Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

krigil

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om krigil

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej! Jag har problem med att kylvattnet inte backar tillbaka från expansionskärlet till motorn efter det att motorn svalnat, För varje gång jag kör blir det lite mer glykol i expansionskärlet och lite mindre i motorn. När jag är runt "full" i expansionskärlet så är det tomt i motorn om jag tar av påfyllningslocket och känner med fingret så långt jag kan nå. Om jag tar glykol ur expansionskärlet och fyller på i motorn så verkar det motsvara den mängd som tidigare expanderat upp i expansionskärlet. I slangen mellan påfyllningslock och expansionskärlet är det ömsom luft och ömsom glykol. Jag upptäckte detta i samband med att motorn gick varm i somras. Jag tänkte inte mer på det då men satte igång och renoverade stora delar av kylsystemet. Bytte termostat, påfyllningslock, impeller, alla slangar på sjövattensidan, vakuumventil och öppnade värmeväxlaren och rensade den. Värmeväxlaren innehöll både plast och sjögräs som kunde förklara att motorn gick varm. Nu har jag använt båten en vecka och insåg idag att mängden glykol gått från en bit över "min" till "full". Så kanske är det egentligen detta som är/var problemet med min varma motor. Tack på förhand Kristian
  2. Hej! Jag har problem med att kylvattnet inte backar tillbaka från expansionskärlet till motorn efter det att motorn svalnat, För varje gång jag kör blir det lite mer glykol i expansionskärlet och lite mindre i motorn. När jag är runt "full" i expansionskärlet så är det tomt i motorn om jag tar av påfyllningslocket och känner med fingret så långt jag kan nå. Om jag tar glykol ur expansionskärlet och fyller på i motorn så verkar det motsvara den mängd som tidigare expanderat upp i expansionskärlet. I slangen mellan påfyllningslock och expansionskärlet är det ömsom luft och ömsom glykol. Jag upptäckte detta i samband med att motorn gick varm i somras. Jag tänkte inte mer på det då men satte igång och renoverade stora delar av kylsystemet. Bytte termostat, påfyllningslock, impeller, alla slangar på sjövattensidan, vakuumventil och öppnade värmeväxlaren och rensade den. Värmeväxlaren innehöll både plast och sjögräs som kunde förklara att motorn gick varm. Nu har jag använt båten en vecka och insåg idag att mängden glykol gått från en bit över "min" till "full". Så kanske är det egentligen detta som är/var problemet med min varma motor. Tack på förhand Kristian
×
×
  • Skapa nytt...