Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Revo_b

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Revo_b

  • Placering
    Kadett
  1. Hej alla, Är det någon som har en aning om hur man bäst konserverar en b20a motor inflr vintern?? min båt kommer vara ute så att jag misstänker att det är extremt viktigt med vinterkonservering men har aldrig gjort det tidigare. Alla tips är välkomna, om det är någon som har en punkt lista så är det guld värd.. Båten för övrigt är en folkparca 22 från 74- Ha det bäst
  2. Köparen och jag kollade igenom oljan innan köp och provkörde den, några sistans senare så gick packningen. Nu är allt fixad, motorn går som en klocka nu. Ha bytt olja/filter 2 gånger extra innan sista , så 3 oljor filter, motorn är justerad (hade en mekaniker med mig idag som visa hur allt skulle monteras. Gasen är också justerats samt tomgången. Så nu är båten som ny (tvätt är kvar efter all olja o klet) TACK ALLA för era tips, hade inte fixat det utan er. Denna tråd är nu löst
  3. Ok har kommit så långt att jag har demonterat topplocket, sandpapprat den fint (ska ha kvart bultrna) så jag har numrerat dom. Allt är klart för montering i morgon, ska till mekonomen i morgon och plocka ut alla packningar, tändstift mm. Beställde den dyrare topp packningen som är förstärkt. En vän till mig som är mekaniker ska komma och hjälpa till med monteringen så att allt går rätt till. Vi kommer att fylla med olja och ny filter för att köra den en stund och tappa allt och byta filer och ny olja igen för att få den extra rent. Så håll tummarna så att inget går fel i morgon. Kommer med uppdatering senare
  4. Skulle vara bra att ha en skriva ut knapp som är anpassad för utskrifter av trådar eller inlägg. Nu skrivs allt på hela sidan ut. Detta kanske är en dubblett av ett annat inlägg
  5. Tusen tack alla. Ska börja i morgon med ett besök hos mekonomen med allt som behövs. /revo
  6. Tusen tack. Har en ny rem hemma, ska köpa nya bultar så jag slipper tänka på var dom var tidigare samt att jag vill ha det nytt . Men jag har hört att man ev måste fräsa topplocket, vad har jag hört det ifrån?
  7. Hej, Har en Lupo 3l hemma som inte används längre. Har rullat 12000mil. Det är en 1.2 TDI som har 58hk 4000rpm den drar 0.3l/mil Är det svårt att konvertera?, finns det folk som gör detta?, vad kan det kosta ? Idag har jag en VP Mb20a som jag tidigare i andra trådar har skrivit om olja i motorn. /Revo
  8. Hej Alani, Jag har momentnyckel men har inte gjort det tidigare samt oljepump så att jag kan pumpa ut oljan (om man kalla det olja). Det jag inte är säker på: 1.Måste jag ha nya bultar? 2.Måste jag fräsa topplocket (hur ser man att det måste göras) 3.Välja rätt packning 4.Hur man eller med vad man slipar eller tar bort gamla packningen Sen fick jag veta att man måste justera remmen eller något för att motorn ska starta. Eller har jag fel? Tack
  9. Ordna en Iphone app. Finns säkert några här som är duktiga på det. Själv använder jag min iphone som sjökort också.
  10. Hej, Har just köpt en båt med en mb20a och nu efter några dagar bara så är det vatten i motorn. Har inte så mycket erfarenhet av att meka med motorer annat än att byta olja bromsar mm. Jag undrar om det är någon som kan förklara steg för steg på vad man ska tänka på vid bytet före och efter mm. Vet inte ens vad för packning jag ska ha, enda som jag vet är att biltema ska man undvika, utan hellre original isf. Har ett tidigare forum inlägg med bilder hur det ser ut. För jag vet inte ens om det är topplocket eller om det kan vara något annat. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=360004 Tacksam för all hjälp
  11. Närmare titt på oljan Senast ändrad av Revo_b | 24 juli 2010 | 20:19
  12. Bilder på reglaget För att gasa drar jag den lilla reglaget bakåt Senast ändrad av Revo_b | 24 juli 2010 | 20:19
  13. Nej dom bakom volvo arbetar endast med utombordare. Nästan gråtfärdig nu.... Började med att jag skulle fixa tändkablar (vilket jag gjorde) och sedan fixa reglaget som jag ville ha hjälp med. Men nu till nästa bakslag. 1. Idag när vi var ute så gick det hål i slangen för styr servot. 2. Än värre att det är en massa vatten i motorn.... suck Nu har jag två personer som kan laga dessa problem, men jag har inget klart svar. Är det någon här som känner för att tjäna en extra hacka och byta toppackning och kolla så att allt annan är ok, gärna under nästa vecka?? Skulle lägga upp lite bilder., det kommer några nu
×
×
  • Skapa nytt...