Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej alla erfarna seglare! 
Jag och min sambo har i höstas köpt en Granada 31. Det är en danskt byggd 31ft båt som jag hittar väldigt lite information om. 
Vi har som vision att ta oss ner till medelhavet i nästa höst. Inte särskilt långa seglingsben då vi vill hinna se saker på vägen ner. (rutten är inte bestämd än). Vi har tänkt oss ca 2 eller 3 dagar till sjöss om "max".
Jag hör från en viss när och kär att det krävs otroligt mycket erfarenhet och jag och min sambo är långt ifrån att kunna segla ner till medelhavet. Det kan självklart inte ni avgöra men mitt dilemma är att vår när och kär då utryckt att om vi åker på denna segling kommer vi med största sannolikhet inte komma hem i annat än en kista. (om ens det) 

Min kille arbetar som skeppare och har en klass 6a. Jag har en klass 8a. Jag har seglar sen jag va 6 år gammal och har arbetat på T/S Älva under 6 månader. Jag har även seglat upp den båten från kanarieöarna till Stockholm när Corona kom. Min kille har även han seglat mycket men inte riktigt lika mycket som jag. (Förstår att storbåtsseglingen inte är samma sak som fritidsbåtssegling) 

Nackdelen är att vi inte har så mycket erfarenhet med Granadan. Vi hade en sveakryssare hela förra sommaren som vi va ute med i flera veckor.  Vi har även hela våren och sommaren med Granadan innan ev. avfärd. 

 

Granadan är från 1982 och har då ingen CE märkning. Det hade underlättat mitt liv ofattbart mycket.

Mina frågor till er är då:
- Granada 31, skulle ni säga att hon är duglig för att ta sig ner till medelhavet? (vi har inte tänkt att segla ÖVER Biscaya, utan följa kusten såklart)

- (svårt fråga) Tror ni att vi är lämpliga för att ta oss ner till medelhavet?

- Finns det någon föregångare till CE eller EG märkning?

Tack på förhand! 
Fair winds

Besättning på Oriens

Emmy och Gustav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore märkligt om man inte kunde ta sig med segelbåt till Medelhavet med lite segelvana och sunt förnuft. Vad skulle vara så oöverstigligt svårt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se varför inte ni skulle klara av att segla ner till medelhavet.

Formell kompetens har ni ju så det räcker och blir över.

Med så korta "ben" som två till tre dagar borde ni med lite planering inte ens behöva råka ut för dåligt väder.

 

Nu är jag kanske ute på djupt vatten men att ha en båt som inte innefattas av regelverk som CE borde väl snarare vara en fördel

Redigerad av StyrmanKarlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev FIATX19:

Vore märkligt om man inte kunde ta sig med segelbåt till Medelhavet med lite segelvana och sunt förnuft. Vad skulle vara så oöverstigligt svårt?

Han tog upp en mängd saker och jag minns knappt hälften men några var t.ex att vi skulle förlisa i en storm och Att vi inte har nog med erfarenhet av just denna båt.(eller erfarenhet alls för den delen) Att inte vet riktigt hur båten beter sig i vågor från olika vinklar och när man ska reva. Vi kommer spendera hela våren och sommaren på denna båten innan vi seglar söder ut. Det var dock för kort tid enligt honom. Vet inte vad ni säger? Även är det en sak som är svår att avgör på distans och det förstår jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Nu är jag kanske ute på djupt vatten men att ha en båt som inte innefattas av regelverk som CE borde väl snarare vara en fördel

Fördel o fördel... Det är i alla fall inte per automatik en nackdel..😁

 

Betänk att väldigt många bra skandinavienbyggda båtar seglade betydligt längre än så innan vi ens  var med i EU. Vega, Allegro, Amigo, Bianca, Hallberg-Rassy, Najad, Linjett, Ballad... bara att rada upp.

Vi kom inte med i EU förrän ´95 och började inte CE:a oss förrän efter detta.
Nu är jag så gammal att jag hann med en hel del arbetsår inom en stor koncern innan detta inträde och vi kunde t.o.m. importera och exportera alla möjliga maskiner, manicker o tjänster av bra kvalisort till alla möjliga olika länder. Något som många idag anser skulle vara en ren utopi.

 

Ursäkta lite urspårning från Griniga Gubben, men glöm detta med CE. Kolla igenom båten noga istället så att allt väsentligt är som det ska och om ni är osäkra anlita en besiktningsman, men ta referenser på honom först. Att alla som kallar sig besiktningsmän är dugliga sådana är ungefär lika säkert som att allt som det klistras ett CE-märke på är av nöjaktigt utförande.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag har svårt att se varför inte ni skulle klara av att segla ner till medelhavet.

Formell kompetens har ni ju så det räcker och blir över.

Med så korta "ben" som två till tre dagar borde ni med lite planering inte ens behöva råka ut för dåligt väder.

 

Nu är jag kanske ute på djupt vatten men att ha en båt som inte innefattas av regelverk som CE borde väl snarare vara en fördel

Självklart hjälper inget papper med behörigheter en om man hamnar i sjönöd men det visa ändå på (som du säger) en formell kompetens och ett intresse för havs och sjölivet. 
Ang vädret så vill jag minnas att väderrapporterna för medelhavet var ganska korrekt i många fall. Jag tycker inte jag minns så många klassiska oförutsägbara Cumulonimbus moln, Vad har ni för uppfattning? Finns det några vädermässiga aspekter att inte ta nerfarten på hösten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Zwen:

Fördel o fördel... Det är i alla fall inte per automatik en nackdel..😁

 

 

Haha jag tycker ”griniga gubben” lyfter väldigt kloka saker! Detdär med besiktningsperson va ju kanske inte en så dum idé! Då jag och min sambo renoverat sveakryssaren från extremt dåligt skick så har vi lite lite koll på vad som är viktigt att kolla på (skrov, däck, stag, köl). Men att få ett par professionella ögon på det hade kanske varit klokt! Om inte annat lugnat min när och kär. Har du någon besiktningsperson att rekommendera? 

Redigerad av Sailingoriens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seawolf:

Kolla upp olika hamnars hamnavgifter runt Biscaya, Portugal, Spanien 

Jättebra input. Vi ska införskaffa ett ordentligt ankare och kätting för att förhoppningsvis kunna ligga det meste på svaj. Vi ska bygga en targabåge för extra solpaneler för att vara helg självförsörjande vad gäller elen för att göra detta möjligt ☺️ Bra länk! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Lasse-L:

Planerings kort för Medelhavet kan du hämta här.

Sparas som "bild", stora filer.

Superbra! 😍 tack snälla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasse-L:

Planerings kort för Medelhavet kan du hämta här.

Sparas som "bild", stora filer.

http://highsea.cz/map.htm

medelhavet.jpg

medelhavet2.jpg

Det var en ganska skojig karta.... Jag fick titta en bra stund innan jag fattade vad jag såg😁😁

Hittade ganska snabbt Iberiska halvön och "nedre Italien" och då blev det liksom kortis i pallet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Zwen:

Det var en ganska skojig karta.... Jag fick titta en bra stund innan jag fattade vad jag såg😁😁

Hittade ganska snabbt Iberiska halvön och "nedre Italien" och då blev det liksom kortis i pallet...

 

 

medelhavet.jpg

 

Det är tvenne bilder som blev travade på varandra

.http://lasselundell.se/medelhav.html

 

medelhavet2.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va kul! Jag blir så där lite lagom avis!

 

Jag har inte så mycket att komma med gällande Granada 31 men tänkte resonera lite kring själva seglingen ni planerar.

 

Jag förstår att din "när & kär" är orolig. Men den oron baserar sig troligtvis på kärlek och okunskap. Som ju oro i många fall gör. I ert fall är den nivå av oro ni mött inte i paritet med riskerna.

 

Så här resonerar jag.

Den typen av långsegling ni planerar skiljer sig inte vansinnigt mycket från hur man seglar här hemma. Man är egentligen bara ute längre och är längre från tryggheten som finns i det invanda.

Givetvis är det okända vatten men det är ändå kustära segling.

Varje nytt ställe man kommer till erbjuder nya "svårigheter" men mest möjligheter, precis som hemma. Ni kommer hela tiden att röra er i områden som andra har som sina hemmavatten. Det som är borta för er är hemma för andra. Vad jag försöker säga är att den typen av segling ni planerar inte är så mycket att oroa sig för.

En sak som vi inte har, men ni får, är tidvatten men det har ni ju båda utbildning och erfarenhet av.

 

I er tänkta segling ligger den egentliga svårigheten i att hålla sig uppdaterad om lagar och regler när man kommer till nya länder. Det är ju heller inte speciellt svårt.

 

Kanalintyg kan vara en grej för er att ta, ifall ni ändrar era planer på vägen och vill puttra för motor en bit. Det kan bitvis vara fantastiskt fint. (Har iofs bara gått kanaler i norra Tyskland och i Nederländerna, men jag tyckte att det var väldigt fint). Se även till att ha en vhf med atis.

För in era skepparintyg i den blå boken. Jag har föregångaren till klass 8 och för att kunna få in den behörigheten i blå boken måste jag även skicka med ett intyg på båthantering. Det samma gäller för klass 8. 6:an är jag lite osäker på men den har väl krav på sjötid..det kanske räcker? Kolla med NFB. Kryssarklubben och andra har i alla fall kurser som kompletterar.

 

Jag har seglat en del på SS Thor Heyerdahl och det skiljer massor i hur båten rör sig och båthanteringen är en helt annan femma, om man säger så...

 

Den lilla båten har inte det stora skeppets lugna stabila gång där man kan röra sig någorlunda obehindrat oavsett väder (nåja, om man generaliserar lite).

Nu har jag iofs inte seglat storbåt i mer än lite kraftigare kuling men den sjö som var då (atlantsjö) upplever man väldigt annorlunda och mer utsatt i en liten båt. Å andra sidan blir upplevelsen mer intensiv i en liten båt och det är ju positivt det också.

Att röra sig, laga mat, pinka, sova osv blir väldigt mycket meckigare på den lilla båten.

 

Däremot är allt som gäller båthantering lättare på en liten båt. Det går att genomföra tagna beslut på ett ögonblick i jämförelse. Dock behöver man tänka lite före gällande revning osv i småbåtar. För mycket (rimligt mycket givetvis) segel på en liten båt märks betydligt mer och är meckigare att åtgärda än på den stora båten...även om det inte är ett egentligt problem är det i alla fall en skillnad.

 

Den allra största skillnaden är egentligen att på en liten båt är ni själva. Ni har "bara" varandra och om den ena blir sjuk är den andre hux flux själv. Blir båda sjuka behöver man lösa situationen i alla fall. Men det går bra det också. Man får bara ha med sådant i förberedelserna. Dessutom ligger ni hela tiden hyffsat nära kusten så det är inte heller några egentliga problem.

 

Det handlar om planering och förberedelser. Sedan kan man inte planera och förbereda sig för allt men det är då erfarenheten kommer in och tar över. Som jag uppfattar er verkar det inte finnas brist på erfarenhet heller.

Sedan skall man inte dra planeringen och förberedelserna in absurdum för då kommer man aldrig iväg.

 

Gör ni bara en seriös förberedelse har ni alla förutsättningar för att få en fin resa.

Om ni känner att ni saknar erfarenhet med den lilla båten så tänk på att när ni kommer till England har ni mer erfarenhet än de flesta. Det går dessutom ganska fort att komma till England. Ni har ju även chansen att segla en hel del hemma innan ni ger er av.

 

Sedan gäller att inte underskatta det man tänker sig in i.

 

Skall ni däremot ut på oceanerna är det bättre med lite mer erfarenhet, men när ni kommer dithän har ni redan fått den erfarenheten under er resa ni planerar för nu.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev McLasse:

 Ni kommer hela tiden att röra er i områden som andra har som sina hemmavatten. Det som är borta för er är hemma för andra. 

 

 

Har varken erfarenhet eller lust till långfärder, men det McLasse skriver har jag många gånger tänkt på i andra sammanhang på land. Den egna omgivningens synpunkter värderar jag efter vad jag noterat om personens allmänna riskaversion. Det som är vardagligt för vissa är livsfarligt för andra. Därmed inte sagt att man ska undervärdera risker, men göra en egen bedömning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev McLasse:

Va kul! Jag blir så där lite lagom avis!

 

Jag har inte så mycket att komma med gällande...

 

Gud va mycket bra råd och reflektioner McLasse! Verkligen tacksam för det utförliga svaret. 
Och det är ju som du säger, det grundar sig i oro. Man får va tacksam att han bryr sig! :)
Då jag seglat över biscaya och genom engelska kanalen i stor båt två gånger så har jag stött på ett och annat oväder och har sett de brutala krafter vind och hav kommer med. Skulle vilja påstå att det skapat en större respekt hos mig. Stundtals en grundvind på 24 m/s och ett vågspann på 4-7 m kan man inte få annat än respekt för havet. Vi kommer inte stressa igenom denna resan. Minsta tecken på oväder kommer vi se som en möjlighet att upptäcka det landet vi befinner oss i! :)  Vi är inte ute efter adrenalinkickar.
Det är mycket bra saker du skriver som vi ska kika närmare på och tänka på. Tack så hjärtligt! 
Emmy

Redigerad av Sailingoriens
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Zwen:

Det var en ganska skojig karta.... Jag fick titta en bra stund innan jag fattade vad jag såg😁😁

Hittade ganska snabbt Iberiska halvön och "nedre Italien" och då blev det liksom kortis i pallet...

Hahha jag hade exakt samma upplevelse 😂 Tog sin lilla tid och hann tänke- visste inte att det fanns ett till så italienliknande land norr om italien. 
Men insåg korts därefter att det va väldigt dumt tänkt av mig🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Sailingoriens:

Då jag seglat över biscaya och genom engelska kanalen i stor båt två gånger så har jag stött på ett och annat oväder och har sett de brutala krafter vind och hav kommer med. Skulle vilja påstå att det skapat en större respekt hos mig. Stundtals en grundvind på 24 m/s och ett vågspann på 4-7 m kan man inte få annat än respekt för havet.

Vi hade en medelvind på 22 m/s vilket är lite mer hanterbart än 24. Det händer mycket när vinden ökar när det blåser lite mer än normalt. Vågorna var säkerligen längre för oss (ca. 200-300 m) vilket gjorde vår resa betydligt mer bekväm . Biscaya och engelska kanalen är ganska grunda så dåligt väder där blir genast sämre än längre ute till havs.

Vad jag menar är att ni tänker helt rätt, det är lite fel plats att jaga adrenalinkickar. De kickarna kommer ändå. 😋

 

4 timmar sedan skrev Sailingoriens:

Skulle vilja påstå att det skapat en större respekt hos mig.

Respekt för havet är sunt. Inte för mycket respekt, men så där lagom är bra.

Annars finns risken att man blir rädd när man väl hamnar i dåligt väder. Rädsla och sunt förnuft går inte direkt hand i hand. Det bästa är att fokusera på att inte stressa upp sig eftersom man kan inte göra så mycket åt situationen annat än att fixa det som behöver fixas, hänga med och försöka njuta av situationen. För, du har rätt, det är ett mäktigt skådespel och man sitter på första parkett i en liten båt.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller ni bra koll på väderleksrapporterna så borde det väl inte vara några problem att korsa Biscaya. Har ni inte något direkt intresse i speciella hamnar längs vägen så känns det som en sträcka som skulle kännas tryggare att segla fort förbi i bra väder än att tampas med tidvatten och leta hamnar längs kusten....

 

Inget är omöjligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade en gång en erfaren långseglare vilken betydelse båtens storlek har.

 - När vågorna är 10 meter höga har det ingen betydelse om båten är 8 m eller 16 m lång.

 

Vet inte om just detta kommer att lugna de som behöver lugnas.

 

En ev. nackdel med Granada 31 kan vara att skrovet är en sandwishkonstruktion även under vattenlinjen. Det behöver inte vara dåligt, men det är bra att kolla upp så att konstruktionen är intakt.

Läs på om hur den är byggd och bilda er en egen uppfattning. Det måste finnas en del skrivet om detta.

En fuktmätning kan kanske ge en hint om ev. problem och någon föreslog ju att ni skulle låta besiktiga båten.

 

Vet inte om detta kommer att lugna någon heller... 🙁

 

Jag vill inte "förstöra" för er och jag skulle absolut segla till Medelhavet i den båten efter att ha fått hjälp att bedöma skrovet.

 

Jag och min fru har seglat från Panama till Tahiti som paying crew och seglat "kors och tvärs" i Östersön i vår Comfort 32 och vi lever fortfarande. Till hösten blir det en ny paying crew-tur från Portugal till Kap Verde.

 

Ett sista tips.

Ge bort någon lämplig bok som en långseglare skrivit. Just nu kommer jag inte på någon bra.

"Alla sa vi skulle dö" känns inte som den bästa titeln, eller kanske. Alla säger ju att ni ska dö. https://www.bokfynd.nu/9789113068046/alla-sa-vi-skulle-do-en-segling-tills-varlden-tog-slut/

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Kurt Björklunds bok är riktigt bra, har både boken och CD´n inläst av honom själv. I vissa avsnitt kanske den kan vara lite avskräckande som när han mastar av i rundslagning eller när han sitter i sittbrunnen med pistolen färdig att skjuta sig, eller om det var med en revolver kanske?

Han hörde ju inte till dem som valde säkraste vägar och tidpunkter men den innehåller en del tänkvärd läsning.

En annan som var lite tvärt om och planerade så han i stort sett aldrig råkade ut för annat än njutbara saker var ju Papa Blondie (Herbert Jivegård). När man läser dessa inser man ju att planering och risktagningsbenägenhet har stor betydelse för jobbigt allt kan bli, eller inte🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...