Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Ja då är de nya listorna över godkända bottenfärger för ostkusten och västkusten publicerade, så att man har koll på vad man målar på och vad som ska köpas in när butikerna kommer med "mässpriser" andra kampanjer.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Äh!

Strunta i bottenfärg!

Då kommer min båt inte att behöva lyftas till hösten, den kommer att klättra upp själv.

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev McLasse:

Då kommer min båt inte att behöva lyftas till hösten, den kommer att klättra upp själv.

Jo det är ju lite olika hur det funkar att skippa bottenfärg till förmån för bottentvätt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Jo det är ju lite olika hur det funkar att skippa bottenfärg till förmån för bottentvätt.

Frågan är vad Naturskyddsföreningen säger om alla börjar tvätta botten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Jo det är ju lite olika hur det funkar att skippa bottenfärg till förmån för bottentvätt.

Jo det är ju lite olika. Själv är jag tveksam till miljövinsten av att köra från Göteborg till ostkusten för att tvätta botten.

  • Haha 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jo det är ju lite olika. Själv är jag tveksam till miljövinsten av att köra från Göteborg till ostkusten för att tvätta botten.

Nej, då är det nog bättre att tvätta i Stenungsund eller på Smögen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mackey:

Nej, då är det nog bättre att tvätta i Stenungsund eller på Smögen.

Åtminstone den på Smögen har upphört. Hittar inget om Stenungsund heller, så förmodligen har även den försvunnit.

 

Problemet med bottentvätt i Bohuslän är att det växer så oerhört mycket och snabbt, så att om man ska hålla botten ren utan färg så blir det förmodligen minst en tvätt i veckan. Om man använder båten glesare lär havstulpanerna växa fast för hårt för att lossna av bottentvätten, och därefter växer det bara ännu snabbare.

Mjuk, riktig bottenfärg funkar. Normalt sett är botten fri från havstulpaner större delen av säsongen, och slem brukar lossna när man varit uppe i fart en stund. Sjögräs i vattenlinjen kan man skrubba bort, men gör förmodligen väldigt lite för farten - det är mer en estetisk fråga tror jag.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Åtminstone den på Smögen har upphört. Hittar inget om Stenungsund heller, så förmodligen har även den försvunnit.

Så jag upprepar min synpunkt.

16 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jo det är ju lite olika. Själv är jag tveksam till miljövinsten av att köra från Göteborg till ostkusten för att tvätta botten

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mackey:

Nej, då är det nog bättre att tvätta i Stenungsund eller på Smögen.

Om dom har beslutat sig för att hålla öppet kommande säsong. En av dessa stängde ju -20 pga bristande kundunderlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om dom har beslutat sig för att hålla öppet kommande säsong. En av dessa stängde ju -20 pga bristande kundunderlag.

Jo, jag har ju förstått att ni är väldigt negativa till båtbottentvät i Bohuslän.

Tjuriga är ni också! ;)

 

Minns en gång när pappa och jag lagt nät och kom in till Boval med en som vi tyckte bra fångst. Gubbarna på bryggan räknade och fnös att 10 fiskar var väl inte så bra.

 - Men det är ju nästan 50 flundror.

 - Men det är bara rödspottorna som räknas.

 

Dessutom borde ju kundunderlaget vara jättebra.

23 timmar sedan skrev raol:

Problemet med bottentvätt i Bohuslän är att det växer så oerhört mycket och snabbt, så att om man ska hålla botten ren utan färg så blir det förmodligen minst en tvätt i veckan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Jo, jag har ju förstått att ni är väldigt negativa till båtbottentvät i Bohuslän.

Tjuriga är ni också! ;)

 

Dessutom borde ju kundunderlaget vara jättebra.

 

Låt säga att vi skulle sluta bottenmåla vår båt, och låt oss anta att det finns en bottentvätt på Smögen.

Vi som använder den bor alla (från slutet av våren) i Göteborg, 13 mil från båten. Vi kommer att ta oss dit när vi ska ut med den. Gissningsvis sker det med 1-2 veckors mellanrum, om vädret är ok den aktuella helgen. Då skulle VARJE helg vid båten behöva inledas med en tur till Smögen, enkel väg närmare 7 nm, varav hälften i fartbegränsat område (5 kn) med segelförbud, så 1.5 timme ungefär. Sen själva bottentvätten då, som jag inte vet hur lång tid den tar, men säg 30 min från ankomst till avfärd. Sen 1.5 timme tillbaks igen, om det var norrut som var planen för dagen. Och detta under förutsättning att det alltid går att få tid precis när det passar, på en lördag eller söndag morgon. Och ändå skulle det bli sämre och sämre under säsongen, eftersom bottentvätten inte kommer att få loss fästplattorna som havstulpanerna sätter dit, så nya organismer kan få fäste ännu lättare och snabbare när väl den första "generationen" är borttvättad. Ja, sen har man förstås problemet med att bottentvätten inte kommer åt på alla ställen.

Tycker du att det låter rimligt och realistiskt? När alternativet är att lägga en förmiddag på att måla på våren och sen ha en i stort sett ren botten resten av säsongen...
 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev raol:

Tycker du att det låter rimligt och realistiskt? När alternativet är att lägga en förmiddag på att måla på våren och sen ha en i stort sett ren botten resten av säsongen...

Jag tycker du låter motvalls och negativ till nymodigheter. :)

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tycker du låter motvalls och negativ till nymodigheter. :)

Berätta gärna hur du tycker att vi ska göra då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Berätta gärna hur du tycker att vi ska göra då.

 

Låt bli att lyssna på mig när jag larvar mig.

 

Ursäkta!

Mackey

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tycker du låter motvalls och negativ till nymodigheter. :)

Havstulpaner är inga nymodigheter, dom har funnits sedan Bockstensmannen gick i lågstadiet och långt innan dess.

Problemet här är att det växer så in i helskotta snabbt att det enda alternativet om man är utan bottenfärg är att förvara båden på land eller iallafall upplyft ur vattnet. Man ser allt oftare båtar upplyfta i sådana där jättedyra liftar då är dom ju också skyddade från svallvågor och i viss mån även från hårda vindar. Dessa båtliftar kan man ju bara installera om man har en egen brygga.

 

Jag har fasta förtöjningarna hemmabryggan och på dess akterstolpar. Jag brukar vara noga med att hänga upp respektive lägga upp linorna på bryggan när jag lämnar platsen. Men det händer att någon lina ibland har blivit hängandes i vattnet på fredag eftermiddag, vid återkomsten på söndag eftermiddag är den full med organismer, mussellarver, sjöpungar, alger och då havstulpanens larver, detta i en marinad av lättflyktiga kolväten som dessvärre inte påverkar påväxten.

 

Dom fasta akterförtöjningarna i gästhamnarna som går från en bojsten upp till bryggan, bär ju med sig en imponerande artrikedom av alla möjliga organismer, trots att dessa under högsäsong tas upp ur vattnet varken dag.

 

Sedan har vi problem nummer två, havstulpanerna har en så fantastiskt god vidhäftningsförmåga att de mjuka borstarna i en båtbottentvätt inte förmår att avlägsna dem när de väl fått fäste.
När min båt står på land räcker det inte med en piassavakvast för att skrubba bort säsongens havstulpanerna man får gå på med en skrapa eller vässad spackelspadar. Ok en sådan där roterande stålborste i borrmaskinen funkar, dessvärre är inga borrmaskiner vattentäta.

 

Idén med båtbottentvätt är ju bra, men den är inte färdigutvecklad, iallafall inte för Kattegatt och Skageracks kust. För att en sådan båtbottentvätt skall vara effektiv krävts det ju regelbunden tvätt, och jag tror att det krävs mer ofta än vad @raol tror, kanske inte varje dag, men två gånger i veckan, minst, särskilt under augusti-september.

 

Sedan problem tre, nu kanske jag är dåligt uppdaterad på dessa båtbottentvättar, men de få, två stycken, jag sett har inte varit speciellt flexibla, dom kunde inte tvätta medelstora och större segelbåtar, en 26 fots snipa som tvättades när jag var åskådare fick dras fram och tillbaka flera gånger, ändå var den inte ren. Tvättanläggningen föreföll mest vara lämpade för mindre båtar.

Sedan kostade det ju en slant också, där jag var åskådare hade man ett klippkort.

 

Den dagen det finns en fungerande och effektiv båttvätt i hemmahamnen, som inte kräver hutlösa priser kan även jag tänka mig att köra båten igenom en sådan, den kanske kan kombineras med en sugtömningspump så att man kan göra två flugor på smällen samtidigt.

 Men jag kommer inta att sluta måla båten för det!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Berätta gärna hur du tycker att vi ska göra då.

 

Inte båttvätt-relaterat, mer allmänt... men har ni övervägt att flytta båten närmare till boendet..?

 

För övrigt verkar ryktena säga att det går sisådär för firmorna som tvättar bottnar även på ostkusten, så vi får väl se hur det går att tvätta även här på framsidan i år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Låt bli att lyssna på mig när jag larvar mig.

 

Ursäkta!

Mackey

Enligt tidsangivelserna i min dator registrerades de inlägg vi ombedes ursäkta någon gång kring midnatt mellan lördagen den 16:e och söndagen den 17:e. Så ja, du är nog säkert ursäktad.😵🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Peter_K:

Inte båttvätt-relaterat, mer allmänt... men har ni övervägt att flytta båten närmare till boendet..?

 

Vi har diskuterat detta tidigare. Men nej, det är inte aktuellt, av flera skäl. Inte närmaste 1-2 åren åtminstone. Jag var mer inne på det tidigare, men efter att ha hjälpt några kompisar med deras nya båt och upplevt idiotin med akterpålar och fast (dvs inte flyt) brygga i Björlanda Kile, så försvann mitt sug efter att flytta ner båten. Y-bommar på flytbrygga ser jag som det enda acceptabla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Vi har diskuterat detta tidigare. Men nej, det är inte aktuellt, av flera skäl. Inte närmaste 1-2 åren åtminstone. Jag var mer inne på det tidigare, men efter att ha hjälpt några kompisar med deras nya båt och upplevt idiotin med akterpålar och fast (dvs inte flyt) brygga i Björlanda Kile, så försvann mitt sug efter att flytta ner båten. Y-bommar på flytbrygga ser jag som det enda acceptabla.

Kan Göteborg väldigt dåligt, men efter två minuters googling hittar jag att något som heter Fiskebäck verkar ligga ganska centralt och ha Y-bommar. 
Bara tänker att det vore skönt att slippa de där besvärliga bussresorna du skriver så mycket om. 
🙂

 

Till saken har att jag har 45 minuters bilväg till min båt vid ideala förhållanden (har tagit nära två timmar till en kvällskappsegling...), men det beror på att det är rätt dåliga seglingsvatten där jag bor (nära Mälaren, nära Stockholm), medan där jag har båten finns hur många öar att besöka som helst över dagen eller en helg, men hade jag kunnat slippa resan skulle jag göra det lätt. Kan bli aktuellt att flytta när barnen är stora till och med för att slippa den långa resvägen (nio mil t/r). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan Göteborg väldigt dåligt, men efter två minuters googling hittar jag att något som heter Fiskebäck verkar ligga ganska centralt och ha Y-bommar. 
Bara tänker att det vore skönt att slippa de där besvärliga bussresorna du skriver så mycket om. 
🙂

 

Till saken har att jag har 45 minuters bilväg till min båt vid ideala förhållanden (har tagit nära två timmar till en kvällskappsegling...), men det beror på att det är rätt dåliga seglingsvatten där jag bor (nära Mälaren, nära Stockholm), medan där jag har båten finns hur många öar att besöka som helst över dagen eller en helg, men hade jag kunnat slippa resan skulle jag göra det lätt. Kan bli aktuellt att flytta när barnen är stora till och med för att slippa den långa resvägen (nio mil t/r). 

Några bussresor blir det inte detta året, och förmodligen inte längre fram heller. Jag har skaffat bil. Igen.

Just i år blir det nog inte mycket båtåkande alls för min del, för ryggen är fortfarande kass. Kanske blir jag aldrig bra, men än lever hoppet. Jag skulle inte kunna hissa segel eller dra upp ett ankare i nuvarande skick, och inte sitta i sittbrunnen mer än kanske nån halvtimme.

Man kan liksom inte bara skaffa en båtplats hur som helst i Gbg. Det är ofta kö (beroende på båtens mått), och blir man anvisad en plats är det den man får, och då ska man ha tur i så fall att det blir en med flytbrygga och Y-bommar, om det nu finns inom det kommunala beståndet. Kostnadsnivån är också betydligt högre jämfört med där vi har båten nu, i alla fall om man även ska ha landförvaringen via Grefab. I runda slängar en fördubbling eller mer per år. Dessutom är det ingen av oss tre bröder som har förvaringsutrymmen i våra bostäder för allt det där som man inte vill ha i båten hela tiden, men det finns det i överflöd där vi har båten nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Några bussresor blir det inte detta året, och förmodligen inte längre fram heller. Jag har skaffat bil. Igen.

Just i år blir det nog inte mycket båtåkande alls för min del, för ryggen är fortfarande kass. Kanske blir jag aldrig bra, men än lever hoppet. Jag skulle inte kunna hissa segel eller dra upp ett ankare i nuvarande skick, och inte sitta i sittbrunnen mer än kanske nån halvtimme.

Man kan liksom inte bara skaffa en båtplats hur som helst i Gbg. Det är ofta kö (beroende på båtens mått), och blir man anvisad en plats är det den man får, och då ska man ha tur i så fall att det blir en med flytbrygga och Y-bommar, om det nu finns inom det kommunala beståndet. Kostnadsnivån är också betydligt högre jämfört med där vi har båten nu, i alla fall om man även ska ha landförvaringen via Grefab. I runda slängar en fördubbling eller mer per år. Dessutom är det ingen av oss tre bröder som har förvaringsutrymmen i våra bostäder för allt det där som man inte vill ha i båten hela tiden, men det finns det i överflöd där vi har båten nu.

 

Det är kö i Stockholm också, i alla fall på centrala lägen. Men skärgården här är så enorm att det brukar gå att hitta platser rätt snabbt om man är OK med en bilresa. Och jag tänker, att man kan rätt snabbt räkna hem en dyrare plats med en billigare resa (en bil kostar ungefär 50-70 kr/mil när man räknar på totala kostnader såsom försäkring, service, värdeminskning, skatt osv). 


Trist med ryggen, hoppas den läker snart, eller du får den hjälp du behöver med den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vad långt ni verkar ha till båten! Jag bor en dryg km från hamnen, ganska bra om man vill kunna segla ett par dagar i veckan. Smidigt att kunna ta en promenad eller löptur för att titta till båten mellan gångerna också.

 

Jag har slipat min botten för att måla på med Trilux inför vårens säsong. Har bara läst gott om den färgen och den är ju tillåten både på här på västkusten och ostkusten. Kommer nog att ha i båten över nästa vinter och då känns det bra med Trilux. Räknar med att tvätta med borste från däck någon gång i månaden och dyka ett par gånger under sommaren.

 

Att vara utan bottenfärg här på västkusten är som jag förstått det mer eller mindre omöjligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker göra ett mera seriöst inlägg, får se hur det går...

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Havstulpaner är inga nymodigheter, dom har funnits sedan Bockstensmannen gick i lågstadiet och långt innan dess.

Problemet här är att det växer så in i helskotta snabbt att det enda alternativet om man är utan bottenfärg är att förvara båden på land eller iallafall upplyft ur vattnet.

Jag vet att det växer snabbt på västkusten, men hur snabbt är in i helskotta snabb?

Hur ofta skulle man behöva tvätta en båtbotten tror du?

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Man ser allt oftare båtar upplyfta i sådana där jättedyra liftar då är dom ju också skyddade från svallvågor och i viss mån även från hårda vindar. Dessa båtliftar kan man ju bara installera om man har en egen brygga.

Det är ju naturligtvis bra för de som kan anlägga en sådan. Troligen har man igen pengarna ganska snabbt, bl.a. beroende på att man inte behöver någon vinteruppläggningsplats.

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har fasta förtöjningarna hemmabryggan och på dess akterstolpar. Jag brukar vara noga med att hänga upp respektive lägga upp linorna på bryggan när jag lämnar platsen. Men det händer att någon lina ibland har blivit hängandes i vattnet på fredag eftermiddag, vid återkomsten på söndag eftermiddag är den full med organismer, mussellarver, sjöpungar, alger och då havstulpanens larver, detta i en marinad av lättflyktiga kolväten som dessvärre inte påverkar påväxten.

Delvis svar på tidigare fråga.

Hur hårt sitter dessa organismer?

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Dom fasta akterförtöjningarna i gästhamnarna som går från en bojsten upp till bryggan, bär ju med sig en imponerande artrikedom av alla möjliga organismer, trots att dessa under högsäsong tas upp ur vattnet varken dag.

 

Sedan har vi problem nummer två, havstulpanerna har en så fantastiskt god vidhäftningsförmåga att de mjuka borstarna i en båtbottentvätt inte förmår att avlägsna dem när de väl fått fäste.

Det stämmer att när havstulpanerna börjat "bygga bo" är det svårt att få loss (vi har faktiskt havstulpaner på ostkusten också).

Här på ostkusten har man ett par tre veckor på sig från det att havstulpanlarven settlar till dess det är svårt att få bort dem.

Hur lång tid ar detta på västkusten?

 

 

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

När min båt står på land räcker det inte med en piassavakvast för att skrubba bort säsongens havstulpanerna man får gå på med en skrapa eller vässad spackelspadar. Ok en sådan där roterande stålborste i borrmaskinen funkar, dessvärre är inga borrmaskiner vattentäta.

Samma på ostkusten, det gäller att hålla de små liven borta innan de "byggt bo".

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Idén med båtbottentvätt är ju bra, men den är inte färdigutvecklad, iallafall inte för Kattegatt och Skageracks kust. För att en sådan båtbottentvätt skall vara effektiv krävts det ju regelbunden tvätt, och jag tror att det krävs mer ofta än vad @raol tror, kanske inte varje dag, men två gånger i veckan, minst, särskilt under augusti-september.

Hur ofta man behöver tvätta beror ju på

  1. Hur svårt det är att borsta bort det som växer.
    Min gissning är att det här havstulpanerna som är det som är svårt att få bort.
    Hur lång tid har man på sig?
  2. Hur mycket som växer på en båtbotten över tid, tex. sjögräs.
    Hur lång tid ar man på sig innan båtbotten har för mycket beväxning?

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan problem tre, nu kanske jag är dåligt uppdaterad på dessa båtbottentvättar, men de få, två stycken, jag sett har inte varit speciellt flexibla, dom kunde inte tvätta medelstora och större segelbåtar, en 26 fots snipa som tvättades när jag var åskådare fick dras fram och tillbaka flera gånger, ändå var den inte ren. Tvättanläggningen föreföll mest vara lämpade för mindre båtar.

Sedan kostade det ju en slant också, där jag var åskådare hade man ett klippkort.

Min klubb har en tvätt som många och allt flera uppskattar. Det gjordes en undersökning ett par säsonger efter att tvätten installerats med följande resulat. 

95 % tycker att det är bra att klubben har en egen båtbottentvätt.

87 % skulle välja att fortsätta bottentvätta istället för att måla om det blev tillåtet att bottenmåla.

62 % av motorbåtsägarna tycker att resultatet är bra eller mkt bra, 15 % ganska dåligt eller dåligt. 53 % segelbåtsägarna tycker att resultatet är bra eller mkt bra, 14 % ganska dåligt eller dåligt.

 

Tvätten funkar för båtar med följande maxmått:

  • längd 14 m
  • bredd 4,5 m
  • djup 2,4 m
  • bredd propeller/bulb c:a 45 cm (17,5")

Man kör in båten och lägger fast och sedan kör man borstarna fram och tillbaks under botten en gång.

 

Tid i tvätten sammanlagt ca. 15 minuter.

Så här går det till...

https://driveinboatwash.com/sv/utforska-maskiner/

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Den dagen det finns en fungerande och effektiv båttvätt i hemmahamnen, som inte kräver hutlösa priser kan även jag tänka mig att köra båten igenom en sådan, den kanske kan kombineras med en sugtömningspump så att man kan göra två flugor på smällen samtidigt.

 Men jag kommer inta att sluta måla båten för det!

Håller absolut med, det måste vara prisvärt och någorlunda bekvämt.

För oss kostar det 500:- kronor per år att hålla botten ren och det är inte så obekvämt även om vi har två extra timmars segling de gånger vi ska tvätta.  Det är ju inte som att sitta inspärrad i ett mörkt rum, man får ju segla et par timmar extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag försöker göra ett mera seriöst inlägg, får se hur det går...

 

Jag vet att det växer snabbt på västkusten, men hur snabbt är in i helskotta snabb?

Hur ofta skulle man behöva tvätta en båtbotten tror du?

 

Det är ju naturligtvis bra för de som kan anlägga en sådan. Troligen har man igen pengarna ganska snabbt, bl.a. beroende på att man inte behöver någon vinteruppläggningsplats.

 

Delvis svar på tidigare fråga.

Hur hårt sitter dessa organismer?

 

Det stämmer att när havstulpanerna börjat "bygga bo" är det svårt att få loss (vi har faktiskt havstulpaner på ostkusten också).

Här på ostkusten har man ett par tre veckor på sig från det att havstulpanlarven settlar till dess det är svårt att få bort dem.

Hur lång tid ar detta på västkusten?

 

 

 

Samma på ostkusten, det gäller att hålla de små liven borta innan de "byggt bo".

 

Hur ofta man behöver tvätta beror ju på

  1. Hur svårt det är att borsta bort det som växer.
    Min gissning är att det här havstulpanerna som är det som är svårt att få bort.
    Hur lång tid har man på sig?
  2. Hur mycket som växer på en båtbotten över tid, tex. sjögräs.
    Hur lång tid ar man på sig innan båtbotten har för mycket beväxning?

 

Min klubb har en tvätt som många och allt flera uppskattar. Det gjordes en undersökning ett par säsonger efter att tvätten installerats med följande resulat. 

95 % tycker att det är bra att klubben har en egen båtbottentvätt.

87 % skulle välja att fortsätta bottentvätta istället för att måla om det blev tillåtet att bottenmåla.

62 % av motorbåtsägarna tycker att resultatet är bra eller mkt bra, 15 % ganska dåligt eller dåligt. 53 % segelbåtsägarna tycker att resultatet är bra eller mkt bra, 14 % ganska dåligt eller dåligt.

 

Tvätten funkar för båtar med följande maxmått:

  • längd 14 m
  • bredd 4,5 m
  • djup 2,4 m
  • bredd propeller/bulb c:a 45 cm (17,5")

Man kör in båten och lägger fast och sedan kör man borstarna fram och tillbaks under botten en gång.

 

Tid i tvätten sammanlagt ca. 15 minuter.

Så här går det till...

https://driveinboatwash.com/sv/utforska-maskiner/

 

Håller absolut med, det måste vara prisvärt och någorlunda bekvämt.

För oss kostar det 500:- kronor per år att hålla botten ren och det är inte så obekvämt även om vi har två extra timmars segling de gånger vi ska tvätta.  Det är ju inte som att sitta inspärrad i ett mörkt rum, man får ju segla et par timmar extra.

Jag tar ju sällan, eller helst aldrig upp båten under säsongen, men jag gör ibland ”cyklopinspetioner” med en skrapa i ena handen. Att svara på hur snabbt dessa gynnare växer är ju omöjligt, då det är en och annan parameter som varierar, dels salthalt, vattentemp, näring i vattnet, solljus, olika platser utmed kusten. Man jag har en gång varit delaktig i att bogsera och förtöja en nybyggd flytbrygga till en hamn på Tjörn, den bryggan var ordentligt bevuxen på 14 dagar och detta var i månadsskiftet maj-juni. Det brukar växa och snabbare senare  på säsongen.

 

Den så kallade ”västkusten” är ju rätt lång, från Trelleborg (eller iallafall från Kullens fyr) till Svinesund, Kattegatt och Skageracks kust, med olika förhållanden i olika biotoper, så det går ju inta att svara generellt hur snabbt det växer utmed denna kust.

 

Linorna som hängt ned i vattnet över en helg blir väldigt slemmiga, små sjöpungar och blåmusslans larver sådana man kan se, även om dom är små.. och känna, sedan en del oidentifierade mjuka saker. Men det beror ju på var och när detta sker.

 

Musselodlingar består ju bara i ett sänke, en lina och ett stort flöte. Efter 18 månader kan musslorna skördas i Bohuslän. Bara efter en säsong har jag små men ätbara musslor mellan drevet och skölden. Nu skulle jag inte vilja äta just dessa, men ändå.

 

Om jag nu utgår från min båt så kommer inte en båtbottentvätt år att skrubba rent runt drevet. De fåtaliga tvättanläggningarna jag sett kunde inte hantera segelbåtar, men det finns väl då andra typer där de roterande borstarna kan vinklas på många olika sätt för att passa såväl planande båtar såsom segelbåtar med fenköl eller lång köl. Och det måste nog vara rätt så styva borst i borstarna för att verkligen kunna skrubba bort det som fastnat.

 

Som det ser ut nu blir det lyft och spolning med en potent högtryckstvätt, där spolvattnet tas omhand och behandlas som förorenat, dekontaminarat avfallsvatten. Det får inte släppas ut i avloppsnätet eller i dagvattennätet.

 

Sjögräs har jag aldrig sett på båten, däremot långa grönalger, dessa lossnar lätt, oftast ser man dessa på den sidan av båten sådär solljuset kommit åt, och på dom båtarna som sällan eller aldrig är ute. På snabba motorbåtar lossar nog dessa snabbt. 
 

Jag kan inte svara på hur snabbt havstulpanerna etablerar sig så att det blir svåra att få loss, men jag har ju skapat bort sådana minst tre gånger på samma yta sent på säsongen då det fortfarande är någorlunda badtemperatur i vattnet. Havstulpaner kan växa på fria ytor där de bildar kolonier, men de trivs även i skrymslen och vrår. Och dom gillar väl antagligen att rotera snabbt då som kan sätta sig på propellern. Musslorna söker sig till mer skyddade ställen.

 

Det är väl svårt att svara på när båtbotten har för mycket beväxning, men jag har ju observerat att viss båtarbottnar är helt täckta med tulpaner när båten lyfts, och det är då båtar som mest ligger stilla. Sedan vet man ju inte vilken bottenfärg som används. Men jag har ju berättat om min svåger vars halvplanande Westdjordsnipa maxade 5 knop, mot normalt 11 knop, propellern var helt täck av havstulpaner redan i juni. 
 

Båtbottentvättar är nog bra om de utvecklas mer, men jag tror nog mer på miljövänliga bottenfärger som på något sätt lurar de olika organismerna att inte sätta sig just på min botten. Silikon One är ju en sådan.

 

Men det är ju en allmän känd och offentlig (ofantlig) hemlighet att de allra flesta målar med diverse olika fartygsfärger. Det finns alltid någon i bekantskapskretsen eller på samma brygga som kan skaffa fram några liter eller mer. Oftast blandar man upp denna färgen med tillåten färg mer tillfredställande resultat. Det sägs att sådan färg säljs över disk i såväl Danmark som i Norge. Och att en färgbutik i stad nära Svinesund säljer giftig bottenfärg i burkar märkta med etiketter för Demidekks fasadlasyr. Jag har inte undersökt det, då jag inte behöver åka så långt.


Det bekräftas ju av kranskötaren, tillika bottenspolaren, som säger att de nyaste båtarna har den största beväxningen. Äldre båtar har olika skikt med diverse mer eller mindre, oftast mindre godkända färger.

 

Båtbottentvättarna skrubbar ju botten på båtarna när dessa ligger i vattnet, om det nu skulle vara rätt och riktigt skulle detta ske i en med slussportar tillsluten kammare eller bassäng, rester från blödande eller självpolerande färger skall ju tas omhand, eller är det så att man inte får lov att använda båtbottentvätten om båten är målad med annat än lackfärg?

 

Den giftiga färgen får ju inhandlas av yrkesfolk, fiskare och andra med med firmor och arbetsbåtar över en vikas storlek, någon annan får skriva mer om det då jag inte är uppdaterad.

 

Jodå, jag har haft fartygsfärg med både tenn och kopparföreningar i, även då växte det havstulpaner, men inte lika mycket. Numera när jag skrapat samma yta x 3 på en säsong hoppas jag att ni förstår att jag (nästan) bara målat med godkänd färg, ok jag hade en slatt kvar i en omärkt burk, minns inte vad det var, men den fick späs ut med en hel del lösningsmedel för att öht bli viskös, den var alltså ”väldigt tixotrop”,  några deciliter var det som jag blandade i biltemafärgen förra våren, men vad 17, havstulpaner hade jag iallafall.


Efter den första frostnatten med båten på land går det att skrapa bort havstulpanerna väldigt lätt.

 

Båtklubbar med kollektivt ansvarstagande är rätt sällsynta här i väst, det finns väl en och annan. Men kommunalt ägda hamnar är nog det vanligaste, där det finns liten möjlighet för den enskilde båtägaren att påverka. Sedan finns det mindre privata hamnar med höga insatser, liksom hamnar som drivs av en lokal fiskeriförening, och där sätter man ju yrkesfiskarna främst medan man fyller på med fritidsbåtar åt framförallt närboende och i mist tre generationer infödda, fastlandsboende tjåttar kommer i tredje eller fjärde hand.

 

Sedan är ju konservatismen här omfattande, mest på Klädesholmens där det finns några fabriker som konserverar!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kombinerar försiktig bottenmålning, en halv 0.75 burk färg och scrubbis i väntan på att göteborgsföretaget I-tech ska sälja sin produkt till något färgföretag riktat mot fritidsbåtar gör inblandning i färgen. Det fungerar som klipulver för tulpaner och får dem att simma vidare. Biologiskt, inte giftigt, inga metaller. Fick tipset här på MG och köpte en bunt aktier, bra affär!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-15 vid 18:59 skrev Mackey:

Äh!

Strunta i bottenfärg!

Nä, jag kollar i listan jag bifogade och köper en färg med mycket kopparoxid och hoppas att det i kombination med flitig användning av båten ska ge så lite påväxt som möjligt.

Sen bättrar jag på där det behövs varje år istället för att måla hela botten, utom vattenlinjen som målas varje år. Det funkar där jag bor och passar mig :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

20 timmar sedan skrev trewq:

Kombinerar försiktig bottenmålning, en halv 0.75 burk färg och scrubbis i väntan på att göteborgsföretaget I-tech ska sälja sin produkt till något färgföretag riktat mot fritidsbåtar gör inblandning i färgen. Det fungerar som klipulver för tulpaner och får dem att simma vidare. Biologiskt, inte giftigt, inga metaller. Fick tipset här på MG och köpte en bunt aktier, bra affär!

 

Finns det någon färg med "klipulver" i ännu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Mackey:

 

 

Finns det någon färg med "klipulver" i ännu?

 

Hittade faktiskt ett flertal på deras hemsida. Tror det var Jotun eller nåt som gör dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...