Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Tirill

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    228
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

22 Expert

Om Tirill

  • Placering
    Kommendörkapten
  1. Efter den synnerligen regniga vintern här på Västkusten så är bryggans tryckimpregnerade brädor fulla av gröna alger, som blir såphala vid regn etc. Funderar på att högtryckstvätta bryggan men problemet är att det är mer än 100 meter till Ström o Vatten. Strömmen kan jag fixa mha ett generatoraggregat, men vattnet....? Kan man köra en högtryckstvätt på saltvatten? Förutsatt att man mater den med rätt tryck etc Dessutom sköljer ut den noga efteråt med färskvatten. Kan egentligen inte se vilka delar som skulle fara mer illa av det än vanligt färskvatten, de delar som kommer i kontakt med vattnet måste ju vara av nåt rostfritt material ändå gissar jag. Det handlat ju då om saltvatten i Skagerrak med 2-3% salthalt och inte det som man kallar "saltsjön" i Östersjön.
  2. Ja "guestson", visst är du inne på nåt, men om jag skall utmana ditt resonemang lite ytterligare, så tror jag det är så att det i mitt bränslesystem inte finns något som inte är plast med undantag för högtryckspumpen och injektorerna då kanske. Det vita pulver som man ofta hittade i botten av flottörhus på förgasarmotorer kan mycket väl vara metallsalter som du skriver.....men om bensinen bara kommer i kontakt med plast? I den ångseparatorn som sitter i min motor tror jag det är betydligt mer bensin än i ett motsvarande flottörhus, åtminstone fick jag det intrycket när jag sent omsider dränerade den. Om det då är partiklar som blir kvar efter själva bensinen så kan ju detta förklara varför HP filter sattes igen direkt när jag startade motorn. Orsakerna att jag inte dränerade ut systemet innan jag satte motorn till förvaring var 2. Dels att Suzuki har missat detta i sin instruktionsbok med punkter för långtidsförvaring Dels att jag inte hittade den avtappningen inne i motorn. Suzuki har nämligen varit så smarta att dom satt den nere i riggen, och man måste ta av kåporna på denna för att komma åt. Jag trodde i min enfald att Jappsen hade varit så smarta att dom hade löst detta på nåt annat sätt....så var det alltså inte...:-( Men som sagt, nu vet jag det och skall vidta andra åtgärder när motorn skall förrådställas nästa gång. Kanske man skall skaffa lite alkylatbensin och köra in i motorn den sista halvlitern... Dessutom kan man ta av bränsleslangen och köra motorn till den dör samt naturligtvis dränera det som går inklusive separatorn. Saken e ju den att jag bor på en Ö och har 2 båtar, alltid en i reserv alltså. Om inte annat händer så ligger dom i vartannat år och därmed oxå står på land i ett år i taget....
  3. Ja, goda kommentarer, men frågan är fortfarande....: 1 Vad är det för vitt pulver som sätter igen filter och annat i motorn?? 2. Varför är detta ett större problem idag än för 20 år sedan? Är det Etanolen som är i bensinen? 3. Hur löser man bäst upp detta pulver om man nu fått det i bränslesystemet?? ' mvh S.
  4. Ja, de flesta som servar sina moderna utombordare med insprutning vet antagligen att man måste dränera så mycket som möjligt av bensinen i ångseparator etc. jag har väl slarvat med detta tidigare år på mina förgasarmotorer, och därmed fått en del onödiga problem. Dock så har jag sen några år en nyare direktinsprutatad Suzuki DF30A, som stått undanställd under ett år utan att dränera ut bensinen från motorn. Detta förde till mkt stora problem nu när jag skulle ha igång den igen. Nu till min fråga, vad är det specifikt för ämnen som bildas när bensin avdunstar i t.ex. ångseparatorn. Jag har ju sett detta i botten av flottörhus mm genom åren. Kan se ut som ett vitt pulver eller små vita kristaller. Vad är det? Aluminiumoxid?? Annat? Vad använder man bäst för att lösa upp detta "pulver"?? Jag har fått tipset på olika sk "bensintillsatser" Stabilisatorer etc men går det att lösa upp dessa partiklar som sätter sig i systemet nerströms fram mot spridarna mm. I mitt fall satte dt igen HP filtret mellan LP och HP pumpen. Detta si sin tur gjorde at motorn bara gick att köra på tomgång i princip.
  5. Jag har ju skrivit på detta temat vid flera tillfällen tidigare...... Har aldrig köpt några "tillbehör" på nätet, men väl en hel del reservdelar till olika utombordare, fyrhjulingar, bilar etc. Trots en underlig och "kass" valutakurs mot Dollar så köper jag merparten av reservdelar från USA. Har många gånger försökt att få reda på hur Yamaha Scandinavia resonerar när man prissätter vissa delar 100-200% högre än man kan köpa dom från USA, men aldrig lyckats och få en förklaring till detta. Tidigare så motiverade ju alla handlare samt generalagenten att det var så höga kaptalkostnader att ha reservdelar på lager, men det kan man ju knappast göra idag, Varenda pryl måste beställas och kommer upp på 1-2 dygn med lastbil från ett centralt Europalager i Belgien. Manhar på sin höjd lite oljefilter mm på lager nationellt.... Det finns ju några tumregler när man handlar från USA, t.ex. att vara mycket noggran när man beställer så att det inte blir fel. Att returnera saker är i praktiken omöjligt. Dessutom se till att allt skeppas i EN sändning och inte delas upp på flera leveranser pga restnoteringar etc. Vissa europeiska generalagenter t.ex. OMC har ju gått till USA och grinat sig till förbud mot att exportera delar från USA till slutkunder utanför USA. Fast jag e osäker på om detta förbbudet lever kvar, det går ju att gå runt det som indikeras tidigare i tråden. Sen tycker jag frakterna har blivit vesäntligt dyrare på senare år från USA..osäker på vad det beror på. Frakten från Kina e ju fortfarande synnerligen billigt, men det har nog sin ände snart oxå. Fast Kina köper man ju knappast reservdelar från
  6. Barian Ta nu och följ upp tråden och skriv hur det har gått med åtgärderna! Kan vara intressant för andra att veta inte bara vilka problem som kan uppstå, utan oxå hur dom löses och vad det kostar. På din fråga om det går att kringgå kostnaden så finns det det! Det är att åka till USA och köa delarna där, eller be nån som är på resa där ta med sig det hem. Är det då under ett visst belopp (idag 4.300 Kr) så får man ta med sig det utan avgifter in i Sverige. Men för de flesta så lönar det sig nog ändå att betala frakt samt Moms på hela beloppet. Det brukar bli en bra affär ändå. Dock skall man vara extra noggrann när man beställer, blir det felbeställning så är det utomordentligt struligt att returnera det hela. Dessutom skall man vara uppmärksam på om man beställer flera delar i en beställning hur dom skickas, om det är sk "delad leverans". (Backorder på Engelska)
  7. Har en likadan motor från 2001, dvs med förgasare. Har fungerat mkt bra genom åren. Tändsystemet är ju ett sk "wastespark" system med bara 2 tändspolar, så om motorn dör helt kan knappast felet ligga i den delen, dvs spolar och tändkablar/tändhattar/tändstift. Skulle oxå gissa på styrboxen. Som båtmotorverkstad har man ju ibland möjligheter att "låna" en enhet från annat håll, ny eller begagnad. Detta har man ju tyvärr inte som privatperson. Det hade varit intressant att plocka dit en enhet från en anna motor och prova. Annars har jag köpt liknande moduler från USA. Brukar hamna på halva priset ungefär när frakt o moms är betald. Dock kan det variera beroende på Dollarkurs och vilken rabatt man kan gråta sig till i Sverige (Jo, man kan få rabatter på såna delar....) Köpte laddningsregulatorn till den motorn F100 för några år sedan. Fick den på en vecka och priset blev precis en tredjedel av det i Sverige. Finns flera bra leverantörer i USA, men jag har handlat mycket på Boats.net just för Yamaha delar. Sök på eBay i USA på delno: 67F-85540-01-00 Har även köpt div delar från England, och där slipper manju SVensk moms än så länge.
  8. JARB Speciellt på Honda eller var med övriga motorer?? Yamaha t.ex....?
  9. Aldrig sett eller hört om en sådan skada...ens om motorn varit uppfälld under vintern med risk för minusgrader och att vatten står i den delen som tydligen är avgasutrymmet. Underligt! Om sprickan är utanför själva växeldelen på undervattenshuset (vet ej hur Hondas undervattenshus är uppbyggda) så skulle det möjligen kunna gå att svetsa. Beror på om man kan få den gängan som sitter på insidan av sprickan att bli "upplinad" och fungera. På de motorer jag har sett så tror jag det brukar vara dräneringar som förhindrar att det blir vatten stående där.
  10. Problemet är att många av de stora paketleverantörerna har USA sm ursprungsland, och hela konceptet är hämtat därifrån. Där är 80% av hushållen "bebodda" även på dagtid på vardagar. I Sverige om du går in i ett villakvarter en vardag på dan så är 80 % av husen tomma. Folk jobbar, barnen e på dagis o fritis etc. Att då enträget hålla på och köra hem saker till folk utan att först avisera det så man åtminstone får en chans att vara hemma det är ju löjeväckande. Sverige och Norden är inte USA. Speciellt gäller detta för DHL och UPS. Speciellt om man inte har något lokalt utlämningsställe så blir det ju hopplöst när man bor i Norra Bohuslän och får et brev om att efter 2 misslyckade leveransförsök så finns paketet för 58 Kr att hämta i Mölndal. Annars skickar dom tillbaka försändelsen. Bara bensinen fram o tillbaka går på bortemot 1000 Kr. Däremot så har jag inte så negativ erfarenhet av Post Nord. Dom har ett relativt välfungerande utlämningsställe häruppe och det har väl aldrig varit några problem. Har nog dom sista åren beställt 200 ggr från Ali Express, och tro det eller ej, men inte en enda grej har försvunnit eller skadats. Dock kan transporten ta allt mellan 1 och 3 månader. Hur det däremot levereras e ju en historia i sig. Man kan få hemleverans på dörren av en pryl för 25 Kr, vissa saker trycker dom in i brevlådan om möjligt och merparten får man hämta på det lokala utlämningsstället
  11. Ja, efter att ha läst lite fram o tillbaka i manualen så verkar kriteriet för att den felkoden skall ges vara att motorn går på ett för högt varvtal i förhållande till gaspådraget (dvs TPS sensons värde) TPS= Thottle Position Sensor. Denna skulle då kunna tänkas vara trasig och det är visat hur man kan mäta denna potentiometergivare...... Jag tror dock mer på att när jag fick denna signal så var det nästan 10 grader kallt ute och motorn blev lite förvirrad en stund innan den stabiliserade sig. Vi får se om det blir kallt igen....
  12. Ja, så här ser då felkodstabellen ut.....2+2 ser ut att betyda "AIr Intake System"...men vad månde det vara då...? Jag fick köpa en verkstadshandbok på CD från Canada av alla ställen för att få tillgång till denna tabell....
  13. Ja, generalagenternas beteende i frågor som detta e minst sagt underlig... Yamaha Sverige e ju mästare i detta! Sämst i klassen....! Tydligen står inte KG Knutsson långt efter. Precis som om det var att stoppa motorn i fickan och gå in till en auktoriserad verkstad runt hörnet. Att inte en auktoriserad verkstad/återförsäljare skulle kunna svara på detta är ju INTE BRA. Den kod jag fick vid start i -8 grader var 2+2.... Jag bor på en Ö och måste ha min båt/motor fungerande varje dag. För mej är det ett drygt Dagsprojekt att dra upp båten och släpa den till en verksrad och tillbaka. Man skulle önska sig en tabell liknande den "Thomas -1" länkade till, fas t för aktuell motor.....
  14. Kurt Det sitter tre röda lysdioder fram på motorn, En för Oljetryck, En för Kylvatten och en för "Check Engine" Den för oljetryck används oxå som på en del andra SUZUKI motorer för att hålla koll på drift timmarna och lysa när det är dags för service. Min motor som har rorkult har ingen summer som tutar vid problem.
×
×
  • Skapa nytt...