Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IngemarE

"Google Play-tjänster stöds inte", Samsung

Rekommendera Poster

Dotterns telefon (Galaxy A3 2017, Android 8.0) började idag tjoa om problem med Google Play Butik (så den hade stoppats). Efter en omstart försvann appen helt.

Vid närmare koll så snurrar inga Play-tjänster alls, öppnas t ex Google Play Filmer så fås bara meddelande om att "Enheten stöder inte Google Play-tjänster".

 

Har testat att rensa cache i appen "Google Play-tjänster" och startat om utan framgång. Hittar heller inget uppenbart tips på nätet. Vad har hänt, och framförallt - vad gör man åt det (utan att göra en komplett fabriksåterställning, förstås) ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det fungerade inte. Trots att jag tog den från annat håll (butiksappen var ju som sagt borta) och gjorde lite mer "lågnivåinstallation". Det var precis som att Google Play Service fanns, snurrade, men inte gjorde alls det den skulle för att serva andra appar. Den gick inte att stoppa, uppdatera eller ens skriva över.

Och Play Butik skall ju inte kunna försvinna vid en omstart - om den inte också var felaktig.

 

Vi gjorde nyss en backup och sedan total fabriksåterställning, eftersom beteendet tydde på något som var ordentligt korrupt. Nu återstår att återställa allt, men det är på god väg.

 

Och nu finns Play-tjänsterna igen och funkar.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Android... 🙄

Friheten har sitt pris. Jag är beredd att betala priset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Friheten har sitt pris. Jag är beredd att betala priset.

 

Jag har svårt att se friheten i Android-telefonerna. Tvärt om så har de jag haft börjat leva sitt eget liv, och börja göra saker som jag inte bett dem göra såsom att installera någon form av bildskärmsläckare som tände sig ibland med texten ”Good Night” och liknande och drog ur batterierna och annat skoj.

Frågeställaren visar på annat liknande exempel ”eget liv”, sådant gör inte att jag känner mig fri, utan tvärt om faktiskt. 

 
Men - jag är glad att du är nöjd med din telefon 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många skräckexempel på batteriförbrukning inom Äpplevärlden också. Kanske t.o.m. flera. Likaså "knasigt" beteende. Man får också ha i åtanke att denna telefon gått felfritt i tre år, trots en tonårings hanterande....

 

På jobbet förespråkas/rabatteras just nu bara Äppletelefoner, men många kör Android ändå. För de har olika fördelar och folk har olika behov. Jag själv (Android) vill t ex ha dubbla SIM för att slippa släpa med den privata också, och trots att det är en "dubbeltelefon" och jag använder den i jobbet dagligen klarar den över tre dygn mellan laddningarna. I Äpplevärlden är också utbudet av nya telefoner i det lägre prissegmentet tämlign begränsat.

 

Men nu ville jag inte att min tråd skulle bli en diskussion om olika operativsystem. Och dotterns telefon är nu omstartad från scratch och återställd. Så nu kanske den funkar i tre år till.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Peter_K:

Batteriproblemen (hög förbrukning) var väldigt många år sedan Apple fixade. Det var innan Samsungs telefoner självantände till och med. 
https://www.nyteknik.se/digitalisering/galaxy-note-9-borjade-brinna-i-handvaska-6930951

Nja....

Är ju inte så längesedan det framkom att Apple medvetet "förkortar" livslängden på batteriet när telefonen blivit vid en viss ålder.

 

Som jag sade - alla har sina fläckar. Och fördelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...