Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Narii

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Narii

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag var iväg och tog en andra titt. Aktern e på tok för tunn och behöver förstärkas. Hoppas den blir såld helt enkelt Tack ändå.
  2. Det är ju fällköl, så den låter jag sitta i uppfällt läge. Hjälper ju lite med kursstabilitet med. Har också sett den båten, men viktfördelningen verkar vara helt ur balans efter att han fimpade kölen. Nog ett dumt beslut. Ja det är ju lite så, är inte så kräsen med priset heller. Vill mest att den försvinner så att jag kan parkera något annat på platsen. Med "suger" menade jag mer som köpare, man hinner knappt ringa på vissa båtar innan dom är sålda eller köpta över telefon. Säljarna är säkert supernöjda när dom gör vinst på båtaffären.
  3. Narii

    Albin 57

    Hej! Har försökt göra mig av med min 57a under några års tid nu men det är ingen som nappar. Tänkte då göra nån liten kul grej av det (nu när båtmarknaden ändå suger i år och båten inte är värd något) och "bygga om" den lite. Båten är ju ändå fräsch för sin ålder och hytten är praktisk. Däremot gillar jag inte den sidohängda motorn, rodret samt att de inte är någon som vill segla med mig. Det jag tänkte göra då är att försöka göra den till en lite mer lätthanterlig dagsutflyktsbåt, med nån övernattning. Då genom att fimpa masten och rodret. Istället skruva dit ett kraftigare motorfäste mitt i akterspegeln som pallar med 10-25hk (helt onödigt på typen av båt, jag vet). Tanken är att montera en modern 4t motor som går på så låga varv som möjligt (och därmed tyst) men ändå uppnår topphastigheten på 6 knop. Plus ratt. Nu till min fråga, vet någon hur mycket vikt akterspegeln på en segelbåt pallar? Hade egentligen inte tänkt förstärka den på något speciellt sätt annat än en stålskiva på insidan och utsidan. Vikten på motorn blir kring 50-60kg, plus då vridningen vid drift. Badstegen har en liten förstärkning på insidan har jag sett, men enbart runt bultarna.
  4. Mätte mellan + och - pol avmonterat från motorn och kablarna isär ja. Mäter ~700ohm på alla spolarna mellan +-. Mellan + polen och högspänning mäter jag ~700 ohm. Samma resultat när jag mäter högspänning mot - polen. http://www.outboardignition.com/page39.aspenl den sidan ska det vara mellan 800-1100 ohm på högspänning. Yes tyvärr, det var det första jag gjorde. Den fungerar som den ska :/
  5. Hej! Mitt i förra säsongen dog min murkla 50hk 2t, ~1987? Jag startade upp den vid bryggan och körde till huvudbryggan i båtklubben, stängde av och efter det ville den inte starta. Lyfte upp motorn och sänkte ner den i vattnet, och då startade den igen och gick normalt. Tills jag igen, stängde av den.. Har felsökt det mesta nu, provat annan CDI, provat annan tändgivare. Har mätt statorn och den verkar vara OK. Mätte mina tändspolar, som verkar vara pajj. När jag mäter mellan polerna (alltså jord och +) får jag en sluten krets. Känns väldigt konstigt, borde absolut inte vara kortslutning därimellan. Mäter jag mellan tändstift och + får jag ett värde som inte är inom det normala. Tycker dock det är konstigt att alla 3 ska ha pajjat samtidigt.. Nu till min fråga, finns det någon med en liknande motor som skulle kunna göra mig jättetjänsten att mäta sina tändspolar med en multimeter och återkomma med resultat? Alt om någon har ett par extra spolar liggandes som jag kan testa med.. Laddar upp en bild, mät mellan de röda pilarna, och mät därefter mellan de gröna.
  6. Hej! I somras fick jag besök av farbror tjuv som försökte sno både min båt och motor, de lyckades inte men skadade båten. De förstörde mitt startlås (körde väl in en skruvmejsel..) och det fungerar ju självklart inte alls nu. Och som pricken över i'et klippte dom även elkablarna som går till låset och provade starta den vägen (vilket resulterade i 2 trasiga säkringar vid motorn) Nu har jag plockat bort hela originalhärvan och vill konvertera till en startknapp och en strömbrytarknapp, dessa har jag dolt bakom en list. Nu till mitt problem... Jag behöver ett elschema över motorn! Hittills har jag bara hittat choken! Jag lyckades ordna detta efter olyckan, men nu kommer jag inte ihåg vilken kabel som ska vart.. Utom choken då, den kommer jag ihåg. Har kollat här: http://store.brownspoint.com/pdf/DT50(84).pdf Köpa nytt lås, och löda samman gamla kablarna vill jag inte göra då jag misstänker att låset överstiger värdet av motorn.. Kan ordna bilder om så önskas. //Martin
×
×
  • Skapa nytt...