RichFall
Medlemmar-
Content Count
9 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
1 NeutralAbout RichFall
-
Rank
Kadett
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Den går i Stockholm skärgård. Nu blir det en ny originaltank samt bättre minus anslutningar samt Full koll på att det inte finns vatten stående i botten. Har ju levererats väldigt många båtar i samma familj med alu tankar så vi ger det en chans till.
-
Det är bensin som läcker nu. Smutsranden är från tidigare. Nu när bensinen läcker ut i små mängder är det inget vatten. Min teori är att tanken har tidigare korroderat av någon anledning. Skapat någon form av microsprickor där bensinen efter årets första tankning och turer börjat läcka. Fortfarande i små mängder men det orsaker ju lika mycket problem och risker. min fråga nu gäller mest om potentialskillnaden mellan minuspol och tank på 35 mV (på grund av dålig minusanslutning av tanken ) kan orsaka korrosionen? kan det korrodera om det är torrt eller måste det stå vatten vid tanken?
-
Tack för medverkan. det är aluminium tank för bensin i plastbåt. jag menade 35 mV, skrev fel. Med en potential skillnad i olika ”jord” punkter ser jag en risk att det går ström emellan. Fel tänkt? med jord menar jag minus i båtens 12 v system.
-
-
Korroderad aluminium tank! Har problem med en alutank som korroderat efter 6 år så att den läcker. Misstänker att några läckströmmar på något sätt orsakat detta. Normalt är det torrtunder tanken men det syns att det varit blött upp en bit tidigare. Jordningen av tanken känns undermålig. Är bara jordad via en klen jordkabel i båtens kablage. Långt till jordpunkten. Om jag spänningsmäter mellan jord på batteriet och jord på tanken så är det en spänningsskillnad på 35 mA. Har också hört att länspumpen kan vara ett problem med läckströmmar. Några idéer för att eliminera problemet med den nya tanken?
-
Detta låter intressant. Är detta ditt företag? Om ja, vad pratar vi om för priser? Hur mycket kan jag som kund bestämma över form och funktion? Skicka gärna info via PM om du inte vill ta det här i tråden. Ny båt med ny 2-taktsmotor. Enda båten som ligger inom min budget med motor av alternativen du listar är Ryds F588 men den toppar då "bara" 44 knop enligt Ryds officiella siffror under produktspecifikationerna men läser man deras magazin som bl.a. handlar om premiärturen så kom man upp i 48 knop. Vet inte vad man ska tro om detta? Buster L kommer inte ens upp i 30 knop med största motoralternativet, samma med XL som inte ens toppar 40 knop. Rib-båt är inget alternativ och det skulle jag ha klargjort från början. Ja du har rätt skrev fel menade B. Magnum XXL men den kostar nog 400000:- och då överskrider det din budget rejält. Ledsen för misstaget Inga glädjesiffror. Har under sommaren själv åkt 46 knop utan problem. Helnöjd med min f588 Sport. Tror dock att balansen och viktfördelningen blir lite bättre I WAn. Kan ge någon knop extra vid full utrimmning.
-
Den suger inte luft. Den tappar varv insamlandet med att den tappar laddspänning. Kör man snabbare med högre varvtal märks inget när man trimmar. Verkar vara så att vid lägre varv ger inte generatorn tillräckligt med ström varvid spänningen droppar. Batteriet ska ju i sådana fall gå in och stötta men det verkar inte bli så. I alla fall inte tillräckligt.
-
Har en ny Merc 150 EFI med en liten egenhet. Detta skall de i och för sig få åtgärda vid första servicen men jag är lite nyfiken på vad som kan orsaka det. När jag kör långsamt på låt sägga 2000 var och trimmar motorm upp eller ner så tappar jag både varvtal och spänning. Vad kan det bero på ? Batterit är bra, batteri anslutningarna är dragna.
-
Ska testa det. Om den går på alla tre med start gas, är det då något förgasar / bränsleproblem? Kan det vara tändninsfel även fast jag får en gnista?
-
Efter vinter ide går den bara på 2 cylindrar. Blir i alla fall ingen skillnad när jag rycker nedre tändkabeln. Bensin kommer fram till förgasaren Gnista på stift förgasare renblåst så bra jag kan. Vad kan det vara? reedventil? Annat?