Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Kontaktproblem, cig.kontakter.

Rekommendera Poster

 

Allehanda elektriska saker man köpter till båten har den vanliga cigarettändarkontakten.

Grundprincipen är egentligen rätt dålig, och man borde ju egentligen byta till någonting annat, men på grund av snålhet och lathet får oftast dessa kontakter vara kvar, iallafall i min båt.

 

CFB01B9E-82A1-4568-B685-728F41F38BC2.jpeg.3ded544b419040ba6f21ad94408a359e.jpeg

 

Här är en modell av en hane som sitter ganska tajt i uttaget, honkontakten, den röda ringen kan tas bort och då passar kontakten även i den mindre modellen av honkontakt. MEN titta på stiftet i mitten, den är spetsig, en flaskhals för strömmen att ta sig igenom. Den duger vid små strömuttag, men till en TV eller kylbox funkar den dåligt, det blir en effektförlust med värmeutveckling där,  ilsket jag en gång råkade ut för, då smälte plasten.

 

07A4C2AD-5999-4451-90A5-C61AA622DEF0.jpeg.5618acde6c1e7a9ba02a43f5f3da3d97.jpeg

Här är en modell som är något mindre dålig. God kontaktyta för plusstiftet, men minusstiften på sidorna kan vara sladdriga, men dom går ju oftast att justera litet.

 

472D0BED-841C-4948-B78A-92C183C61E71.jpeg.7774f7589c301ea5ad92864c880bbd39.jpeg

Denn modellen återfinner man ofta på adaptrar till datorer och liknande. Den brukar fungera ganska bra. Det finns en inbyggd rörsäkring i kontakten, bra kontaktyta vid plus, och breda minusbleck. Tag vara på denna kontakttyp om du skrotar adaptern.

 

Fyll gärna på med egna erfarenheter!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har några uttag för den här typen av "stickkontakt" https://www.seasea.se/båtel/panel-kontakter/kontakter/stickkontakt

och ett par ciguttag. På rent båtrelaterade apparater har jag ovannämnda stickkontakt som aldrig har svikit. På andra, t.ex. billaddare sitter cigkontakt. För att göra det flexibelt, en sladdstump med stickkontakt-hane och två ciguttag.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar generellt alltid bort cigarettändaranslutningar då det ofta är rena skräpet.

Det enda jag använder ciguttag till nuförtiden är telefonladdning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev trewq:

Har några uttag för den här typen av "stickkontakt" https://www.seasea.se/båtel/panel-kontakter/kontakter/stickkontakt

och ett par ciguttag. På rent båtrelaterade apparater har jag ovannämnda stickkontakt som aldrig har svikit. På andra, t.ex. billaddare sitter cigkontakt. För att göra det flexibelt, en sladdstump med stickkontakt-hane och två ciguttag.

 

Ja det är den jag kallar för den lilla modellen, den är bättre.

1 minut sedan skrev Zwen:

Jag tar generellt alltid bort cigarettändaranslutningar då det ofta är rena skräpet.

Det enda jag använder ciguttag till nuförtiden är telefonladdning.

Ja det borde man gjort. Men om man inte gör det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att den är spetsig är för att få just god kontakt och så få Ohm som möjligt. Spetsigheten gör att fjäderkraften ger mycket tryckt per mm² just i spetsen, och förhoppningsvis trycker den igenom smuts och oxid.

 

Den större ytan på de flata fungerar kanske bättre på en renare yta, men med dessa hjälper det föga att vrida och trycka för att få bättre kontakt (om den är dålig) eftersom inget "vasst" rensar ytan.

Vad som är bäst kan dock diskuteras....

 

Däremot borde ofta minusfjädrarna vara kraftigare än de är. För det är dessa som håller emot så kontakten inte hoppar/vibrerar ur - det finns ju en fjäderkraft i mitten som vill ha pluggen åt det hållet. Inte sällan är dessa för klena.

 

Hursomhelst - en ganska usel kontakt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Anledningen till att den är spetsig är för att få just god kontakt och så få Ohm som möjligt. Spetsigheten gör att fjäderkraften ger mycket tryckt per mm² just i spetsen, och förhoppningsvis trycker den igenom smuts och oxid.

 

Den större ytan på de flata fungerar kanske bättre på en renare yta, men med dessa hjälper det föga att vrida och trycka för att få bättre kontakt (om den är dålig) eftersom inget "vasst" rensar ytan.

Vad som är bäst kan dock diskuteras....

 

Däremot borde ofta minusfjädrarna vara kraftigare än de är. För det är dessa som håller emot så kontakten inte hoppar/vibrerar ur - det finns ju en fjäderkraft i mitten som vill ha pluggen åt det hållet. Inte sällan är dessa för klena.

 

Hursomhelst - en ganska usel kontakt.

Ja spetsiga kontakter fungerar bra i teorin. Fjäderkraften är inget vidare, och skulle fjädern vara kraftigare skulle den putta ut hela kontakten baklänges ur eluttaget.

Nä, jag tror inte ett dugg på den principen.

Och det är klart mycket bättre om plusstiftet har mer kontaktyta. Man får nu se till att torka av kontaktytorna emellanåt så att det inte bildas oxid.

Ja på flera kontakter kan man ju bocka ut minusfjädrarna en bit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På jobbet kopplade vi in ett supportbatteri till testutrustningen och vi underhållsladdade detta med en dc-dc laddare men hade just problem med att cigg-pluggarna smälte.

 Det som funkade bäst var denna 20A variant från Sutars/Skyllermarks.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tycker att man vill ha en anslutning som är enkel att koppla bort , och det bara rör sig om två tåtar, tycker jag det är bättre att använda bankontakter. Enkelt att montera två hylsor i båten och sätta hanar på kabeln.

Om det är en manick man enkelt vill kunna flytta mellan t.ex. bil o båt blir det ju krångligare förstås.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Allehanda elektriska saker man köper till båten har den vanliga cigarettändarkontakten.

Grundprincipen är egentligen rätt dålig, och man borde ju egentligen byta till någonting annat, men på grund av snålhet och lathet får oftast dessa kontakter vara kvar, iallafall i min båt.

- - -

Jag har tröttnat på dessa "gamla standardkontakter" som ursprungligen var avsedda för - just cigarettändare....

 

Jag övergår allt mer till Weipu-kontakter. IP68-klassade med skruvanslutning. Guldpläterade kontaktstift. SP13 två-stifts klarar 13A och SP21 två-stifts klarar 30A. Jag håller mig till SP21 som blir lite mindre pilliga att hantera vid montering o användning.

 

Båda typerna finns för panelmontage och kabelmontage med hon o hankontakter. Skyddslock finns som tillbehör för utvändig montering. Det finns många stiftantal att välja på. Om man t.ex. vill ha möjligheten till dataanslutningar så kan man som grund välja en flerstiftskontakt och bara använda plus- o minus-stiften i de fall det bara behövs 12V för en strålkastare. Man får bara vara lite petig o kolla så det blir rätt med han- och hon-varianter av rätt format/variant när man köper dem.

 

Priset tycker jag inte är avskräckande. SP13: 5-6 euro/st och  SP21: 6-7 euro/st från conrad.de   Sen behövs det lite lödande men det blir en kontakt som håller i längden.

 

https://www.conrad.de/de/search.html?search=weipu sp13&category=t10c14739

https://www.conrad.de/de/search.html?search=weipu sp21&category=t10c14739

 

Weipu SP13 datablad.pdf

 

Weipu SP21 739531-da-01-en-FLANSCHBUCHSE_7_POL_SP2113___S_7.pdf

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Om man tycker att man vill ha en anslutning som är enkel att koppla bort , och det bara rör sig om två tåtar, tycker jag det är bättre att använda bankontakter. Enkelt att montera två hylsor i båten och sätta hanar på kabeln.

Om det är en manick man enkelt vill kunna flytta mellan t.ex. bil o båt blir det ju krångligare förstås.

Det är bättre att ha en hane och en hona på kabeln och motsvarande ut ur båten. Då går det inte att förväxla + och - eftersom det bara passar på ett sätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Makro:

Det som funkade bäst var denna 20A variant från Sutars/Skyllermarks.

Hmmm... "med skruvanslutning"... Finns det ciggtändaruttag med gängor alltså där man kan skruva i dessa kontakter? Det känns ju i så fall som att det borde sitta bra mycket bättre än annars.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Hmmm... "med skruvanslutning"... Finns det ciggtändaruttag med gängor alltså där man kan skruva i dessa kontakter? Det känns ju i så fall som att det borde sitta bra mycket bättre än annars.

Skruvandet avser kabelanslutningen. Den kopplas in med en skruvplint och inte med lödning eller crimpning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rascal:

Det är bättre att ha en hane och en hona på kabeln och motsvarande ut ur båten. Då går det inte att förväxla + och - eftersom det bara passar på ett sätt.

Jo det finns en poäng i det🙂

För mig är det dock onödigt då jag har en mycket rejäl rutin i denna hantering. Har sysslat med slotracing i decennier och där har man 3 kablar med färgmärkta bananer till körhandtagen. Dessa handtag kopplar man i o ur mellan spåren i de olika heaten och då får det inte bli fel.

Men jag antar att det inte är många som vet vad slotracing är nuförtiden...😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Zwen:

Jo det finns en poäng i det🙂

För mig är det dock onödigt då jag har en mycket rejäl rutin i denna hantering. Har sysslat med slotracing i decennier och där har man 3 kablar med färgmärkta bananer till körhandtagen. Dessa handtag kopplar man i o ur mellan spåren i de olika heaten och då får det inte bli fel.

Men jag antar att det inte är många som vet vad slotracing är nuförtiden...😁

Jo jag vet vad Slotracing är, men trodde att det var en utdöd modellsport. Bilarna var ”utskrotningshotade”. Det trodde jag eftersom det det inte står någonting längre om detta i AoH. Där står det mest om den radiostyrda racingsporten. Såg nyligen på YouTube att man byggt modeller av olika filmbilar, Mustang, Camaro, Aston Martin, VW 1200,  olika polisbilar och Mack samt Peterbuilt. Conwoy to Rubber Duck, come in! Misstänker dock att dessa var avsedda för Tycos standard. Jag håller mig mest till andra något långsammare och ”töffare”  modellfordon, med spårvidden 16,5 mm och därtill lokaltrafikbussar och utryckningsfordon passande  Fallers Car system. I viss mån håller jag även på med spårburna fordon i skalan 1:1, dom kan bli ganska stora.

 

Banankontak i sambatakt ger ju bra kontakt utan onödigt resistans, men förväxlingsrisken är ju stor. Det gör ju inte så mycket om man kopplar den för övrigt värdelösa kaffekokaren, dammsugaren eller nästan lika värdelösa 12 volts lödpennan fel, men TVn har nog inte alltid en diodskyddad ingång.

 

Jag tänkte väl att denna tråden skulle uppmärksamma forumdeltagarna på dessa kontakters tillkortakommanden, till oss som inte vill, orkar, eller har lust att byta till annan kontaktstandard.

För det finns ju vissa varianter som ”nästan fungerar ganska bra”.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Makro:

På jobbet kopplade vi in ett supportbatteri till testutrustningen och vi underhållsladdade detta med en dc-dc laddare men hade just problem med att cigg-pluggarna smälte.

 Det som funkade bäst var denna 20A variant från Sutars/Skyllermarks.

Jag håller att deras 20A kontakt är bra. Den säljs också här,

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Elpanel_Kontakter/Eluttag_Stickpropp/STICKPROPP_20A?id=05595

 

Jag använde den när jag fuskade till en 12V 200W kupevärmare som jag monterade som defroster på insidan av rutan på en liten båt.
Då bytte jag kablar och säkring för att klara 20A ur  12V-uttaget på instrumentbrädan. Det fungerade hyfsad för att få bort imma på rutan när det regnade. Jag körde den bara när motorn gick.

 

Annars har jag övergått mer till att montera cigarettändaruttag istället för fasta USB-laddare. Efter att ha testat några fasta USB-uttag visade de sig dra lite ström fastän inget var inkopplat.
Det är ofta inget som framgår i deras spec.

Genom att använda lösa USB-uttag som jag stoppar in in 12V-uttaget så kan jag vara säker på att inget drar onödigt med ström. Kanske lite petig orsak.

Redigerad av anuba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sajjen:

Skruvandet avser kabelanslutningen. Den kopplas in med en skruvplint och inte med lödning eller crimpning.

Aha, typiskt. Tänkte att nu finns det något nytt smart här som jag har missat 😛

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Allehanda elektriska saker man köpter till båten har den vanliga cigarettändarkontakten.

Grundprincipen är egentligen rätt dålig, och man borde ju egentligen byta till någonting annat, men på grund av snålhet och lathet får oftast dessa kontakter vara kvar, iallafall i min båt.

 

CFB01B9E-82A1-4568-B685-728F41F38BC2.jpeg.3ded544b419040ba6f21ad94408a359e.jpeg

 

Här är en modell av en hane som sitter ganska tajt i uttaget, honkontakten, den röda ringen kan tas bort och då passar kontakten även i den mindre modellen av honkontakt. MEN titta på stiftet i mitten, den är spetsig, en flaskhals för strömmen att ta sig igenom. Den duger vid små strömuttag, men till en TV eller kylbox funkar den dåligt, det blir en effektförlust med värmeutveckling där,  ilsket jag en gång råkade ut för, då smälte plasten.

 

07A4C2AD-5999-4451-90A5-C61AA622DEF0.jpeg.5618acde6c1e7a9ba02a43f5f3da3d97.jpeg

Här är en modell som är något mindre dålig. God kontaktyta för plusstiftet, men minusstiften på sidorna kan vara sladdriga, men dom går ju oftast att justera litet.

 

472D0BED-841C-4948-B78A-92C183C61E71.jpeg.7774f7589c301ea5ad92864c880bbd39.jpeg

Denn modellen återfinner man ofta på adaptrar till datorer och liknande. Den brukar fungera ganska bra. Det finns en inbyggd rörsäkring i kontakten, bra kontaktyta vid plus, och breda minusbleck. Tag vara på denna kontakttyp om du skrotar adaptern.

 

Fyll gärna på med egna erfarenheter!

Att kombimodellen har en spetsig pluspol beror väl på att i de små uttagen sitter det fjädrande bleck. Efter anslutning kramar de om flänsen på kontaktspetsen och därför sitter kontakten bättre fast och överföringsytan blir större. Att använda den i ett cigg-uttag är däremot sämre, tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 


E9453950-9571-4958-B08F-36FA9783AB0D.jpeg.30571d27fa97e9d73ad75120ec6db4a9.jpeg

Igår tog jag bort en sådan här kontakt från kylboxens kabel.

Den var trasig inuti på ett sådant sätt så att plusstiftet inte var speciellt fjädrande. Inte konstigt att det var spänningsfall där. Nu drog jag fram 2x 4mm2 kabel till en hemmagjord plint med strömbrytare, och därifrån originalkabeln som jag tycker är litet för klen, men jag hoppas att det fungerar bättre nu, ja sämre kan det ju knappast bli.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

847A8633-9988-4B28-A359-FDBB48AB13C8.thumb.jpeg.51e568f7c5c61ec9af9f2e1412a09c18.jpeg

Så här blev det.

De två blanka maskinskruvarna med muttrar är terminalerna där kablarna från säkringsdosan och minusskenan skall anslutas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör XT60 som refereras i den här tråden: https://www.maringuiden.se/forum/topic/79460-flatstift-spänningsfall-glapp/?tab=comments#comment-559023


Känns som den ger väldigt god kontakt. 
 

Har alltså klippt av ciggtändarkabeln. Men, jag har en liten stump med XT60 och ciggkontakt, om jag skulle vilja köra en grunka i bilen. 
 

XT60 nyper lite väl hårt, och är lite liten, så man lockas att dra i sladden. Jag gillar inte att ha teknik som kräver förmaningar för att användas, det blir så kinkigt ombord. Sugen på att prova något större, kanske anderson power pole.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slog på stort och köpte denna https://www.seasea.se/båtel/panel-kontakter/kontakter/elmotorkontakt-marinco till elmotorn. Den blir tyvärr väldigt varm, så helt hundra är inte kontakten. Den riskerar dock inte att dras ut av misstag vilket är bra om man kör i smala sund...

 

Ciggkontakt har jag i princip aldrig använt i båtsamanhang. Alla 12V-apparater har varit fast monterade. Telefoner och liknande laddas vid landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Dava:

Jag slog på stort och köpte denna https://www.seasea.se/båtel/panel-kontakter/kontakter/elmotorkontakt-marinco till elmotorn. Den blir tyvärr väldigt varm, så helt hundra är inte kontakten. Den riskerar dock inte att dras ut av misstag vilket är bra om man kör i smala sund...

- - -

Det var väl dumt 😉  att lägga så mycket pengar på en ospecifierad kontakt som du sen inte blev nöjd med: Specen är ju rätt dålig...

- Inte angivet hur många ampere den är lämpad för/tål

- Ingen dragavlastning

- Ingen IP-klassning

 

Jag använder "industristandard". Jag behövde elmatning till en pump som jag mätt till 35A i förbrukning. Jag valde den fyrpoliga varianten av kontakten nedan, anslöt plus till två stift och minus till två stift via en fyrledare  elkabel. Lödstiften rymmer 4 kvadrats ledare per styck. Två stift för 30A ger 60A!

 

Industristandard behöver inte vara dyrt heller. Chassikontakten kostar 75:- och "sladdkontakten" kostar 75:-

 

Den kontakt jag använde specas på detta vis:

bild.png.52d0e1f1539901c137eaf84d4071d017.png

Contact material  Brass with gold plating

O-ringar på stiftsidan och gummipackning o kompressionsmutter (dragavlastning) på kabelsidan.

IP-rating IP68

Trots det robusta utförandet är det ingen klumpig kontakt, diameter 28mm o längd 64 mm.

bild.png.4630356eef55570bcf4c01130b9d1fd9.png

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Det var väl dumt 😉  att lägga så mycket pengar på en ospecifierad kontakt som du sen inte blev nöjd med: Specen är ju rätt dålig...

- Inte angivet hur många ampere den är lämpad för/tål

 

Ja, det var dumt. Jag googlade produkten en del innan köp och på andra sidor är den specad till 50 A. ex här: https://mojoshop.se/tillbehoer-foer-elmotorer-oevrigt/418-marinco-connect-pro-elmotor-kontakt-50a.html

 

Hur som helst är jag hemskt besviken. Utvecklar så mycket värme att den luktar skumt. Upplever att de kommit långsamt, men där är nog en av anledningarna till att jag tycker att elmotorn tappat mycket kraft under säsongen.

 

Ska titta lite närmare på dina kontakter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Har en sådan här kontakt som heter AITM connector eller SB50. Den används till en portabel 100 w solcell. Verkar stabil. 

SB50.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en kopia av en Anderson SB. Eller i bästa fall en brandad variant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

 

Ja, det var dumt. Jag googlade produkten en del innan köp och på andra sidor är den specad till 50 A. ex här: https://mojoshop.se/tillbehoer-foer-elmotorer-oevrigt/418-marinco-connect-pro-elmotor-kontakt-50a.html

 

Hur som helst är jag hemskt besviken. Utvecklar så mycket värme att den luktar skumt. Upplever att de kommit långsamt, men där är nog en av anledningarna till att jag tycker att elmotorn tappat mycket kraft under säsongen.

 

Ska titta lite närmare på dina kontakter.

Min elutombordare drar 42 ampere vid fullt pådrag.

Jag har gjort en egen terminal, med M8 maskinskruvar och vingmuttrar.

Det är ju uppenbart att din kontakt av någon anledning inte tål de 50 A den är avsedd för, oxid? dålig passform? för klena kontaktstift? eller drar motorn mer än 50A?

 

Det luktar "elektrisk" brukar vi säga i bekantskapskretsen, det kan innebära att det luktar ozon, bränd fenoplast (="Bakelit"), bränd plast eller annan pikant doft.

 

Byt ut den kontakten!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Motorn drar inte mer än 30A. Men det är mycket möjligt att det är dålig kontakt på grund av oxid eller något, upplevde ju att problemet kom krypande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Dava:

Nej. Motorn drar inte mer än 30A. Men det är mycket möjligt att det är dålig kontakt på grund av oxid eller något, upplevde ju att problemet kom krypande...

Om nu kontakten blir varm och luktar skumt har du ju ett kontaktproblem just där.

Inspektera kontaktblecken, ofta kan man ju se om som är brända eller kanske sneda så att det inte blir fullgod kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på Marincos sajt, och det är ju inte mycket till data de specar. I databladet står faktiskt ingen ström alls, i texten kan man dock hitta "Max 40A". Ser att många "avrundat" detta uppåt och skriver både 50 och 70A som strömtålighet på sina sajter - på exakt samma kontakt....

 

Om det är "Max 40A" i en text är en god gissning att kontinuerlig ström som den kan hantera kanske är hälften, 20A. Hursomhelst visar ju din praktiska erfarenhet att kontakten har svårt att hantera 30A några längre stunder.

 

Dåligt för en svindyr kontakt (som dock bara kostar 25% på vissa sajter ute i världen). Får man vad man betalar för ?  Nej, inte alltid....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

- - -

Ska titta lite närmare på dina kontakter.

Jag brukar köpa dem här, de har rätt bra pris (dessvärre en massa andra kul grejor så beställningen brukar växa...)   https://www.conrad.se/sok?search=weipu sp21&searchType=regular

 

Kolla databladet när du ska beställa. Där framgår strukturen för benämningarna på de olika kontaktvarianterna. Det finns många stiftkonfigurationer. Alla stiftkonfigurationer finns med han- o hon-kontakt. Sen måste man hålla koll på så man får rätt fastskruvningsgänga på kontaktdelen. Chassikontakterna är t.ex. alltid med utvändig gänga så kabelkontakt till dem måste vara med invändig för att kunna skruva samman dem.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...