Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Snipolsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Snipolsson

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Håller på att pyssla med en större styrpulpetbåt i 7 meters klassen. I den ska det sitta en KAD 32. På maskinen sitter ingen styrservopump. Drevet till båten är ett DPE drev. Nån som har testat att ratta ett liknande ekipage utan servostyrning?? Vet inte om jag behöver köpa en pump eller inte... Är ju inte gratis precis. Mvh Jörgen
  2. Hej igen! Ber om ursäkt. Blandade ihop begreppen. Det är nämligen så här att jag har en fin Kad 32:a som jag skall installera i min båt. Men jag har även ett drev med utväxling 2,32:1 fast egentligen ska det vara 1,95:1 enligt Pentas rek. Drevet som jag har är i fin kondition men jag funderar på om jag ska byta ut det innan jag monterar det i båten. Med 2,32: drevet får motorn det inte så tungt men lurar på om det har nån större betydelse för båtens acc resp varvtal i marchfart.
  3. Hej allesamman! Har en liten undran. Har en Penta Kad 32:a. Från Pentas sida säger man att det ska vara ett Dp-e drev med utväxling 2,32:1 till en Kad 32:a. Min fundering är om det går att köra med ett Dp-e drev med utv 1,95:1. Antar att det blir lättare för motorn att varva ur med ett 1,95 drev, men kan maskinen ta skada på nåt sätt? Funderar även om det går att kompensera de lägre propellervarven med en propeller med högre stigning för att inte tappa i fart.... Mvh
  4. Har också blivit kontaktad av amerikanska båtköpare... En kille som kallar sig Frank Waves och en som kallar sig Stewe Blair.... Båda vill vill köpa min båt direkt och vill betala via paypal. Har kollat upp dessa och de är lurendrejare. Akta er för dessa dårar. Mvh Jörgen
  5. Och svaret på förra inlägget kommer här... http://transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Att-importera-bat/ Om man går igenom checklistan borde det ju inte vara några bekymmer. Dåså, verkar inte som om det finns några större hinder. Skulle i så fall vara själva hämtandet som kan bli lite knöligt...
  6. va inne på skatteverkets sida och det verkar inte som om att men inte behöver betala skatt eller moms på båten... http://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalafatillbaka/moms/nyabilarbatarmotorcyklarochflygplan.106.233f91f71260075abe880009733.html?posid=2&sv.search.query.allwords=moms båtar Antar att det då inte föreligger några andra problem förutom ev ce-märkning. Om den är ce-märkt i England är den det då det även i Sverige?
  7. Har hittat en båt i England som jag funderar på att köpa. Båten ligger på deras östkust nära Newcastle. Båten är en Jeanneau av fiskemodell, är från -99. Om jag ordnar en trailer och tar färjan över och hämtar hem den, är det då några extra kostnader förutom transporten. Momsen är ju redan betald i ett EU-land. Ska tullgubbarna ha nåt? Eller är det nån annan som vill ha betalt för nåt? Hälsningar Olsson
  8. Vad är det för urbota dumt med det? Fisken tar ingen skada och fiskaren får en, för honom eller henne, fantastisk upplevelse. Är väl bättre att släppa tillbaka än att slänga när man kommer hem? En väldigt stor del av fiskeupplevelsen är jakten och fighten med fisken.
  9. Det brukar ju gå alla tiders att släppa tillbaka fisken....
  10. Kanske går med en borrmaskin, kan tänka att det dock blir ostadigare... Men såna skivor använde jag i alla fall. Innan jag la dit durkarna plastade jag undersidan och runt kanten på skivorna. Målade inte innan. Sen la jag dit durkarna och skruvade fast de flesta i båtens spant. Naturligtvis inte de som ska va löstagbara om man nu ska ha det. Sen laminerade jag uppe på det. Funkade jättebra.
  11. Hej! Funderar på att sälja snipan och köpa mig en WA eller en större styrpulpet. Kanske uttern S64 eller liknande. Vi får se vad det blir, vill hur som helst kunna åka lite fortare på sjön...
  12. När jag bytte durkar i min snipa tog jag en kapmaskin och skar ca 1-2 cm från skrovet. Bytte sen rondell och satte dit en sliprondell och slipade ned resten. Dammigt värre så om du ska göra så använd mask. Ska du sen foga ihop skarvarna hade jag laminerat med glasfiber och poyester. När jag lagt durkarna och slipat skarvar och ojämnheter laminerade jag alltihop med 3 lager glasfiberväv och polyester. Senast ändrad av Snipolsson | 20 oktober 2010 | 19:07
  13. Pigghajen är en stimfisk som finns från och till på västkusten. Framförallt är det väl på sensommar och höst man kan hitta den över grunden ute till havs. Vet att förra året fick sportfiskare på västkusten mycket haj på senhösten, framförallt på grunden utanför halland men även längre norrut. Gillar mest naturligt agn men är inte så kräsen och tuggar gärna ett konstgjort bete som kommer i vägen. En ordinär havsfiskeutr räcker till fisket, jag tycker det är roligt med klenare grejer då fighten blir roligare. Lycka till med fisket
  14. Hej allesammans! Funderar på att byta båt. Andvändningsområdet är dagsturer och längre fisketurer. Bor på västkusten och tänker att fiska en bra bit ut i skagerack. Har kollat in Örnviks 630 wa, tror ni att den skulle passa för ändamålet? Finns väl även konkurrenter som Askeladden 635 wa. Uttern S64 verkar också passa behovet bra... Behöver lite hjälp i en djungel av båtar. Mvh Jörgen Senast ändrad av Snipolsson | 20 oktober 2010 | 10:35
  15. Goddagens! Har en Perkins 4108 från -86. Motorn har stått helt still de senaste 5-6 åren. Håller på att renovera och pyssla med den så mycket som det går. Har försökt att dra runt den för hand, men kommer bara en kvarts varv, sen är det stopp. Undrar om det kan vara nån kolv eller kolvring som sitter fast eller om det helt enkelt är kompressionen som är så hög att den blir svår att dra runt. Någon som kan gissa? Har inte plockat av toppen, men kanske blir tvungen.. Mvh
×
×
  • Skapa nytt...