Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Hakker

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hakker

  • Placering
    Kadett
  1. Hej... Slangen som går mellan banjokopplingen på insuget och toppen på rökgasbegränsaren (klockan på toppen på pumpen) är den som menas, samma tryck i den slangen som bakom alla pluggar i insuget. 6mm polyuretanslang med tillhörande snabbkopplingar funkar fint. Men visst, borrade pluggar går lika bra.
  2. Detta är ställbart, har inte petat på detta själv (än) så på vilket sätt vet jag inte... Skruven på ovansidan av rökbegränsaren är hur långt maxanslaget backas utan laddtryck, justeringen av vilket tryck som ger fullt utslag kan nog vara lite känslig - dieselpumprenoverargubben som jag brukar terrorisera uttryckte något i stil med det där kanske du inte ska skruva med... Jag har problem med rök utan laddtryck, ställer jag på mer så går den för fett på lägre varv och sotar ner akterspegeln. På fullt skaft funkar det fint så drömmen vore längre slag i rökgasbegränsaren.
  3. Det är samma pump men den som sitter i bilarna har en annan regulator samt mindre pumpelement. Det är väl snarare så att D24 nissarna letar efter dieselpumpar till KAD42 för att använda på bilen... = ännu mera sotrök... :-( Jag vet inte heller om det är samma ingående axel, på D24 drivs pumpen med rem på tandhjul (sorglig konstruktion).
  4. Nja, skruven som det är roligt att skruva in är maxanslaget för reglerstången vid full gas och fullt laddtryck. Om du släpper av gasen eller tappar tryck under den nivå som är inställt på den låslackade justerskruven på rökgasbegränsarens fjäder så backar reglerstången från maxanslaget. Dessa dieselpumpar är egentligen en av de enklare varianterna, finns säkert högvis med delar att köpa av 18-åringarna som trimmar sina Volvo 740/940 med D24 motorer - samma pump.
  5. Precis... dra av gasen är samma som att skruva UT skruven. Jo, jag menar bränsle/lufttemperaturens inverkan, min laddar nästan 1,6bar i april och sen knappt 1,5bar i juli. Lycka till i sommar!
  6. Om du kan se manometern när du kör så är det inget problem, att minska gaspådraget är precis samma som att skruva in skruven (du har koll på temperaturkompenseringen?). Börja med ett varv, annars händer inte mycket. Du kommer troligen också behöva justera ner tomgången något. Jag bytte till KAD44 turbon och ställde på pumpen förra sommaren på min TAMD41B och har nu kört ca 200tim - fungerar fint. Det är ju givetvis viktigt att veta att om det går hål i en kolv så gäller inte garantin och det är bara ditt eget fel men jag tror nog efter givande diskussioner med pensionerade gubbar på Penta i Vara att det finns goda marginaler i denna motor om man bara ser efter oljebyten och kylning. /Martin
  7. TAMD41B skall ladda 1,5bar vid 3700rpm och full belastning=full gas och ej ökande varvtal samt lufttemperatur på 20grader. Vid 10grader 1,6bar osv enligt tabell i Pentas bok Tekniska data 7741717-8. Observera att detta gäller för pleasure duty men dessa motorer sitter i varenda nöjesbåt. De flesta åker med motorer som bara lämnar 160hp fullt skaft -ställ på pumpen och ut och gasa! (KAD44 skall ladda 1,85bar).
  8. Hej hej, jag har precis råkat ut för samma sak och undrar hur historien slutade för dej? I mitt fall så upptäcktes oljan efter lite buskörning med min Forbina 9000 och mina funderingar går mot att lite grövre sjö kan få oljan i en 41:a som piskas på 3800rpm att skvalpa upp i vevhusventilationen...? Eller så är kolvringarna/ventiltätningarna halvslut... men då borde det även komma olja vid blank sjö och den varken ryker eller är trött och startar direkt vid -2grader.
×
×
  • Skapa nytt...