Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
newwave

Skillnad ny - gammal utombordare

Rekommendera Poster

Vad är det för skillnad mellan ny och en 10 år gammal fyrtaktare (6 hk)?

 

Varför har dessa  otiter fortfarande förgasare är en annan fundering?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev newwave:

Vad är det för skillnad mellan ny och en 10 år gammal fyrtaktare (6 hk)?

 

Varför har dessa  otiter fortfarande förgasare är en annan fundering?

 

 

-Vad är det för skillnad på en struts?

-????
- Båda benen är lika långa, särskilt det högra.

 

Förvisso kommer det väl nya uppfinningar, landvinningar, grejer som på något sätt gör produkten lite bättre. Numera vinnlägger sig motortillverkarna med att meddela noggrant att man miljömässigt förbättrat sin produkt på många punkter.

Men det gäller ju att hela tiden sälja nya motorer, verksamheten måste ju hållas igång.

Mammon skall ju hyllas, varje år har man uppfunnit en världssensation, den måste du köpa! Det är så det kapitalistiska konsumtionssamhället förväntas att fungera.

 

Förgasare är ju ett gammalt och väl beprövat koncept, genom att fortsätta med förknasarna, sparar man ju in på dyra utvecklingskostnader för svindyra digitala insprutningssystem, vilka kanske inte ger lika stor ekonomisk vinst som det gamla välbeprövade förknasarna. Men visst, man kan ju undra, frågan är helt relevant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

-Vad är det för skillnad på en struts?

-????
- Båda benen är lika långa, särskilt det högra.

- Vad är det för likhet mellan en giraff?

- ????

- Den kan varken cykla.

 

Jo, den här typen av skämt var vanliga när vi var unga  😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ABC:

- Vad är det för likhet mellan en giraff?

- ????

- Den kan varken cykla.

 

Jo, den här typen av skämt var vanliga när vi var unga  😇

Strutsar och giraffer till trots, det jag menar att det är ju inte så himla stor skillnad på äldre och nyare motorer, jo förstås en sak, priset.

Det är ju inte ovanligt att man adderar någon ny teknisk grej, inte sällan elektronisk, och marknadsför maskinen som en helt ny modellserie, men den har ändå samma motorblock och en massa annat gemensamt med föregående modellserier.

Det är litet konserverad gröt över det hela, kom och köp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen att betala för en ny motor är ju främst att den förväntas ha fler problemfria drifttimmar framför sig. Tekniken utvecklas, men på vissa produkter är det egentligen inte konstigt att äldre lösningar används.

 

Insprutning är inte snålare än förgasare om denna är inställd för varje specifikt driftfall. Nu är det ju såklart just där skillnaden ligger. Insprutningen flexibel och mer exakt och snålare på framför allt lågvarv. På hög last är det inte ens någon större skillnad mellan 2 och 4t om förutsättningarna är goda. I och med att en 6 hk utombordare drar så pass lite på lågvarv, är vinsterna med insprutning försumbara.

 

Det är inte alltid så enkelt att tillverkarna ska tjäna mer pengar, utan i vissa fall (kan såklart inte lova att detta är ett sådant) handlar det om att en produkt inte nödvändigtvis blir bättre om man krånglar till det.

Tillverkarna måste såklart tjäna pengar, men många vill göra det genom att erbjuda bra produkter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att en nyare motor borde ha blivit betydligt lättare genom att man tar ut mer effekt och kan få så vis minska vikten men det verkar inte vara så. Förgasare har väll alltid strulat med gammal bensin som får stå en längre och skapar belägning etc. Vore skönt att slippa kan jag känna.

 

men om det inte skett såp mycket teknikutveckling så förklarar väll varför en begagnad motor nästan kostar lika mycket som en ny.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev newwave:

 

 

men om det inte skett såp mycket teknikutveckling så förklarar väll varför en begagnad motor nästan kostar lika mycket som en ny.

Vi konsumenter skall ju även betala tillverkarnas alla utgifter, utvecklingskostnader, marknadsföring, återförsäljarnät, miljöcertificering med mera med ännu mera. Det gäller ju inte bara utombordsmotorer, utan i stort sett allting vi köper och konsumerar. Inte konstigt att det kostar en massa (onödiga) pengar. 

När det då gäller utombordare dyker det ju med jämna mellanrum upp budgetalternativ, motorer som är misstänkt lika, eller identiska med etablerade märken, det är bara färg och dekor som skiljer dem åt. Nu vet jag inte hur det där fungerar i verkligheten, huruvida Selva, Mariner med fler bedriver licenstillverkning eller om det är piratkopior eller någonting annat.

Kanske vissa av kloner är producerade av underbetalda, underåriga under vidriga arbets- och miljöförhållanden av slavarbetare i någon ökänd folkdiktatur?

 

Johnson/Evinrude upplevde jag lätt konstigt, utan att veta hur det ligger till tyckte jag det var konstigt att en motortillverkare marknadsförde likadana motorer under olika namn på samma marknad... 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev newwave:

men om det inte skett såp mycket teknikutveckling så förklarar väll varför en begagnad motor nästan kostar lika mycket som en ny.

Kostar en 10 år gammal motor "nästan" lika mycket som en ny??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora vinsten med insprutningsmotorer är att man kan strypa bränsletillförseln helt då motorn ändå dras runt vid motorbromsning. Det sparar bensin. Eftersom motorbroms är ovanligt i båtsammanhang så är insprutningsteknik i båtar förmodligen onödigt kostsamt och komplicerat. Gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu vet jag inte hur det där fungerar i verkligheten, huruvida Selva, Mariner med fler bedriver licenstillverkning eller om det är piratkopior eller någonting annat.

Med risk att komma lite OT. 
Selva vet jag lite om då jag köpte en sån för några år sedan. 
Selva köper in det mesta i motorn från Yamaha och tror dessa är monterade när de kommer till Sela-fabriken. 
Så gott som alla delar i motorn är märkta Yamaha och där funkar naturligtvis Yamma-grejerna som reservdelar. Selva själva utvecklar en del av elektroniken i vissa motorer och, på någon mindre motor, sätter de en elstart som inte finns/fanns på motsvarande Yammor. 
Auktoriserade Yamaha-service ställen vägrar, trots likheterna, att ta i Selvorna. Antar det har med att de inte har diagnos-program som funkar fullt ut. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev peterseglare:

Den stora vinsten med insprutningsmotorer är att man kan strypa bränsletillförseln helt då motorn ändå dras runt vid motorbromsning. Det sparar bensin. Eftersom motorbroms är ovanligt i båtsammanhang så är insprutningsteknik i båtar förmodligen onödigt kostsamt och komplicerat. Gissar jag.

Nja, det finns några fördelar till så som att bränslemängden ständigt regleras i förhållande till omgivningstemperatur och belastning och finns lambdasensor regleras även bränslet efter förbränningen. Sen finns det ju varianter på insprutningssystem men vilka som används till just utombordare kan jag inte svara på men som i bilvärlden använder väl ofta budgetfabrikaten äldre, enklare system och de större tillverkarna kanske mer avancerade? I varje fall på starkare motorer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev newwave:

 Förgasare har väll alltid strulat med gammal bensin som får stå en längre och skapar belägning etc. Vore skönt att slippa kan jag känna.

 

Det är ju inte så kul om injektorerna sätter igen heller.🤔

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:
Auktoriserade Yamaha-service ställen vägrar, trots likheterna, att ta i Selvorna. Antar det har med att de inte har diagnos-program som funkar fullt ut. 

Kan det också vara så att dom inte kan bryta det första av de tio budorden?

”Du skall icke sälja eller serva andra fabrikat än det du skrivit kontrakt med.”??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kan det också vara så att dom inte kan bryta det första av de tio budorden?

”Du skall icke sälja eller serva andra fabrikat än det du skrivit kontrakt med.”??

Jag trodde det första var "Du skall inga andra fabrikat hava jämte mig", fast det kanske är samma när jag tänker efter ..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag trodde det första var "Du skall inga andra fabrikat hava jämte mig", fast det kanske är samma när jag tänker efter ..?

Ja, det var väl den ursprungliga formuleringen, den som Moses tog emot ombord på sin vassbåt,  den som hade en Tohatsu på akterspegeln.

 

På Mercurys huvudkontor bekymrade man sig över att försäljningen sjunk. Då kom man på den briljanta idén att starta ett nytt motormärke som både skulle konkurrera och komplettera det befintliga. Det låter nästan lika tokigt som när Obelix lurades in att storsatsa inom bautastenstillberkningen, vilket på sikt fick den romerska ekonomin att kollapsa i en inflation.

Dock lyckades Mercury/Mariner betydligt bättre.

 

Då jag ville veta mer hur förhållandet mellan Mercury och Yamaha blev till Mariner och Tohatsu hittade jag då den sidan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Zwen:

Det är ju inte så kul om injektorerna sätter igen heller.🤔

Har faktiskt aldrig varit med om det på en bensinare, men det kan säkert förekomma om man slarvar med filter?

Å andra sidan så hinner man väl renovera några förgasare innan insprutarna ger sig så det är det sista jag skulle oroa mig för på en motor med insprutning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en 4t utombordare sitter i många fall gammal hedlig teknik utan syresensorer och annat avancerat. De jobbar ofta bara med en spjällägesgivare och tempsensor. Resten är en guestimate av motorn med några enkla tabeller. Duger relativt bra under förutsättningarna som råder.

 

En förgasare har fördelen att den är billig och enkel, vilket spar pengar hela vägen mellan tillverkning och skrotning. Reparationer blir även de billigare. 

 

På bilsidan är det mycket häftigare grejer, med DI, sensorer, ett flertal bränsle och tändkurvor som blandas löpande och skapar helt andra förutsättningar. Lägg sen på enkel eller dubbel överladdning och kanske hybriddrift. Det är ju en mycket mer varierad drift vi pratar om som dessutom är extremt utsläppsregelerad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

På bilsidan är det mycket häftigare grejer, med DI, sensorer, ett flertal bränsle och tändkurvor som blandas löpande och skapar helt andra förutsättningar. Lägg sen på enkel eller dubbel överladdning och kanske hybriddrift.

Och då kommer vi osökt in på budordet...   Du skall inga andra bilar hava framför Dig

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

På Mercurys huvudkontor bekymrade man sig över att försäljningen sjunk. Då kom man på den briljanta idén att starta ett nytt motormärke som både skulle konkurrera och komplettera det befintliga.

Samma sak har Electrolux gjort, 8 av 10 olika kylskåpsmärken i en butik sades en tid vara Electroluxägt.

Några Electroluxbolag,  Elektro-Helios, Zanussi, AEG och Volta.

Husqvarna ägdes tidigare, men har sålts.

 

För att anknyta till ämnet någorlunda så köpte Electrolux AB både Archimedes och Penta under andra världskriget och sålde båda fabrikaten genom olika försäljningskanaler.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Mackey:

Samma sak har Electrolux gjort, 8 av 10 olika kylskåpsmärken i en butik sades en tid vara Electroluxägt.

Några Electroluxbolag,  Elektro-Helios, Zanussi, AEG och Volta.

Husqvarna ägdes tidigare, men har sålts.

 

För att anknyta till ämnet någorlunda så köpte Electrolux AB både Archimedes och Penta under andra världskriget och sålde båda fabrikaten genom olika försäljningskanaler.

Just rotat i just detta med vitvaror man kan handla exakt samma föremål men till ett pris på 4259:-  eller lägg till och betala 6995:- och då få med svensk text istället för eng och med Husqvarnas 5 års garanti.  

tr.jpg

Redigerad av Eile
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

tr.jpg

Finn fem fel......

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog inte någon skillnad att tala om. 

Förgasare är billigt, lättservat och okomplicerat. Och behöver ingen ström!

Små motorer brukar man inte ha batterier till.

 

Visst det finns mekanisk insprutning, kugelfisher är ett exempel men den är inte billig eller okomplicerad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

Just rotat i just detta med vitvaror man kan handla exakt samma föremål men till ett pris på 4259:-  eller lägg till och betala 6995:- och då få med svensk text istället för eng och med Husqvarnas 5 års garanti.  

tr.jpg

De borde skämmas! 👿

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eile:

Just rotat i just detta med vitvaror man kan handla exakt samma föremål men till ett pris på 4259:-  eller lägg till och betala 6995:- och då få med svensk text istället för eng och med Husqvarnas 5 års garanti.  

tr.jpg

Är dom fyrtaktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men den som är ny är inte bättre än en som är 10 år....

Dessa apparater tycker jag är typexempel på att vissa grejer var bättre förr. Dock ska man nog helst gå tillbaka mer än 10 år.

Men då kommer väl detta om energiförbrukning på tal förstås...🤔

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lie mer off topic: Roligaste ex på vitvaror är när det dyr "fin märket" plötsligt bland sina produktbilderna har en bild den billigare europa versionen.

Roat mig nu när coronan går ur kroppen att googla runt lite innan köp och det är en djungel, mycket är hos återförsäljare angivet på ett sätt och sen hos generalagent på ett annat tex ett känt gammalt svenskt märke vars nya modell just nu annonseras hos återförsäljarna med totaleffekt på 900watt för att troligen få säljas inom eu men uppgiven som 2300watt totaleffekt hos generalagenten dvs 9 amp istället för 3,9.   Dessa nya eu regler är vansinniga, i somras skulle köpa däck till bilen och rätt storlek får inte säljas inom eu för att de har för högt decibeltal / hastighet som troligen är skyhögt mot vad man får köra på våra svenska vägar.  Så vad gör fabrikören jo de märker ner däcken till max K och kallar dem PRO endast i yrkesmässigt bruk. Vill man köpa finmönstrade för gatbruk går de i inte alls att köpa eftersom de inte kunnat försvara någon drastisk ned märkning och för professionellt användning jordbruk mm  . Så för att få rätt storlek blir det monster mönster som slits onödigt fort på shopping bilen  istället för mer miljövänliga finmönstrade  AT däck . 

DSC02346.JPG

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Eile:

Så för att få rätt storlek blir det monster mönster som slits onödigt fort på shopping bilen  istället för mer miljövänliga finmönstrade  AT däck . 

DSC02346.JPG

Nu ser ju inte bilen så miljövänlig ut i övrigt... 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Nu ser ju inte bilen så miljövänlig ut i övrigt... 😉

Den går billigare än vad man kan tro så därför rullar den som till och från bil under sommaren.  

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasare på en någorlunda miljömässigt OK  4-taktare är inget att ha, om man inte vårdar dem som spädbarn. Sådana motorer har supertunna kanaler för bensin i förgasaren för att kunna bland groggen precis rätt vid olika gaspådrag.och om man missar instruktionsbokens föreskrift att tömma förgasaren (eller värre - förgasarna) så avdunstar bensinen till nån hartsgegga, sätter igen dessa kanaler och motorn funkar sen inte OK.
Jag hade en sådan motor, en trecylindrig Honda med tre förgasare, köpt begagnad. Vid startprovet på land med choke startade och gick den , men man kör den ju inte utan choke då eller med gaspådrag. Till sist fick jag lämna in den tll en firma som tog isär förgasarna och körde delarna i sin ultraljudstvätt, varefter de mödosamt fick justera in de tre så den gick jämnt från tomgång och uppåt. (I övrigt var det en fin motor).
Har även haft en 2hk Honda fyrtakt, där förgasaren kloggade ihop några gånger, men där var det bara en enda förgasare att dissekera och rengöra kanalerna i.
Insprutningssystem har i princip inga inställningar som nöts, och eventuell bensinharts lär hamna i insprutarna om ens där, för deras öppningsmekanism kan troligen nöta bort detta. Andra fel kan inträffa men modernare sådana system brukar kunna visa vad problemet är via felkoder.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker förgasare är ett utmärkt val på en liten båtmotor. Ingen elektronik som kan krångla, inget batteri och om det krånglar kan de flesta med lite teknisk kunskap fixa felet.

Insprutning som krånglar är inte lika roligt, visst kan de flesta kolla att kablage är helt och att det finns ström men att kolla givare och insprutare är inte lika roligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...