Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brakar

Konservera inombordare

Rekommendera Poster

Hej

Har en gammal inombordare med värmeväxlare. Jag har inte kört igenom saltvattendelen med glykolblandning. Åker saltvattnet ut när den tas upp på land eller är det risk för frostsprängningar? 

 

Tack så länge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger i regel kvar sjövatten i systemet, du måste dränera eller köra igenom glykolblandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sjövattet finns även kvar i vattensamlare (ljuddämpare) och avgassystem, där det också fryser. 

 

Koppla en slang till sjövattenpumpen i stället för den som kommer från sjövattenintaget. 

Slangen stoppar du ned i en dunk med glykolblandning. 

Kör motorn tills glykolblandning kommer ut ur avgassystemet. 

 

Är motorn 1-cylindrig så drar du svänghjulet slutligen till kompressionsläge. Då stängs ventilerna och ingen fukt kan komma in i cylindern. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en Volvo Penta med MS, eller MS2- backslag, ska du inte koppla slangen till glykoldunken till sjövattenpumpen. Då kommer inte backslaget att frostskyddas. Du ska koppla loss slangen vid vattenintaget och koppla på slangen till dunken där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att det är fler med😇o ger råd. 

 

Jag har en Yanmar YSM, som jag refererar till. D v s inget vattenkylt backslag. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för maskineri? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...