Jump to content
Monday 23 November 2020

RickardL

Medlemmar
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About RickardL

  • Rank
    Landkrabba
  1. Tack för svaret. Som du påpekar så handlar det om mindre än en promille. Jag skulle tro att det är polystyren i muggen. Så det borde bli brännbara kolväten av det. Jag blev lite orolig över konsistensen på plasten. Det blev till en kletig massa. Tillsatt i andra proportioner tillsammans med bensen kan man tydligen få ihop det till napalm enligt Wikipedia.
  2. Jag tömde ur bensin ur en utombordare, 50 hk 4 taktare, inför vintern. På min gamla 2-taktare brukade jag bara köra slut på bensinen i förgasaren. Så det var första gången jag behövde tömma en motor. Eftersom jag inte ville förstöra miljön i onödan, så tänkte jag att jag skulle samla ihop bensinen ur motorn och hälla tillbaka den i tanken (separat plasttank). Det enda jag hittade var en engångs kaffemugg i plast (inte helt begåvat val). Jag fyllde muggen en gång och hällde tillbaka i tanken. Men vid den andra fyllningen, så började muggen lösas upp och började läcka. Det slutade med att muggens botten lossnade. Min fråga är om man bör kassera bensinen i tanken och eventuellt behöva rengöra eller skaffa ny plasttank? Eller är det helt ofarligt att använda bensinen? Plasten kanske bara löses upp till några brännbara kolväten, eller kan det bli något som lägger sig som beläggning i motorn. Jag vet inte vilken plasttyp det är i muggen. Den var ordinär tunn vit plast som är vanligt i engångsmuggar.
  3. Hej, Får ingen gnista till något av stiften på en Suzuki DT50 -79. Felet är intermittent, ibland kommer det gnista och då hoppar motorn igång direkt. Jag har försökt gå igenom alla kablar och sett till att allt är ordentligt jordat. Jag har även dragit separata jordkablar till jordningspunkterna. Jag har försökt mäta upp spolarna, men är lite konfunderad över hur tändsystemet fungerar. Det sitter två spolar under svänghjulet. Den ena går till en likriktare och spänningsregulator, så det borde väl vara laddning av batteriet. Där får jag 0,5 Ohm mellan ledarna och får ingen kontakt till jord. Om jag snurrar lite på svänghjulet och mäter spänningen som ges vid frånkopplad krets, så blir det ett par hundra volt där. Om jag mäter med kretsen inkopplad när startmotorn körs, så blir det c:a 12-13 Volt. Den andra spolens anslutningar går till CDI-boxen och den ena av dem även till reglaget för dödmansgreppet. Mellan de två anslutningarna får jag 1,8 Ohm. Men även mellan respektive anslutning och jord (i motorblocket) får jag 130 Ohm. Om jag mäter växelspänningen mellan anslutningarna med spolen ansluten när startmotorn går, så får jag 2,3 V. Om jag däremot mäter mellan jord och någon av anslutningarna, så får jag c:a 20 Volt. CDI-boxen har bara en jordkabel förutom de två anslutningarna ifrån spolen. Är det någon som vet hur CDI-boxen fungerar? Laddas kondensatorn och triggas den av samma spole? Har någon en servicemanual där man kan se vilka mätvärden som gäller, eller vet var man kan få tag på en? Nästa sak jag inte heller riktigt förstår hur det fungerar är att ifrån CDI-boxen går bara en kabel ut till den sekundära tändspolen. Det är en rund burk med två tändkablar ut till respektive tändstift. Hur styrs det till vilket tändstift pulsen ska gå med bara en kabel in? Nu när jag mäter, så får jag ingen spänning mellan jord och den kabel som går ifrån CDI-boxen till sekundärspolen. Jag vet inte hur stor spänning det är när det kommer gnista. Det har aldrig kommit någon gnista när jag försökt mäta. Min nybörjargissning är att det är fel i CDI-boxen eller spolen under svänghjulet, men det är väldigt dyra delar. Om det är CDI-boxen som är trasig så är det knappt värt att laga motorn. Jag har tillgång till en reservdelsmotor ifrån -82. Men den har ett helt annat tändsystem. Där är det separata sekundärspolar för varje tändstift och fler anslutningar till CDI-boxen. På den här är det som sagt bara två anslutningar ifrån spolen under svänghjulet, en kabel till jord i motorblocket och en kabel till sekundära tändspolen som ska mata två tändstift. Inget mer. Det vore intresant att få veta hur det är tänkt att fungera. Mvh Rickard
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy