Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

I stort sett menlösa 12 volts apparater.

Rekommendera Poster

Rubriken citerar den femte boken i Douglas Adams trilogi ”Liftarens Guide till Galaxen”.

Men det skall inte handla om små i stort sett menlösa planeter, utan om i stort sett menlösa och nästintill oanvändbara tolvvoltsapparater som vi luras att köpa till våra båtar.

 

564ED293-F904-4A43-AE04-599BD53E5909.jpeg.3ad22a828c09f0e77b8664ec0e42a2e0.jpeg

Lödpenna 12 volt, 30W.

Jag har förbrukat två sådana här ombord.

Det tar en och en halv evighet innan den blir så varm att man kan smälta lödtenn på dess spets, ytterligare en mansålder innan det går att löda något mindre med den. Men det fungerar att ge ”tillsatsvärme” genom att värma spetsen på gasolspisen. Måhända blir det spänningsfall i den enkla cigatettändarkontakten.

Tilläggas bör att jag även förbrukat två butangasdrivna lödpennor, dom fungerar bättre, men gasen tar snabbt slut. Numera har jag en enkel 230 volts lödstation från Kjell som jag försörjer via växelriktaren, den fungerar bra för mindre lödningar.

 

49B9E856-3DCC-4C59-9D9C-8B3949D7C0B5.jpeg.636b6ec9f0e22663a61215279acb9e78.jpeg

 

För omkring 30 år sedan hade vi en liten motorbåt, en Monark 670. En liten trevlig båt för den unga barnfamiljen.
Då köpte vi en massa saker som vi trodde var praktiska och oumbärliga ombord, bland annat en gul dammsugare, väldigt lik den på bilden.

Jodå, den fungerade att suga upp brödsmulor med och kanske även litet sand som barnen släpat med sig ombord.

Ett ”muttertest” gjordes sedermera hemma i elverkstaden, den såg upp M3 muttrar utan problem, även enstaka M4, M5 muttrar sägs upp med stor tveksamhet om man lyfte slangen så att de liksom falla av egen kraft ned i dammsugarens behållare. M5, nej det orkade den inte.

Sugslangen kunde även flyttas till utblåset, och det medföljde munstycken till att blåsa upp gummibåtar och badleksaker med.

Ja en mindre badboll gick bra att blåsa upp, men det gick snabbare att blåsa upp med den egna munnen och lungorna. Och att då blåsa upp en gummibåt... tja det kanske hade gått, men dåtidens fyra veckor långa semestrar hade inte räckt till.

Men nuvarande båt skickade förre ägaren med en liten 12 volts bordsdammsugare som faktiskt fungerar till mindre jobb, den tar till och med hundhår om de inte sitter för hårt i mattorna. Jag har inte gjort muttertestet med den....

 

B0D5FCBB-C5C6-470F-9AF0-89686300B642.jpeg.669b71751a8908b933284dde887d02a4.jpeg

En sådan här doppvärmare hade vi också ombord  när barnen var små.

Vi hade då ett Optimus fotogenkök, ett sådant där man var tvungen att pumpa upp ett tryck och förvärva brännaren med en efterbrännkammare värdig en flygplansmodell av Viggen... det tog alltså lång tid att koka välling till barnen, och det tog nog längre tid att bara värma vällingen med denna doppvärmare, jodå den fungerade men den tog lång tid på sig. 
 

Jag har aldrig haft tolvvolts kaffekokare eller hårfönar ombord, men det kanske någon annan har?

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

”muttertest”

Ah! Du har uppfunnit en ny standard för hur man mäter sugeffekt hos dammsugare! Strålande! Det borde ju alla tillverkare ha med i sina specar! 😄

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag protestera !

Lödpennan på bilden har jag flera av, och den fungerar förträffligt med rimligt snabb uppvärmning (2-3 min) i all sin enkelhet. Men, under förusättning att:

1. Man inte löder utomhus. Och om man ändå gör det, ser till att det inte blåser på kolven

2. 12V-uttaget är vettigt och med tillräckligt grova kablar. 1V spänningfall och kolven blir usel.

 

Men en fulltständigt kass sak jag däremot vill lägga till är 12V-kaffebryggaren:

image.png.a70dfa428f0fce8cd3e277fee8ba2783.png

Över 600:- !  Visserligen är den på bilden på helö 200W men det innebär nästan 20A via den kassa kontakten (se annan tråd), som ger så mycket spänningsfall och förlusteffekt att kontakten smält ner efter ett par koppar pissljummet kaffe...

Vår vi hade var billigare, och efter byte av kabel och kontakt samt bryggning under motorgång (för att få 1-2V högre utgångsspänning) så var den med nöd och näppe användbar. Men inte mer. Numera är det en billig, liten  230V-bryggare via inverter som aldrig gör kaffevännerna besvikna.

 

(F.ö. betyder "Menlös" närmast "oskyldig". Meningslös kanske var ordet för rubriken ?)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många olika kassa 12V kaffebryggare, men den på bilden är en Waeco som faktiskt fungerar skapligt. Kontakttypen är tvivelaktig, men det är ju den folk i regel har i sina bilar och båtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag finns det bättre kaffebryggare för fältbruk. ;)

image.thumb.png.53778baf2aeed80cbaec1f9a36638f9f.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en pump ombord, eller det är väl snarare en fläkt, som funkar riktigt bra till badleksaker och den uppbåsbar kanoten. Den funkar säkert till en gummibåt också.

 

Eftersom det är en fläkt behöver man pumpa några tag på slutet, men själva fyllandet går snabbt.

 

Kanske är det fusk att den innehåller batterier, men bra.

 

1989253661_Screenshot_20210114-171218_SamsungInternet.jpg.193f4b40e9a8e5a23c766fff42964b17.jpg

 

Ytterligare en finess är att man kan använda den till mistluren som absolut inte funkar att blåsa i med lungorna. Det blir ett väldigt kort tut, inte något riktigt tuuuuuuuuut.

1296674304_Screenshot_20210114-171310_SamsungInternet.jpg.2c28cda5b0f1395b59f3e74aa8cce63d.jpg

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Vi har en pump ombord, eller det är väl snarare en fläkt, som funkar riktigt bra till badleksaker och den uppbåsbar kanoten. Den funkar säkert till en gummibåt också.

 

Eftersom det är en fläkt behöver man pumpa några tag på slutet, men själva fyllandet går snabbt.

 

Kanske är det fusk att den innehåller batterier, men bra.

 

1989253661_Screenshot_20210114-171218_SamsungInternet.jpg.193f4b40e9a8e5a23c766fff42964b17.jpg

 

Ytterligare en finess är att man kan använda den till mistluren som absolut inte funkar att blåsa i med lungorna. Det blir ett väldigt kort tut, inte något riktigt tuuuuuuuuut.

1296674304_Screenshot_20210114-171310_SamsungInternet.jpg.2c28cda5b0f1395b59f3e74aa8cce63d.jpg

 

Jag har också en 12 volts gummibåtspump, jag har aldrig använt den. Idag pumpar jag gummibåten med en större 230 volts pump som är avsedd för något helt annat, den ger mycket luft till lågt tryck, då den sista luften måsta tryckas i med en traditionell fotpump.

 

Någonting som fungerar mycket bra, är två sladdlampor, den ena med cig.tändarkontakt, den andra med aligatorklämmor att sätta på batteriets poler, och den lyser inte baklänges om man av misstag polvänder den.

 

En kille från Betelguse hade blivit kvar här på jorden, akterseglad, skulle man kanske kunna säga, han skulle författa en artikel till Wiki.. nej till uppslagsverket ”Liftarens Guide till Galaxen” eftersom ingen, inte ens han själv kunde uttala sitt namn tog han, efter dålig research, namnet Ford Prefect när han kom till vår planet... 🌍 Ja den där artikeln under sökordet ”Jorden/Tellus” blev rätt kort och koncist, ”I stort sett menlös”. Möjligen är 12 volts kaffebryggare mer menlösa än så, eller kanske värnlösa, som det numera står i almanackan den 28 december, värnlösa barns dag. Herodes har inget att hämta här numera.

När nu ändå synapserna kopplar som maniska växeltelefonister, så vet vi nu varför öckeröborna kallar alla andra än sig själva för ”tjôttar” det är relaterat till 28 december. Menlösa fastlandsboende.

 

8 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Ah! Du har uppfunnit en ny standard för hur man mäter sugeffekt hos dammsugare! Strålande! Det borde ju alla tillverkare ha med i sina specar! 😄

 

Vad muttrar du om?! 
Det är ju en erkänd mätstandard... Vet du föresten vad det är som förenar en gammal Zündapp moped och en VW- bubbla? Jo det är relativt ovanlig metrisk mutter, M7. Zündappen har den som justermutter i bromsrörelsen, i volkwagnen används den nästan på samma sätt, fast till den helt mekaniska kopplingen. Men det kanske finns M7 på fler ställen, inte vet jag.

Men vi kan väl tipsa Volta, Nilfisk, Råd & Rön och Statens provningsanstalt om ”muttertestet” jag har inte uppfunnit det, det var en båttidning som gjorde det.

 

5 timmar sedan skrev Gripen72:

Det finns många olika kassa 12V kaffebryggare, men den på bilden är en Waeco som faktiskt fungerar skapligt. Kontakttypen är tvivelaktig, men det är ju den folk i regel har i sina bilar och båtar.

Ja alldeles för många tydligen. Möjligen hade flera kanska blivit bättre med varmare kaffe, om den förfärliga cigarettändarkontakten byttes ut mot ett kontaktdon som inte orsakar glappkontakt och effektförlust, jag har startat en annan tråd om dessa kontakter.

 

Någon som har eller haft problem med adaptrar till bärbara datorer, laptops?
Jag har haft några olika men inga direkta problem. Dessa brukar ha bättre kontakter med större kontaktytor.

 

12 volts hårfönar? 12 volts rakapparater? (har sett på bild men aldrig i verkligheten)

Till bilen har jag sett 12 volts motordrivna domkrafter, inget vi har användning för ombord, eller?

Från en Fiat Punto tog jag vara på ett nödsituations-kit med 12 volts bildäckspump och litet däckreparationsgrejer, ligger i en liten väska, jag trodde först det var ett Bocciaspel. Funkar bra!

Till både bil och båt finns det handstrålkastare med halogenlampa, eller fanns(?) numera finns det ju bättre laddbara LED-strålkastare.
 

12 volts duschpump med slang och munstycke, någon som testat?

12 volts defrosterfläkt, någon som testat?
12 volts brödrost, våffeljärn eller popcornmaskin?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna bör vara flerdubbelt mer värnlös än ett cigarettändaruttag.

 

bild.png.7143936da1a54e8eecdbc6e3d9787591.png

 

 

Denna är inte så bra heller.

bild.png.124d4b262307a9992b276f287c4f5fca.png

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Denna bör vara flerdubbelt mer värnlös än ett cigarettändaruttag.

 

bild.png.7143936da1a54e8eecdbc6e3d9787591.png

En sådan här vi och den är inte alls dubbelt så dålig som ett uttag, men man ska nog inte koppla en brödrost i ena och en kaffebryggare i den andra och hoppas på frukost.

Ladda två telefoner samtidigt funkar tex. bra.

 

När vi köpte båten fanns det en dammsugare med. Den lät som om den sög väldigt bra, men det gjorde den inte.

 

561712049_Screenshot_20210114-235756_SamsungInternet.jpg.75245cacd786848992ce7f2c49555552.jpg

"Mycket skrik för lite ull" skulle man kunna sammanfatta bedömningen.

 

Vi fick även med världens minsta kompressor och den funkar faktiskt.

859292079_Screenshot_20210115-001215_SamsungInternet.jpg.4a13f5c00250bc58261bc68f3a89ca78.jpg

Flödet är ju klart begränsat, men man får upp trycket ordentligt.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

En sådan här vi och den är inte alls dubbelt så dålig som ett uttag, men man ska nog inte koppla en brödrost i ena och en kaffebryggare i den andra och hoppas på frukost.

Ladda två telefoner samtidigt funkar tex. bra.

 

 

Skämt å sido så brukar det nog funka ganska så bra för lägre strömmar.

Det ingick mycket bilåkande i mitt jobb i mellan- och södra delarna av landet, kombinerat med datorer och mobiltelefoner som behövdes för värvets utförande. Satt mycket i bilen och jobbade och då behövdes det laddas mest hela tiden. Batterierna tog liksom fortare slut också jämfört med idag.

De sista åren införskaffades även en Navigon GPS som även den behövde tankas med lagom mängd Q. Då hade jag diverse olika dylika förgreningsanordningar. Bl.a. en väldigt lik den på bilden. Man fick väl vicka lite på dem nån gång men överlag var det väl godkänt. Dock kunde man ibland råka ut för att någon hona inte riktigt tyckte om hanen eller tvärtom. Men så är det ju bland oss folk också.

Hade även en annan smart pryl, adapter för laptop. Den omvandlade 12 V till några olika valbara spänningar. Tror jag oftast hade inställt på 16 V ut till datorn. Det följde även med en massa olika adaptrar för kontakten så den passa olika sorters datorer. Den finns kvar i källaren någonstans.

Ska banne mig testa den i båten🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom nu på att jag har tre grejer till som har eller hade cig.kontakter.

En enkel fläkt med klämfäste från Biltema, som skulle blåsa bort imma från rutorna, men det behövdes inte, så den kan svalka rorsman istället. Ja den har en lyxig hane med grön lysdiod, men väldigt glappig.

 

En liten växelriktare som används endast till datorn, här kunde man välja fast anslutning eller anslutning medelst dessa dåliga kontakter, jag valde fast anslutning. (Jag har även en mycket större fast ansluten växelriktare).

 

Jag har en väldigt bra kylbox, som startas när det storhandlats eller då besättningen utökats. Den kan köras på 230 eller 12 volt. Lågspänningskabeln har en cigarettändarhane, det glappar inte, men pluspolen är konisk, spetsig. Det har hänt x flera att jag vaknat på sen natt, eller tidig morgon innan solen gått upp av att kylboxen gjort ideliga startförsök utan att komma igång, det blir ett speciellt ljud då fläkten startas, ett knarrande från kompressorn och något relä som står ifrån. Men när solen väl kommit upp och spänningen (solcellspaneler) stigit litet startar boxen, och den startar då jag vridit och ruckat på kontakten. Nu har jag dragit fram 2x4mm2 kablar till det utrymmet och det blir en fast anslutning över en strömbrytare. Så förhoppningsvis är just det spänningsfallet eliminerat.

 

Jag har även en nödlänspump med lång slang och lång sladd, den senare med en bättre modell av denna kontakt. Men den faller väl litet utanför ämnet då den inte är inköpt sådan utan ”hemmakopplad”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en kylväska med peltierelement för 12 och 230 volt som funkar riktigt bra, fast den drar ju ur batteribanken snabbt...

 

Absolut okej som extrakyl i samband med storhelg med många gäster, typ midsommar.

 

Bra att den går på 230 V så kan man packa den vartefter hemmavid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en 12V dammsugare som ovan med sladd. Lät som en jetmotor, kunde knappt få upp brödsmulor, den försvann snabbt ur båten.. 

Nu kör vi med en hemmadammsugare och dammsuger när vi har landström - fungerar perfekt! 

Kaffebryggare har jag aldrig funderat på.. 

Idag är ju invertrarna ganska prisvärda, då kan man ha inverter och riktiga hemma körsprylar om man måste ha stavmixer, vattenkokare och kaffebryggare i båten.. 

 

Vi är ju gammeldags, kokar vatten på spisen och gör kaffet i en pressobryggare.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev RikardE:

Idag är ju invertrarna ganska prisvärda, då kan man ha inverter och riktiga hemma körsprylar om man måste ha stavmixer, vattenkokare och kaffebryggare i båten.. 

I år blir det inverter och 230V i båten. Jag har gett upp hoppet om 12V attiraljerna då de mer känns som överprisade leksaker om man jämför med motsvarande 230 voltare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stor skepsis köpte jag en gång en 12 V hårtork. 200 W är inte mycket jämfört med en normal 230 v hårtork som ofta är i kW-klass. Min sakta avklingande frisyr torkar av en lätt bris så jag användr inte hårtork. Frun använde torken en gång varefter den hamnade i lådan tillsvidare.

 

För den som vill ha en skruvdragare med sig i alla lägen finns Ryobis sortiment. De har en laddare som laddar 18 V batterierna med en tolvvoltsladdare I den serien finns en dammsugare  som verkar ha skaplig effekt och går att packa ihop i ett litet utrymme. De har också en fläkt som kunde fungera som effektiv hårtork...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-14 vid 13:45 skrev IngemarE:

...

Vår vi hade var billigare, och efter byte av kabel och kontakt samt bryggning under motorgång (för att få 1-2V högre utgångsspänning) 

 

Intressant det med kontakten. Jag har en inte helt menlös 12V elutombordsmotor på båten. 300 W hävdar specen. Jag noterade att motorn gick sämre och sämre desto längre säsongen gick men också att kontakten blev varmare och varmare. 

 

Kan det vara så att den slets och gav större och större spänningsfall? Många hävdar att det måste vara mina gamla bilbatteri som slutligen gett upp. Men kanske är det kontakten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RikardE:

Idag är ju invertrarna ganska prisvärda, då kan man ha inverter och riktiga hemma körsprylar om man måste ha stavmixer, vattenkokare och kaffebryggare i båten.. 

 

Vi är ju gammeldags, kokar vatten på spisen och gör kaffet i en pressobryggare.. 

Om allt ska vara som hemma kan man ju nästan lika gärna stanna hemma.

Vi tycker det är rätt skönt att båtlivet är något helt annat än vardagslivet.

  • Tack 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Om allt ska vara som hemma kan man ju nästan lika gärna stanna hemma.

Vi tycker det är rätt skönt att båtlivet är något helt annat än vardagslivet.

Det var väl litet det jag inledningsvis menade mellan raderna, man köper nästintill oanvändbara prylar som man ändå hade kunnat klara sig utan, även om dom fungerat.

 

Kaffe kan ju kokas eller bryggas på flera olika sätt, inte nödvändigtvis med hjälp av elektrisk energi.

Även städning han utföras utan hjälp av elektricitet. Laddning av andra elektriska apparater kan ju visserligen ske med handvevad generator, men sådana är ju sällsynta, så där är vi ju beroende av fungerande laddare. Däremot finns det ju solcellsdrivna mindre mobilladdare och powerbanker. Enklare elektroniklödning kan ju ske med butangas.... Håret torkar bra utomhus under stjärnan Sols strålar, ävensom det han vara besvärligare att få det helt torrt för dom med större och längre hårsvall.

 

Den elektriska kaffebryggningen tycks ju vara det de flesta vill ta med sig till sjöss, och de det är oekonomiskt och långsamt att koka vatten elektriskt i ett lågspänningssystem blir det att ta till inverter/växelriktare och en bättre och billigare kaffebryggare hemifrån avsedd för 230 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man spekulerar fritt...

Nästa urusla 12-volts-grej blir väl en tvättmaskin med centrifug på 100 rpm.

Tre rimmar för uppvärmning av tvättvattnet och allt lika blött efter centrifugering som före.

Det enda som gör att man vet att man har tvättmaskin med centrifug ombord är att batteribanken är slut.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den här dammsugaren ombord, som faktiskt funkar ok till att underhållsstäda med suger lätt upp kattsand, damm och med rätt munstycke katthår.image.thumb.png.e1591de52d33c898a66f1b0af850c3b3.png

Redigerad av Lasker
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Om man spekulerar fritt...

Nästa urusla 12-volts-grej blir väl en tvättmaskin med centrifug på 100 rpm.

Tre rimmar för uppvärmning av tvättvattnet och allt lika blött efter centrifugering som före.

Det enda som gör att man vet att man har tvättmaskin med centrifug ombord är att batteribanken är slut.

Jag funderade på en 12 volts diskmaskin....

 

12 volts mikrovågsugn finns ju redan, och med tanke de tjocka anslutningskablarna, modell hjälpstartkablar, så drar den nog mer än 10 ampere.... 

 

Nä, nu skall jag ge mig åstad och köpa mig en 12 volts popcornpoppare 🍿  samt en 12 volts oljefri fritös! Jag kan tänka mig att det blir lika svårt att finna sådana som den dagen jag ringde runt och sökte elektriska värmeelement avsedda för 750 volt (likström). Det slutade med att jag/vi fick linda sådana själva med en tjock kanthaltråd på en keramisk stomme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Lasker:

Har den här dammsugaren ombord, som faktiskt funkar ok till att underhållsstäda med suger lätt upp kattsand, damm och med rätt munstycke katthår.image.thumb.png.e1591de52d33c898a66f1b0af850c3b3.png

Har du testat att suga upp M5 muttrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när det blivit lite liknande vinter och några minusgrader undrar jag om inte en 12 V luftvärmepump vore det idealiska?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Nu när det blivit lite liknande vinter och några minusgrader undrar jag om inte en 12 V luftvärmepump vore det idealiska?

Varför inte bar 12 volts elelement, mycket enklare konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag funderade på en 12 volts diskmaskin....

Vi har en bänkdiskmaskin som är ganska snål faktiskt, något i stil med 0,5 kWh för en disk.

40 Ah (12 volt) är ju ändå rätt bra och borde funka med lite extra solceller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag funderade på en 12 volts diskmaskin....

Jag har en 12V diskmaskin!

Eller... det är en kyl som ger mig kall öl, och den kalla ölen driver mig när jag handdiskar. 
Räknas det?

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vi har en bänkdiskmaskin som är ganska snål faktiskt, något i stil med 0,5 kWh för en disk.

40 Ah (12 volt) är ju ändå rätt bra och borde funka med lite extra solceller.

 

Har du en länk ?  Eller är det en liten hemmaapparat för 230V via inverter ?

Finns inget tråkigare än att diska....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Varför inte bar 12 volts elelement, mycket enklare konstruktion.

Varför tror du folk sätter in värmepumpar i sina hus och inte bara kör på med elradiatorer?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller att tvätta kläder ombord har jag hört att man kan lägga smutstvätten i en nätkasse och släpa den efter båten, 10 nm i 5 kn eller 5 nm i 10 kn, skulle tydligen fungera. Centrifugerat blir det kanske om det fastnar i propellern...

Men jag tror inte att man kan diska på samma sätt....


Jag har sett såväl handvevade potatisskalmaskiner som sådana för 230, men ombord kan man ju lägga potäterna i nätkassen, efter det att man tagit ur kläderna... och släpa efter båten, i Västerhavet blir ju potäterna dessutom saltade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmepump. Ja, varför inte

Om det ginge att nyttja

0-gradigt sjövatten till utomhusdelen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...