Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

eriksson1313

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om eriksson1313

  • Placering
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Albin 27 wynne, Flipper 700
  • Bild

Senaste Profilbesöken

864 profilvisningar
  1. Helt rätt av rascal Och hur mer skitig båten är, så fortare kleggar dynan igen. Gäller alla typer polertrissor, det du polerar ska helst vara kliniskt rent. Om jag ska polera så tvättar och spritar(utblandad isopropanol ca 15-20% styrka) jag alltid av båten innan. Eller vilken prep som helst. Och även innan ett lackskydd, helst om man har använt oljligt polermedel.
  2. OK ser bra ut. Prova att använd ett keramisk spraywax om nu du inte har provat det. Mycket lättare att applicera och torka av. Håller bättre. Kolla dom som håller i 4-6 mån. Och sen finns det dom som håller i nån månad och dom kan du underhålla med några gånger under säsongen
  3. Två hands fattning måste man ha med alla maskiner. Vibrationer och högre ljud får man med dom billigare maskinerna. När du lägger på medlet på trissan så duttar du ut det med maskinen och sen sprider du ut det på låga varv. 1 eller 2 på maskinen. Höj sen til steg 4- 6 ( ta den hastighet som känns mest behaglig att använda) och polera inte ett förstort område (sektion) ca50*50cm. Och rengör trissan efter varje sektion. Och se till att du inte trycker för hårt, trissan ska snurra hela tiden. Trycker du för hårt stannar den av och bara vibrerar. Ta tuschpenna och rita ett streck på ovansidan ute vid kanter så du ser strecket när kör. Då ser du när du trycker för hårt. Strecket stannar. Använd hårda trissor. Gelcoat tål och kräver tuffare behandling än en bil
  4. Är man ett proffs så handlar det inte bara om rätt maskin och rätt poler medel. Dom får till med det mesta. För dom vet hur man ska använda olika medel och maskiner på rätt sätt, som amatörer inte vet. Samma som en proffs snickare kan göra, utan dyra maskiner. Det är ett hantverk. Sen kan du säga du gör ett lika bra jobb som ett proffs, kan vara så. Men det kan lika gärna vara att, du tror det, för att du inte ser defekterna som ett proffs gör. Men så länge du tycker att du gör ett bra jobb så räcker det. Och för amatörer hjälper det att ha bra verktyg och medel men man behöver inte ha proffs verktyg. Räcker med mellanklass verktyg. Ang medel så finns jätte bra kända medel men kanske inte fungerar lika bra på båt som på en bil. Med tanke på att dom flesta polerar utomhus. Så kan fukt,värme och sol, förändrar beteende på polermedlet.
  5. Det handlar mycket om vilket skick båten är i. Håller man efter båten under säsongen och tvättar den ofta så inte saltet biter sig fast. Så får man en mycket mer lätt skött båt. Man ser ofta hur folk skrubbar däcket. Men aldrig dom andra ytorna. Skulle man ta hand om hela båten i stället under säsongen, så blir vår polering så mycket lättare. Och även lägga på ett sprayvax nån gång då och då. Så behåller man sitt skydd hela säsongen. Peter_k : skulle oxå tro att du sköter om din båt bättre än dina båt grannar. Men att handpolera en båt som är alldeles matt, är ingen lek. Att handpolera en fräsh båt är fortfarande jobbigt men funkar. Att polera överhuvudtaget är jobbigt även med maskin. Man får ofta vad man betalar för. Köper man en sticksåg för 300kr? Inte jag i alla fall fast jag kommer att använda den nån gång om året. Köper inte proffs grejer heller. Jag köper oftast nån mellanklass maskin. Skulle tro många här har den typen av maskiner, och använder dom nån gång om året. Men då man kommer till polering så köper man det billigaste som finns. För det är tråkigt och jobbigt. Och har man inte kunskap och en skaplig maskin så blir det inte lättare.. gå ut på youtube och på lite båt polerings video's. Det behövs så lite extra kunskap. Att allt blir både lättare och lite roligare att hålla på. https://youtu.be/CTnGNWwxf_A
  6. Jag köpte det där uppgraderings kitet och det fungerarde perfekt hela sommaren
  7. Är du vibrations känslig så är det en roterande som gäller. Jag skulle rekommendera en mellanklass maskin 1500-2000kr. Har själv en shinemate ep801 Den är lätt (2.2kg), jag kör på låga varv ca 900-1200rpm. På billigare maskiner så orkar inte maskinen med på dom lägre varven under tryck. En bra maskin ska kunna hålla samma varvtal(lågt varvtal ca 900rpm) under kraftigt tryck. Använd riktiga lammulls hättor och vinkla upp maskinen ca 30°. Rengör hättan efter varje sektion med sporre, tryckluft eller handduk. Man kontrollerar maskinen lättare om man kör den på "kanten", och att hättan är ren. Och att köra på låga varv. Och köp riktiga polermedel. Helst ska medlet vara åt det oljligare hållet. Funkar bättre utomhus. Ex. menzerna 400. Sonax cutmax. 3d one. Är dom jag har provat. Sen finns det olika skolor om man ska köra en roterande maskin platt eller på kant. Men det är bara testa vad som man tycker känns bäst. Men man får mer hologram av att köra den på kant men jag tycker att den avverkar bättre. Och framför allt har jag mer kontroll. För att få bort holgram behövs det en fin polering. Riktigt låga varv 600-700rpm och en skumtrissa. Och kör den platt. Lättast är att använda en oscillerande maskin men "ts" vill inte ha vibrationer. Fast allt handlar om vilken kravbild man har och hur gelcoaten ser ut innan man börjar. Tycker man att handpolering funkar så kör på det.. men att säga att det blir lika bra och lika snabbt som med maskin vet inte vad dom pratar om. Batteridriven maskin har jag aldrig provat men skulle tro att man måste upp i en bra hög prislapp(proffsmaskin) för att kunna mäta sig med en mellanklass maskin med sladd som jag har. Undrar varför en del alltid ska rekommendera en proffsmaskin till nån som polerar någon gång om året.
  8. Har man en välskött båt blir det betydligt enklare. Min hade inte sett en maskin på minst 20år och är totalt 40 år gammal (farsan ägde den innan) Jag har använt slipmaskin tidigare oxå. Ja det är som allt annat, man kan använda en handsåg då man ska bygga ett hus oxå. Jag har inte köpt några värsting grejor. 2st polermaskiner för ca1500kr styck. Men går man på dom fina märkerna så ligger priserna ca4000kr och uppåt. Men allt handlar om vilket användande man har av en maskin. Hur mer man håller på med nåt, ju bättre grejer vill man ha. Men rubbing och polish och lackskydd har jag kostat på med så kallade fina märken. Mest för jag vill ha mer lättarbetade produkter. t.ex Rubbingen och polish vill jag ha lång arbetstid på för att kunna hålla på i sol och vind utan den torkar ut så fort. Rubbingen och polish kostar ca 200-300kr halvlitern, Men dom är bara 100-200kr dyrare än biltema och det var värt varenda kr extra. Lackskyddet betalade jag ca500kr för 200ml. Det gick åt 60ml för 2varv. Och då slipper jag hålla på nästa år. Ett vanligt vax håller aldrig 2 säsonger. Så prismässigt blir det inte så mycket dyrare heller. Ifs.får man ut fler behandlingar på en flaska vax men man måste göra det varenda år. Sen har ju kuddar och lammulls trissor kostat en del då jag har köpt på mig rätt många. Man kan byta oftare till rena och dom håller längre. För kör man länge med skumtrissa blir dom mjukare av värmen som bildas och därav biter och håller dom sämre. T.ex Proffs som håller på med bilar kan byta dyna efter varje panel. En kall dyna biter bättre. Prova och spola lite varmvatten på hård dyna. Då blir den minst lika mjuk som en medelhård dyna kanske till och med mjukare.
  9. Mina erfarenheter och tips Ang vax så har jag slutat med det, ett keramisk snabb spray håller mista lika bra(dåligt rättare sagt) och vill man kliva upp ett steg till så prova gyeon cancoat eller carpro Cquartz Lite (dom två är semi keramiska lackskydd kan man säga, och lätta att arbeta med. Var bara noga med att torka av) Om man vill att lackskydd ska hålla. Så måste man underhålla båten lite, tvätta av saltstänket innan solen bränner fast det. Räcker lång med en hink färskvatten och en trasa. Jag själv använde cancoat i år och har skött den under säsongen och när jag tog upp den så tvättade jag den med ett vax säkert schampo. Den var lika fin som när jag sjösatte den, Och sen la jag på ett keramisk snabb spray. (Gyeon cure). Och troligtvis slipper jag polering nästa säsong. (Alla fall från gummi list och uppåt, svårare att underhålla båten under list) Min båt var rätt dåligt skick. Så jag våtslipade med en direkt driven oscillerande maskin ( flex 3401 kopia) och med nätrondeller. (typ abranet fast ett billigare märke) Gjord en 3 stegs våtslipning 600. 1000 och 2000 korn och följde upp med 3 stegs polering Steg 1. Roterande maskin och rupes tvinnade ullulltrisa. Medel. Sonax cutmax och 3d aca 500.( riktig bra medel båda två, lång arbetstid, och ska ta bort 1000 korn sandpapper repor) Hastighet ca 900-1200rpm och ett rätt hårt tryck på maskinen. Min gamla jula maskin klarade inte av den hastigheten. Så fort man tryckte lite så saktade den av. Så köp nån mellanklass maskin. Har själv en shinemate ep 801. Steg 2. Samma tillgångvägasätt Men Byt till ett finare medel. Använde både menzerna 400 och 3d one. Och höjde varvtalet lite 1200-1500rpm ( båda medlen är rätt grova ändå tar bort ca 1500 korns sandpapper). Kör man på lägre hastigheter så behöver man inte vara rädd för att bränna igenom heller. Helst inte på en båt. Jag använde lite olika medel på samma steg bara för att testa lite. Steg 3 Nu fick man ju en hel del hologram efter ulltrisan och då byte jag maskin till en direkt driven oscillerande maskin. En vanlig oscillerande funkar oxå. Körde med samma medel som steg 2. Och en hård skumtrissa. Hastighet 4-5 (Mjuka trissor biter inte på båtar) har man en mörk färgad båt kan behöva ta ett steg till. med en medel mjuk skumtrisa. Lackskydd 2 varv gyeon cancoat. (Åtgång totalt ca 60ml på en 27 fots hardtop båt) ca75 minuter /varv minst en timme mellan varven Och ett varv gyeon cure. 30-40minuter Har under gummilisten kvar till nästa säsong. (Hann bara med en snabbpolering av skrovet och den har tappat det mesta av sin glans) (Bilden är från efter upptagning) Albin 27 Wynne -81
  10. Ja precis så hette den 😀 twc. Och den förstörde mina batterier på 2 säsonger så den åkte i soporna tillsammans med generatorn 😀
  11. Hade oxå problem med laddningen på min tamd40a vid låga varv. (Även höga)Bytte till en 115a generator. Fungera utmärkt nu ( original var 35 a med nån låda brevid som skulle vara nån typ laddningsoptimering/ regulator och för två olika batteri grupper. Vilket skit. Antingen laddade den inge alls och vid körning så kunde den ladda över 15 volt.)
  12. Treslagen tror jag, är inte så hemma på linor. Och första 5 meter är kätting. Men det är då linan kommer som det hoppar överhjulet. Har inte lika brant lutning som trådskaparen på linan. Snarare ca45 grader. Möjligtvis lite sliten.
  13. Tack. Jag man får väl köpa och testa ändå. Vill gärna inte köpa ett nytt ankarspel.
  14. Är det någon som har provat det har kitet?
×
×
  • Skapa nytt...