Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

MattsE

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MattsE

  • Placering
    Kadett
  1. Jag kan bara instämma. Fick också tillverka en expander. Lite klurig konstruktion men med den på plats så kunde bälgen inte glida ur spåret. /Matts
  2. Ok, tack för din info! Jag ska slå en signal till Ryds och höra. Finns det någon annan som har lyckats få bort mjölkigheten på teaklaminat? Hälsningar, Matts
  3. Jag har maskinpolerat med Autosol med det blir varken bättre eller sämre. Har slut på ideér. Går det att slipa ner och lacka? Andra förslag? /Matts
  4. Tack för tipset! Jag tänkte lika dant så jag har försökt både tvätta, polera och vaxa men det ger inger resultat alls, tyvärr. Det blir varken bättre eller sämre utan helt oförändrat. Fler ideér? Hälsningar, Matts
  5. Hej, Jag har en Ryds 23 WA med någon form av teaklaminat på badbryggan. Det ser ut som plywood med en tunn laminering på toppen. Problemet är att det är som en mjölkig hinna över lamineringen som ser väldigt trist ut. Hur kan man få bort den? Någon som vet? Hälsningar, Matts
  6. Hej! Som input så körde vi hem vår båt från Nacka i Stockholm till Stegeborg. En resa på cirka 115NM. Vi körde det på en dag utan problem och då stannade vi ett par timmar i Trosa på vägen. Det blåste ganska kraftigt sydligt den här dagen så vi fick gå in ganska långt i Bråviken innan vi valde att korsa den. I övrigt var det inga problem på den sträckan. 115 NM om dagen i någon vecka skulle jag dock inte palla, speciellt inte om vädret är dåligt. Men någon stans mellan 60-100NM per dag borde inte vara orimligt. Sedan får man ju räkna med att man kan ligga inblåst några dagar. Vi gjorde resan med en Ryds 23 WA. Hälsningar, Matts
  7. Hej! Samma problem fanns på min båt när jag skulle köpa den men förra ägaren betalade den nya rutan. Den är som du säkert har sätt tredelad och komplett kostade den runt 12000 kr om jag minns rätt. Jag tror det var ett rabbaterat pris men jag har hört flera som har fått rutan bytt helt på goodwill så det är nog mödan värd att lgga på Ryds en del... För skoj skull försökte jag polera lite på rutan för att se vad som hände men jag delar din uppfattning att det sitter på djupet och att det inte är helt lätt att polera bort. Men det kanske finns någon som har försökt och lyckats? Hälsningar, Matts
  8. Nu har det löst sig. De finns på Elfa i fall någon annan drabbas av samma problem! /Matts
  9. Tack för bra svar! Göra stuvutrymmen under sidisitsarna låter väldigt lockande! Ska nog ta en funderare på om jag ska beställa soffan också till nästa år. /Matts
  10. OK, tack så mycket för alla bra svar. Jag ska kolla i helgen! Matts
  11. Är 21p och 23p trebladiga propellrar? Jag har aldrig haft en båt med drev förut men när jag försökte fälla upp drevet med hjälp av trimknapparna så får jag inte upp propellern ur vattnet. Går det att fälla upp drevet längre genom några andra handgrepp? /Matts
  12. Borde inte påväxt på botten bromsa så att motorvarvet blir lägre? Eller tänker jag fel?
  13. Hej! Jag har en ganska nyinköpt Ryds 23 WA med en Mercruiser 4,3L V6. Som det är just nu så får jag upp båten i mellan 31 och 33 knop beroende på yttere omständigheter men där går övervarvningskyddet i (5200 rpm). När jag läser i dokumentationen så ska motorn varva 4400-4800 rpm vid toppfart. Vad jag kan läsa mig till ska båten toppa mellan 35 och 40 knop. Kan det bero på något annat än fel propeller att den varvar för mycket? Jag har nämligen lite svårt att tro att föregående ägare bytt propeller men jag är inte helt säker. Båten har legat still nästan hela sommaren innan jag köpte den. Kan påväxt på propellern leda till att den greppar sämre? Kan påväxt på botten ge kavitation som gör att propellern greppar sämre? Antra tankar och ideér? /Matts
  14. Hej! Har ditt problem löst sig? Om inte rekomenderar jag att du ringer till reklamationsansvarig på Ryds (fråga i växeln). Jag ringde honom när jag skulle köpa min 23 WA och frågade efter vanliga fel och han tog upp två: 1. Rutan blir svår att se igenom med åren 2. Vatten kommer in i motorrummet via ankarboxen. Minns inte alla detaljer men han berättade ganska grundligt vad det var som strulade och vad man kunde gör åt det. Hälsningar, Matts
  15. Hej! Är det någon som vet vart man får tag i automatsäkringar till en Ryds 23 WA -03? Ska man beställa hos Ryds eller är det någon som har hittat dem någon annan stans? Det finns automatsäkringar på tex interboat men de ser inte riktigt lika dana ut av vad man kan se i katalogen. Tack på förhand! Matts
×
×
  • Skapa nytt...