Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

miss-stress

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om miss-stress

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. I Vetuskatalogen sid 42 längst ned till vänster finns lite info om detta. www.vetus.com
  2. Hade liknande problem, dottern provade att gnida in lite olja på displayen och denna blev som ny. Hon tog olivolja men det kanske är bättre med parrafinolja. Jag vet dock inte om detta särskilt varaktigt, men fint är det i allafall nu några dagar senare.
  3. Jag skulle avsluta plastningen med polyester rakt mot fotlisten i ditt exempel. Sedan skulle jag lagt omviket runt fotlist med väv och epoxi då vidhäftning med epoxi är helt överlägsen i synnerhet i ett såpass utsatt läge som din skiss visar (förutsatt att de ytor du limmar mot har rätt förbehandling) Fast jag skulle nog gjort reparationen underifrån och som någon sa, försöka lägga båten på sidan eller rent av uppochner om detta är möjligt
  4. Bra skrivet Ciaraud, båtlivet styrs inte av pengar, man måste gilla det man seglar . Att man betalar kanske överpriser för äldre båtar avspeglar ju detta. GOD JUL Allihopa!!
  5. Vanlig hackad matta csm 450 gr brukar vara lagom att jobba med, tjockare matta tar mer tid att väta ut och kräver mer arbete med rullning sedan är det bra att kombinera csm mattan med ett eller ett par lager rowing 300-450gr beroende på hur mycket du skall förstärka. Ibland kan det vara bra att skära rowingmattan på diagonalen för att få den att följa bättre . Kanske läge att köpa ett helfat med plast som du kan dela med någon? Gasfilter och ett antal bra skyddsglasögon är ett måste då härdaren kan ge svåra ögonskador. Försök att planera arbetet så att du hinner plasta så mycket som möjligt i ett svep dock inte så många lager att du får värme i laminatet. Tänk även på att tunna ut laminatet vid ändar och avslutningar så att du får en jämn och fin fördelning av lasten.
  6. Ja du har lite att göra ser jag. I detta fallet skulle jag definitivt använda polyester eftersom du kommer att få så stora limytor att det garanterat kommer att hålla.När jag plastade dit nya bottenstockar på min båt gick det åt 25 kg plast i ditt fall ser det ut att behövas större mängder. När du plastat upp botten med polyester kommer du troligen att vara rätt trött på styrendoft och kladd, då kan du gå över till epoxy för finliret som nämnts tidigare.
  7. Hej. Att epoxy är överlägset polyester när det gäller vidhäftning råder det väl ingen tvekan om. Vad man väljer beror lite på vad man skall göra för typer av arbeten då det blir ganska dyrt att använda till större reparationer. Fördelen med epoxy är att det inte luktar och att man har god tid på sig att jobba med det och att man kan blanda ihop lim och spackel efter egen smak. Nackdelen tycker jag är att epoxyn bör få härda ut ordentligt innan man slipar p.g.a. risk för allergi, detta gör att arbetet gärna drar ut på tiden. Krävs det hög hållfasthet på det du skall göra skulle jag utan tvekan använda epoxy.
  8. Jepp så var det. Jag gjorde detta för några år sedan, vet att jag högg bort en del av plasten runt fästet i skäddan men har tyvärr glömt vissa detajler men nu fick jag också svar ... tackar. Svarvade förresten en delrinhylsa med fläns som fyllde glappet detta blev kanon.
×
×
  • Skapa nytt...