Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

gsm-peter

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    111
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om gsm-peter

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Opps. Där har vi det. Några tiondles volt i spänningsfall på 12V är ju betydligt allvarligare än på 240V. Nu kan jag tänka om och sova tryggt med 6A/mm2! Tack /Peter
  2. Hajar inte inte ändå. Förr i tiden då jag sommarjobbade som elektriker på 70 talet fick jag lära mig att 1.5 mm2 fast lagd i VP rör får pga av värme inte säkras av till mer än allra högst 15A. Närmast lägre säkring var då 10A och det var man tvungen att använda (numera så finns ju 16A) Samtidigt i bla Tysklan avrundade man uppåt och tillät 16A. Om man inte lägger kablar för tätt så borde samma regel gälla i båt (för värme)?!?! En båt hoppar ju runt lite mer än ett hus så marginaler för tec mekaniskt slitage bör ju vägas in...... Vad gäller kortslutningsvillkor så antar jag att man skall säkra av allt med lämplig (liten) säkring oavsett kabel arean. ?? Peter ?? PS Får man säkra 1.5mm2 till 16A numera överhuvudtaget? DS
  3. Antigen vädjar vi till några gurus eller så får man rita hjälpligt med powerpoint eller Excel? Plockar man ner symbolerna som verkliga bilder från kataloger etc så behövs ju bara sreck mellan dem (tex rött för plus och svart för minus och litte annat för signalering) powerpoint finns ju gratis för alla (open office versioner) Mvh Peter
  4. Hej Dum fråga?!? JAg har lärt mig att man får säkra en 1.5 mm2 240V kabel till ca 15A. Varför får säkra samma kabel till bara 9 A marint ? /Peter
  5. Hej Jag vet att det inte tar en kvart. Vad som avsågs vara ett schema att gemensammt arbeta kring med förklaring att sucessivt förbättra av flera. Det mesta kan jag men vill ha mer detaljerade synpunkter vad som är bra praxis. /P
  6. Kan någon kunnig lägga in en principskiss över ett helt elsystem till tex en motorbåt med utombordare. Förbrukare: - Lanternor - Innebelysning - Elutag - Plotter - Kyl - Stereo/radio/VHF - etc Försörjare - Startbatteri - Förbrukarbatter - Solcell Säkerhet - Huvudströmbrytare (alternativ att INTE bryta tll startbatteriet då tex Optimax alltid skall ha ström) - Skiljereläer - Tankjordning - Motorjordning - Säkringar Praktiska tips - Kablearea vid olika längder och strömmar - Antal säkringsplintar och var i systemet de bäst sitter - Antal jorplintar och var i systemet de bäst sitter - Bra prylar - Lämpliga tålighetsnormer - etc Mvh peter
  7. Hej Blev det någon klubb? Mkt trolig 630 ägare till sommaren. Mvh Peter
  8. Problemet löst. Fick rådet att det var ett membran som läckte och jag skulle täta med en RF kort plåtskruv. Lyxlagade med lite PL400 på skruven.
  9. Har tyvärr förträngt att jag observerade lite kylvatten på utsidan av riggröret i höstas. Snurran är en Mercury Black Max V6 1986. Det kommer ut lite kylvatten på styrbordssidan vid avgasstövelns överkant, straxt innanför motorkåpan nederkant. Det kommer inte så mycket vatten. Pisstrålen är ok och impellern är ok. Ser ut som någon sorts frostplugg som korroderat lite väl mycket. Försökte finna en bild. Närmaste jag kommer är att det läcker nära skruv 30 på denna bild. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0024187&path=MM~~C0024187&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=299&docName=MERCURY | 1986 | 135 | 135/150 H.P (V-6) - 1135726&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Hur farligt kan det vara? Lagas det med en klick Padding eller ser man det som en övertrycksventil =0) ? Tacksam för råd Peter
  10. Vad är industrilut? Var köper man den? Blandar man först tapetklister enligt anvisning och sedan tillsätter yytterligare typ 1/5 del lut? Tror du din mix funkar på självpolerande bottenfärg? Har en båt som gått på västkusten med troligen en gifitgare färg.... /Peter
  11. Hej Varför behöver du en original? De är normalt bara en lagom anpassning att passa hyggligt till många. Original passar antagligen hyggligt din båt men nu när du har möjlighet köp det du behöver. Försök i stället att välja något som passar dina behov (båtvikt, fart, dragstyrka etc). Mercury origilan finns i många serier. Fundera även på rostfritt och 4 bladigt. Det finns en uppsjö av tillverkare. Kolla på tex Solas, de gör riktigt bra propellrar (drev.se gissar jag sådana). Överväg även en begagnad lagad propeller (tex propellertrim etc). Lycka till Peter
  12. Fenan har flera funktiner som tex: Skydda propellern Få båten att spåra, gå rakt. Propellern kan oftast lagas. Det finns en uppsjö med firmor som svetsar trasiga blad. Är bara navet ok går det att laga. Det finns dock en gräns när det är ekonomiskt försvarbart. En lagad propeller blir ibland tom bättre än ny (tex när den är Blue Printad = bättre balanserad och uttunnade blad). Det finns också massor med nya att köpa för typ 1500-2000:- Solas gör bra ersättningspropellrar (typ Drev.se?) Nuförtiden kan bam köpa olika ''Hub Nav'' som passar ett (ditt) fabrikats axel och massor med standard propellrar. Är du slängd i Goggle och Engelska finns det lite pengar att tjäna på import från tex USA. VXL huset kan ha tagit skada. Kolla axeln som angets i andra svar. Kolla att du inte har vatten i vxlhusoljan (=grå, vit olja). Passa i så fal på att laga huset. Det går hyggligt enkelt att svetsa på en skadad skedda om det inte är för trasigt. Typ från 2500:- Både propeller och vxl hus kan lagas av samma firma. Kolla Blocket, Google, Propellertrim, Propeller Björn, Peters prop shop etc. Om du ända tar ner huset se till att byta vattenpunpsimpeller. Lycka till. Peter .
  13. Hej Fasta nav brukar inte passa mellan fabrikat (förutom kusiner). Har den HUB-Kit brukar man kunna bara byta kit för att få den mekaniskt att passa på axeln. Sen kan de ju vara helt fel av 100 andra anledningar såm storlek, stigning, bladantal, cupp etc. !!!Kolla först att den inte slår i någon stans!!! Å andra sidan vilken propeller behöver du? Ett hubkit består av frontbricka, 4 kantig plasthylsa bakbricka mutter och låsning. Propellrar är fö ganska billiga i USA frak och tull moms till trots. Google vet mer! Lycka till. Peter
  14. Inga optimaxägare med instrument på forumet?!? Någon som vet något mer om vanliga optimax samt PRO XS (Extra Strong lär det betyda?)?
×
×
  • Skapa nytt...