Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Danne73

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Danne73

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, kan någon vänlig själ förklara för mig varför jag inte kan hitta några fettnipplar på den 5 och 6 hk Selva Oyster som jag införskaffat? Är det något slutet system som gör påfyllning överflödig eller vad kan det handla om? Mvh Dan
  2. En verkstadshandbok kanske inte hade varit helt fel. Jag återkommer när jag övervägt om jag skall sälja av den som defekt eller lägga lite tid på att försöka laga den själv. Problemet med en gammal motor är ju alltid (oavsett om man kan laga den själv eller inte) att reservdelarna ofta är ganska dyra. Att exempelvisinförskaffa en choke-solenoid som föreslagits i detta inlägg verkar kosta närmare en tusenlapp. Den första reparatören misstänkte laddningsregulatorn p g a den höga laddningsspänningen, men en sådan skulle kosta mer än vad motorn är värd :-). Mvh Dan
  3. Hej. Lämnade faktiskt in motorn hos en annan reparatör som tyvärr meddelade att de inte fått bukt med den för den lilla tid det är värt att lägga på en såpass gammal motor. De uppgav att de gjort rent förgasarna men att den fortfarande spottar och fräser. De föreslog isåfall att köpa ny förgasare men det känns både underligt och förmodligen dyrt med tanke på att det inte är säkert att det är det som är felet. Den första reparatören påstod att han gjorde ett kompprov vilket var normalt. Är dock inte helt säker på att han verkligen gjorde provet. Jag har inte hört att det skulle klicka när jag aktiverar choken genom att trycka in tändningsnyckeln. Det där med choke-solenoid får jag nog googla lite på då jag aldrig hört talas om det. Ang gnistan så sa den senaste reparatören att det inte är något fel på gnistan vilket gör att de misstänker förgasaren. Mvh Dan
  4. Tack Thomas för det utförliga svaret. Det låter logiskt. Skall ta en titt på det när jag inom kort skall upp till sommarstugan där den ligger. Mvh Dan
  5. Jag har misstänkt att det har med förgasaren att göra. Jag blir dock lite konfunderad när du pratar om blandningsskruvar då en sådan väl inte bör kunna ändra sig själv, eller? Vet du möjligtvis vart denna kan tänkas sitta? Tyckte inte att jag såg någon skruv som såg ut som någon inställningsskruv överhuvudtaget på förgasaren. Någon teori ang den höga laddningsspänningen? Jag hoppas att det inte är laddningsregulatorn som är kass för då verkar det som att det knappt är värt att ersätta.
  6. Hej. Nej när man gasar utan växel går det fint även om den också där kan vara lite trög att få upp i varv. Mvh Dan
  7. Det finns annars speciellt kapelltvätt och kapellimpregnering att köpa i affärer med båttillbehör men om det fungerar lika bra med såpa eller liknande vet jag inte.
  8. Hej, jag har fått lite bekymmer med min Evinrude 50 hk från 1983. Den startar utan större problem. Vill dock gärna dö på tomgång. Det stora bekymret är dock att den dör om man försöker lägga i växeln. Känns som att den är helt orkeslös. Några symptom som upptäcktes innan dess att den helt ballade ur var att den varit väldigt seg vid gaspådrag , under en längre tid, och då kvävt sig själv om man inte gasar upp den långsamt. Förra säsongen laddade motorn batteriet väldigt mycket vid några tillfällen med så mycket som 17 volt. En vacker dag kunde jag inte lägga i växeln utan att den dog. Jag hade inne den hos en reparatör i förra veckan som bytte stift och sög ut gammal bensin ur förgasarna, vilket enligt honom fick den att gå jämnare på tomgång. Problemen kvarstår när den ligger i vattnet. Spänningen uppmättes av reparatören och visade normal laddning vid tillfället ifråga och batteriet verkade inget fel på vid test. Vet inte om dessa symptom hör ihop med det jag upplever nu, men det kan ju ändå vara bra att känna till. Har någon av er varit med om något liknande? Skulle bli väldigt tacksam för några tips. Mvh Dan
×
×
  • Skapa nytt...