Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

missblue

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om missblue

  • Placering
    Kadett

Contact Methods

  • Webb
    http://bloggen.brbjorlin.com//

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. missblue

    Vindgenerator

    Har en vindgenerator Avimex 4 som behöver en översyn och eventuell reparation. Emotser tacksamt tips på företag, på Västkusten.
  2. missblue

    Sjökort Garmin

    Hej! Söker ett Bluechart Data Card som täcker norska Sörlandet till min Garmin GPSmap 182C. Hoppas på tur. symissblue7570@gmail.com
  3. Regulatorn har ingen display. Värdena som jag anger är uppmätta med multimeter. Alla anlsutningar på regulatorn är enligt manualen. Batterianslutning på "Batt", laddning från panelerna på "Pv". Är lite osäker på konfigureringen. Ska kolla den.
  4. Har två solpaneler på totalt 105 W som är anslutna till en regulator typ Victron MPPT 75 L 15. Har även battmeter för kontroll av batterierna och laddningen. När jag laddar från land, motor och vindgenerator så kan jag läsa av detta på battmetern. Men laddningen från solpanelerna visas inte. Följande värde visas på regulatorn: Pv, laddning från panelerna 18,83 V, Load 13,72 V(ingen kabel ansluten), batteriansluttning 12,13 V.Battmetern visar 12,18 V. Någon som känner till Victrons regulator? Odelco som är distributör kan eller vill inte svara utan hänvisar till deras återförsäljare och en länk till manualen.
  5. Skandalös info! Vad har beväxningen med zinkanodens behov att göra? Vi alla vill att vårt system för att framdriva vårt fartyg inte skall skadas. Mindre beväxning är av mindre betydelse! Ja det är nödvändigt med en offeranod. Utan offeranod kommer de oädlaste metallerna under vattenlinjen att plettera de ädlare metallerna, vilket ofta skulle betyda att propellern eller stävrör etc förlorar för sin hållfasthet viktiga legeringar. Här har nog SXK-forumet inte träffat rätt... Det finns ganska många inlägg på SXK:s forum om detta. Nedan ett litet utdrag. I vårt (Västkustkretsen, Tekniska kommittén) enkla prov använde vi fyra par kopparrör, utplacerade på olika platser längs västkusten. Ett rör med fastskruvad zinkanod och ett annat strax intill, men utan anod. På röret med anod växte havstulpaner och musslor obehindrat, på det andra, utan anod, växte enstaka havstulpaner.
  6. Har båten på Tjörn och förra sommaren hade jag en zinkanod på axeln som inte var helt ny. Fortfarande är mer än halva kvar. Något förslag till skydd av propellern? Hörde av en bekant att man kan måla den med märkfärg eller stryka på aluminiumpasta (Biltema)
  7. Det sägs (SXK-forum) att det blir mindre beväxning på en bronspropeller om man inte har en zinkanod på axeln. Är det nödvändigt med en en zinkanod?
  8. missblue

    Vindinstrument

    Har tre stycken gamla VDO-instrument som fungerar perfekt. Men glasen är en aning krackelerade. Någon som har bytt och har de gamla med bra glas kvar.
  9. Tack för svar. Har varit i båten och kollat och kan inte se att det finns någon backventil. Pumpen sitter cirka 100 mm ovan anslutningen till tanken. Kanske det behövs en backventil nära anslutningen?
  10. missblue

    Värmare

    Hej! Har en Eberspächer (Diesel) av äldre modell i vår HR 352:a. Problemet är följande: När jag skall starta den så går den först en stund ( ca tre minuter) och sedan stoppar den. När jag sedan startar om den så går den utan problem. Det är alltid samma procedur, först start, stopp och återstart ok. Även jag har fullt laddat batteri så dyker problemet upp. Någon som känner igen detta och har ett bra tips?
  11. Hej! Har du kvar BlueChart kortet? Mvh Bengt Björlin
  12. Tack för upplysningen. Hälsningar Bengt
  13. missblue

    BlueChart

    Har fått tag i ett BlueChart med beteckningen MEU 4708 dat. jan-06. Någon som vet vilket täckningsområde kortet har?
×
×
  • Skapa nytt...