Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

luftvapnet

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    210
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om luftvapnet

  • Placering
    Kommendörkapten
  1. Men slangen från kylen ska ju inte gå *rakt* ner i kölsvinet - den ska ha en liten 'knyck' som fungerar som vattenlås (jämför med en toastol); på så sätt rinner inte den kalla luften ur kylboxen, men kondensen klarar av att rinna ut. Om man inte rengör slangen ibland så samlas där så småningom allt möjligt, som pluggar igen slangen. Kanske därför han kopplat in den på tryckvattnet; för att spola rent, men sedan glömt koppla bort...
  2. www.7knots.com (gratis för både båtar och besättning)
  3. De (www.autoterm.cz) har en del på sin hemsida. Reservdelspriserna ligger ca 65-80% under Webasto/Eberspächer. Men visst är det lite av ett oprövat kort - men med den prisskillnaden kan man ju våga chansa lite.
  4. Har just installerat en Planar 44D-12-GP-TM i vår Hallberg-Rassy 41. Köpte den från www.autoterm.cz. Kostade ungefär 5,700 inkl frakt (kit med värmare, bordsgenomföring, korta anslutningsslangar f förbränningsluft och avgas, kablage, kontrollpanel, monteringskonsol, massa skruv/buntband/bränsleslang/etc). Jag gillar kontrollpanelen som medger att man kör på önskad temperatur (värmaren ändrar då effektläge vid behov) eller själv väljer effektläge (bra om man vill snåla på strömmen). Efter installation mätte jag upp vad den drar (W) samt gjorde en enkel beräkning av bränsleförbrukning (liter/timme) och effekt (kW), för varje effektläge; 1 10W / 0,13 ltr / 1 kW 2 12W / 0,16 ltr / 1,2 kW 3 14W / 0.23 ltr / 1.8 kW 4 18W / 0.28 ltr / 2.2 kW 5 22W / 0.33 ltr / 2.6 kW 6 26W / 0.37 ltr / 2.8 kW 7 32W / 0.43 ltr / 3.4 kW 8 39W / 0.51 ltr / 4 kW
  5. Har du gått på grund? Nej, inte än. Väntar du dig att kölen ska sitta kvar? Ja. Betänk att jag seglar en Hallberg-Rassy 41. Väntar du dig att skadorna blir omfattande? Nej. Några dagars plastarbete. Anser du det vara rimligt att botten håller? Ja, bortsett från ovannämnda plastarbete.
  6. Kan rekommendera marinan i centrum av Gdansk. Billigt (ca 140kr per natt för en 41-fotare inkl el) och bra (fräsch toa och dusch, tvättstuga, vakt dygnet runt). Dessutom har staden en uppsjö av segelmakare och andra företag som gör bra jobb till halva priset av vad det kostar i Sverige.
  7. Vi hade förberett oss väl; dubbla låsningar på inrullningslinorna till förseglena, surrning runt förseglena, surrning runt profilerna nere vid rullarna, surrning av stor och mesan, trippla förtöjningslinor osv. Det gick riktigt bra, trots vindstötar på 36 m/s; till och med sprayhood och sittbrunnskapell höll (vansinnigt att låta dem sitta kvar, men de är gamla och jag ville se hur de skulle klara sig). Men sen vek sig ena förtöjningspålen... Så någon vintersegling blir det inte i år. Förhållandevis små skador och försäkringsbolaget har sagt OK. Livet går vidare.
  8. Jag ska göra ett försök; Man ska inte ha syrafast stål under vattenlinjen (eftersom det korroderar då stålet inte har fri tillgång till syre). Tättslutande plastöverdrag på mantåg fungerar på samma sätt som vattnet, dvs det stänger ute syre - alltså ska man inte ha plastäverdragna mantåg.
  9. Jag har pga allt båtpysslande inte varit inne här på ett tag. Och helt klart har något radikalt hänt här under de senaste månaderna! Alltså, kaviar på båten - istället för rubbing eller vax undrade jag först - några kommentarer längre ner finner jag dock svaret; det är till laminering. Men av någon anledning görs detta nu med ost istället för glasfiber. Man undrar stilla vad som skall komma härnäst; en sandwichkonstruktion med bröd som kärna kanske?! Ska snabbt kolla de andra trådarna för att se vilka andra tekniska landvinningar som gjort på MG. Rolig läsning är det som vanligt iallafall.
  10. I vår klubb ingår att man får vara kopplad till bryggström med en stadig förbrukning av 130W, vilket väl motsvarar el för en hundralapp under en månaden. De som vill ligga i och ha ström under vintern (jag tex) får dock en mätare påhängd och betalar faktisk konsumtion. Min avfuktare (Biltema, tusen kr) drar ca 170W (enl manualen ska den dra 210W) när den går. Det brukar bli ca 1-2 liter på ett dygn, vilket minskar kontinuerligt under vintern (vill minnas att det bara blir en liter på en vecka i februari/mars. Dessutom har jag.ett 23m frostskydd som slingrar sig genom båten via alla genomföringar (fastsatt med buntband vid ventilerna) och en liten värmefläkt inställd på 5 grader. På så sätt funkar avfuktaren alltid. All ventilation är förseglad. Under en vinter (i Skåne...idag var det 16 grader...) så brukar det gå ca 500 kWh (inklusive lite högre temp och belysning när man är i båten och jobbar, underhållsladdning av batterierna vid ett par tillfällen mm). Min båtgranner har ungefär samma upplägg - han låter dessutom dynor, handdukar osv vara kvar ombord och de är faktiskt helfräscha. Själv tar jag hem det mesta - främst för att det är så mycket lättare att städa och pyssla i båten när där inte är så mycket grejor (också får man ju fram alla gamla konserver, borttappade verktyg mm). Båtgrannen har samma Biltema-avfuktare, men han har satt in en 25 watts glödlmapa i sin, vilken ger tillräckligt med värme för att den inte ska frysa (han har satt en timer så att glödlampan tänds och avfuktaren slås av under en stund, sen släcks lampan och avfuktaren startar igen).
  11. Vitt platsöverdrag avsett för vant - något nummer för stor så att den lämnar lite plats mellan wire och plast. Hyfsat lätt att plocka av.
  12. Kanske köpa wire+terminaler från svb.de och skruva ihop själv? Annars tycker jag riggarverkstan på Getterön har hyfsade priser och gör bra jobb.
  13. Några snabba kommentarer; Med rorkult skulle jag inte tveka att köpa ett Bouvaan vindroder. Med rattstyrning gäller det att få bort så mycket friktion som möjligt i länkaget mellan ratt och hjärtstock. Går att lösa men kräver en del testande och funderande. Vår HR41 går ju att balansera bra, så med vinden för om tvärs behövs nästan inget vindroder eftersom hon då seglar sig själv - men med en mer 'nervös' båt (=kortare köl) så ökar behovet av vindrodret. I lätt akterlig vind (säg mindre än 2-3 m/s) funkar inte vindrodret. Räkna med att båten slingrar sig, kanske +/- 10 grader från inställd kurs. Jag skulle inte montera vindrodret annat än på centerlinjen - det kanske funkar annars också, men i hård vind / mycket krängning + plus stort utslag på servoåran är risken uppenbar att det kommer alltför högt i vattnet och förlorar grepp/kraft. Vi har inte testat vindrodret när det blåst som mest, utan har då legat bi istället. Apropå bygget så underlättar det förstås om man har tillgång till fräs, svarv samt svets där man bygger. Träffade en jordenruntseglare i somras i Gdansk. Han var på hemväg till Litauen. Hade ett Bouvaan som jag tror han byggt från ritning (dvs inte byggsats, utan från scratch). Det såg ut som ett mindre skrotupplag (matchade resten av båten...), men han påstod att det funkade bra. Om man tar det lite lugnt och lämnar till elektropolering (tror det kostade 400kr) så går det dock att få det riktigt snyggt.
×
×
  • Skapa nytt...