Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

martinschoultz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om martinschoultz

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej Har en AQ271C. En underbar motor med skönt vrid. Men visst är den törstig! Jag har inte mätt upp ordentligt, men med min 24-fots DC gissar jag på ca 1,5-1,9 lit/dist. Väldigt beroende på hur man kör. Jag själv haft problem med kylningen. Den blir mkt varm vid tuffare körning. Kolla så att kylning funkar som det ska! Kör hårt i 10 min vid provkörning, och kolla tempen! Kolla så att sjövattenpump o dyl är i bra skick. Lycka till!
  2. Hej och tack för svar! kanshepeter: Tänke du på vattenpumpen för sjövatten eller för sötvatten? Pumpen för sjövatten är kontrollerad och skovelhjulet (=impeller) fungerar fint. kanshepeter/sea-ray_230: Pumpen för sötvatten / cirkulationspumpen måste jag däremot erkänna att jag inte vet var den sitter! Eller är det självcirkulation? Om detta är felet så glädjer det mig. Men varför hitter de inte detta fel på varvet?? Ohoj, M
  3. Hej! Min motor VP AQ271C (V8) med sötvattenkylning (Martec) kokar vid lite större ansträngning! Vad beror detta på? (Motorn sitter i en SCAND 7100 Dynamic -89). Symptom: Vid start av motorn lägger sig tempraturen på korrekta 60gr, efter att vänt vid ca 80gr av termostaten (som således verkar fungera). När man kör, och då ibland drar på lite extra i 40 knop, fungerar allt först OK. Men när man sedan går ned på tomgång så kokar den. Lägger jag då i friväxel och varvar, så går temperaturen snart ned igen (så impellern gör ju sitt jobb)... När jag kör och inte överskrider ca 3300 varv (=ca 25 knop), och i lugnare vatten klarar jag mig från kokning, men kylningen verkar helt enkelt inte räcka till vid lite tuffare körning (vilket den gjort förr!). Felsökning: Jag har såklart kollat impeller, slangar mm. Flödet av sjövatten verkar fungera fint. Jag har lämnat in till varv för problemet och de har gjort rent värmeväxlaren mm med lut. I 9 fall av 10 är detta problemet säger de... De har sedan felsökt mera, men utan att hitta något fel! Vad kan ha hänt? Hur löser jag detta? Någon som känner igen problemet? Ett annat problem jag har är att motorn inte vill starta, efter att tidigare varit igång de närmsta timmarna. Dvs när den fortfarande är varm. Kan det vara en s.k ångbubbla i bränsletillförslen som bildas av att motorn är varm, förgasaren sitter ju lite emellan cylindrarna. Känner någon igen detta? Är det någon som kan hjälpa mig, och jag blir mycket tacksam! Ohoj, Martin
×
×
  • Skapa nytt...