Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

thomasfolcker

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om thomasfolcker

  • Placering
    Kadett
  1. Ja, då har jag varit ute och provkört med en stroboskop-lampa. Tyckte, utifrån mitt taktsinne, att lampan fladdrade redan på tomgång. Om det mot all förmodan inte är lampan det är fel på så uteblir vissa tändningar. Syns tydligt att vissa hoppar över. Nu ska jag lyfta på svänghjulet imorgon för att se om allt sitter fast. Är det någon som vet om det kan vara så att en misständning kan finnas där hela tiden, men märkas först i det högre varvregistret? Om så är fallet, var letar jag efter felet?
  2. Hej igen! Jo, tipset jag fått är just att visuellt se om lampan börjar fladdra på någon eller några av cylindrarna när jag når läget för oren gång. Har hållt på mycket med musik så nu får jag se om jag har någon taktkänsla.;-) Tack för alla tips. Jag betar av dem vart efter och lovar att återkomma med feedback när problemet är löst. Hoppas det är snart!
  3. Tack för ditt svar! Ja, vi tvåtaktare får väl hålla ihop även om vi är ett utdöende släkte.;-) Ska kolla med stroboskop-lampa imorgon. Visar det sig att det är något med tändningen får jag kolla under svänghjulet. Är också inne på att konvertera bort VRO-pumpen innan olyckan är framme. Enligt uppgift ska det vara ett tämligen enkelt ingrepp, men vet någon om det finns instruktioner på nätet. Tänkte ersätta VRO:n med en vanlig besinpump. Tacksam för svar!
  4. I väntan på stroboskop-lampan har jag gjort ett komp-test. Det visade 8 kg på alla tre cylindrarna. Ät det bra?
  5. Hallå igen! Nu har jag varit ute och testkört igen. Nu med en sprejflaska tvåtaktsbensin i högerhanden. Gasade upp i marshfart där den inte misständer för att sedan gasa lite till så att den börjar bluddra. Sprejade då in bensin växelvis i de tre förgasarna med ända resultatet att den började gå ännu sämre. Prövade flera gånger med samma resultat. Körde sedan en stund i marshfart för att sedan känna efter om motorn blivit onormalt varm, men det var inget problem att känna med handen på cylindrarna. Reagerade däremot på att jag tycker att den verkar få för mycket tvåtaktsolja. Har tidigare noterat att det rinner lite på riggen efter att man kört och att det droppar lite ur luftintaget. Märkte också att när jag stannade och skulle starta och gasa iväg så var det mycket blårök och att den först ville tjuvstanna. Efter lite lirkande kom den igång igen och gick som innan. Har lokaliserat en stroboskoplampa vilket blir nästa projekt. Ps. Såg förresten att en av tändspolarna hade avvikande beteckning. Bytt/felaktig?
  6. Hej och stort tack för din vilja att hjälpa! Idag hade jag begränst med tid, men hann ändå provköra med den, mycket riktigt, brun/blåa kabeln bortkopplad. Den gick från en givare som satt i motorblocket så jag antar att det var den. Kopplade inte bort den vid switchen utan det fanns en skarv på kabeln som jag drog isär, dock utan något resultat. Morgondagens projekt blir att kolla om direktinsprutad tvåtaktsbensin ger någon effekt. Letar även efter någon som har en strob att låna ut. Tack vare dina tips känns det konstuktivt och metodiskt. Betydligt bättre än att stå och klia sig i huvudet.;-)
  7. Tändförställningen verkar funka som den ska. Den når sitt ändläge strax innan den börjar att gå orent. Blir inte klok på detta. Den går så fint och kraftfullt upp i fart, men när den varvar ur så börjar den hacka. Brövade även nu att pumpa på blåsan, men utan resultat. Hjääääääääääääääälp! .
  8. Hallå och tack för svaret! Jag har prövat att pumpa på blåsan utan resultat. Prövade även att trycka in chocken/Primen med resultatet att den började gå sämre. Skall kolla tändningen imorgon när jag sjösatt igen. Andra tråden är veck!!
  9. Hejsan! Skulle behöva ett råd kring en strulande Johnson 60 årsmodel 1990. Den startar hur fint som helst och går fint upp i planing. I marschfart (24knop) går den fint, men om jag gasar på det sista upp till full gas börjar den att gå orent. Drar jag ner gasen går den fint igen. Den misständer med en ryckig gång som resultat. Har gjort rent tank och förgasare två gånger. Bytt slang till trycktanken. Bytt tändstift är också gjort. Måste finnas någon som råkat ut för samma problem. Har ingen lust att åka på halvgas hela sommaren. Senast ändrad av thomasfolcker | 23 maj 2012 | 23:08 Senast ändrad av thomasfolcker | 23 maj 2012 | 23:09
×
×
  • Skapa nytt...