Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Amber

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Amber

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej, Jag har en Garmin 420S, 5-tums skärm tror jag det är. Jörgen
  2. Hej, Har en exakt likadan båt som du och jag har satt min GPS så långt till styrbord som möjligt på den lilla avsatsen som är under instrumenten, funkar kanon och skymmer inte sikten. Har tyvärr ingen bild att skicka med. Mvh Jörgen
  3. Någon som vet var man kan få tag i reparations-/verkstadshandbok till Mercruiser på svenska?
  4. Nu när du borrat hål i skölden kan du spräcka muttern. Det gör du genom att borra av den från båda håll. Lite pilligt men det funkar. Jörgen
  5. Hej, Jag tänker göra kompressionsprov på min Mercruiser 7,4 MPI. Har letat i mina manualer efter vilket tryck det ska vara i cylindrarna om allt står rätt till men inte hitta någon uppgift. Har en svag aning om att det ska vara 150 psi (ca 10,5 kg/cm2) men är inte säker. Någon som vet så tar jag tacksamt emot info om detta. Mvh Jörgen
  6. Drevman säljer allt du behöver för att göra jobbet.
  7. Tack för beskrivningen. Har nog tänkt ta hjälp att sätta ihop grejerna igen men ska försöka plocka isär det själv. Ska hursomhelst börja med ett komptest. Tack igen.
  8. Tack för svaren. Peter, kan du berätta hur man gör komptestet. Hur gick du vidare med din motor? Fixade du själv? Måste man plocka bort fördelaren, spridare och allt annat för att plocka loss topplocker?
  9. Hej båtvänner, I helgen som gick drabbades jag av missödet att få in vatten i en av cylindrarna på min Mercruiser 7,4 MPI som är sjövatten kyld. Vet inte vilken väg det kom in men har förstått att det finns i princip tre vägar som är möjliga; 1. Limpor/knän genomrostade - inte troligt då de är nya för i år 2. Bakvägen via bockhornet och ner i avgasutblåsen vid kraftig inbromsning 3. Trasig topplockspackning eller spricka i topplocket. Kanske finns det fler vägar, inte vet jag.Tar tacksamt emot tips i så fall. Innan jag plockar ner insug mm för att lossa topplocket vill jag vara säker på att det är där problemet sitter. Vad jag förstått så kan man kontrollera toppen och packningen genom ett kompressionsprov, kan man göra det utan att starta motorn i så fall? Jag var nämligen lite för snabb med att lossa limpan och knät för att kolla dem och för att komma åt att lossa ventilkåpan. Har dessutom tömt ut all motorolja då det var vatten i den. Vill inte gärna montera tillbaka allt igen, fylla på ny olja och nytt filter och sedan konstatera att det är toppen/packningen och då skruva ner allt igen. Tacksam för alla råd och tips på vad och hur jag ska göra. Hälsningar Jörgen ps. Kör på västkusten så det är saltvatten som kommit in.
  10. Thomas: jag har också varit inne på att det kommit något skräp ivägen som hindrar flödet. Något filter typ Sea strainer har jag inte så det är inte helt otänkbart. Å andra sidan så består sjövattenintaget av 6 st relativt små hål på varje sida av drevets nederdel så några större saker kan det inte vara i så fall. Hur som helst så måste jag kolla detta ordentligt. Tack för tipset. Jörgen
  11. Termostaten till min motor ska öppna vid 71 grader och jag har köpt den av Micke på Drevman i Stockholm som jag har det största förtroendet för. Det betyder ju inte att det inte kan vara fel på den eller att jag gjort något fel när jag monterat den. Ska plocka ur den igen och testköra för att kunna utesluta att det är den som är problemet. Jörgen
  12. Helt rätt, den har en sådan cirkulationspump och den är ny från förra säsongen. Tack för tipset ändå. Jörgen
  13. Tack för tipsen. Impellern är ny för i år så jag har svårt att tro att det skulle vara den, har bytt flera gånger förr utan att få problem. Kylvattenslangen genom skölden har jag kollat noga innan sjösättning så den vet jag kommer inte i kläm. Misstänker att det är något med termostaten, antingen att den kommit fel eller helt enkelt inte öppnar tillräckligt. Ska ta loss den och köra motorn utan för att se om det blir någon skillnad. Om ni har fler tips tar jag tacksamt emot dessa. Mvh Jörgen
  14. Hej, Motorn går varm på tomgång och larmar men går ner då jag varvar upp, eller håller marchfart 22 - 25 knop. Har i vinter haft ur motorn ur båten och bytt limpor, risers, knän och termostat. Har dessutom passat på att byta kylvattenslangen som går genom skölden och impellern i sjövattenpumpen. Innan sjösättning varmkörde ca 30 min jag på land med spolmuff och vattenslang på intaget på drevet utan några som helst problem. Idag när jag körde hem till bryggan, ca 20 distans, så lät jag motorn gå i ca 45 min innan jag gav mig iväg och då gick tempen upp så att motorn larmade, när jag körde iväg och varvade upp gick den ner till ca 80 grader, samma problem när jag kom till bryggan och låg på tomgång. Motorn är sjövattenkyld. Tacksam för alla tips och idéer! Mvh Jörgen
  15. Har övervägt att lossa skölden men vill helst slippa det arbetet. Finns det ingen annan lösning får det bli min sista utväg. Tack för tipset.
×
×
  • Skapa nytt...