Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Svutt

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Svutt

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ryds 620 DC

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kan inte komma med så mycket matnyttigt då jag själv inte seglar, men jag var på segel-charter för något år sedan på en Saba 50 katamaran, som skepparn menade att han inte hade några problem att hantera helt själv. Men det är kanske lite en fråga om båtens konstruktion, och ganska mycket en fråga om hans erfarenhet
  2. Jag fick lov att flytta bak vinschtornet i höstas vid upptagning då jag hade ny trailer till min Ryds 620. Tyckte det gick utmärkt att bara försiktigt med handkraft få den lite bakåt på trailern efter frikoppling av vinschen och sedan flytta efter tornet. Minns jag rätt spände vi fast båten i trailern innan vi flyttade efter tornet för att inte riskera att båten rullar av trailern. Bara man tänker till innan varje moment och tar det försiktigt kommer det att gå fint!
  3. Välkommen Pikepot! Man vänjer sig vid att köra "traktor" efter ett tag :). Kör själv min i 30 km/h 6 mil vid sjösättning/upptagning varje år.
  4. Jag har haft ett liknande problem vid ett tillfälle för några år sedan med en ca 10 år gammal yamaha 15 hk 4-t. Ville inte gå alls på tomgång, men med fullt tomgångsvarvtal gick den att starta, och den gick OK med gaspådrag. Visade sig vara yamaha-snabbkopplingen på bränsleslangen som var dålig, och som troligen då tätade till otätheterna när den fick lite sug från motorn, men tjuvade luft vid låga varv. Funkade fint som snabblösning att förbikoppla slangen förbi snabbfästet i väntan på att efterskicka ett nytt. / G
  5. Jag har en 620 DC som är min första båt, och har flera gånger sneglat över om inte en 23 DC skulle kunna vara ett bra byte så småningom. 620 känns i minsta laget, och då är vi normalt bara 2 som är ute över natt eller 4 som åker på dagstur. Däremot förstår jag inte argumentet som många för fram att försäkringen skulle bli så mycket billigare med en inombordare att det är värt att lägga in i kalkylen. Vi betalar bara typ 1100 om året för vår försäkrings i Svenska Sjö (och givetvis då typ 300 om året för medlemskap i en båtklubb som är ansluten..). Kan det bli mycket billigare än så?
  6. Nä, men tank + 150 liter bensin borde inte vara jättelångt därifrån tänkte jag. Men absolut, jag har ingen aning om varför de två uppgifterna om vikt skiljer, jag gissar bara och försöker fundera över tänkbara förklaringar.
  7. Men själva tanken i rostfritt stål måste ju väga en slant också tänker jag?
  8. I min instruktionsbok (2002:a) står det ca 880 kg exkl motor. Jag räknar med ca 1100 kg totalt med motor (Mercury F115). De två olika uppgifterna på vikt skiljer ju 160 kg, vilket borde motsvara vikten av en full 150 liter bränsletank, kan det vara så att de redovisade vikten utan bränsletank vid ena tillfället? (ev pga regeländring som någon tidigare skrivit..)
  9. Tjena Är i tankarna köpa en begagnad yamarin 410 med yamaha 30hk 2-takt allt från 1992. Allt är i toppskick, är skött som det ska och fungerar perfekt. Vad är rimligt att betala för en sådan båt? / Gustav
×
×
  • Skapa nytt...