Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

MaximKalle

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MaximKalle

  • Placering
    Kadett
  1. Alla tillbehör försvann när marinan i Marstrand sålde båten, nu behövs alltså kablarna som ger GPSen ström och den externa antennen med kabel till denna (den där vita "pucken" som är antennen), Kontakta mig och du har någon liggande, Garmin 2006c har utgått... MVH Karl-Johan Larsson kalle@digitalrevolution.se
  2. Hej, tar upp denna tråden inför ett möjligt kommande köp av en B 16. Säljaren säjer att det är en 1989, och vad jag vet byggdes det väl inga båtar i Ockelbo efter 1980? Eller? Båten är dessutom vit, och mkt fräsch i gelcoaten. Det gjordes väl bara gula och röda båtar - eller har jag fel? Skall kolla efter speciellt i akterspegeln efter ev. sprickor, den har gått med en 60 HK Evinrude 2 takt. Det är alltså den gamla båten vi talar om, inte den som sedan byggdes i Gävle från 2004, Och sen Polen med namnet Scandinavia.
  3. Perfekt pärla säljes med en tår i ögat pga husköp. Turbodiesel VP TMD 22 86 hk, och S-Drev båda från-97, isatta -99 av Regal Marin. Nya stora kapellet -09, nya dynor 09, nytt 14 delat måttanpassat mattsystem -09, Origo 3000 Spritkök, ny kyl -00, Radio & CD, Rostfria dävertar för jolle bak, el. ankarspel, nya gardiner -11, ny propeller anpassad till motorn -12, nya batterier -12, nya CTek Dual 250 för optimal laddning av solcell och generator -12, 3 LED lampor -11, Tampar och fendrar, Stävstege, m.m. 2500 varv/min ger ca 7-8 knop, 3400 varv (max) ger ca 10-11 knop. Mätt vid full lastning, 2 barn 2 barn och fulla tankar 300 liter. Bryggplats inkl parkering ingår resten av säsongen i Saltholmen GBG Karl Johan Larsson 0735139995
  4. Tack alla för den utförliga infon, det gör jättemycket att kunna ta del av era erfarenheter, så man gör rätt själv. / Trevlig helg, Kalle
  5. Nu har jag undersökt närmare och fått korrekt information på min nya båt, det är en TMD22 på 87 hk med turbo och ett kraftigare drev S 120 både från -97 som sitter i. Propellern vet jag inte vilken den är, skall lyfta upp och titta efter, och kommer montera trimplan. Jag kan maxa på 11 knop (4.000 varv), men aktern gräver ner sig, och trimplan hoppas jag kan få bukt på detta, så jag kan sänka varvtal och köra lite tystare när man vill dra på lite. I dagsläget ligger jag på 2.500 varv, och ligger då på stadiga 7 knop med hela familjen och fulla tankar.
  6. Hej, jag har precis skaffat en fin Maxim -82, och är nyfiken på att hur jag skall få ner varvtalet, och upp farten. Motorn är bytt till en TAMD22 ca 100 hk så resurser finns ju. 15*13 verkar ju vettigt (det är väl 13 som är stigningen, dvs som skapar mer driv?). Annars så gräver aktern ner sig över 3,500-4.000 varv, och det verkar som ett par trimplan behövs för att få ner fören, och kanske/rimligtvis vinner man ett par knop där också? Det är S110 drev original. Tack för svar och tips!
×
×
  • Skapa nytt...