellt mer tulpaner än tidigare år. Förutom propellern då som var helt igenväxt med ett tjockt lager (de skrattade åt det i hamnen när vi tog upp... det gjorde iofs jag också).

 

Vi har Biltemas västkustfärg och den funkade, som sagt, bra för oss i år. Jag tror inte det gjort någon skillnad för dig med ett annat märke på burken. Om det inte hade varit "norsk fulfärg" då förstås.

 

Jag tycker mig märka att om bottenfärgen, av någon anledning, släppt eller blivit dålig på något ställe så tulpanerna fått fäste sprider de sig även ut på nymålade ytor.

Vi har väl samma hemmahamn!? 
När dom sätter sig på propellern är det kört, jag förstår inte att dom gillar att åka snabbt pariserhjul… Svågern trodde det var fel på motorn eller backslaget i en Westfjord 28 han hade för en del år sedan, det hade som max gått i fyra knop över Kosterfjorden mellan Resö och Ekenäs, Korshamn, vid dykning var alla bladen, på både fram och baksida en enda stor koloni med havstulpaner, den båten gjorde annars omkring 10 knop som max. Den dagen, vid den överfarten var dessutom rätt så mycket dyning, så besättningen hade matat fiskarna med den några timmar tidigare intagna engelska frukosten.

 

Jag har köpt fartygsfärg en gång, i en väldigt stor förpackning, så den delades upp med bryggrannarna, men det var nu så längesedan att det lär vara preskriberat. Men det har ju pratas om en färghandlare i Halden som säljer sådan färg i Demidekkförpackningar, så det gäller att inte ta fel när man skall måla huset, och täcklasyr kanske funkar på båten?

Iallafall så höll den fartygsfärgen botten ren från allehanda organismer i många säsonger.

 

Jo jag ser det också, om det bara finns ett färgsläpp stort som en femkrona bildas det lätt en koloni i detta färgsläpp och sedan runtikring detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-20 vid 21:26 skrev Georg_Ohm:

Vi har väl samma hemmahamn!?

Nu har jag missat något väsentligt och känner mig rätt eländig eftersom jag inte sökt upp dig för att säga hej.

Jag har nämligen fått för mig att du hade båten i Göteborgstrakten.

 

2021-10-20 vid 21:26 skrev Georg_Ohm:

När dom sätter sig på propellern är det kört, jag förstår inte att dom gillar att åka snabbt pariserhjul…

Hade jag varit en tulpan hade jag helt klart valt en lite lugnare tillvaro.

Inför kommande säsong blir det målning av propellern med lämplig färg så det går att åka med motor även på hösten.

Visserligen har vi en Demidekkbytta, med med nån vit kulör till huset, ståendes men jag tror jag väljer något annat till propellern. Vad det blir för något har jag ingen susning om än.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och fler med mig har gjort den erfarenheten att havstulpanerna tycks gilla att sätta sig fast på bronspropellrar om det finns en offeranod alldeles i närheten på axeln innanför propellern eller bakom denna i form av en konisk offeranod. Säkerligen finns det en bra förklaring till varför, vi har diskuterat detta förut och det har funnits, eller möjligen finns en notis om detta fenomen någonstans på SXKs webbplats.

Borttagna anoder och en maskinpolerad propeller hjälpte mig och svågern på den tiden vi hade båtar med sådana propellrar. Jag satte istället offeranoder på trimplanen, om nu det var bra eller ej, men dom förbrukades iallafall under säsongen med omkring 50%, så någon nytta kanske dom gjorde.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag och fler med mig har gjort den erfarenheten att havstulpanerna tycks gilla att sätta sig fast på bronspropellrar om det finns en offeranod alldeles i närheten på axeln innanför propellern eller bakom denna i form av en konisk offeranod.

Och för mig på Ostkusten var det ganska mycket tulpaner på bronsproppen i år, trots att jag inte har haft anod på den på flera år. Fast inte lika mycket som bogproppen. Där är det fullt! Får bli en ordentlig proppskrapning i vår!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Och för mig på Ostkusten var det ganska mycket tulpaner på bronsproppen i år, trots att jag inte har haft anod på den på flera år. Fast inte lika mycket som bogproppen. Där är det fullt! Får bli en ordentlig proppskrapning i vår!

Konstaterar då litet skadeglatt att det inte bara här utefter Kattegatt och Skageracks kuster som dessa odjur ställer till en massa besvär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade med Trilux hård bottenfärg och hade inte en enda snäcka i år. Eller jo, 2 havstulpaner satt på nedre spetsen av rodret, mycket märkligt, kanske hade jag missat där.

 

Sjösatte under strax före påsk och tog upp nu i veckan. Har inte hunnit fråga runt, men det känns som att det var ett ganska lugnt år här i sydöstra kattegatt. 

 

Nu har båten använts fantastiskt mycket så det har säkert påverkat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Dava:

Jag målade med Trilux hård bottenfärg och hade inte en enda snäcka i år. Eller jo, 2 havstulpaner satt på nedre spetsen av rodret, mycket märkligt, kanske hade jag missat där.

 

Sjösatte under strax före påsk och tog upp nu i veckan. Har inte hunnit fråga runt, men det känns som att det var ett ganska lugnt år här i sydöstra kattegatt. 

 

Nu har båten använts fantastiskt mycket så det har säkert påverkat.

I vilka vatten navigerar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...