Gå till innehåll
torsdag 21 mars 2019

cblomqvist

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om cblomqvist

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Tack för alla svar och idéer hittills ☺️ Jag har tittat i muttern och det skulle allt få plats någon typ av o-ring men när jag sätter i plasthylsan i muttern ser dessa ut att gifta sig väldigt bra, utan något mellanrum. (Ser nu att jag glömt ta ett kort på själva muttern utan hylsan, fixar uppdatering i morgon) Jag har ett svagt minne utav att vattnet droppade från undersidan muttern under färd, detta skedde inte i hamn då röret slutar ovan vattenlinjen, endast när snipan får skynda sig lite dvs sätta sig på rumpan läckte det. Mängden var ca en halvliter från Grebbestad till Göteborg visst det är inte så mycket men det har varit tätt tidigare år. Såhär tänker jag (synpunkter mottages hjärtligt på dessa idéer, jag kan vara helt fel ute det förstår jag, samt att jag fått svar utav er ovan, vill mest försöka komma på den bästa lösningen samt att slippa göra misstag som andra redan gjort 😉 1. Sätter en radialtätning nedan för plasthylsan (Bild 7, se markering), finns en fettnippel där som endast fyller röret med fett. Denna nippel kommer då efter radialtätningen. Sätter en o-ring eller talgfläta i toppen inne i muttern 2. Tar gängtejp eller VVS-tätning (Biltema) när jag skruvar tillbaks muttern så det blir tätt den vägen och inte droppar från gängorna. 3. Tar en bit krympslang om det finns så tunna(?) och försöker få mellan toppen på muttern och axeln, värmer denna efteråt och det blir tätt där uppe. Bild 7 Bild 6 Bild 5 /Mvh Christer
  2. Hej, Roderaxeltätningen läckte förra säsongen och jag tryckte då i mer fett via smörjnippeln men det hjälpte endast tillfälligt. Läckte inte i hamn utan bara när snipan satt på rumpan runt 7 knop. Har sökt i forumet men hittar inte något liknande. Jag hittar varken någon talgfläta eller o-ring vilket gör mig fundersam på vad det skall vara för tätning. Nu är det endast fett och den vita styrhylsan som centrerar axeln i röret (bild 1 där den är uppdragen, ligger annars kant i kant) Fråga Vad är det som skall täta i roderröret, inte enbart fett väl? Mätte 20 cm ner och det är inga packningar eller liknande, bara gammalt svart fett. Tacksam för svar /Med vänliga hälsningar Christer Bild 1 (smörjnippel på sidan, styrhylsan uppdragen) Bild 2 (muttern som försluter, den är uppskruvad på bilden) Bild 3 (bild på styrhylsan för axeln) Bild 4
  3. Hej, Det brukar sitta en skylt med tillverkningsnummer i taket ovanför tanken. (Se markering på bilden) Denna är serienumret/tillverkningsnummer på båten. Trygg Hansa försäkrar 530 HT med 140hk. Grattis till en motor med bra tryck i! /Med vänlig hälsning, Christer
  4. En uppdatering för egen del, nu är lagret på plats. Svarar även på min egen fråga ifall någon har samma Det finns lager i mässing och plast är det någon kvalitétsskillnad på dessa olika sorter? Svar: Enligt Sleipners kundtjänst är skillnaden priset men kvalitén/hållbarheten på själva lagret är samma. /mvh Christer
  5. Hej, Tack för tipsen! Det blev att använda bågfil och såga med bladet i handen. Stävhylsan sattt ordentligt , vågade inte röra det hela. Lagret var av plast så det var "enkelt" att dela och ta loss. Det finns lager i mässing och plast är det någon kvalitétsskillnad på dessa olika sorter? Något jag bör tänka på vid installation utav det nya? Tack för hjälpen! /mv Christer
  6. Hej, Håller på att byta simmringar i en oljesmordpackbox (annan tråd Byta packbox ) Men jag behöver även byta Cutlasslager/Propellerlager men vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga för att få loss lagret. Stävhylsan (original från 1982, BMW?) saknar skruvar på sidan, har provat med en avdragare men den var inte tillräckligt lång. Är ingen mekaniker så förklara enkelt Frågeställning Använder jag bågfil för att klyva lagret? (hylsan är ca 13 cm djup) Tips för att inte såga i stävröret? Bör jag istället ta loss stävhylsan eller är det bäddat för merjobb? (båten är från 1982, "stävröret"plastades om 2007) Hur gör jag för att få in det nya lagret? tacksam för svar /Mvh Christer
  7. Tack för tipsen! Skall prova båda skruvmejsel och värme när vädret tillåter... /mvh Christer
  8. Hej igen, Någon som kan tipsa hur jag lossar klämkopplingen från propelleraxeln? Jag har inga instruktioner men misstänker att skåran på bilden har något med det hela att göra... /mvh Christer
  9. Tack för svaren och tipsen! /Med vänlig hälsning, Christer
  10. Hej, Behöver byta Simmrings set till min oljesmorda Sleipnerpackbox då den läcker. Motorn är utrustad med en Centaflex M flexibel koppling. Motorn är en Lombardini LDW 2204m från 2007 ca 400h Båten är en snipa, kört 1 säsong så nyköpt 2017 Frågeställning 1. Hur går jag tillväga? 2. Vad behöver jag tänka på? I den mån det går försöker jag lösa det mesta själv eller iaf de mest kostsamma momenten innan jag eventuellt lämnar bort jobbet. (Är ingen mekaniker men klarar av att byta bromsar på en bil och serva den, så förstår ni min nivå på händighet ungefär) Fått ett pris på ca 5000kr ink material (materialet ca 696kr) från ett varv i Göteborg. Historien bakom (ack så viktigt för maringuidens forum) Historiken bakom var att jorden i el-systemet för lampor m.m försvann. Efter mycket letande då det var jordkablar på flera ställen (Många ägare genom åren). Hittade jag en jordkabel som satt i vinkel till fästet på motorn. Ibland fick fästet kontakt men ibland inte. Nu var dessa två bultar borta (se bild) så jorden glappade. Men jag märkte även att motorn sjunkit ner ca 1 cm på styrbordssida fram. Som den glada amatör jag är så lyfte jag försiktigt upp motorn genom metoden nedan och satte sedan i de två bultarna. Jag ändrade inte själva läget på någon motorkudde utan lossade lite ”topp” muttrarna fram på respektive sida, de bakre rördes ej. Problemet med jorden löste sig. Men efter en tur på 33 NM så hade jag ca 10 liter vatten i motorrummet. (djupt och stort motorrum) Antar att vinkeln ändrade sig något så packningarna började läcka? (numera sitter det även en Rule länspump i motorrummet) Vattnet hade trängt upp i oljeslangarna till packboxen och sipprat ut då dessa slangklämmor inte var riktigt åtdragna. Jag drog åt dessa och fortsatte säsongen men det var givetvis vatten i oljan uppe i slangarna, det blev aldrig något större läckage ca 1 liter på 100 NM. Är det dessa bultar jag lossar och sedan drar bak axeln? Utrymmet vi propellern /mvh Christer
  11. Tackar för tipsen reservdelsmarknaden har inte nått internet ännu. Skyddadverkstad så det blev en ÅF trots allt. /Med vänlig hälsning, Christer
  12. Hej, Har en Lombardini motor LDW 2204m från 2008 och behöver ett nytt luftfilter. Någon som kan tipsa vart jag kan köpa detta online? Jag är ut efter ett lägre pris än ÅF kan erbjuds därav min fråga. Har googlat men vet inte om det är min kompetens som brister då de sidor jag hittar har oljefilter, bränslefilter osv men inget mer. /Med vänlig hälsning, Christer
  13. Svarar lite på min egen tråd. Det blev Piotr och Larmac transporter som Rob75Stal tipsade om i början. Kan rekommenderas allt var perfekt från bokning till transport. /Christer
  14. har kollat med Piotr skall kolla med Aaltonen också. Tack alla för svaren hittills /Med vänlig hälsning, Christer
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy